Ny radio/stereo till båten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HansH
Diamantmedlem

Ny radio/stereo till båten

Inlägg av HansH » tor 21 maj 2009, 22:55

Mekaniken i den gamla radion/CD-spelaren lade av förra året. Fick det tvivelaktiga nöjet att lyssna på samma CD under en stor del av sommaren då den inte gick att mata ut...
Dags att köpa/montera ny, men numer finns ju massa käcka funktioner som kanske är bra att ha - MP3 stöd, USB-port osv.
Men tyvärr tenderar nya stereo-apparater att vara ganska ström-slukande - dvs inte så lämpliga i en segelbåt.
Nån som har undersökt marknaden eller vet någon modell/märke där man inte behöver utöka batteribanken eller skaffa el-generator för att kunna köra radion?
Vill inte heller montera nåt alltför flådigt i båten - lockar nog till inbrott om det sitter en fet/dyr stereo monterad.
Nä, nåt hyfsat billigt och ström-snålt hade varit önskvärt...

Maxi33
Diamantmedlem

Re: Ny radio/stereo till båten

Inlägg av Maxi33 » fre 22 maj 2009, 07:17

Kan inte säga varken bu eller bä om strömförbrukningen, men i övrigt tycker jag mitt köp av radio på SeaSea nyligen är en hit.
Kombinerad radio/CD/DVD-spelare, med ett helt knippe kablar på baksidan för att ansluta fler saker än jag är tekniskt kunnig att förstå.
MP3-kontakt, USB-kontakt, minneskortplats, fjärrkontroll.
Och fronten är löstagbar och tas hem i en förvaringslåda vilket väl i stort sett eliminerar stöldrisken.
Pris sextonnittiofem pengar.

Hittills har min funkat fint.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 22 maj 2009, 07:29

Vad gäller DVD spelare med möjlighet att skicka ut en tv-signal, så finns det numera kombinerade TV/DVD enheter. Se här t.ex. Så den funktionen kan man ju stryka, vilket kan få ned komplexiteten/priset och möjligen strömförbrukningen i std by? Däremot är MP3-stöd säkert bra att satsa på om man har många nedladdade låtar tillgängliga. Annars är det väl uteffekten som drar ström t.ex. en bandare med 4x45W borde dra mer än 2x20W.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 22 maj 2009, 07:58

Hans skrev:Mekaniken i den gamla radion/CD-spelaren lade av förra året. Fick det tvivelaktiga nöjet att lyssna på samma CD under en stor del av sommaren då den inte gick att mata ut...
Dags att köpa/montera ny, men numer finns ju massa käcka funktioner som kanske är bra att ha - MP3 stöd, USB-port osv.
Men tyvärr tenderar nya stereo-apparater att vara ganska ström-slukande - dvs inte så lämpliga i en segelbåt.
Nån som har undersökt marknaden eller vet någon modell/märke där man inte behöver utöka batteribanken eller skaffa el-generator för att kunna köra radion?
Vill inte heller montera nåt alltför flådigt i båten - lockar nog till inbrott om det sitter en fet/dyr stereo monterad.
Nä, nåt hyfsat billigt och ström-snålt hade varit önskvärt...
"Featurelistan" kan man diskutera hur länge som helst, rent generellt kan man säga att de allra senaste funktionerna kostar ofta mest, medan sådana som funnits i några år brukar vara "gratis". Att kunna läsa CD, kanske DVD, och MP3 är bra, och sällan dyrt. Med stöd för USB går det att lyssna på de flesta MP3-spelare vilket brukar vara mycket uppskattat. Dessutom sprider man riskerna så att man inte fastnar i en gammal CD ....
Kan vara bra att se upp här, det finns flera dialekter hos MP3, bra om det går att spela av de vanligaste. Läs specen, är listan kring MP3 lång är det ett lovande tecken.

Dåligt / billigt byggda "bilradio" har ofta dålig verkningsgrad vilket dels drar mycket effekt och dels skapar värme - kan lätt bli >100 W som skall transporteras bort. Tyvärr brukar det inte framgå av specen hur mycket apparaten drar, märkeffekten avser ofta max uteffekt (4 x 25 W är vanligt) eller som bäst max ineffekt.

Det är lätt att lura sig och försöka köpa en apparat med låg uteffekt, vilket dels ofta kan vara svårt och dels inte lönar sig så mycket ur strömförbrukningssynpunkt.

Kan bara rekommendera att undersöka alternativen ordentligt, och också konstatera att kravet på "billig" och "låg strömförbrukning" ofta är motstridiga. Frågan är kanske var man vill ta kostnaden: "bilradion" eller i att bygga ut strömförsörjningen?

