Kalmar Sund
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
- Ort: Öresund
Kalmar Sund
Planeringen av sommarens seglatser är i full gång härhemma nu och som det verkar nu kommer vi att passera Kalmar Sund / Öland i bägge riktningarna som en ren transportsträcka. Jag har aldrig seglat i dessa vatten tidigare men Kalmar Sund är ju beryktat som svårseglat med strömt vatten.
- Något speciellt att beakta under planering och under själva seglingen?
- Går det att bedöma när man annalkas syd- resp norrifrån hur strömförhållanden är inne i sundet?
- Påverkar det långa sundet även våg- och vindförhållanden?
- Hur är det att passera på östsidan om Öland ("på utsidan")? Vad finns där för möjliga hamnar om man skulle vilja avbryta etappen?
Tacksam för all info!
edit: språkfel
- Något speciellt att beakta under planering och under själva seglingen?
- Går det att bedöma när man annalkas syd- resp norrifrån hur strömförhållanden är inne i sundet?
- Påverkar det långa sundet även våg- och vindförhållanden?
- Hur är det att passera på östsidan om Öland ("på utsidan")? Vad finns där för möjliga hamnar om man skulle vilja avbryta etappen?
Tacksam för all info!
edit: språkfel
Re: Kalmar Sund
Mig veterligen finns det inga möjliga hamnar alls på Ölands ostsida men jag skulle i alla fall välja att inte gå Kalmar sund om det enbart handlar om transport sträcka , som du redan skrivit är Kalmar sund ofta stökigt och jobbigt.
Re: Kalmar Sund
Nog finns det hamnar på ostsidan av Öland, men djupgåendet är ett bekymmer. Från norr har vi Böda som är en välbesökt hamn med fina stränder. Nästa, Kårehamn är en större fiskehamn med gott djup. Bägge dessa har viss service.
Bläsinge är trevlig, liten och trång och klarar 1,5 m eller något mer.
Slutligen har vi Gräsgård, som egentligen bara håller en meter men kan forceras med betydligt djupare båtar med god motor då botten är mycket lös dy. De sistnämda har ingen service alls och ligger långt från allt. Obserera att dessa erfrenheter är från mitt sista besök, 1998 så en del kan ha hänt.
Kalmarsund är annars ett litet trist vatten som sällan bjuder på andra bogar än sur kryss, motström och krabb skvättsjö tycker jag. Men det kan bero på att jag passerat för många gånger så att sundet mest blivit en transportsträcka. Personligen tycker bättre om hamnarna och ankarplatserna på fastlandssidan än de på ön, även om det ibland betyder en omväg. Byxelkrok och Borgholm är alldeles för exploaterade för min smak. Grönhögen är favoriten. Kalmar är en utmärkt bunkringshamn med "allt" inom ett stenkasts avstånd.
Bläsinge är trevlig, liten och trång och klarar 1,5 m eller något mer.
Slutligen har vi Gräsgård, som egentligen bara håller en meter men kan forceras med betydligt djupare båtar med god motor då botten är mycket lös dy. De sistnämda har ingen service alls och ligger långt från allt. Obserera att dessa erfrenheter är från mitt sista besök, 1998 så en del kan ha hänt.
Kalmarsund är annars ett litet trist vatten som sällan bjuder på andra bogar än sur kryss, motström och krabb skvättsjö tycker jag. Men det kan bero på att jag passerat för många gånger så att sundet mest blivit en transportsträcka. Personligen tycker bättre om hamnarna och ankarplatserna på fastlandssidan än de på ön, även om det ibland betyder en omväg. Byxelkrok och Borgholm är alldeles för exploaterade för min smak. Grönhögen är favoriten. Kalmar är en utmärkt bunkringshamn med "allt" inom ett stenkasts avstånd.
Re: Kalmar Sund
Jag vet inte hur många gånger jag passerat Kalmarsund men jag har aldrig upplevt några direkta problem med ström. Det kan väl dra på lite extra precis utanför Kalmar men det är allt, tycker jag. Men nåt roligt sund är det inte och alldels förb. långt...
