Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av Brendan » tor 04 jun 2009, 08:06

Ska en segelbåt med motorhaveri behöva anlita sjöräddningen på grund av elfel? (ja, om "vatteninträngningen" var allvarlig, men det framgår inte). I annat
fall tycker jag det är att utnyttja Sjöräddningens resurser i onödan. Har man en segelbåt, så bör man kunna hantera den och segla i hamn med hjälp av sina
pappersssjökort.

Rapport från Sjöfartsverket:

Mayday från norsk segelbåt utanför Väderöarna.
2009-06-04 00:02 12. Skagerrak Norsk 32 ft Segelbåt med motorhaveri, blackout (elfel), och med vatteninträngning ropade Mayday straxt efter midnatt. En person ombord. osäker på sin position då all instrumentering slagits ut.

Haveristen är nu lokaliserad och assisteras av räddningshkp Lifeguard 901 och 2 ytenheter ifrån SSRS Fjällbacka. En lotsbåt från Brofjorden engagerades även initialt, men har återgått till station.


--------------------------------------------------------------------------------
2009-06-04 01:02 Räddningshkp Lifeguard 901 hovrar över haveristen. Rsq Sparbanken Tanum och Rsq Minlouis dirigeras till positionen.

--------------------------------------------------------------------------------
2009-06-04 01:42 Rsq Sparbanken Tanum har kopplat haveristen och rsq Minlouis går bredvid ekipaget in till Fjällbacka.

--------------------------------------------------------------------------------
2009-06-04 04:34 Rsq Sparbanken Tanum är nu till kaj med haveristen i Fjällbacka där Rsq Minlouis dukat upp till tidig frukost efter en lång natt.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av mariatherese » tor 04 jun 2009, 08:28

Håller med om att han borde haft kontroll över sin position i papperskort eller mha någon annat back-up system. Det slöseriet han orsakade var naturligtvis att man måste leta efter honom. Men att han inte hade behövt tillkalla hjälp vet jag inget om. Har man ingen el har man ju inte heller några lantärnor t ex. och dessutom hade han vatteninträngning.

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av Mahogny » tor 04 jun 2009, 08:38

Utan att ha tillgång till mer information är det inte så lätt att veta vad som egentligen orsakade olyckan.
Men man kanske kan försöka sätta sig in i den stackars ensamma norrmannens situation; Han har alltså mitt i natten troligen kört på något hårt, grund eller annat föremål, som då förorsakat att vatten tränger in. Av kanske samma anledning har motorn och elen slagits ut. Han vet inte med säkerhet var han är -kanske därför han körde på grund?
Jag tycker inte att det är fel att i det läget larma sjöräddningen. Han var säkert panikslagen och jag är tveksam till om han blivit så mycket tryggare bara för att han haft en fungerande GPS-plotter i sin hand. Han hade trots allt en hygglig aning om var han befann sig eftersom dom lokaliserade honom 1 timme efter hans larm (räkna tiden innan helikoptern är i luften och körtid för denna mm. så måste dom ha kört till rätt område ganska snabbt).
Så låt ingen skugga falla över denna norrman även fast hans elektronik var ur funktion.
Det finns så många andra klantskallar med tom bränsletank mm som sjöräddningen får leta efter.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av Brendan » tor 04 jun 2009, 08:39

mariatherese skrev:Håller med om att han borde haft kontroll över sin position i papperskort eller mha någon annat back-up system. Det slöseriet han orsakade var naturligtvis att man måste leta efter honom. Men att han inte hade behövt tillkalla hjälp vet jag inget om. Har man ingen el har man ju inte heller några lantärnor t ex. och dessutom hade han vatteninträngning.
Om vatteninträngningen var allvarlig, så var det naturligtvis helt i sin ordning att kalla på hjälp. Men det står ingenting om det i rapporten.
När Sjöräddningen nått fram och kopplat båten var det redan ljust. Inga lanternor behövdes. För övrigt måste man ha någon form av reservlanternor ombord.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av Segelbo » tor 04 jun 2009, 08:52

Brendan skrev: För övrigt måste man ha någon form av reservlanternor ombord.
Herregud vilken usel sjöman jag är! Har aldrig haft en tanke på reservlanternor. Har bara glödlampor i reserv.
Förresten är det kanske lika bra att skaffa en reservmotor också. En reservmast surrad på däck skall man nog också ha. Ifall maten går överbord.Så att man tryggt och fint kan segla in till bryggan.