En möjlighet är också att se över högtalarna, lättdrivna sänker effektutttaget något vilket kan löna sig ordentligt. Små, slutna lådor brukar vara trögdrivna (inte bra), men i många båtar har man enkelt satt upp högtalarna i ett skott eller liknande - då blir de ofta lättdrivna. Också här är det bra att läsa specen.

Moderna hembioapparater är oftast uppbyggda i ny, mycket strömsnål, teknik. Teknik som alltså kan användas i "bilradio" som då får mycket bra verkningsgrad. Leta efter ord som "verkningsgrad", digital förstärkning, switchade (effekt)slutsteg.

Moderna radioapparater har ofta bra prestanda, bra mottagare (hög känslighet), osv. Ser man till den delen kan man välja i stort sett vilken apparat som helst, från några 100-lappar och uppåt. Vill man sedan ha fler egenskaper, och speciellt att den skall fungera i lite fuktigare milö - då stiger notan snabbt. Det finns några fabrikat som lanserat radioapparater avsedda för marint bruk, som då skall tåla lite mer. I svenska förhållanden är detta nog mest värdefullt på väst- och sydkusterna.

Tänk på installationen! En bilradio avsedd för bil kommer med en knippe konstiga gjutna kontakter - antingen knipsas dessa av, eller så köper man en uppsättning motkontakter - i vilket fall som helst blir det ett skatbo. Se till så att radion får ordentligt med ström, dvs en tjock strömkabel (det kan gå > 10 A på den). Bra kan vara att ha riktiga kablar till högtalarna, inte det där tunna skräpet som följer med.

Överväg fjärrkontroll - själva radion nere i salongen, skönt att kunna reglera från sittbrunnen.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 22 maj 2009, 09:21

Pioneer skulle jag tro har de absolut bästa radiodelarna, med perfekt mottagning. Jag bytte min nya Clarion mot ny Pioneer, enorm skillnad. Jag bryter strömmen helt till radion när jag slår av batteriväljaren och då tappar ju radion stationerna. Med Clarion var det ett jxxxa letande, med Pioneer går det på en sekund.
Jag har mätt amperen med, det var (på låg volym) inte så farligt vill jag minnas, trots att jag har slutsteg tillkopplat.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

tur84
Trogen medlem

Inlägg av tur84 » fre 22 maj 2009, 09:29

Blaupunkt behåller informationen när man bryter strömmen, dvs inga nyintalleringar krävs.
Köpte min på blocket hyfsad ny och har mycket bra radiomottagning.

/Lars

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 22 maj 2009, 10:44

Strömförbrukningen beror mest på hur hög man spelar. Slutsteg, inbyggda eller lösa, med DC/DC omvandlare tar lite mer ström. Gränsen för DC/DC omvandlare går strax under 20 W (på kartongen står det oftast mycket mer). För att man nätt och jämnt ska höra att man ökat volymen måste man dubblera effekten till högtalarna. Det går snabbt åt mycket ström om man vill spela lite högre. Lättdrivna högtalare (=hög verkningsgrad) sparar ström. Större högtalare är i princip mer lättdrivna än mindre.
Stora displayer drar naturligtvis också mer ström.
Fjärrkontroll är vettigt. Likaså igång/styrning för iPod. Då kan man ladda en iPod hemma med massor av musik. Displayen på bilstereon visar vilken låt iPoden spelar och man kan byta låt med fjärrkontrollen. Ett enklare alternativ är en bilstereo som kan spela musik från SD-kort eller USB-pinne. Fördelen med iPod är att man kan använda den separat med lurar - drar lite ström och stör ingen annan.
Radiodelarna har i allmänhet blivit mycket bättre, förr var det stor skillnad på känsligheten mellan olika apparater.
En bra grej är om apparaten behåller informationen även när all ström bryts.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 25 maj 2009, 09:05

Kastade tidigare ut en blaupunkt cd/radio ur nyinköpta båten, den drog 0.6 A avstängd !!!
( kan återkomma med modellnamn om någon är intresserad)
Satsar på en sony kortvågsmottagare i stället, går på batterier och 220 adapter
om nödvändigt (220 har väl alla i båten ??)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » mån 25 maj 2009, 10:04

Leta reda på en beg Grundig Yacht Boy 400 istället, den har alla band du önskar lyssna på marint inkl. SSB. Tillverkas tyvärr inte längre men det finns en ny modell 400 Prefossional Edition som verkar ha ungefär samma spec.

