Svårstartad motor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Vilja
Erfaren medlem

Svårstartad motor

Inlägg av Vilja » sön 24 maj 2009, 21:01

Sedan sjösättningen i slutet av april är motorn (VP 2030) som tidigare alltid startat på sekunden, varit trögstartad och tjurig vid kallstart. Jag har glödgat den en god stund. Trots detta har jag fått köra startmotorn 20-30 sek innan den slutligen gått igång med ganska mycket rök i avgaserna. När motorn äv varm är det inga problem alls att starta. Har luftat bränslesystem efter, som jag tror, alla konstens regler. Kan det vara läckage någonstans i bränslesystemet som gör att det finns luft som gör den trögstartad vid kallstart. Någon som har en idé?
/Johan

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Re: Svårstartad motor

Inlägg av styrman » sön 24 maj 2009, 21:29

Färgen på röken kan vara intressant.
Om det är svart så troligen oförbrännt bränsle och troligen spridare(-na) som har felaktigt öppningstryck eller spridningsbild.
Men bara en teori bland många...
Peter
S/Y Calypso

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 25 maj 2009, 08:44

Med erfarenhet från exakt samma problem som du har, kolla om motorn verklingen glöder. Jag hade indikering på detta (lampan på panelen lyste) men glödrelät var trasigt.

En enkel koll. Ta en tångamperemeter runt + kabeln från startbatteriet och kolla om det går någon ström då glödningsbrytaren slås till. Om du inte har en tångamperemeter, mät spänningen mellan startbatteripolerna då du glöder. Strömförbrukningen (om glödningen fungerar) bör ge ett klart mätbart spänningsfall över polerna.

Om glödrelät är ok så skulle jag börja jaga på bränslesidan (läckage). Det är inte säkert att man ser ett litet luftläckage då det är för litet för att bränsle skall läcka ut, men luft kan fortfarande läcka in. Skadar inte att kontrolldra klammor och kopplingar. Hjälper inte det så byt ut alla metallbrickor (till koppar). Du kan ju få en indikering genom att pumpa en stund med handpumpen innan (och helst under) nästa start. Startar den snabbare då, så är det bara att starta felsökningen efter läckage.
Lycka till!
//Niklas

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 25 maj 2009, 11:54

Håller med Cruisaren - kolla om den verkligen glöder. Har haft samma problem på en charterbåt och då var det glappkontakt i reläet. På en VP brukar det sitta på BB sida av motorn (glödstiften sitter på SB sida). Lätt att mäta med en multimeter. Det sitter en "brygga" mellan glödstiften - kolla om det går någon ström när du glöder genom att mäta mellan bryggan och jord.

tur84
Trogen medlem

Inlägg av tur84 » mån 25 maj 2009, 13:47

På min VP md11C hade jag samma problem tills jag hittade en
kallstartsknapp (mer bränsle?). Då startade den på samma sätt som den var varm.
Kan tänka mig att det är automatik på VP2030.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 25 maj 2009, 20:12

Hej, MD2030 har glödstift och behöver alla tre för att starta. Det är antingen reläet som tidigare påpekats, eller ett eller flera glödstift som lagt av. Det verkar vara ett vanligt fel på vissa generationer av MD 20x0-serien. Det kan också vara fel på startlåset. Har det kommit in fukt så kan korrossion göra att du inte får signal från startnyckeln till glödreläet.

Ett sätt att testa om glödstiften får spänning är att koppla en voltmeter mellan motorblock och strömskenan till glödstiften. De är parallellkopplade, du kan inte missa den - den är väldigt lätt att lokalisera (sitter under spridarna på rad). Får du inte fram spänning till strömskenan så är det är det problem med med glödreläet, startlåset, eller att en säkring gått.

Om glödstiften får spänning så börja felsöka på glödstiften, de verkar tyvärr vara förbrukningsvara på vissa Volvodieslar.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 25 maj 2009, 21:55

Om du har innerbelysning eller lanternor kopplade på samma batteri borde det synas ganska tydligt att de lyser svagare när du "glöar" motorn.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Vilja
Erfaren medlem

Inlägg av Vilja » tis 26 maj 2009, 07:33

Tack för alla snabba svar. Jag har beställt 3 nya glödstift och för säkerhets skull ett relä(kostade 83 kr så det kan vara bra att ha i reserv även om det inte är reläet som pajat nu). Beställde på marinepartseurope.com som har bra sprängskisser till VPs motorer.
/Johan

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 26 maj 2009, 08:22

På en 2030 kan du inte byta alla tre glödstiften med mindre än att skruva loss högtryckspumpen - tro mig, jag har försökt.....
Ett av stiften sitter inklämt bakom pumpen.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 27 maj 2009, 18:33

Hans skrev:På en 2030 kan du inte byta alla tre glödstiften med mindre än att skruva loss högtryckspumpen - tro mig, jag har försökt.....
Ett av stiften sitter inklämt bakom pumpen.
Exakt! Det där är typsikt för den Gröna Döden... Man skulle tvinga ner hela Volvos konstruktionsavdelning ner i motorrummet på en segelbåt så att de lär sig något.

En annan sak som irriterar livet ur VP-ägare är att de "rationaliserade" bort kylvattenkranen på motorblocket så att byte av kylvatten resulterar i 5 liter glykolvatten rätt ut i motorrumet - förutsatt att man ens lyckas lossa pluggen med den udda fyrkantstappen. Alla som lyckas lossa på den bör ersätta den med en kran. Kostar en hundring som Volvo sparade på vår bekostnad.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 27 maj 2009, 21:36

consensus skrev:En annan sak som irriterar livet ur VP-ägare är att de "rationaliserade" bort kylvattenkranen på motorblocket så att byte av kylvatten resulterar i 5 liter glykolvatten rätt ut i motorrumet - förutsatt att man ens lyckas lossa pluggen med den udda fyrkantstappen.
Ungefär som
-"hämnden mot alla jä-a båtsnobbar som har råd med en segelbåt, där vår jä-a motor händelsevis måste monteras (jag hatar mitt jobb)"
i form av oljefilterkonstruktion vars enda funktion är att evakuera ca 2 dl gammal motorolja rakt ned i motorbädden vid oljebyte? :twisted:

Skriv svar