Skitsugningsstationerna blir sakta fler och fler?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Skitsugningsstationerna blir sakta fler och fler?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 10 jun 2009, 23:24

Var till båtklubben nästgårds, Sandarne båtklubb, och spankulerade i går. De har varit väldigt framåt på senare år, de har bla a byggt pumpar där för både bensin och diesel, man betalar med vanliga kort i automat. Annars är det ju tunt med ställen att tanka på även här i Hälsingland.
Det jag inte visste förrns igår var att de även har en fungerande latrinsugningsanläggning. Så är ni på väg upp eller ner för kusten här i sommar så vet ni.
Applåd för Sandarne båtklubb!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Maxi33
Diamantmedlem

Re: Skitsugningsstationerna blir sakta fler och fler?

Inlägg av Maxi33 » tor 11 jun 2009, 08:11

Om man passerar i nord-sydlig riktning och inte hade tänkt att besöka denna hamn utan endast går in för att tömma sin tank Guitar-Nilsson, hur lång extraväg blir det då, sådär ungefär alltså?
Hur mycket extra tid behöver man använda och hur mycket extra motorgång med bränsleförbrukning blir det?
Ungefärligen.

Jämfört med att långt utanför på havet med sina massor av kubikkilometer vatten släppa ut sådär tjugo-trettio liter tankinnehåll, vilket till största delen är vatten som använts för spolningen av toaletten och till mindre delen det som vi själva tillfört.
Tanken brukar sällan vara större än fyrtio-femtio liter och man kan ju inte räkna med att den är precis full just som man kommer i närheten av ett tömningsställe. Och att ingen i så fall blir nödig strax innan man tömt...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 11 jun 2009, 08:36

Det är väl mest om man vill åt diesel man far in till Sandarne. Man kan knata en kort bit så kan man handla på ett ICA med.
Förr fick man åka många distans tur och retur in genom Söderhamnsfjärden för att hitta diesel.
Vi har ju också haft pump i Ljusne, men den är utdömd och förbjuden, som allt annat i Ljusne. Jag tankar med dunk, det går inte åt så mycket. I Sandarne lägger de på lite grann också, inte mycket för att få råd att driva pumparna och all elektronik. Det var svindyrt att bygga det där vet jag.
Att tömma lite dassjox ute på havet gör ingenting enligt min ringa åsikt. Att djur och mänskor kackar är lika naturligt som att de/vi andas och äter Bullens Pilsnerkorv. Alltihop är ju löjligt som förr när engelsmän som sa att även drottningen behövde bajsa så åkte de in i fängelse. Fast den lagen kanske finns kvar?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » tor 11 jun 2009, 09:12

Jag fattar inte varför latrinsug skulle vara omöjligt att administrera och hantera i Sverige när Finland haft lag på det i nio år.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=4744&lan=sv

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 11 jun 2009, 09:35

Maxi33 skrev:Om man passerar i nord-sydlig riktning och inte hade tänkt att besöka denna hamn utan endast går in för att tömma sin tank Guitar-Nilsson, hur lång extraväg blir det då, sådär ungefär alltså?
Hur mycket extra tid behöver man använda och hur mycket extra motorgång med bränsleförbrukning blir det?
Ungefärligen.
MVH
Håkan
Kollade lite i Fugawit. Om man är på väg norrut och vid Storjungfruns sydspets går innanför den i stället för att fortsätta norrut och sen tar den fina gamla skutleden genom Tuppsundet och in till Sandarne, sen ut igen stora farleden norr om Lill-Jungfrun blir det mkt grovt räknat 8 nm längre. Har man slut på diesel är det en kort extrasträcka jmf med att åka ända in till Söderhamn det blir ca 17, 18 nm omväg.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 11 jun 2009, 10:23

"Jag fattar inte varför latrinsug skulle vara omöjligt att administrera och hantera i Sverige när Finland haft lag på det i nio år."
Skrev Paddy.

Det är säkert inga svårigheter att administrera lagen Paddy, speciellt som inga försök görs att följa upp hur den efterlevs.

Finnarna skiter naturligtvis i såväl lag som hav.

MVH
Håkan
En expert i mängden

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » tor 11 jun 2009, 10:36

Give the dog a bone. Låt dem införa sin lag och känna sig nöjda över den. Eftersom den blir extremt svårövervakad så blir den i praktiken frivillig i alla fall.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 11 jun 2009, 13:04

Det är väl inget att hetsa upp sig för en ev lag? Några fler kommer att sugtömma, andra kommer förhoppningsvis att tänka sig för var de tömmer och kanske kan man bötfälla någon idiot som tömmer på olämpligt ställe. Troligen får vi fler tömningsstationer mm. Miljön kanske inte blir så mycket bättre me den blir å andra sidan inte sämre.
I en avlägsen framtid kanske vi får satellitövervakning a la fartkameror. Böteslapp i brevlådan. Tvåtaktare tar de bort direkt med laser.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 11 jun 2009, 13:38

... likaså alla dieselpråmar som inte kan segla in till kaj...
Man kan ju dra saker till absurdum om man vill..:)
Det är väl bra att det byggs fler tömningsstationer, dom håller på med en i Björlanda, tror jag ska väl tilläggas för säkerhets skull. Det ska finnas en i alla fall enligt översiktsplanen men det lilla huset det snickras i händer det inte mycket som det ser ut. Det blir väl färdigt så småningom.

