Ny radio/stereo till båten
Re: Ny radio/stereo till båten
Jag hittade en noname apparat på Teknikmagasinet för ca 1000. Lade ungefär lika mkt pengar på högtalare från GAS - förvånansvärt bra ljud i hela alltet. Apparaten löser dina behov till billig peng.
Två AUX ingångar. En på baksidan (som jag nyttjar till TV ljud) och en på framsidan. Den på framsidan är iPod ingång eller så kan du peta in ett USB minne där du tankat ner barnens favoriter. Och sedan det vanliga med CD/MP3 skivor, men det har inte jag använt ännu. Helt perfa med ljudböcker till barn på iPod (eller till pappa).
Radiomottagningen är det sämre med. Hade samma problem med den förra apparaten (Pioneer). Nu har jag aktiv glasantenn men det funkar kass. Har bättre mottagning när jag kopplar in mobiltelefonen och kör radio via den ut i bilstereon.
Tips någon på antennlösning?
Två AUX ingångar. En på baksidan (som jag nyttjar till TV ljud) och en på framsidan. Den på framsidan är iPod ingång eller så kan du peta in ett USB minne där du tankat ner barnens favoriter. Och sedan det vanliga med CD/MP3 skivor, men det har inte jag använt ännu. Helt perfa med ljudböcker till barn på iPod (eller till pappa).
Radiomottagningen är det sämre med. Hade samma problem med den förra apparaten (Pioneer). Nu har jag aktiv glasantenn men det funkar kass. Har bättre mottagning när jag kopplar in mobiltelefonen och kör radio via den ut i bilstereon.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Har installerat stereo på ett par charterbåtar - en mycket enkel och ganska väl fungerande lösning är Biltemas billiga bilradioantenn som vi lagt/gömt innanför elcentralen....
-
LadyAnnila
- Silvermedlem
- Kontakt:
Vi hade en "vanlig" bilstereo i segelbåten tidigare. Den byttes ut när vi under segling inte kunde spela CD-skivor då bilstereon inte klarade av att båten lutade..........
Funkade alldeles perfekt när vi låg i hamn.
Så om du köper en bilstereo, kontrollera att den funkar när båten lutar.
Funkade alldeles perfekt när vi låg i hamn.
Så om du köper en bilstereo, kontrollera att den funkar när båten lutar.
Prova en kabel uppspänd som ett sejnfall.stangen skrev: Tips någon på antennlösning?
Tack för tips om Biltema antenn och kabel som sejnfall.
Kompletterande fråga om sejnfall: Vilkensomhelstkabel eller antennkabel? Beskriv gärna. Eller så kanske man kan leta upp ett vant inne i båten och haka på en kabel?
Mina (begränsade och gamla) kunskaper om antenner gissar att det har att göra med jordplanet som bil har, men inte båt (därför funkar bilantenner dåligt på båt). Är det värt att skala en antennkabel i rätt 'våglängd' som man kan göra för att skapa en reserv VHF antenn? Hur lång skall den skalas isf?
Kompletterande fråga om sejnfall: Vilkensomhelstkabel eller antennkabel? Beskriv gärna. Eller så kanske man kan leta upp ett vant inne i båten och haka på en kabel?
Mina (begränsade och gamla) kunskaper om antenner gissar att det har att göra med jordplanet som bil har, men inte båt (därför funkar bilantenner dåligt på båt). Är det värt att skala en antennkabel i rätt 'våglängd' som man kan göra för att skapa en reserv VHF antenn? Hur lång skall den skalas isf?
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Vanlig kopplingskabel funkar. Vant kan mycket väl funka - prova.stangen skrev: Kompletterande fråga om sejnfall:
Dessa antenner har fördelen att de fungerar bra även på andra band.
Bilantenner är avsedda för ett jordplan och är därför inte det mest lämpliga.
Gör man en dipol a la reservantenn ska totallngden vara 142 cm (100MHz)
Fantastisk bra tips!
Stort tack - äntigen kanske jag kan lyssna på Sommar =)
Stort tack - äntigen kanske jag kan lyssna på Sommar =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Blaupunkt stereon kan manju bryta strömmen utan problem när man inte använder den
Displayen är på säkert en timme innan den helt slår av och där går det väl åt lite ström.
Tror jag fick ett tips i sailguide angående dessa högtalare.
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoe ... _svart.htm
Enkla att skruva fast men en skruv undertill och snygga (eller....)
Men bra ljud ger de
Displayen är på säkert en timme innan den helt slår av och där går det väl åt lite ström.
Tror jag fick ett tips i sailguide angående dessa högtalare.
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoe ... _svart.htm
Enkla att skruva fast men en skruv undertill och snygga (eller....)
Men bra ljud ger de
men förtvivlat tungdrivna (87dB/W/m). Dessa behöver 20W när ett par "normal" 6,5" element (93dB/W/m) behöver 5W. Det är 15W skillnad x2=30W dvs minst 2,5A mer belastning på batterierna.tur84 skrev: Men bra ljud ger de
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Kanske lite väl OT men vad tusan.
