Ang motorstyrka på 30 fotare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
speed295
Platinamedlem

Ang motorstyrka på 30 fotare

Inlägg av speed295 » fre 29 maj 2009, 08:53

Comfort 30 med Yanmar 8hk -74 är inte den i klenaste laget för en båt på 3,3 ton?

Har hört folk som tycker att md7 13hk är för klent på 3,6 tonnare Oh 8:8, dom menar att om det blir hårt väder så kan båten driva mot land fast man kör ifrån land!?

Faryman med hydruldrev, känsla nej nej ... Eller vad säger ni?

Frågorna har jag ställt mig i samband med inköp av 30 fotare.

Mvh
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

cayenne
Erfaren medlem

Re: Ang motorstyrka på 30 fotare

Inlägg av cayenne » fre 29 maj 2009, 09:10

Hej, 5 hästar per ton brukar vara den tumregel som man utgår ifrån. Tyvärr är det inte många 70-80 talare som ligger där.
MVH

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 29 maj 2009, 09:34

Instämmer med Cayenne. Med >5 Hk/ton som minimum klarar man att köra mot vind och sjö även i riktigt dåligt väder. Men sedan handlar det ju också om vindfång, propellerns effektivitet, vilka vatten man tänkt segla i och så vidare. Hydrauldrift behöver inte vara en nackdel, men jag har hört få som talar särskilt väl om den gamla Faryman-kombinationen du nämner. Dessutom har hydrauldrift lägre verkningsgrad än mekaniska system. Färre av redan få hästkrafter hamnar där de skall vara - i propellern.
Men en äldre båt med en gammal klen motor borde det vara god prutmån på - har du ens funderat i banorna att kalkylera med ett byte? Det behöver inte bli så blodigt, varken ekonomiskt eller arbetsmässigt.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » fre 29 maj 2009, 10:20

Eilean skrev: Hydrauldrift behöver inte vara en nackdel, men jag har hört få som talar särskilt väl om den gamla Faryman-kombinationen du nämner.
Citat Anders S om Faryman-hudauldrift: "Köp inte en Shipman med Farymann-motor och hydrauldrift om du inte gillar att meka. Inte för att den är något större fel på (det är en fin motor och hydrauldrift är bra det med) men det är hopplöst att få hjälp med motorn och Westerstrand-hydrauliken är sällsynt numera. På axeln (under sittbrunnen) sitter en medbringare i form av en hylsa med två stift - dessa bör bytas efter många år. Låt de exemplaren gå till gubbar med stor verktygslåda."

Härifrån: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... 609#p56609

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 29 maj 2009, 10:42

Hydrauldriften var ganska fin men man ska nog undvika köp.
Köper man en begagnad båt får man en motor som man inte vet så mycket om. Förr eller senare åker man på ett byte - om man inte hunnit byta båt. Därför kan det vara bra att köpa båt med dålig motor om man kan pruta ner priset tillräckligt. Men kan knappast få ner priset så mycket som en ny motor. Men sätter man in en ny motor vet man vad man har och dessutom brukar tex en ny Lombardini var en betydligt trevligare motor än orginalet. Förutsättningen är att man tänker sig behålla båten några år annars är det en ganska dålig affär. Fast visst är en ny tyst, stark och pålitlig motor värt en del pengar.
En god ide kan vara att köpa med taskig motor, köra en sommar och se om man trivs med båten. Därefter byta motor. Klappar den befintliga motorn ihop i förtid blir det ju mycket mer seglande :D

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » fre 29 maj 2009, 12:15

Era synpunkter stämmer ganska bra med vad jag uppfattat tidigare och min egna inställning att det är ännu en vätska som kan läcka....
Motorstyrkan är i klenaste laget eller bara för söndags körning i fint väder.

Ang "köpa båt med dålig motor om man kan pruta ner priset tillräckligt" Vad är egentligen ett bra pris på en comfort ?