Min båt hade en YB 400 installerad vid köpet, begrep inte vad den skulle vara bra för först men med den aktiva antennen inkopplad kan jag lyssna på det mesta, dock minus flygtrafik - de banden saknar den men det stör mig inte nämvärt ;-)
Seglar Forgus 321 - 1992

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 25 maj 2009, 11:20

Alternativet med en "världsradio" typ Sony/Grundig Yachtboy/Sangean är inte alls dumt. Man kan visserligen inte spela lika högt och får inte lika hög ljudkvalitet. Men man får mycket annat och visst låter det bra. Strömförbrukningen är en bråkdel, radiodelarna brukar var mycket bra. Går att köra på båtens 12V med adapter.
Jag har en Sony SW7600 och en Sangean ATS818. Den senare har inbyggd bandspelare och timer - för att spela in väderrapporten tex. Eller på 1797 kHz SSB (samma väder som sänds på VHFen).
Yttre antenn är en sladd spänd till spridaren.

LiBah
Trogen medlem

Inlägg av LiBah » mån 25 maj 2009, 21:05

Min fundering på medieanläggning i båten är en BRA mp3 spelare med inbyggd radio. Koppla det sedan till en bra förstärkare.

Det konkreta förslaget på detta är en COWON D2+:

Den spelar upp de flesta musik format på marknaden. Touch screen gör att den är lätt att hand ha. Den kan visa bilder och film även om skärmen bara är 3,5 tum, men den har tv out. Inbyggd FM mottagare som man dessutom kan spela in sändningar med som dessutom skall kunna ställa via timer. Bra att spela in sjörapporten med, eftersom jag tenderar till att alltid bli störd när det är daggs för min lilla del av världen. Välldigt bra ljudkretsar. Ett löst SD minne på upp till 4Gb gör att man lätt kan byta mellan olika musik eller ljudböcker mm. Batteri driven med ca 50 timmars drift vid ljudlyssning. Bärbar som ett tjockt kreditkort ungefär.

Jag har inte haft den i handen än så jag kan inte svara på hur bra fm mottagaren är, men det jag har läst om den så skall den vara väldigt bra.

Som förstärkare rekomenderas en sonic T-amp. Det är en väldigt snål förstärkare som bygger på en D-klass förstärkare. Dessutom så har den fått mer än godtjänt av ljudfanatiker om den drivs av ett bilbatteri, passar de flesta båtägare....

En ultra modern lösning men den har en hel del fördelar och möjligheter.

MVH
LiBah

PS: Jag tittade först åt en iPod touch men den har ingen radio, all musik och film måste gå igenom Apples special program för överladdning.DS:

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 25 maj 2009, 21:58

LiBah skrev: PS: Jag tittade först åt en iPod touch men den har ingen radio, all musik och film måste gå igenom Apples special program för överladdning.DS:
Radio finns som tillbehör men den liksom alla radiodelar i mp3-spelare mm är de inte speciellt känsliga, de är gjorda för städer med många närbelägna sändare.
Man kan föra över musik utan att använda iTunes. Men varför? iTunes håller ordning på musiken, sköter synkning,hämtar albumbilder, mm. Man kan t.o.m. köpa låtar(!). Många väljer iPod pga just den ordning iTunes ger.
Jag har en vanlig iPod med hårdisk och många tusen låtar och några hunda videor. Plus en kabel så jag kan spela upp film på tvn!

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 26 maj 2009, 08:54

Jätteintressant - men det var inte riktigt det jag frågade efter.... :wink:
Använder radion för att lyssna på P1-vädret och så spelar ungarna lite musik (CD och MP3).
Dvs det är ingen hemmabio eller dockningsstation för iPod jag är ute efter utan en enkel bilstereo/radio som har stöd för CD, MP3 och ev USB.
Lägger hellre pengarna på nya skojiga (svarta) segel än elektronik som inte används för att driva båten framåt.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 26 maj 2009, 09:21

Ett bra tips är att köpa en begagnad kvalitetsmaskin tex från Pioneer. Många säljs pga att de saknar lågnivåutgång (vilket du inte behöver).
Ska du ha riktigt strömsnålt och smidigt, köp en vanlig CD-radio.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 26 maj 2009, 09:52

Det borde väl vara lämpligt att leta efter en burk som har intern batteribackup - jag bryter all ström när jag lämnar båten.
Av viktskäl (kappseglar ganska aktivt) har jag ingen tanke (just nu) på att installera fler batterier - därav önskemålet om en strömsnål enhet.

Skriv svar