"Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

"Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av Tomas E » tor 04 jun 2009, 14:46

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av coppertail » tor 04 jun 2009, 14:59

Frågan är om det gör någon skillnad i praktiken?
Jämför med sporthojarna på landsväg. Det är upp till föraren om han har lust att stanna och prata med ordningsmakten eller inte.
Om inte, kör dom helt enkelt därifrån,,

Grannar emellan ute i skärgården kan det kanske ha en viss effekt?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av Eilean » tor 04 jun 2009, 15:12

Skillnaden är ändå den att sporthojarna bränner förbi i 290 - tzzzoom - och så var det med den saken.
Många av dessa vattenskotrar far ju runt, runt och snor runt sin egna svall, de är ju inga långfärdsmaskiner precis.

dator9
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 11:54
Ort: Västkusten

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av dator9 » tor 04 jun 2009, 15:49

Inte en dag för tidigt!

De flesta som buskör på sporthoj brukar vara kompetenta att hantera sitt fordon även om omdömet ofta brister. Det förstnämnda kan man definitivt inte säga om majoriteten av vattenskotrarnas förare. Att det slutligt skulle prövas av EG-domstolen har väl varit känt under dessa fem år om jag förstått saken rätt. Undrar om de handlare som sålt skotrarna upplyst sina kunder om det?

Jag kan inte heller låta bli att undra hur mycket en timmes surrande med vattenskoter belastar miljön jämfört med en bajskorv i havet?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av bosseh » tor 04 jun 2009, 16:33

Stackars människor, vad ska de göra nu, segla jolle?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av Mr Q » tor 04 jun 2009, 17:55

Jag tycker att vattenskotrar bör bannlysas. Varför? För de ser inte ut som min båt! Och dessutom verkar de ha roligt de j-larna.

Sjön är faktiskt en allvarlig plats, som bör ges plats för enbart ansvarskännande segelbåtsägare med 3-dubbla säkerhetssystem av alla prylar ombord. Och som föranmäler rutten till Sjörädningssällskapet i dubbla utskrivna exemplar.

Atta spralla omkring sådär på en nöjesmaskin kan ju inte vara något annat än förkastligt. Tacka vet jag en surkryss i 4 knop.

Sen bör alla ha samma dialekt som mig och helst hålla sig undan, så att jag kan få vara helt själv på min "rätta" båt.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av bosseh » tor 04 jun 2009, 18:15

Q, jag tror du vill bannlysa dem för att de är solbrända och muskulösa!

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av Maxi33 » tor 04 jun 2009, 18:19

Jag har gjort iakttagelsen att påfallande många skoterförare är sådana där biffar med snaggat hår som man ser på HD-motorcyklar. Och väst har de på sig också.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av T » tor 04 jun 2009, 18:26

bosseh skrev:Q, jag tror du vill bannlysa dem för att de är solbrända och muskulösa!
Solbrända och muskulösa?
Vattenskotrarna?
Hmm...

:o
/T

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av Mr Q » tor 04 jun 2009, 18:33

Re Bosseh:

Stämmer, dessutom har de ofta snygga tjejer på limpan bak. Och det är orättvist!

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av matz » fre 05 jun 2009, 05:19

..vad är en vattenskoter,om jag sätter dit ett relingsrör,blir det en båt då?
..och när det är utrett,vad är då det här> http://www.gibbstech.co.uk/mediacentre/quadski.php

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av KaptenKlant » fre 05 jun 2009, 08:27

matz skrev:..vad är en vattenskoter,om jag sätter dit ett relingsrör,blir det en båt då?
..och när det är utrett,vad är då det här> http://www.gibbstech.co.uk/mediacentre/quadski.php
Verkar vara ett ytterst praktiskt fordon för de människor som kan ha nytta av en sån.... d v s ca 450 renskötande samer! :lol: :mrgreen: :lol:
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av toaen » fre 05 jun 2009, 08:41

KaptenKlant skrev:
matz skrev:..vad är en vattenskoter,om jag sätter dit ett relingsrör,blir det en båt då?
..och när det är utrett,vad är då det här> http://www.gibbstech.co.uk/mediacentre/quadski.php
Verkar vara ett ytterst praktiskt fordon för de människor som kan ha nytta av en sån.... d v s ca 450 renskötande samer! :lol: :mrgreen: :lol:

När jag läste inlägget föll tanken på en kompis till en av mina döttrar. De bor på en liten ö som höst, vinter och vår har en pontonbro till fastlandet. Sommartid är det att gå till båten. Köra över det lilla sundet, gå tex till affärn, bära matkassarna till båten, köra över sundet bära matkassarna hem. I ett sånt läge hade en sån farkost varit perfekt. Nackdelen är väl som alltid med teknik. Den tar bort naturliga tillfällen till motion.

Bara på den ön borde finnas "behov" av 50 sådana farkoster.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Jens K
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 18:55

Re: "Laglös tid för vattenskotrar förbi"

Inlägg av Jens K » fre 05 jun 2009, 09:16

coppertail skrev:Frågan är om det gör någon skillnad i praktiken?
Jämför med sporthojarna på landsväg. Det är upp till föraren om han har lust att stanna och prata med ordningsmakten eller inte.
Om inte, kör dom helt enkelt därifrån,,
Never you fear, KBV har redan köpt egna.
http://www.kustbevakningen.se/kbvtempla ... ageid=1548

Skriv svar