Har ni alltid pappersjökort till hela rutten?
Re: Har ni alltid pappersjökort till hela rutten?
Bosseh:
Verkligheten är den Bosse, att ur sikte av land sätter jag alltid av positionen från GPS samt utseglad distans varje timme, även på väg till Gotland.
Deviationen är inget problem, de flesta kompasser går bra att kompensera ner till några enstaka grader med hjälp av en GPS och litet tålamod. Om man inte anlitar en justerare.
Och missvisningen står i kortet.
Pejlingar - ja sedan jag pensionerade radiopejlen är det bara pejkompassen kvar - en självklarhet i skärgården.
Uppskatta avdrift är sällan något problem, brukar räkna med knappa 5 gr vid vindar mellan tvärs och kryss i havssjö, stämmer rätt väl på alla båtar jag haft.
Värre är det med strömmen, framför allt i våra vatten där den ofta oberäknelig och svag nog för att inte göra sig påmind annat än på långa ben.
Bosse, du får inte glömma att många av oss är gamla nog för att minnas Decca-navigatorns ankomst som en ren revolution. Och vi seglade utom sikte för land långt innan dess.
Och till dem som är yngre och inte fått den biten "gratis" tycker jag att det är rent ut sagt oansvarigt att ge sig iväg på en längre havsöverseglingar utan de grundläggande kunskaper i navigering som krävs för att klara av att med hjälp av död räkning ta sig i hamn. Vi talar ju trots allt inte om astronomisk navigering.
Och även om alla system tycks fungera väl är det inte ett okänt fenomen att elektronisk navigering plötsligt och tillfälligt kan visa ordentligt fel. Med grundläggande kunskaper i navigering har man långt större möjligheter att upptäcka att något är på tok.
Och att tvingas begära assistans för att plottern pajat känns litet i klass med att ringa sjöräddningen för att soppan är slut. Klantigt helt enkelt. Och ett annat problem är vem du ringer när du närmar dig Veere på Ösel?
En Iphone känns ju som ett rejält backup-system på en blöt segelbåt.
Men visst kommer det väl en dag då papperskort blir ett minne blott. Men idag ser jag inte ett enklare, billigare och pålitligare back-upsystem.
Verkligheten är den Bosse, att ur sikte av land sätter jag alltid av positionen från GPS samt utseglad distans varje timme, även på väg till Gotland.
Deviationen är inget problem, de flesta kompasser går bra att kompensera ner till några enstaka grader med hjälp av en GPS och litet tålamod. Om man inte anlitar en justerare.
Och missvisningen står i kortet.
Pejlingar - ja sedan jag pensionerade radiopejlen är det bara pejkompassen kvar - en självklarhet i skärgården.
Uppskatta avdrift är sällan något problem, brukar räkna med knappa 5 gr vid vindar mellan tvärs och kryss i havssjö, stämmer rätt väl på alla båtar jag haft.
Värre är det med strömmen, framför allt i våra vatten där den ofta oberäknelig och svag nog för att inte göra sig påmind annat än på långa ben.
Bosse, du får inte glömma att många av oss är gamla nog för att minnas Decca-navigatorns ankomst som en ren revolution. Och vi seglade utom sikte för land långt innan dess.
Och till dem som är yngre och inte fått den biten "gratis" tycker jag att det är rent ut sagt oansvarigt att ge sig iväg på en längre havsöverseglingar utan de grundläggande kunskaper i navigering som krävs för att klara av att med hjälp av död räkning ta sig i hamn. Vi talar ju trots allt inte om astronomisk navigering.
Och även om alla system tycks fungera väl är det inte ett okänt fenomen att elektronisk navigering plötsligt och tillfälligt kan visa ordentligt fel. Med grundläggande kunskaper i navigering har man långt större möjligheter att upptäcka att något är på tok.
Och att tvingas begära assistans för att plottern pajat känns litet i klass med att ringa sjöräddningen för att soppan är slut. Klantigt helt enkelt. Och ett annat problem är vem du ringer när du närmar dig Veere på Ösel?
En Iphone känns ju som ett rejält backup-system på en blöt segelbåt.
Men visst kommer det väl en dag då papperskort blir ett minne blott. Men idag ser jag inte ett enklare, billigare och pålitligare back-upsystem.