Stangen: Om du har aktiv glasantenn är det viktigt att den strömförsörjs om det skall fungera. Ett vanligt sätt att strömförsörja är fantommatning via antennkabeln från huvudenheten. Noname-apparaten har antagligen inte fantommatning. Om det fungerar dåligt kanske detta är anledningen?
Stangen: Om du har aktiv glasantenn är det viktigt att den strömförsörjs om det skall fungera. Ett vanligt sätt att strömförsörja är fantommatning via antennkabeln från huvudenheten. Noname-apparaten har antagligen inte fantommatning. Om det fungerar dåligt kanske detta är anledningen?
Den är ansluten och strömförsörjd. Har hakat på samma kablage som till själva huvudenheten. När jag under långa uppehåll petar ur säkringen slocknar dioden på antennen som indikerar kräm.Sneseglarn skrev:Kanske lite väl OT men vad tusan.
Tack för påpekandet - skall dubbelkolla och trubbelkolla detta.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
stangen skrev:Jag hittade en noname apparat på Teknikmagasinet för ca 1000. Lade ungefär lika mkt pengar på högtalare från GAS - förvånansvärt bra ljud i hela alltet. Apparaten löser dina behov till billig peng.
Var det Teknikmagasinets "Denver CADI-480" du köpt??? Kostar 899 SEK
Hur är det med ev batteribackupat stationsminne? (dvs kommer den ihåg sina inställningar även när man bryter huvudströmmen?)
Nix, det är en ZAP från samma ställe. Min är 2008, och den modell jag har finns inte kvar (på webbsidan iaf vid snabb koll) - ser inte likadan ut på bild. Men de som säljs nu borde väl inte ha färre features...Hans skrev:Var det Teknikmagasinets "Denver CADI-480" du köpt??? Kostar 899 SEK
Nix. Om jag bryter strömmen (tar ur säkringen) börjar man från 0. Mellan vanliga avstängningar håller den minnet dock som sig bör.Hans skrev:Hur är det med ev batteribackupat stationsminne? (dvs kommer den ihåg sina inställningar även när man bryter huvudströmmen?)
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Jojo, vant som antenn har bla följande nackdelar:bosseh skrev: .... Vant kan mycket väl funka - prova.
Dessa antenner har fördelen att de fungerar bra även på andra band.
Bilantenner är avsedda för ett jordplan och är därför inte det mest lämpliga.
Gör man en dipol a la reservantenn ska totallngden vara 142 cm (100MHz)
1) inte anpassad till vågländen
2) inte elektriskt anpassad till antennkabel och mottagare (~ 50-70 Ohm)
3) ofta är vanten galvaniskt förbundna med riggen i övrigt, därmed kan infallande effekt spridas över dessa delar => lägre signalstyrka i mottagaren
4) storleken >> våglängden och mismatch medför multipla reflekser => ökad dispersion (mottagna signalen breddas i tid och frekvens, vilket ofta resulterar i oprecis mottagning, brus).
I jämföresle med detta är en bilantenn mångdubbelt bättre. BIlantenner är inte så ofta avsedda för ett "jordplan" numera, då det visade sig för 20-30 år sedan att bilen inte var mycket till "jordplan", men oavsett detta så är "det försvunna jordplanet" ett mindre problem (påverkar anpassningen marginellt).
Vill man inte köra med bilantenn så är det enkelt att karva till sin antenn, enklaste är en halvvågsantenn (skala av ytterledaren på en koaxkabel), den kan läggas längs skrovsida eller i taket, eller ... unvik dock mittmatade dipolantenner, de ger förvisso 3 dB antennförstärkning - men har riktverkan (finns möjlighet att vika antennen - men då minskar förstärkningen, allt förklaras av Gauss sats).
En möjlighet är att använda VHF-antennen, om sådan finns. Lite mismatch i våglängd - men det brukar fungera bra (men inte alltid, beror på hur antennen är gjord).
Det är väl OK att prova lite med vanten, och funkar det är det väl bra? Inte sant?
- speciellt om provet genomförs i lilla hemmahamnen, solen lyser och så. Vad händer sedan när man vill ha bra mottagning för sjörapporten på vilda havet, långt från trygga hamnen?
Ett litet tillägg till Jaramaz lista är att det är olämpligt ur korrosionssynpunkt att direkt ansluta radions antenningång till riggen. Vill man experimentera bör man lägga en lågförlustkondensator emellan. (Alla har väl en glimmerkondensator liggande i sin lilla låda?)
Fast vad vet väl jag, som för länge sedan slutat använda rotationer, gradienter och divergenser. I alla fall i det dagliga båtlivet!
mvh Sven-Barry
Fast vad vet väl jag, som för länge sedan slutat använda rotationer, gradienter och divergenser. I alla fall i det dagliga båtlivet!
mvh Sven-Barry