Gennaker
-
nikodemus67
- Silvermedlem
- Kontakt:
Re: Gennaker
Slår? Antar att du menar gippar. Gennakern är ju ett undanvindssegel. Om man tar den framåt eller mellan förstag är nog en smaksak. Jag har ju själv aldrig seglat gennaker. Men har man lite tajt mellan gennakern och förstag tror jag det är bättre att ta den framför i gippen.
- mariatherese
- Diamantmedlem
Jag har inte heller seglat gennaker men när vi gippar med vår stora genua så vill den väldigt gärna smita framför förstaget så jag antar att det är det enklaste även med en gennaker (dvs gå framför sigsjälv)? I boken "Segel och Riggtrimm" så tar de också gennakern framför båten när man gippar.
-
s/y Elette
- Erfaren medlem
Jag har däremot seglat med gennaker
. Både med och utan peke. Tidigare, utan peke, drog vi alltid det icke-belastade skotet utanför gennakern. Ifjol installerade jag ett peke, framförallt för gennakersegling, och bytte till att dra det icke-belastade skotet mellan förstaget och gennakern, mest för att minska risken för att det icke-belastade skotet hamnar i vatttet framför fören. Märkte egentligen ingen större skillnad i hur lätt eller svårt det var att gippa, för oss (amatörer) verkar största problemet med gippen vara att gennakern snor sig runt sig själv vilket skotningssystemet inte verkar inverka på (för oss iallafall).
Tack, gippa heter det ja.
Precis vad jag tänkt med peke så borde det gå att gippa i mellanrummet istället för runt sig själv där risken att skotet hamnar i vattnet blir mindre.
MVH
Precis vad jag tänkt med peke så borde det gå att gippa i mellanrummet istället för runt sig själv där risken att skotet hamnar i vattnet blir mindre.
MVH
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Eftersom det är undanvindsbog är det överlägset lättast (och minst risk att något fastnar/rivs) att låta gennakern gippa framför båten...
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Har alltid gippat i mellanrummet framför förstaget, men har egentligen inte reflekterat över alternativet.
Det har i alla fall inte varit något som jag tyckt varit ett problem.
Det har i alla fall inte varit något som jag tyckt varit ett problem.
Beror på hur långt peke du har och vindstyrkan.
Kort peke = svårt att gippa i "mellanrummet" utan att gennakern fastnar i förstaget.
Långt peke - då skall du definitivt gippa i mellanrummet.
För att gippa runt seglet "framför" skall det helst blåsa lite mer så att seglet kommer runt ordentligt - här är det lätt att segla över gajen
Kort peke = svårt att gippa i "mellanrummet" utan att gennakern fastnar i förstaget.
Långt peke - då skall du definitivt gippa i mellanrummet.
För att gippa runt seglet "framför" skall det helst blåsa lite mer så att seglet kommer runt ordentligt - här är det lätt att segla över gajen
Fast när man gippar med gennakern framför båten får man hålla full koll på gajarna så man inte släpper efter för mycket och seglar över den ena medan man tar hem på den andra. Vid en gipp på vanligt sätt är det ingen risk för gajar utan för båten men å andra sidan risk för segeltrassel. Jag föredrar ändå det senare alternativet.friseglarn skrev:Eftersom det är undanvindsbog är det överlägset lättast (och minst risk att något fastnar/rivs) att låta gennakern gippa framför båten...
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Håller med. Hellre trassel ovan än under vattenytan ...!Paddy skrev:Fast när man gippar med gennakern framför båten får man hålla full koll på gajarna så man inte släpper efter för mycket och seglar över den ena medan man tar hem på den andra. Vid en gipp på vanligt sätt är det ingen risk för gajar utan för båten men å andra sidan risk för segeltrassel. Jag föredrar ändå det senare alternativet.friseglarn skrev:Eftersom det är undanvindsbog är det överlägset lättast (och minst risk att något fastnar/rivs) att låta gennakern gippa framför båten...
Jag är inte så säker på det. Jag har varit på fördäcket varje vecka i tre år på en 48 ft båt med gennaker och vi har alltid gippat framför båten. Vi har peke (fast peket med ankarrulle och undertill, altså ingen "bom" som på tex. Melges 24 där man självklart gippar mellan seglets förlik och förstaget). Hos oss kan jag inte minnas stora problem med gajar under båten någon gång, men om inte skotarna och rorsman lyckas koordinera riktig, kan det hända at seglet inte kommer tillräckligt långt fram, kan seglet mycket lätt trassla sig in runt förstaget. Det fixar man inte så snabbt. En gång drog sig seglet sönder. Dom gånger den obelastade gajen hamnat i vattnet har vi sen lyckats frigöra den. Det har man tid med inntil man behöver den igen vid näst gipp. Trasslat sig seglet fast, kan det vara nödvändigt att försöka gippa tilbaka på gamla bogen igjen och man kan tappa massa distans och tid.Mr Sailman skrev:Håller med. Hellre trassel ovan än under vattenytan ...!Paddy skrev:Fast när man gippar med gennakern framför båten får man hålla full koll på gajarna så man inte släpper efter för mycket och seglar över den ena medan man tar hem på den andra. Vid en gipp på vanligt sätt är det ingen risk för gajar utan för båten men å andra sidan risk för segeltrassel. Jag föredrar ändå det senare alternativet.friseglarn skrev:Eftersom det är undanvindsbog är det överlägset lättast (och minst risk att något fastnar/rivs) att låta gennakern gippa framför båten...
Nog tyckar jag det är elegant att gippa innanför seglet, men som nybörjare med gennaker tror jag nok man skulle börja framför båten.
Jag har en strumpa till min, och då är det suveränt smidigt att dra ner strumpan, gippa och upp med strumpan. Inget trassel. Fast det kanske räknas som fusk...
Niklas
Niklas