Visst är jag präktig, jag är ju seglare.T skrev: Det känns emellanåt, inte bara som att du har facit på allt utan även att du anser att du ÄR facit.
Präktigheten finns nog snarast hos dig.
Jag försöker ha torrt på fötterna men visa gärna att jag har fel.
I det här fallet tycker jag man ska titta på hur många som tvingats till att navigera manuellt pga fel i elektroniken.
Likaså, har man verkligen kunskap/rutin att klara sig med manuell navigering?
Man kan inte gömma sig bakom floskler som "självklart har jag papperssjökort".
Det finns många saker som kan och bör ifrågasättas. Självklart har man X eldsläckare ombord. Men har man provat att släcka med den? Självklart har man träplugg. Men finns det plats att slå i dem? osv
Jag kör endast med elektronik, trots att jag varit med innan Deccan fanns. De papperskort som jag har är från tiden innan elektroniska införskaffades. Jag brukar segla runt i våra grannländer och om jag skulle ha aktuella papperskort skulle det innebära en avsevärd kostnad som jag inte är beredd att ta. Att ha backup tycker jag är nödvändigt, jag har haft datorhaverier då jag tvingats använda reservdatorn. Önskvärt är ju naturligtvis även en massa papperskort men jag känner mig trygg utan.
Men snälle lille Gunnar, jag har inte för ett ögonblick trott att du inte har ordning på sakerna.
Det är de andra som tror, att bara för att man har rätt grejor så är allt frid och fröjd.
Hur många har verkligen gjort en deviationskontroll? Jag brukar jämföra med min pejlkompass i när jag kommer i andras båtar. Det är oftast inga jättefel men sällan så lite som ägaren tror.
--
iPhonen har jag i en AquaPac. Dessutom är det min 2:a backup.
Det är de andra som tror, att bara för att man har rätt grejor så är allt frid och fröjd.
Hur många har verkligen gjort en deviationskontroll? Jag brukar jämföra med min pejlkompass i när jag kommer i andras båtar. Det är oftast inga jättefel men sällan så lite som ägaren tror.
--
iPhonen har jag i en AquaPac. Dessutom är det min 2:a backup.
Hur många är det inte som lyckats navigera fel med hjälp av elektroniken?bosseh skrev:... I det här fallet tycker jag man ska titta på hur många som tvingats till att navigera manuellt pga fel i elektroniken.
...
Och som sen inte har ordning på sin manuella navigation på grund av elektroniken?
/T
Använder man sina papperskort enbart som back-up och för plottning under översegling finns väl ingen anledning att hålla dem aktuella. Vi talar ju inte om finnavigering bland sandbankar som flyttar sig eller för insegling i hamn. Kortens enda uppgift är att ta en till en position där pilots får ta över.janne skrev:... och om jag skulle ha aktuella papperskort skulle det innebära en avsevärd kostnad som jag inte är beredd att ta...
Frågan har ju inget med pejlingar / kompasskurs eller deviation att göra. Det handlar om att när plotter eller PC plötsligt lägger av så :bosseh skrev:Ja jösses vad alla är präktiga.
Men hur är det i verkligheten?
Plottar ni verkligen på papperskortet? Kan ni fastställa en position med två pejlningar och utseglad distans? Inte bara teoretiskt utan i praktiken ombord. Kompasskurs på Gotland, men hur är det med deviationen har ni koll på den? Kan ni uppskatta avdriften osv.
1. Om man inte har papperkort så är man helt rökt i det läget. Man har igen aning om åt vilket håll man ska styra för att nå hamn, eller hur långt det är till land. Man har lika god koll som vikingarna eller Wasaskeppet (eller sämre, för man antagligen glömt hur man navigerade efter stjärnor eller med sextant).
2. Men om man har papperskort, så knäpper man på sin lilla eTrex och avläser sin position. Sätter ut den i papperskortet (Översiktskort OK), och vips så har man full koll.
Dvs man återgår till den form av navigering som rådde mellan ca 1994 - 2000, dvs då man hade GPS med presentation av position i form av siffror, men innan plottrar / PC slog igenom.
