Bälgen läcker lite, råd?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ErikG
Guldmedlem

Bälgen läcker lite, råd?

Inlägg av ErikG » ons 20 maj 2009, 15:46

Hepp

Bälgen på min "nya" båt är inte riktigt tät. Under motorgång läcker det in någon liter/timme, men inget under segel eller i hamn.

Så... Skall jag försöka lyfta direkt och fixa, eller kan det räcka med typ sika för att komma ut i helgen?
Det är inget tryck på vattnet som kommer in, mao inget "hål" utan det sipprar sakta in. Lite otät helt enkelt.

Fortsättningen är inte heller helt självklar... Denna bälg går inte att få tag på längre så det blir någon form av kompletterande tätning antar jag. Vilken typ av tätmassa tekommenderas? Plastic padding Gasket eller någon sika produkt?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Bälgen läcker lite, råd?

Inlägg av T » ons 20 maj 2009, 16:11

Om det bara läcker under motorgång.... är du 100 på att det verkligen är bälgen?
Kanske är det nån kylvattenslang eller så? Eller tätningarna till impellern?
Som skvätter vatten på bälgen....

:o
/T
optimist

ErikG
Guldmedlem

Inlägg av ErikG » ons 20 maj 2009, 16:21

Det var vad jag hoppades...
Men nej tyvärr, jag kan se vattendropparna bildas precis i skarven mellan motorblock o bälg om jag kör motorn på hög tomgång. Vatteninträngningen ökar vid ökade vibrationer under gång. Alla slangar kopplingar och kranar är torra överallt.

swe34
Guldmedlem

Inlägg av swe34 » ons 20 maj 2009, 17:02

Vad är det för motor/drev? Finns det verkligen ingen bälg att få tag i?
Om det är en liten skada i den så kanske du kan få den "tät" ett tag men sedan kan ju skadan förvärras.... :o
Beroende lite på var du befinner dig då, kan det snabbt utvecklas till en katastrof!
Jag själv skulle ALDRIG våga laga en bälg!
Fast det är klart då kan man ju skaffa en större länspump! :D (OBS det sista var ett skämt!)
Spetsiga båtar gör djupare hål.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 20 maj 2009, 17:11

Det är nog bara att bita i det sura äpplet och boka tid för byte. Som föregående talare sagt, en läckande bälg kan snabbt utvecklas till en livsfarlig läcka. Problemet om det spricker upp är att det inte går att täta innefrån båten (vad jag känner till).

Det finns vissa grejer man kan avvakta med eller göra en Q&D fix själv, men inte med den grejen.

Är det en Volvo Penta eller Yanmar? Bor du i Stockholmstrakten?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 20 maj 2009, 18:30

ErikG skrev:Det var vad jag hoppades...
Men nej tyvärr, jag kan se vattendropparna bildas precis i skarven mellan motorblock o bälg om jag kör motorn på hög tomgång. Vatteninträngningen ökar vid ökade vibrationer under gång. Alla slangar kopplingar och kranar är torra överallt.
Tycker det låter skumt.... det kommer in lite vatten men du ser ingen spricka i gummit?
Har du provat att dra alla skruvarna som håller bälgen på plats? Dels som som fäster bälgen till motorn och dels som som fäster bälgen till motorbädden...

:o
/T
fortfarande optimist

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 20 maj 2009, 19:03

Steg 1: vad är det för motor och drev? Bälgen har ingen kontakt med motorblocket, utan bälgen sitter monterad i drevet samt i klämringen som håller den mot motorbädden. Det finns ett undantag och det gäller Volvos gamla hondainombordare MB2/50S. I den finns ingen bälg utan en stor O-ring. Är den felmonterad så läcker den, det är dock enkelt att åtgärda - men det kräver lyft av båten.

Steg 2: Kommer det vatten mellan bälg och drev så bör du passa dig noga. Vatten kan då tränga in i drevet med skador som följd. Kolla drevoljan noga.

Steg 3: Läcker det mellan klämring och bälg så kan du försiktigt dra åt bultarna som håller klämringen.

Steg 4: Kolla alla andra källor, tex så är det tusen gånger vanligare att avgaskröken rostat sönder än att bälgen läcker. Då läcker det in vatten som lägger sig i bälgen och det kommer endast när motorn går. En liten spricka i en kylvattenslang beter sig likadant.

Steg 5: Lyft båten och byt bälg

ErikG
Guldmedlem

Inlägg av ErikG » ons 20 maj 2009, 19:21

OMC SailDrive 15hk 1978, bensinutombordare konverterad till innombordare, dvs den bygger på Evinrude/Johnsson 35hk utombordare strypt till 15hk med ett OMC SailDrive drev.

En visuell inspektion visar inga sprickor eller dylikt i bälgen (fortfarande i sjön). Sprängskisserna jag hittat (väntar på servicemanual från USA) se länk nedan.
Bälg kanske är fel benämning. Jag bifogar en länk till en "Part no's" pdf (fick inte bifoga pdf här)

http://www.mediafire.com/?nb4iyjymwzy
Klicka på "Click here to start download" Allt annat är bara förvirrande reklam...

Det som läcker är på sid 12 ref no 8 "Seal Mounting plate to motor" mellan ref no 1 och ref no 8.

På den här beskrivningen kan jag för mitt liv inte begripa hur basplattan för motorn (ref no 1) och tätningen (ref no 8 ) och "mount plate" (no 44) och vidare till drevets översta del se sid 14 är fästa till varandra...

EDIT: Läste just Consensus inlägg. Denna kanske mer liknar VP gamla bensininombordare än en diesel...
Drevet monteras alltså INNIFRÅN båten, det monteras INTE underifrån. Ref no 10 på (sid 12 fortfarande) är inplastad i båtbotten och i denna hänger drevet såvitt jag kan förstå.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 21 maj 2009, 14:56

OK, då har du ringat in problemet.

1. Du har ingen bälg, utan en o-ring!

2. Ditt läckage kan komma från att o-ringen är felmonterad. Motorn är enkel att lyfta ur och många tar hem den över vintern. Slarvar man vid montaget så kan ringen hamna snett med efterföljande montage. Jag har monterat flera MB2:or samt Honda Saildrives från Nyköpings Marinkonvertering. Det är lite lurigt att få det rätt om man inte är noga. Jag har dock inte monterat någon OMC.

3. Det är också möjligt att att det läcker i delningsplanet mellan motorblock och drev. Sitter det ovanför o-ringen på samma sätt som i Hondan? Då måste motorn ur och delas från drevet. Där ska du göra rent och lägga ny packning i form av tex Permatex.

OMC Saildrive är lite udda, dessutom tvåtakt, eller hur? Det är en utombordare som konverterats till inombordare. Många har bytt. Jag har hört att det går att få de konverterade motorerna från Nyköpings Marinkonvertering att passa i bädden för en OMC. Kolla med dem om det är möjligt.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 21 maj 2009, 15:13

Nu har jag dessutom kollat "parts catalogue" du bifogade...

Frågan är vad du orkar med. Det går säkert att leta delar till detta och meka den till topptrim, men frågan är om det inte är vettigare att sätta vinkelkapen i motorbädden och såga bort hela klabbet och sätta dit nåt nytt. Tex en fyrtakts bensinare som är otroligt tyst, vibrationsfri, bränslesnål och driftsäker.

Kolla på www.saildrive.se. Räkna med 50-60 tusen kronor om du gör en del jobb själv. Samtidigt byter du till nytt vad gäller bränsleledningar, installerar fast tank om du inte har det, ny propeller, nytt avgassystem osv.

Välkommen till "båtlivet"!

Skriv svar