Ankare, Bruce-kopior

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Ankare, Bruce-kopior

Inlägg av bosseh » fre 05 jun 2009, 14:32

Om man dyker hittar man en del ankare. Tyvärr bara av typen dragg och ofta hemmagjorda.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 05 jun 2009, 14:40

Eilean skrev:Eller så kan man säga, kuling-Biscaya-ankaret fungerar lika bra i inne i en dyig vik i Mälarens sommarbleke. När prisskillnaden är rätt liten - varför medvetet satsa på det sämre alternativet?
Någon gång, kanske, man hamnar i ett läge där botten inte var så mjuk, vinden inte så svag och skyddet inte så gott som man hade räknat med. Eller att något händer, ett haveri som gör att man måste ankra för att exempelvis inte driva på land, ute på en fjärd i frisk vind.
Tja, det går ju att blanda Coca Cola i single-malt-whiskeyn för tre gånger högre pris, men ibland räcker det med en blended... :D
Så dåliga är faktiskt inte bruce-kopiorna, det räcker oftast till för vanlig skärgårdssegling och kan fås till ett rimligt pris.
Alla borde ha skägg

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » fre 05 jun 2009, 14:46

Huvudet på spiken precis.

Skulle jag segla över Biscaya så skulle jag ha det bästa ankaret pengar kunde köpa men eftersom detta aldrig kommer att ske så väljer jag ett ankare som svarar mina behov varav ett är att kunna offra ankaret om så skulle behövas. När Bruceankaret kom så var det ett rejält lyft jämfört med draggen som många hade innan. Nu låter det nästan som om det vore sämre med bruceankare än dragg.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 05 jun 2009, 14:57

Misil no87 skrev: Tja, det går ju att blanda Coca Cola i single-malt-whiskeyn för tre gånger högre pris, men ibland räcker det med en blended... :D
Så dåliga är faktiskt inte bruce-kopiorna, det räcker oftast till för vanlig skärgårdssegling och kan fås till ett rimligt pris.
Varför förstöra god Coca Cola? Slitolja ger ungefär samma bismak!
Men visst duger säkert en Bruce-kopia för de flesta. Men man behöver inte lägga till speciellt mycket pengar för att få ett Delta som är ett av de bästa ankare som finns idag.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 05 jun 2009, 15:04

Det är nog så att just draggar är väl den typen av ankaren som helst fastnar för gott. Annars skulle man väl inte "dragga" efter än det ena än det andra.
Men skall man vara petig Toaen, har du egentligen bara förlorat ett bråkdels ankare för at det varit oklart. Det första släppte du ju vad jag förstod pga motorhaveri, sedan blev det stulet. Det sistnämda fick du loss till sist. Så det är väl bara den avbrytna flyn som egentligen räknas...

Självklart skall man köpa ankaren efter sina behov. Och jag har t.ex aldrig påstått att de som i åratal nöjt seglat runt med sina Brucekopior måste byta. Men frågan handlade faktiskt om att köpa ett nytt ankare. Och att då rekommendera en produkt som visserligen kan fungera hyggligt under idealiska förhållanden men i stort sett kan ses som ganska undermålig är fel.
Dessutom, vad som också glöms bort är att en "Brucekopia" inte är ett specifikt ankare. Det är benämningen på en ankartyp som liknar Bruce orginal men är långt ifrån en klon. Ställ ett orginal och några kopior bredvid varandra så ser ni. Skillnaderna är rätt stora och därmed även prestanda. Peters är kanske hyggligt, Nisses kan vara sämre. Man vet faktiskt inte vad man får. Tre gånger så dyrt låter ju mycket. Men det skiljer bara 700.- i exemplet. Och för det flesta är det en utgift som räcker i åratal.

Jag tror nog att ankaren som fastnat och som måste kapas loss är relativt ovanligt, särskilt i våra vatten där vi sällan ankrar i och i anslutning till byggda hamnar och inte heller har någon lång historia av fiskodling som lämnat efter sig massa skräp på botten.
Att man skall behöva överge sitt ankare för att man trasslat ihop med andras tror jag är ytterst ovanligt, vanligen brukar ju sådant gå att reda ut utan kniv...

Självklart bör man ha reservankringsrejor. Men att satsa på billigast möjliga ankare för att de fastnar och blir ett slags "förbrukningsvara" tror jag inte en sekund på. Är man orolig kan man ju alltid boja ankaret. Det handlar ju inte bara om förlusten av själva ankaret - vem vill kapa ett fint band eller en muliplaitlina?