Jag har tittat på 5 comfort 30 i olika skick, jobbigt att gå igenom för och nackdelar, fel o brister, utrustning o misskötsel.
Just nu har jag en i min närhet, som är hyggligt fin i inredningen, men har en risig rigg, spräckt bom (+8000) längst ut där storen sliter i spåret. taket är av limmad matta som släppt här och där, inte snyggt.. bordsgenomföringar orginal + orörd ? yanmar 8hk båten från 1974 (skitigt motorutrymme), stor från samma år(CA +11000), rull genua något nyare men sliten.
Kölbultarna är av rostfritt men brickorna under är väldigt rostiga? Gasol spis och kyl låda för kylklampar ( vill gärna ha med kompressor +10")
Och på det ett tveksamt elsystem?? Gammal logg inga + kompass inga andra instrument.
Pris just nu 155" är det tillräckligt lågt för att inte titta på dyrare i bättre skick?

Det som gör mig osäker på köp är att jag inte kan så mycket om prisbilden. Jag menar det kanske är bättre i längden att man köper en dyrare comfort än just denna något slitna comfort?.
Slippa en del kostnader som måste göras, och sen det som man inte såg som måste fixas till........

Kanske måste jag titta på ytterligare 5-10 till comforter för att få en känsla vad man kan få för sina pengar...... :?
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » fre 29 maj 2009, 12:44

http://www.blocket.se/alvsborg/Comfort_ ... m?ca=9&w=3 en 72 a men nyare motor och segel. 180"
Dock inga bilder på inredning och skick

Om man anlitar en besiktnings man, kan man få ett prisomdömme av dom förutom beiktnings resultatet?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 29 maj 2009, 13:10

"Båten i närheten" får nog en del varningsklockor att ringa. Matta som släpper? Ny matta är inget större problem/kostnad men var kommer det ner att släppa?. Bordsgenomföringar som bör bytas. Ok, byter man så vet man att det blir bra. Men hur mycket "småfix" blir det och hur mycket tid tar det sammanlagt. Skitigt motorrum. Inte bra, man kan mistänka att motorn inte heller skötts. Finns det en kompressor box så är det 10tkr i sparade pengar. Om man nu inte trivs med kylklampar. Finns det utrustning som man gärna vill ha så är det sparade pengar som kanske är vettigare att lägga på ny motor eller liknande. Totalkalkylen för tex 5 år är viktig.
Jag har varit med och tittat på en båt. I motorrummet fanns det vatten och olja. I kölsvinet vatten och höstlöv. Vi klarade besöket på 5 min.
Om man inte ens orkar städa ur kölsvinet innan en spekulant kommer då är det något allvarligt fel.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » fre 29 maj 2009, 20:10

Ugh,
Har själv haft en 9 hk i min båt i samma storlek och bytt upp mig till en 2 cyl på 16 hk. Visst är det en skillnad som bara kan beskrivas av något som betalat fakturan som enorm. I mitt researcharbete retroaktivt så fann jag att många höll den lilla motorn som en säkerhetsrisk osv. Jag hann även uppleva några svåra stunder i hårda vindar, men hade jag bytt ut motorn om den inte skurit? Tveksamt eller nej. Med lite finurlighet, tålamod och gott sjömanskap kan man lösa mycket även med svag motor.
Vad beträffar övriga argument för inköp på en båt i den prisklassen så handlar exempelvis en ny spayhood om 3 % totalpriset på båten, nya segel 10 %, kompressorkyl 2/6 % beroende på ASU osv. Det är sällan man kan få allt, men det gäller att sortera vad som är viktigt för dig och vilka kompetenser (vad du kan göra billigt själv) du har.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 29 maj 2009, 20:30

Hade tidigare Albin 78 (2.3 ton) med 7.5 hästar, det kunde vara riktigt segt i motvind och motsjö. Ibland inte mer än 2-3 knop om vädret pinade på i fören.

Nu har vi 21 moderna hästar i Balladen, som är ca 3.5 ton. Alltså 6 hästar per ton. Känns riktigt skönt, vi går i princip utan fartminskning i vilket väder som helst. Också skönt att kunna gå in en hamn i medvind, och veta att det går att manövrera sig ur situationen på kraft.