Hälsningar
Tommy
Just som jag tyckte att diskussionen började bli intressant så startar pajkastningen.T skrev:Det känns emellanåt, inte bara som att du har facit på allt utan även att du anser att du ÄR facit.bosseh skrev:...Med tanke på hur stor okunskap som visas i en annan tråd när det gäller väjningsregler kan man undra hur många som egentligen kan lägga ut och rätta en kurs?...
![]()
/T
Frågeställningen tycker jag är relevant. Om man t.ex. helt förlitar sig på GPS
hur klarar man då upp störningar i [strömförsörjningen | GPS-systemet själv | handhavandefel mm] ?
Att ha med papperskort, att kunna navigera med dem om allt annat går snett tycker jag
är en viktig sak. Och för att hålla den kunskapen vid liv så måste den användas.
Precis som allt annat "gott sjömanskap" behöver man ha marginaler och reserver för
olika feltillstånd. Och att GPS kan svika oss är ingen omöjlighet.
Och ännu så länge är det väl bara sjöfartsverket som har någon sorts ansvar för att kartona är riktiga, att de sedan inte tilhandahåller dem i de format som våra respektive GPS-er vill ha dem är ett problem i sig. Försök bara att påpeka problem med garmins kartor och se vilken respons du får ( tips : NOLL) .
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Vad består pajkastningen i?peterh skrev:Just som jag tyckte att diskussionen började bli intressant så startar pajkastningen.T skrev:Det känns emellanåt, inte bara som att du har facit på allt utan även att du anser att du ÄR facit.bosseh skrev:...Med tanke på hur stor okunskap som visas i en annan tråd när det gäller väjningsregler kan man undra hur många som egentligen kan lägga ut och rätta en kurs?...
![]()
/T
Frågeställningen tycker jag är relevant. Om man t.ex. helt förlitar sig på GPS
hur klarar man då upp störningar i [strömförsörjningen | GPS-systemet själv | handhavandefel mm] ?
Att ha med papperskort, att kunna navigera med dem om allt annat går snett tycker jag
är en viktig sak. Och för att hålla den kunskapen vid liv så måste den användas.
Precis som allt annat "gott sjömanskap" behöver man ha marginaler och reserver för
olika feltillstånd. Och att GPS kan svika oss är ingen omöjlighet.
Och ännu så länge är det väl bara sjöfartsverket som har någon sorts ansvar för att kartona är riktiga, att de sedan inte tilhandahåller dem i de format som våra respektive GPS-er vill ha dem är ett problem i sig. Försök bara att påpeka problem med garmins kartor och se vilken respons du får ( tips : NOLL) .
Att bosseh anser att alla (utom han själv?) är okunniga?
Eller att jag har fräckheten att ifrågasätta det?
/T
Vad består pajkastningen i?
/T[/quote]
DU skriver det själv. I stället för att diskutera sakfrågan så blir det en personfråga.
För min del är denna tråden avslutad. Tack för mig.
/T[/quote]
DU skriver det själv. I stället för att diskutera sakfrågan så blir det en personfråga.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Som gammal korvhandlare kan jag meddela att den som förlitar sig på enbart burkar kommer att råka illa ut, förr eller senare. Lyssna på Gunnar, han har klart för sig. Befälhavare som ger sig ut utan sjökort och kunskaper förtjänar ngt lämpligt straff, typ dubbla kindpustar från hela besättningen eller ngt.
Oskick är vad det är. (Decca-Lasse, du också!)
Fabian Ehn
Överkapten
Oskick är vad det är. (Decca-Lasse, du också!)
Fabian Ehn
Överkapten
Hej då!peterh skrev:DU skriver det själv. I stället för att diskutera sakfrågan så blir det en personfråga.T skrev:Vad består pajkastningen i?
![]()
/T
/T
Om en mästerlots har sjökort eller inte kan väl variera.
Den mästerlotsen som jag läste skepparexamen för 1970 var vid ett tillfälle skeppare på Lysekils sjöscoutkårs engelska kutter Elida (innan Tarren köpte henne) Man var i Skagen och skulle egentligen gå hem till Smögen, men man fick för sig att man skulle gå via Donsö på vägen hem. Några sjökort som sträckte sig till Göteborgs södra skärgård fanns det inte ombord, så Pelle, som lotsen hette, frågade besättningen på en annan båt och frågade om de visste kursen till Donsö. Han fick väl titta i kortet och bestämde sig för en kurs. Besättingen på den andra båte såg enligt uppgift rätt förvånade ut.