Nej förresten, det är nog lika bra att skaffa en reservbåt och ha den på släp. Då behöver man nog aldrig kalla på sjöräddningen.

:lol:
---
Bosse
Monsun 31, #116

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av Brendan » tor 04 jun 2009, 08:54

Segelbo skrev:
Brendan skrev: För övrigt måste man ha någon form av reservlanternor ombord.
Herregud vilken usel sjöman jag är! Har aldrig haft en tanke på reservlanternor. Har bara glödlampor i reserv.
Förresten är det kanske lika bra att skaffa en reservmotor också. En reservmast surrad på däck skall man nog också ha. Ifall maten går överbord.Så att man tryggt och fint kan segla in till bryggan.

Nej förresten, det är nog lika bra att skaffa en reservbåt och ha den på släp. Då behöver man nog aldrig kalla på sjöräddningen.

:lol:
Segelbo, jag rekommenderar dig livligt att ställa upp i 24-timmars. Du har en hel del att lära märker jag. Det räcker med en vanlig ficklampa eller en fotogenlampa av något slag plus lite fantasi.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av Segelbo » tor 04 jun 2009, 09:07

Brendan skrev: Segelbo, jag rekommenderar dig livligt att ställa upp i 24-timmars. Du har en hel del att lära märker jag. Det räcker med en vanlig ficklampa eller en fotogenlampa av något slag plus lite fantasi.
Tack Brendan för ditt vänliga förtydligande. Nu känner jag mig betydligt lugnare och kommer att känna mig trygg och säker när jag i morgon ger mig ut på 24-timmars.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av Brendan » tor 04 jun 2009, 10:08

Segelbo skrev:
Brendan skrev: Segelbo, jag rekommenderar dig livligt att ställa upp i 24-timmars. Du har en hel del att lära märker jag. Det räcker med en vanlig ficklampa eller en fotogenlampa av något slag plus lite fantasi.
Tack Brendan för ditt vänliga förtydligande. Nu känner jag mig betydligt lugnare och kommer att känna mig trygg och säker när jag i morgon ger mig ut på 24-timmars.
Nätterna är så ljusa nu, så du kan nog känna dig trygg och säker ändå. Men när du seglar 24-timmars (eller mer) till hösten är det verkligen viktigt att ha fungerande lanternor.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av Segelbo » tor 04 jun 2009, 10:19

Tackar ödmjukast för din omtanke och dina goda råd. :roll:
---
Bosse
Monsun 31, #116

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av bosseh » tor 04 jun 2009, 10:49

Om man har motorfel, är utan el och det läcker in vatten ska man inte ropa på hjälp då?
I den situationen är det lätt att vara osäker på det mesta. Kanske hade ett PAN-PAN räckt men spelar det någon roll?
Norrmannen kom i kontakt med MRCC, beslutet att skicka helikopter mm har MRCC fattat. Antagligen vet de vad de gör.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av Brendan » tor 04 jun 2009, 12:24

bosseh skrev:Om man har motorfel, är utan el och det läcker in vatten ska man inte ropa på hjälp då?
I den situationen är det lätt att vara osäker på det mesta. Kanske hade ett PAN-PAN räckt men spelar det någon roll?
Norrmannen kom i kontakt med MRCC, beslutet att skicka helikopter mm har MRCC fattat. Antagligen vet de vad de gör.

Läs för en gångs skull vad jag skriver! Jag upprepar: Om det var fråga om ett allvarligt läckage var det naturligtvis helt i sin ordning
att kalla på hjälp.

