När på året ska man köpa båt?
När på året ska man köpa båt?
Jag har sökt lite, men inte hittat, ursäkta om jag dubbelpostar.
Efter några år på land är det dags att köpa båt igen. Något tryggt kring 22-26 fot, kanske i stil med en Misil II, Vega eller liknande, det är långt ifrån spikat. Bugdeten ligger mellan 20 och 50 papp.
Finns det mätbara tendenser i båtpriser i den storleksklassen, eller om de bra eller dåliga/dåligt utrustade båtarna går vår eller höst?
Jag är nyfiken på när jag "bör köpa".
// Erik,
Efter några år på land är det dags att köpa båt igen. Något tryggt kring 22-26 fot, kanske i stil med en Misil II, Vega eller liknande, det är långt ifrån spikat. Bugdeten ligger mellan 20 och 50 papp.
Finns det mätbara tendenser i båtpriser i den storleksklassen, eller om de bra eller dåliga/dåligt utrustade båtarna går vår eller höst?
Jag är nyfiken på när jag "bör köpa".
// Erik,
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Re: När på året ska man köpa båt?
Köp nu innan sommaren så har du semestern ordnad. Köp en som är segelklar. Visst går det att få billigare senare kanske.. men varför köpa båt när vintern kommer. Grejen är ju inte att äga, grejen är att segla. Så stor skillnad är det inte heller mellan vår och höst. Slå till om du ser en som är segelklar!
På grund av konjunkturen m m är det sällsynt billigt att köpa båt nu. Kanske blir ännu billigare men priserna har redan fallit. Ge skambud, du kanske ror hem båten du vill ha på det sättet. En del säljare har legat kvar på gamla höga priser och vid det här laget visat båten mer gånger än de önskat, de börjar förstå att priserna har rasat... ge ett bud.
På grund av konjunkturen m m är det sällsynt billigt att köpa båt nu. Kanske blir ännu billigare men priserna har redan fallit. Ge skambud, du kanske ror hem båten du vill ha på det sättet. En del säljare har legat kvar på gamla höga priser och vid det här laget visat båten mer gånger än de önskat, de börjar förstå att priserna har rasat... ge ett bud.
När du hittar den rätta!Eirisch skrev: Jag är nyfiken på när jag "bör köpa".
Priserna kanske kan variera över årstiderna men det gäller inte alla. Skaffa en bild över priserna på båtar du kan tänka dig och klipp till när du hittar det du vill ha och till ett acceptabelt pris.
Senaste båtköpet började på våren, vi var och tittade på en del under sommaren (=trevligt). Sen köpte jag i Augusti då hann man segla lite och hittade lite saker man ville fixa/ändra under vintern
-
DehlerMats
- Trogen medlem
Hej
Det är alltid billigast att köpa på hösten det är då de desperata säljarna kommer fram och säljer billigt. Frågan är om du hittar din drömbåt då bara och tänk på att segel, motor och dynor är dyra "tillbehör" så mitt råd är absolut att köpa en fin båt före en billig båt, i längden så lönar det sig absolut.
Vänligen
Det är alltid billigast att köpa på hösten det är då de desperata säljarna kommer fram och säljer billigt. Frågan är om du hittar din drömbåt då bara och tänk på att segel, motor och dynor är dyra "tillbehör" så mitt råd är absolut att köpa en fin båt före en billig båt, i längden så lönar det sig absolut.
Vänligen
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag har sett att strax efter midsommar brukar det vara riktigt låga priser, minst lika billigt som höstpriserna. Då har många en båt för mycket, bara en båtplats, och inga pengar till varken hyra eller semester.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Minns att någon av båttidningarna stack hål på myten om höstpriser. När man väl betalat för den extra vintern och rustning så gick det på ett ut. Klart att det beror på om man sedan lyckas sälja båten på hösten så blir det ju ingen extra vinter. Vidare så är nog de eventuella höstpriserna mest intressanta i absoluta tal på lite dyrare båtar än vad som antyds vara på gång här.
Jag håller med. Köp rätt båt när den dyker upp oavsett årstid.
Jag håller med. Köp rätt båt när den dyker upp oavsett årstid.
Tack för goda svar!
Självklart hade jag slagit till nu om tiden vore den rätta. Dock är sommaren full med annat, bl.a. ska ett bröllop bekostas. Det som blir över får väl helt enkelt läggas på en båt. Om man får några lugna helger på vattnet i augusti-september är jag nöjd.
Absolut vill jag ha en bra snarare än billig båt. Man kan få mycket med för de där 5-10st extra lapparna som annars skulle kosta det dubbla. Saker som hela fina segel, sittbrunnskapell, trygg motor, toalett eller värmare väger ju tungt. Listan kan ju göras lång.
Det är lite stressande att misstänka att man går miste om en bra tid att köpa båt, men då är ju hösten i varje fall inte så väldigt mycket sämre, om man bortser från att man missar en högsäsong.
Ni ska veta att det kliar i fingrarna... har ni någon metod att minska abstinensen till hösten? Att gå nära hamnar har visat sig ha motsatt effekt. Kanske kan man låta sig bli nedfryst och upptinad vid bättre tider??
Självklart hade jag slagit till nu om tiden vore den rätta. Dock är sommaren full med annat, bl.a. ska ett bröllop bekostas. Det som blir över får väl helt enkelt läggas på en båt. Om man får några lugna helger på vattnet i augusti-september är jag nöjd.
Absolut vill jag ha en bra snarare än billig båt. Man kan få mycket med för de där 5-10st extra lapparna som annars skulle kosta det dubbla. Saker som hela fina segel, sittbrunnskapell, trygg motor, toalett eller värmare väger ju tungt. Listan kan ju göras lång.
Det är lite stressande att misstänka att man går miste om en bra tid att köpa båt, men då är ju hösten i varje fall inte så väldigt mycket sämre, om man bortser från att man missar en högsäsong.
Ni ska veta att det kliar i fingrarna... har ni någon metod att minska abstinensen till hösten? Att gå nära hamnar har visat sig ha motsatt effekt. Kanske kan man låta sig bli nedfryst och upptinad vid bättre tider??