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » tor 11 jun 2009, 13:54

Maxi33 skrev:"Jag fattar inte varför latrinsug skulle vara omöjligt att administrera och hantera i Sverige när Finland haft lag på det i nio år."
Skrev Paddy.

Det är säkert inga svårigheter att administrera lagen Paddy, speciellt som inga försök görs att följa upp hur den efterlevs.

Finnarna skiter naturligtvis i såväl lag som hav.

MVH
Håkan
Efter att ha spenderat flera somrar i finska skärgården kan jag konstatera att sugtömningsstationerna är flitigt använda. Jag tror inte dom skiter i lagen och varför skulle dom göra det? Jag har sett hur enkelt det är att rulla ut den lilla vagnen med sugen på bryggan, koppla in den och tömma tanken. Att inte använda maskinerna när dom finns vore som att sätta sig bakom dasset och skita i busken.

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » tor 11 jun 2009, 14:58

Vi har varit ute tre gånger nu i år och det har funnits tömningsapparater på varje ställe vi har övernattat i. I hemmahamnen är tömningsstationen i bebyggelse. Klart är att många skiter i både lag och hav. Speciellt de som brukar segla utomskärs. 90% av åboseglarna seglar dock för det mesta i (inner)skärgården och har så smånigom lärt sig att använda apparaterna. Och det är väl så att om det finns en lag på någonting så brukar den ju påverka människors vanor och öka pressen på att ändra sakernas tillstånd i riktning mot att den kunde följas.

Kaj

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 11 jun 2009, 16:34

dator9 skrev:Give the dog a bone. Låt dem införa sin lag och känna sig nöjda över den. ...
Jag tycker att det är trist att se goda pengar kastas bort till ingen eller mycket marginell miljönytta. För att blidka i alla fall min egen känsla av vanmakt inför denna kollektiva dumhet så tänker jag emellanåt på de arbetstillfällen som skapas av detta miljöslag i luften! Kanske är det inte fy skam, men kalla det då vid dess rätta namn. Nödhjälpsarbete!
bosseh skrev: ... Några fler kommer att sugtömma, andra kommer förhoppningsvis att tänka sig för var de tömmer och kanske kan man bötfälla någon idiot som tömmer på olämpligt ställe. ...
Jag har aldrig upplevt att tömning av toatankar varit ett problem. Någonstans! Det är du bosseh, och Brendan, som förfäktar åsikten att toatanktömning är ett problem. Brendan har sin story? Vilken är din bosseh?

mvh Sven-Barry

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 11 jun 2009, 17:12

Till Paddy, och andra som känner sig berörda.

Om man är ute i naturen, i skärgården till exempel, och man blir nödig så får man göra både 1 och 2.
Är man ute i båt utan toalett och blir nödig får man göra både 1 och 2 och tömma det i vattnet.
Är man ute i båt med toalett men utan tank och blir nödig får man göra både 1 och 2 och pumpa ut det i vattnet.
Men:
Är man ute i båt med toalett och tank och blir nödig får man göra både 1 och 2 men det måste samlas i tanken tills den blir full och tanken får endast tömmas i station i land.
Tills man når en sådan station får man leva enligt de tidigare alternativen.

Ser fram emot en intelligent analys av den finska logiken.

MVH
Håkan
En expert i mängden

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 11 jun 2009, 19:27

S-B A-son skrev: Det är du bosseh, och Brendan, som förfäktar åsikten att toatanktömning är ett problem. Brendan har sin story? Vilken är din bosseh?
Jag har ingen större aning hur stort miljöproblemet med tanktöming är men jag kan göra tre enkla konstateranden:
1. All begränsning av utsläpp gynnar miljön. Det är odiskutabelt, hur stora problemen egentligen är kan man säkert diskutera.
2. Det finns folk som tömmer tankarna på fel ställen. Jag har inga fantasifulla berättelser men jag tror inte heller alla alltid värnar miljön.
3. Det kommer ett förbud, förr eller senare. Det är oundvikligt. Vill man försöka hindra det får man starta en motståndsrörelse. Någon frivillig?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 11 jun 2009, 19:33

Oavsett vad man tycker om sakfrågan, så måste man ändå inflika att detta påstående inte är sant:

1. All begränsning av utsläpp gynnar miljön. Det är odiskutabelt, hur stora problemen egentligen är kan man säkert diskutera.

Det är nämligen så, att om de samlade utsläppen och miljöpåverkan för att bygga dessa toaanläggningar är större än vinsten med att ha dem, så blir nettobidraget negativt. Likaså måste man även räkna in utsläppen för de extra transporter (båtar som åker till tömningsanläggningarna samt transporter med lastbil då dessa töms) som blir.

Det är väldigt lätt att gå bort sig i miljödebatten om man med hull och hår sväljer alla insatser som odiskutabelt posituiva. Det är viktigt att även i så här svåra frågor behålla skärpan och enbart rikta in sig på de insatser som ger störst nettobidrag till miljön.

Hälsningar
Tommy

Skriv svar