Om det bara var motorfel och elbortfall, borde han ha kunna segla i hamn utan att besvära Sjöräddningen. Om man är så tuff att man
ger sig ut ensam utomskärs mitt i natten i främmande land i kuling, bör man klara en sådan sak. Annars bör man först lära sig segla.

Han kunde göra som Segel Bo på gamledar; segla 24-timmars. Mycket lärorikt. Det var den vägen jag lärde mig mycket om långfärdssegling.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av Brendan » tor 04 jun 2009, 13:01

Segelbo skrev:Tackar ödmjukast för din omtanke och dina goda råd. :roll:
Det var inte så mycket att tacka för.

Tyvärr är det inte lika intressant att segla 24-120-timmars sedan
de elektroniska navigatorerna gjorde sitt intåg. Förr var det en riktigt stor bedrift att hitta en boj mitt
ute på Kattegatt. Man seglade helt efter död räkning, eventuellt med radiopejling som komplement.
För att klara några riktigt svåra sträckor på 96-timmars 1992 skaffade jag en AP-navigator. Den fungerade
ultmärkt men nu fanns det ingenting att vara duktig på längre. Distansseglandet hade i ett slag förlorat
sin tjusning för mig och jag lade av.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av bosseh » tor 04 jun 2009, 13:13

Brendan skrev:
bosseh skrev: Om det var fråga om ett allvarligt läckage var det naturligtvis helt i sin ordning
att kalla på hjälp.
Och eftersom MRCC tydligen bedömde läget som allvarligt så var det väl det?

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av Brendan » tor 04 jun 2009, 14:41

bosseh skrev:
Brendan skrev:
bosseh skrev: Om det var fråga om ett allvarligt läckage var det naturligtvis helt i sin ordning
att kalla på hjälp.
Och eftersom MRCC tydligen bedömde läget som allvarligt så var det väl det?
Ja, det är deras uppgift att rycka ut när de får ett larm. Norrmannen kanske var av samma ansvarslösa typ som du
och inte hade papperskort ombord, och då var läget förstås allvarligt.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa

Inlägg av Jaramaz » tor 04 jun 2009, 15:31

Snälla Brendan,

om nu den utsatte stackarn kände sig i nöd, då är det väl helt OK att ropa på hjälp? Visst kan man tycka att det är slöseri med skattemedel, men dock: en medmänniska som anser sig vara i djup nöd.

Det har hänt att personer som blivit sjösjuka har hämtats med helikopter, att sjöräddning ryckt ut för samam sak osv. Vi kan sitta och säga att vi inte tycker det är så farligt med sjösjuka, men det är faktiskt inte vi som plockas upp heller. Den som i djupet av sitt hjärta upplever att hans sista stund är nära pga sjösjuka, han är faktiskt berättigad till hjälp. Vi skall inte bedömma hans sjösjuka, utan (om vi nu vore i den positionen) hans behov av hjälp.

VIsst kan det finnas vana seglare som fixar både det ena och det andra, men alla behöver inte vara sådana från de är födda.

Pratet om vatteninträngning eller ej anser jag vara en bisak. Det går att segla hem med en ganska omfattande vatteninträngning (jag vet) medan en liten rännil, som kanske inte ens kommer från undervattenskroppen kan ge någon hjärtklappning (vilket jag varit vittne till).

Då nästan hör jag hur du säger att ... då skall de inte ge sig ut på sjön heller, först skall de ha seglat 24-timmars, sedan 48-timmars och först därefter ... eller något sådant. Men nu är det inte alla som vill segla i sådana kollektiva arrangemang, utan mera vill köra sitt eget kör. Det skall de få.

Skattemedlen då? Svårt. Vi kastar ut pengar på allt möjligt, alla möjliga sjukdomar och sånt som kanske inte är helt nödvändigt. För att nu inte tala om alla konstiga järnvägar i övre norrland och allt vad det är. I det stora hela är det så få som sjöräddningen behöver assistera, och det är med råge finansierat inom ramen för de skatter och annat som båtägare erlägger att det inte behöver diskuteras.

Moralen? Vad spelar den för roll egetligen? Vem är väl vi att sätta oss över andra människor?

Skriv svar