Kalmar är bra som Gunnar skrev. På Ölands västsida finns Sandvik nånstans mellan Borgholm och Byxelkrok. Sandvik är OK, jämfört med dom andra. När man kämpat sig igenom hela sundet på väg söderut (eller vill samla kraft för att ta sig igenom på nordgående) är Kristianopel ett fint ställe. Bergkvara kan man glömma, likaså Sandhamn ännu längre söderut men då kanske man inte är i Kalmarsund längre?
/T
Kalmar är bra som Gunnar skrev. På Ölands västsida finns Sandvik nånstans mellan Borgholm och Byxelkrok. Sandvik är OK, jämfört med dom andra. När man kämpat sig igenom hela sundet på väg söderut (eller vill samla kraft för att ta sig igenom på nordgående) är Kristianopel ett fint ställe. Bergkvara kan man glömma, likaså Sandhamn ännu längre söderut men då kanske man inte är i Kalmarsund längre?
/T
Re: Kalmar Sund
Jag vet inte vad Mr Sailman har för båtstorlek men kan väl hålla med om att Kalmarsund kan vara jobbigt i en mindre båt med utombordare. Med en större båt fungerar det för det mesta hyggligt om man undviker värsta ovädren. Jag har själv aldrig gått på utsidan av Öland och inte heller funderat på det. Där finns, som nämns ovan, färre hamnar och skulle man råka ut för dåligt väder från alla riktingar utom väst så är det ett sämre vägval. Strömmen i Kalmarsund varierar och är starkast vid Kalmar. Man kan dra slutsatser om strömmens rikting om man följer vädrets utveckling (men nordlig vind behöver nödvändigt inte betyda ström från samma håll). Håller också med om att hamnarna på fastlandssidan oftast är trevligast och minst besökta (utom Kalmar då).
De flesta gånger jag passerat genom sundet är vädret beskedligt med svaga vindar och obetydlig ström men jag har också varit med om tillfällen då det blåst upp, vilket kan gå ganska snabbt, och då blir det krabb och jobbig sjö.
Mitt råd är att köra genom sundet och planera in stopp vid några trevlig hamnar eftersom sundet är en ganska lång etapp. Att det skulle vara en tråkig sträcka tycker jag inte stämmer, det är faktiskt ganska fint med Blå Jungfrun som syns på långt håll. Och man kan faktiskt ha både ström och vind med sig också, jag har själv länsat förbi Kalmar i en jäkla rulle. Men det är klart -har man kryssat en hel dag i skvalpig sjö med strömmen emot sig och knappt har avverkat någon större sträcka, då kanske det känns trist.
De flesta gånger jag passerat genom sundet är vädret beskedligt med svaga vindar och obetydlig ström men jag har också varit med om tillfällen då det blåst upp, vilket kan gå ganska snabbt, och då blir det krabb och jobbig sjö.
Mitt råd är att köra genom sundet och planera in stopp vid några trevlig hamnar eftersom sundet är en ganska lång etapp. Att det skulle vara en tråkig sträcka tycker jag inte stämmer, det är faktiskt ganska fint med Blå Jungfrun som syns på långt håll. Och man kan faktiskt ha både ström och vind med sig också, jag har själv länsat förbi Kalmar i en jäkla rulle. Men det är klart -har man kryssat en hel dag i skvalpig sjö med strömmen emot sig och knappt har avverkat någon större sträcka, då kanske det känns trist.
Re: Kalmar Sund
Enligt Svensk Lots finns det en relativt stark (0,6 knop) sydlig ström i Kalmar Sund.
Re: Kalmar Sund
Kalmarsund i sig är väl mest en transportsträcka i sig. Akta dig bara för häxor och U-båtar
tommy
ps
Gunnar
Man saknar dig på Fendern.
ds
tommy
ps
Gunnar
Man saknar dig på Fendern.
ds
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Re: Kalmar Sund
Anses 0,6 kn ström som stark...?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
- Ort: Öresund
Re: Kalmar Sund
Tack för alla svar så långt!