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » fre 05 jun 2009, 15:17

Välkommen till västkusten i Juli med helt fullbelagda naturhamnar eller varför inte skräckexemplet smögenbryggan.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 05 jun 2009, 15:30

dator9 skrev:Välkommen till västkusten i Juli med helt fullbelagda naturhamnar eller varför inte skräckexemplet smögenbryggan.
Jag är på väg, faktiskt. Men kommer nog att undvika den värsta röran - med bra ankardon ligger man ju tryggt på svaj en bit från hetluften!
Allvarligt talat, jag betvivlar inte trasslet, det är säkert värre än exempelvis Utö hos oss.

Men jag skulle önska litet konkreta exempel på erfarenheter av övergivna ankaren istället för diffusa antydningar för att bli övertygad om det rätta i ditt resonemang.

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » fre 05 jun 2009, 15:41

Själv har jag aldrig (peppar peppar) förlorat något ankare. Men jag har genom åren sett så mycket trassel så jag inser att detta bara beror på ren tur. Både ankare som övergivits och sådana som kanske borde övergetts men som räddats med flera timmars arbete för att rädda ankaret. Senast för ett par år sen inne i hamnen i Fjällbacka (det finns några platser längst ut på en brygga där man måste ligga för ankare fast man inte får) där ägaren själv motiverade arbetsinsatsen med sitt dyra ankare.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 05 jun 2009, 15:55

dator9 skrev:Själv har jag aldrig (peppar peppar) förlorat något ankare. Men jag har genom åren sett så mycket trassel så jag inser att detta bara beror på ren tur. Både ankare som övergivits och sådana som kanske borde övergetts men som räddats med flera timmars arbete för att rädda ankaret. Senast för ett par år sen inne i hamnen i Fjällbacka (det finns några platser längst ut på en brygga där man måste ligga för ankare fast man inte får) där ägaren själv motiverade arbetsinsatsen med sitt dyra ankare.
Ja, det är möjligt du har rätt. Skall man ge sig in i sådana ställen kanske det är motiverat att ha något billigt, övergivningsbart. Men för min egen del håller jag mig därifrån. Inte för ankarets skull, utan för att sådan trängsel sällan är njutbar tycker jag. Man kan ju oftast ankra upp utanför och göra ett besök i land med jollen.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 05 jun 2009, 18:52

20 kg Bruce-kopia hos en märkeshandlare uppe i Bohuslän. Bilden tagen sommaren 2007 :
Ankarkopia Img_6134 resized.jpg
Brutet fly
Jag har haft både Brucekopior och äkta vara. Min 10-kg's kopia väger drygt 9 kg. Mitt 10 kg Delta väger nästan 11 kg. Bara en sån sak!

Min gode vän och jag var ute med respektive familj i respektive båt. Vi akterankrade på samma ställe med rejält bevuxen botten. Jag hade original Bruce och vännen en kopia. Mitt ankare fäste vilket inte kopian gjorde. (Ungefär likadant deplacement på båtarna och ankarena vägde vardera 7.5 kg.)

mvh Sven-Barry

PS. Jag har aldrig förlorat ett ankare DS.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » fre 05 jun 2009, 22:32

dator9 skrev:Välkommen till västkusten i Juli med helt fullbelagda naturhamnar eller varför inte skräckexemplet smögenbryggan.
Var någonstans utmed Smögenbryggan ligger du med ankare? 8)
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 05 jun 2009, 22:48

Jag säljer oxå ett 10 kg fuskbruce till den som vill ha ett. Köpt på Benns, det tar förb bra, som jag provat det.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 06 jun 2009, 09:54

Eilean skrev: Jag är på väg, faktiskt.
En varning kan vara på plats. Det är oerhört skitigt i Bohuslän pga allt skärp från Nordsjön, det luktar väldigt illa från alla toaletttankstömmande trålare. Alla nybyggen gör det också oerhört fult. Det finns även risk för att råka ut för en Don Quijote liknade varelse som jagar vindkraftverk.
Dessutom gäller speciella väjningsregler.

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » lör 06 jun 2009, 10:11

styrman skrev:
Var någonstans utmed Smögenbryggan ligger du med ankare? 8)
http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

Se ovan. Men du kanske tänkte på Smygehuk eller Skanör?
Senast redigerad av 1 dator9, redigerad totalt 0 gånger.

bryggarn
Silvermedlem

Inlägg av bryggarn » lör 06 jun 2009, 10:21

Smögenbryggan: ja om du inte ligger bland de hårt festande båtarna som ligger långsides så är det ju stäv mot brygga och akterankare som gäller. Några ytterligare långsides platser kan väl finnas.
Min bedömning är väl att drygt två tredjedelar av båtarna ligger med stäven mot bryggan.
Så nog används ankaret i Smögen, för bojar eller fasta linor finns ju inte.

Skriv svar