Vadå nonchalera... ?
Alla får väl köpa vad de vill för sina pengar, men ett drivankare \"behöver\" man verkligen inte vid sommarsegling i Sverige.
När det gäller vad man \"behöver\" till sin båt brukar detta till stor del styras av oinformerade åsikter och traditioner samt rena \"bra-å-ha-önskemål\" av subjektiv natur. Det subjektiva brukar yttra sig i saltstänkta tillbehör av tvivelaktigt värde, t ex drivankare. När det gäller ren säkerhetsutrustning kan det då vara bra att inse att man a) inte vanligtvis har råd eller möjlighet att skaffa allt som möjligtvis kan vara till nytta och b) det man då anskaffar skall vara baserat på den verkliga risken (summan av sannolikhet och konsekvens).
För summan 450 kr (priset för ett drivankare) kan man istället skaffa en flytväst eller en bra säkerhetslina, en beg mobiltelefon + kontantkort, en brandsläckare (eller två), nya sjökort, en lång ankarlina, ett billigt regnställ, åror, nödbloss, 20 liter bensin/diesel och en jeepdunk, en begagnad GPS, en radio att lyssna på sjörapporten med, en pejlkompass osv osv osv. Den som vill får naturligtvis köpa ett drivankare. Jag tycker bara att det är ett olämpligt köp innan man har allt annat i ordning.
Jag förstår inte heller hur det kan vara att nonchalera säkerhetsutrustning att diskutera vad man bör prioritera.
drivankare, sjöankare
Calle C/ Jodå, jag har råkat ut för frånlandsvind men aldrig en olycka som på något sätt skulle göra det meningsfullt att använda ett drivankare. Självklart kan allt hända, då borde EBIRP, livflotte, autopilot, watermaker etc ingå i samtliga båtar inomskärs. Vettigt? nja.
Men som Anders skrev, självklart är det upp till vem som helst att köpa vad de tycker är bra för att känna sig trygga ombord. Jag ställer mig bara frågande till nyttan av drivankare, det kommer troligtvis att bli liggande och enbart ta plats som så väl behövs för andra saker.
Men det är bara min egna uppfattning, alla har vi olika krav på utrustningsnivån.
Men som Anders skrev, självklart är det upp till vem som helst att köpa vad de tycker är bra för att känna sig trygga ombord. Jag ställer mig bara frågande till nyttan av drivankare, det kommer troligtvis att bli liggande och enbart ta plats som så väl behövs för andra saker.
Men det är bara min egna uppfattning, alla har vi olika krav på utrustningsnivån.
Bär av, bär av, BÄR AV