Tanken är att på vägen ut kanske göra en långetapp från Öresund till Gotland (ca 275 M / drygt 2 dygn). På vägen hem igen kommer vi förmodligen norrifrån längs svenska kusten.
Båten är en modern välseglande 34-fotare på ca 6 ton med en hyfsat rejäl motor på 29 hk.
- Kan man utgå från att strömmen oftast är sydgående?
- Vad krävs för att den ska ändra rikting och bli norrgående istället?
- Finns det risk för att strömmar möts i mitten så det kan bli riktigt stökigt?
- Är det att föredra att gå på fastlands- eller Ölandssidan i sundet eller hålla sig i mitten med tanke på strömmar och vågor?
Tanken är att på vägen ut kanske göra en långetapp från Öresund till Gotland (ca 275 M / drygt 2 dygn). På vägen hem igen kommer vi förmodligen norrifrån längs svenska kusten.
Båten är en modern välseglande 34-fotare på ca 6 ton med en hyfsat rejäl motor på 29 hk.
- Kan man utgå från att strömmen oftast är sydgående?
- Vad krävs för att den ska ändra rikting och bli norrgående istället?
- Finns det risk för att strömmar möts i mitten så det kan bli riktigt stökigt?
- Är det att föredra att gå på fastlands- eller Ölandssidan i sundet eller hålla sig i mitten med tanke på strömmar och vågor?
Re: Kalmar Sund
Det är den starkaste i svenska vatten.SWE54 skrev:Anses 0,6 kn ström som stark...?
Men larvigt liten jämför tidvattenströmmen i Pentland Firth
Re: Kalmar Sund
Den jobbiga sträckan är väl egentligen den som kommer efter sundet, från Kristianopel och runt Torhamns Udde. Båser ofta mycket och från syd-väst...
Re: Kalmar Sund
Ja Utklippan har ju kallats Sveriges Kap Horn.
Men den gången vi kom ner dit så blev till att snällt köra motor hela vägen till Simrishamn, inte en vindpust på hela Hanöbukten.
Snopet värre...
Men den gången vi kom ner dit så blev till att snällt köra motor hela vägen till Simrishamn, inte en vindpust på hela Hanöbukten.
Snopet värre...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Kalmar Sund
Visserligen är halva Öresund danskt men här i Malmötrakten kan det utan vidare vara ett par knops ström och uppe kring Helsingborg ännu mer.bosseh skrev:Det är den starkaste i svenska vatten.SWE54 skrev:Anses 0,6 kn ström som stark...?
Men larvigt liten jämför tidvattenströmmen i Pentland Firth
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Kalmar Sund
Det finns säkert ställen som är värre än så pga meteorologiska fenomen men som medelström leder Kalmar Sund.hedgehog skrev: Visserligen är halva Öresund danskt men här i Malmötrakten kan det utan vidare vara ett par knops ström och uppe kring Helsingborg ännu mer.
Re: Kalmar Sund
Metereologiska fenomen vet jag inte, det är bara det faktum att när du har skillnad i lufttryck över Östersjön och Västerhavet så ska allt vatten pressas igenom Öresund åt endera hållet. Lägg därtill vindströmmen som kommer av långvarig blåst.bosseh skrev:Det finns säkert ställen som är värre än så pga meteorologiska fenomen men som medelström leder Kalmar Sund.hedgehog skrev: Visserligen är halva Öresund danskt men här i Malmötrakten kan det utan vidare vara ett par knops ström och uppe kring Helsingborg ännu mer.
Man är faktiskt mer förvånad när det är slack än när man någon knops med- eller motström.
Men det kan givetvis vara så att Kalmarsund har den högsta medelströmmen. Var har du uppgiften ifrån?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p