Slanga diesel
Slanga diesel
Nån som har en fiffig lösning på att slanga diesel från dunk till tank?
Går givetvis att fixa med en vanlig slang och hävertmetoden men det tar tid att tömma en 20 liters dunk.
Min tanke är också att det ska funka till sjöss.
Går givetvis att fixa med en vanlig slang och hävertmetoden men det tar tid att tömma en 20 liters dunk.
Min tanke är också att det ska funka till sjöss.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Slanga diesel
Vi har en slang, med en enkel pump mitt på av typen boll som man klämmer på upprepade gånger för att pumpa. Exakt av sådan typ som Biltema 25-7003 såg jag just, men vår är hemmatillverkad.
http://www.biltema.se/products/producti ... mId=145333
Funkar bra i alla väder.
Funkar bra i alla väder.
Har funderat på ngt liknande men tänkt att flödet blir ganska litet genom den tunna slangen. Men det kanske funkar.Tommy skrev:Vi har en slang, med en enkel pump mitt på av typen boll som man klämmer på upprepade gånger för att pumpa. Exakt av sådan typ som Biltema 25-7003 såg jag just, men vår är hemmatillverkad.
Funkar bra i alla väder.
Hur lång tid tar det att köra över 10 liter? Behöver du pumpa hela tiden eller får du igång hävertverkan genom gummiblåsan?
/p
/p
Det tar rätt lång tid... Att slanga över 15-20 liter innebär säkert 5-10 minuter. Ett rejält handjobb. Ingen hävert så det är bara att pumpa hela tiden. ..
Vi gör dock detta ganska sällan, oftast försöker vi hålla motorns tank (35 liter) fylld från sjömack, reservdunken på 20 liter är just bara reserv och det blir bara slangning i undantagsfall + någon gång per år extra för att omsätta reservdunken.
Hälsningar
Tommy
Vi gör dock detta ganska sällan, oftast försöker vi hålla motorns tank (35 liter) fylld från sjömack, reservdunken på 20 liter är just bara reserv och det blir bara slangning i undantagsfall + någon gång per år extra för att omsätta reservdunken.
Hälsningar
Tommy
Förr fanns ett speciellt lock till jeepdunkar med slang så man kunde lägga ner dunken och sen fick det rinna. Helst skulle man ha jeepdunkar med avluftningsnippel samt ett speciellt tanklock för slangen. Då kunde man sjötanka även i lite sämre väder.
Annars har ju Biltema en hävertpump a 16,90. 0,6 lit/min. Ska köpa en själv, tratt och dunk blir ibland lite skvättigt.

Annars har ju Biltema en hävertpump a 16,90. 0,6 lit/min. Ska köpa en själv, tratt och dunk blir ibland lite skvättigt.

Det är just det där med 0,6 l/min. 20 liter tar lååång tid. Men man får kanske acceptera det. Tratt och dunk är uteslutet för "sjötankning", då har man diesel precis överallt.bosseh skrev:Förr fanns ett speciellt lock till jeepdunkar med slang så man kunde lägga ner dunken och sen fick det rinna. Helst skulle man ha jeepdunkar med avluftningsnippel samt ett speciellt tanklock för slangen. Då kunde man sjötanka även i lite sämre väder.
/p
/p
Varför en så stor reservdunk som 20 liter? Jag hade också det en kort tid i min ungdom. Men jag
gick snabbt över till ett antal 5-litersdunkar istället. Alla fördelar: Lättare att bära, två dunkar i
varje kasse = 10 liter i varje hand. Mycket smidigt att stuva litet varstans djupt ner i båten.
Lätt att fylla på tanken vid behov. Man får så småningom en fenomenal förmåga att bedöma exakt när
5 liter förbrukats och det är dags för påfyllning. Bränslemätare helt onödig.
gick snabbt över till ett antal 5-litersdunkar istället. Alla fördelar: Lättare att bära, två dunkar i
varje kasse = 10 liter i varje hand. Mycket smidigt att stuva litet varstans djupt ner i båten.
Lätt att fylla på tanken vid behov. Man får så småningom en fenomenal förmåga att bedöma exakt när
5 liter förbrukats och det är dags för påfyllning. Bränslemätare helt onödig.
Glöm de där leksakerna som bosseh och andra talar om. Vill man tömma en dunk snabbt skall man använda en sådan här pump:
http://www.polarn-innovation.se/PDF/polarn_pumpinfo.pdf
Har använt en sådan pump och den fungerar klockrent.20 l på någon minut. Bygger på övertryck!
Och det finns 10 l jeepdunkar om man vill kunna stuva alá Brendan.
mvh Sven-Barry
http://www.polarn-innovation.se/PDF/polarn_pumpinfo.pdf
Har använt en sådan pump och den fungerar klockrent.20 l på någon minut. Bygger på övertryck!
Och det finns 10 l jeepdunkar om man vill kunna stuva alá Brendan.
mvh Sven-Barry
Japp, jag har iofs 2st 10l istället; Biltema plast med påfyllningsrör (39-256). Bara att hålla upp och ner. Tjohej, rätt ner i tankenBrendan skrev:Varför en så stor reservdunk som 20 liter? Jag hade också det en kort tid i min ungdom. Men jag
Lätt att fylla på tanken vid behov.
Edit: Biltema Art.nr
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Smart grej men 369 kr för något som åtminstone jag använder ytterst sällsynt känns fel. Jag provar med 16,90.S-B A-son skrev: Har använt en sådan pump och den fungerar klockrent.20 l på någon minut. Bygger på övertryck!
Såg en kille som fyllde mängder från dunkar (troligen farmardiesel). Han hade absolut behövt en riktig pump!
Köpte en sån, det var ju inga pengar. Testade häromdagen och det funkade bra, betydligt bättre flöde än 0,6 l/min. Men...bosseh skrev:Förr fanns ett speciellt lock till jeepdunkar med slang så man kunde lägga ner dunken och sen fick det rinna. Helst skulle man ha jeepdunkar med avluftningsnippel samt ett speciellt tanklock för slangen. Då kunde man sjötanka även i lite sämre väder.
Idag skulle jag fylla "på riktigt", det gick inte alls. Omöjligt att få igång en hävert. De små ventilmembranen i blåsan tål tydligen inte diesel för ett av dem var helt deformerat och slöt inte tätt.
Kände mej som Sverker sen!
/p
/p
Shit, jag som investerat 16,90! De har en större modell för 64,90, jag får väl byta. Den ska klara det mesta står det.
Lägga till 48 kr kan man överleva!
Jag har en sån men tyckte den var för stor! Typ en och en halv meter lång.bosseh skrev:Shit, jag som investerat 16,90! De har en större modell för 64,90, jag får väl byta. Den ska klara det mesta står det.
Visst är det jobbigt när andra får rätt!S-B A-son skrev:Glöm de där leksakerna som bosseh och andra talar om.
/p
/p
Eller om man inte vill krångla till det, och vill kunna slanga när som helst inklusive i hög sjö:
Hälsningar
Tommy
Hälsningar
Tommy
Instämmer med Sven-Barry, den pumpen är bäst. 20 liter på en minut. Tömde en jeepdunk senast igår med en sådan. Bensin till en tank i båten. Inget spill, inte mer ångor än om man bara öppnat locket på tanken. Jeepdunken kan stå högre eller lägre än tanken. Slut på ryggbrytande och spill. Gungar det lite gör det ju inget heller. Ok om man tycker det är onödigt med en så dyr pump, men ser man till funktionen så är valet lätt.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...