Vilken båt ska jag köpa?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jesper
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 03 jun 2009, 14:38

Vilken båt ska jag köpa?

Inlägg av Jesper » tor 04 jun 2009, 11:08

Har aldrig seglat och vet inget om båtar, men har nu blivit sugen på att lära mig och skaffa en mindre båt, typ Maxi, IF, Viggen eller liknande för enklare utflykter i Sthlms skärgård. Har noga kollat igenom sajten efter vad som kan vara bäst, men alla lovordar den egna båten och det är svårt att se vad som är "bäst". Jag söker något som är lätt att underhålla, billig att köpa och som inte kräver omfattande seglingserfarenhet.

Tacksam för tips! Dessutom: finns det någonstans i Nacka/Värmdö där man kan få båtplats på studs - utan att behöva vänta i åratal?

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: Vilken båt ska jag köpa?

Inlägg av marcusli » tor 04 jun 2009, 11:29

Satsa på en liten trailerbar segelbåt typ Campus 650, Skippi eller någon av de franska varianterna så behöver du inte fundera över båtplats, i med den när du vill segla och parkera den någonstans resten av tiden.
Seglar Forgus 321 - 1992

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Vilken båt ska jag köpa?

Inlägg av peterh » tor 04 jun 2009, 11:33

köp nåt billigt, betrakta som lärpengar, och när du har fått lite "kött på benen"
köper du vad du vill ha.

en maxi-77 kan man få billigt den är dessutom välkänd så det är
lätt att skaffa grejor.

Se till att du kan disponera båtplatsen i år.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Vilken båt ska jag köpa?

Inlägg av coppertail » tor 04 jun 2009, 15:19

Campus, skippi och liknande med fällköl skulle jag nog undvika att rekomendera till en nybörjare.
Chansen att råka smaka lite klippgrund kan ju vara ganska stor när man kanske inte riktigt fokuserar
på rätt saker som nybörjare?

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Vilken båt ska jag köpa?

Inlägg av Mats Brage » tor 04 jun 2009, 16:17

Hej,

Håller med om att en Maxi 77 är ett val - jag tycker dock att en IF är ett alldeles utmärkt val - långkölad, stal, tålig, bra kvalité, möjligheter till bra begaganade dealr till båten eftersom den är så spridd.

Visst finns det nackdelar - ingen ståhöjd, lite långsam, gammal osv - men det finns vävårdade exemplar som borde vara ett säkert köp.

/Mats
Scanner 391 nr 142

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vilken båt ska jag köpa?

Inlägg av Peter_K » tor 04 jun 2009, 19:23

Det beor ju lite på vad man har för krav på bekvämligheten. IF har ju nästan tält-standard, Maxi 77:an är däremot ganska rymlig men har inte lika stiliga linjer osv. Det finns massor att kika på, beroende på vad du har för budget. Leta efter ett fint exemplar som är några kronor dyrare hellre än att försöka göra ett kap och köpa ett billigare exemplar av en dyrare modell. Små båtar kan med fördel användas med utombordare, då slipper du hålla på och skruva med en uråldrig inombordsklump - bara att plocka hem och lätt att byta ut då den ger upp för gott.

Kandidater för en ganska bra, billig, enkel båt borde vara:
- Viggen
- Maxi 68
- IF
- H-båt
- Ohlsson 22
- Misil 2 (kallas ibland Misil 24)
- RJ85
- Maxi 77
...sedan kan man ju hitta fina och billiga udda-båtar på t ex blocket om man lägger in sökkriterierna segelbåt och begränsar efter sin budget.
Alla borde ha skägg

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Vilken båt ska jag köpa?

Inlägg av Mats Brage » fre 05 jun 2009, 17:23

Jag håller med om listan - den går dock att sortera på ett par olika sätt

1 rymlig
2 seglingsegenskaper
3 kvalité på bygge
4 säker
5 tålig och robust
6 lättsåld om man vill byta
7 antalet tillverakde ex (beg reservdelar/segel/std produkter)

Nu är det rätt länge sedan jag var ombord på en Misil, men nog skulle jag ranka H-båten som del absolut bästa seglare, om än kanske inte en typisk nybörjarbåt, i varje fall om man inte har så stor sjövana, Misil och IF var ju mig veterligt välbyggda och höll en mycket bra kvalité när de kom, Maxin har förvisso utrymmen och tillverkningsvolymen - men seglingsegenskaperna och kanske också delvis kvalitén är jag personligen lite mer tveksam till.

En Viggen har jag haft och jag gillade den, men den har ju liknande volym som IF:, men seglar sämre (är dock billigare).

De övriga vet jag för lite till. Oavsett vad valet blir håller jag helt med om valet av båt m utombordare (om man inte får tag på ngn med en rel ny inombordare).

Även om Curt Gelin ibland har lite tveksamma uttalanden kan det vara en bra idé att läsa igenom den för att få en uppfattning.

Något som jag också tyckte var viktigt när jag köpte bår första gången var om det fanns en klubb för att få liet tips om hur man kan lösa diverse problem som kommer.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

bronco_z
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 08:11

Re: Vilken båt ska jag köpa?

Inlägg av bronco_z » mån 08 jun 2009, 17:01

Var själv i samma situation för ett par år sedan. Köpte en maxi 68. Billig och robust och håller att köra in i bryggan med :oops: Åkte ut, hissade segel och seglade. Kunde inte segla alls innan men det funkar. Pajar motorn är det 2 skruvar och en spark så kan man installera en ny. :D

Skriv svar