På den sträckan är ju 10 grader, skillnaden mellan att angöra Donsö Svartskär och Hönö Huvud
Jag har hittils alltid haft papperssjökort ombord över de farvatten jag seglat. Många av dem är inte helt färska men i någon mån rättade. Men jag seglar ju inom ett begränsat seglingsområde.
Det första jag seglade med GPS,under 1990 med min gamla havsfidra , tex från Kungshamn till Kristiansand noterade jag positionen i loggboken varje timme och markerade i kortet var annan timme (det blev för tätt mellan markeringarna annars) Skall jag va ärlig är det nog länge sen jag noterade nån position i kortet. Har digitalt sjökort på datorn med GPS-puck och i regel två handburna GPS-er ombord.
tommy
Den mästerlotsen som jag läste skepparexamen för 1970 var vid ett tillfälle skeppare på Lysekils sjöscoutkårs engelska kutter Elida (innan Tarren köpte henne) Man var i Skagen och skulle egentligen gå hem till Smögen, men man fick för sig att man skulle gå via Donsö på vägen hem. Några sjökort som sträckte sig till Göteborgs södra skärgård fanns det inte ombord, så Pelle, som lotsen hette, frågade besättningen på en annan båt och frågade om de visste kursen till Donsö. Han fick väl titta i kortet och bestämde sig för en kurs. Besättingen på den andra båte såg enligt uppgift rätt förvånade ut.
På den sträckan är ju 10 grader, skillnaden mellan att angöra Donsö Svartskär och Hönö Huvud
Jag har hittils alltid haft papperssjökort ombord över de farvatten jag seglat. Många av dem är inte helt färska men i någon mån rättade. Men jag seglar ju inom ett begränsat seglingsområde.
Det första jag seglade med GPS,under 1990 med min gamla havsfidra , tex från Kungshamn till Kristiansand noterade jag positionen i loggboken varje timme och markerade i kortet var annan timme (det blev för tätt mellan markeringarna annars) Skall jag va ärlig är det nog länge sen jag noterade nån position i kortet. Har digitalt sjökort på datorn med GPS-puck och i regel två handburna GPS-er ombord.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Irrläror
Det är inte bara vana och rutinerade seglare som läser vad som skrivs på detta forum.
Många är nybörjare och söker här efter goda råd av dem som de utgår ifrån kan och vet bättre.
Med tanke på dem är det ytterst olämpligt och direkt omdömeslöst av mera vana seglare att
till varje pris hävda sina irrläror, till exempel att segla utan papperskort ombord.
De vet så väl att de har i grunden fel men av dunkla motiv måste de till varje pris hävda sin hasardmetod.
Papperssjökort ska alltid finnas ombord och bör också användas! Elektronik och el kan slås ut
på ett ögonblick i ett åskväder om inte annat.
Många är nybörjare och söker här efter goda råd av dem som de utgår ifrån kan och vet bättre.
Med tanke på dem är det ytterst olämpligt och direkt omdömeslöst av mera vana seglare att
till varje pris hävda sina irrläror, till exempel att segla utan papperskort ombord.
De vet så väl att de har i grunden fel men av dunkla motiv måste de till varje pris hävda sin hasardmetod.
Papperssjökort ska alltid finnas ombord och bör också användas! Elektronik och el kan slås ut
på ett ögonblick i ett åskväder om inte annat.
Re: Irrläror
Jag håller naturligtvis med dig i just denna sak, Brendan.
Men jag respekterar Bosseh och hans gedigna kunskaper allt för mycket för att kunna ställa upp på ditt påstående: ...."De vet så väl att de har i grunden fel men av dunkla motiv måste de till varje pris hävda sin hasardmetod...."
Tråden kan vara intressant om vi håller oss till sakargument och inte implicerar dolda agendor och sår frön till påhopp.
Men jag respekterar Bosseh och hans gedigna kunskaper allt för mycket för att kunna ställa upp på ditt påstående: ...."De vet så väl att de har i grunden fel men av dunkla motiv måste de till varje pris hävda sin hasardmetod...."
Tråden kan vara intressant om vi håller oss till sakargument och inte implicerar dolda agendor och sår frön till påhopp.