Angående att räkna på hur många procent av priset en sprayhood utgör så känns det inte riktigt meningsfullt. Om man köper en 70-talare så tror jag att man ska räkna med att kunna lägga ut 20-40 % av inköpspriset på förbättingar och prylar, annars sitter man nog i "klistret" på sikt. Inte kul att ligga så på marginalen så att man måste fundera på om sprayhood på den båt man köper är OK eller ej?

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » fre 29 maj 2009, 21:14

Klart att 21 hästar är skönare än 9, men jag anser inte att man skall kategoriskt avfärda en båt med liten motor som prisvärd. Frånsett säkerheten, hur bråttom har man? Ni får blir effektivare på att beslå segel osv så väger Ni säker upp tidsvinsten med den extra knopen

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 30 maj 2009, 13:25

Har 7 hk i min Misil i form av en Vire och det har alltid räckt till. Båten väger utan problem två ton med normalt med prylar i form av ankare, förtöjningsgods, toa, vatten, kök etc etc.

Den gamla tumregeln var 3 hk/ton, men då räknar man med att man seglar när det blåser mycket, inte går för motor. Det beror alltså på hur man tänket använda sin båt. Vill man segla när det inte blåser och gå för motor när det blåser är det en större motor som gäller.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » lör 30 maj 2009, 18:15

Jag har en båt som väger ca 4300kg och en 18 Hk och anser att det räcker gott, båten är mycket lättdriven och jag känner mig inte undermotoriserad, många smäller in rätt stora motorer på små båtar och de kan inte utnyttja kraften, båtlängden är trots allt en begränsning för fartresurserna, gasar man på så gräver de bara ned sig och mer vikt gör inta båtarna snabbare. Många verkar också byta gamla motorer utan att de gått mycket, på traktorsidan kör man upp till 40000h med VP motorer vem har kommit upp till det på sin båt?

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » lör 30 maj 2009, 18:30

Som en kommentar till livslängden på båtmotorer jämfört med traktormotorer. Motorn på en fiskebåt har nog inga problem att konkurrera med en traktor - iallafall nästan. En dieselmotor sliter man inte ut genom att använda den för mycket, snarare tror jag den mår dåligt av lite sporadisk användning som det handlar om på våra fritidsbåtar. Och den lätt korrosiva miljön förståss...

Vi väntar på vår nya 30 fotare (drygt) och vi såg en kommentar från en person som hade samma modell med 14 hk och eftersom han tyckte det var för lite så valde vi 21 hk (vilket det också var på den båten vi testseglat). Jag tror nog att det är som många säger här, inte bara vikt och längd avgör utan en mängd andra detaljer.

Vi har precis sålt vår Maxi 77:a vilken hade en liten utombordare på 7 hk. Helt okej för framåtdrift, även med vinden på, men knappast något att backa med när man fick vinden i sprayhooden.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 30 maj 2009, 19:26

Det är just för att ha kraft då vinden ligger på som det är bra att gå upp mot 5-6 hästar per ton. Det finns tillfällen då man vill gå för motor trots att det blåser, t.ex. sista biten in mot hamn, eller för att ta sig ur en besvärlig hamn med pålandsvind osv.

Jag minns då vi gick in i Anholts hamn. Kulingvindar hade det hunnit bli under överfarten. Vi gjorde 1-2 knop (!) med full gas mot vinden och vågorna. Detta var med Albin 78 med 3.2 hästar / ton. Nu med balladen kan vi lätt gå med 5 knop mot kuling och sjö.

Viktigt också att det är en tyst och bekväm motor. Vi testkörde en del ballader med VP 2020 i, 2 cylindrig sak som skakade hela båten. Det levde och bullrade inne i salongen. Nuvarande Nannin är 3-cylindring och spinner som en katt utan vibrationer.

Hälsningar
Tommy
Senast redigerad av 1 Tommy, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar