varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
matsa
Diamantmedlem

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av matsa » mån 04 maj 2009, 17:21

mina ryckdämpare från biltema har hållt flera år.
MY-sko??? :lol:

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 04 maj 2009, 17:35

Har någon ryckt i dom matsa?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 04 maj 2009, 18:30

Såna härna ryckdämpare, inte från Biltema utan från Erlandsons, har min båt ryckt i.
Gummidämpare.jpg
Gummidämpare.jpg (4.85 KiB) Visad 5468 gånger
Den ena, av två, har gått av på mitten. Kan det vara samma leverantör som Biltema har?
Varning utfärdas för modellen, oavsett inköpsställe...

:o
/T
förryckt

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tis 05 maj 2009, 12:26

jag såg att det fanns på rusta för 39 spänn. tillverkade på gotland av gotlands gummifabrik. kanske kan vara nåt?

svar: ja, båtarna har ryckt i dom, men dom kanske är av en tidigare årgång. jag brukar köpa på mej en massa "skit" och sen glömmer jag var jag ställt påsen. sen efter några år hittar jag den igen. så mina kanske är 5 år gamla?? vad vet jag?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 05 maj 2009, 14:17

kajlahtinen skrev:....Tycker någon att jag borde ha köpt dem från en båtbutik för minst det dubbla priset?..
Nej. Inte med facit i hand. Men det visste du väl inte när du köpte? Och skulle du vilja kompletteringsköpa nya idag - vet du då att de håller samma spec? Förmodligen inte. Det är väl det som är problemet med vissa av Biltemas grejor, det är ett lotteri.
Och att låta min båt hänga på en lott i en storm - nej tack!

Men batterierna verkar bra. Den uppsättning märkeslösa biltemabatterier jag har fyllde tre år i april. Så kommande år blir avgörande om de var flipp eller flopp. Men än så länge verkar de ok.
Min kalkyl bygger på att de skall hålla minst tre år, annars skulle det löna sig med "finbatterier".

Och deras fendrar är utmärkta, särskilt de stora är rena fyndet!

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 05 maj 2009, 21:42

Forsheda, håller än:
Förtöj.jpg
Absolut inte Biltema!
mvh Sven-Barry

magno
Rookie

Inlägg av magno » ons 20 maj 2009, 10:38

Skall nu lämna in min BILTEMA gummibåt inköpt 090412 på reparation för andra gången. Utöver detta fått ny pump pga att slangen gick av första gången jag skulle använda den.

Hittills lagt mer energi på att hantera konsekvenserna av BILTEMAS SKITKVALITET an att använda produkten.

Hade varit mindre irriterande om de från början erkänt att grejorna inte håller måttet istället for att envisas med att reparera.

Går den sönder en gång till blir det allmänna reklamationsnämnden..... :x

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » ons 20 maj 2009, 12:39

Biltema-

Mina egna erfarenheter är att 90 % av det jag köpt på Biltema är helt tillfyllest. Utan att på något sätt vara ute för att förolämpa någon skulle jag inte för mitt liv köpa en 'skitvantskruv' som vid en enkel okulärbesiktning visar sig glappa märkbart i gängorna -och det gör dom, kollade vid mitt förra besök där- för att spara några hundralappar när konsekvenserna av ett rigghaveri åtminstone potentiellt skulle kunna kosta 50kkr. Av samma enkla skäl skulle jag heller inte köpa genomföringar där.... jag menar de kostar ju 'inga pengar'.

Det jag med upplevd framgång köpt där är förtunning av olika de slag, polyester, glasfibermatta, epoxi samt microballonger till denna, polyesterspackel i olika 'modeller¨etc.

Jag har dessutom mest av nyfikenhet köpt en del galvad schackel som jag -ännu- inte kan uttala mig om eftersom de ligger i reservdelslådan.

det jag absolut valde bort var deras 2-komp. PU färg. Därför att jag ville försäkra mig om bästa möjliga resultat när vi nyligen lackade om hela båten. Priset på färgen, som i o f s är endast ca 1/3 för Biltema jmfrt International Perfection t ex är ändå litet om man överväger insatsen i tid för förarbetet. Slipning, spackling osv. Det är mycket möjligt, kanske t o m sannolikt att Biltemas färg är den samma (?) men jag vågar inte chansa. Tyvärr fick vi inte den finish vi önskat oss ändå, och vi begriper inte varför, men det är ju en annan historia.

Är här någon som provat Biltemas färg? -undrar den alltid nyfikne...
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 20 maj 2009, 13:17

Biltema har hållit på i 46 år, omsätter i storleksordning 3 miljarder med 45 varuhus.
Finns det verkligen någon som tror att de skulle uppnå detta genom att sälja "skitprylar"?
De verkar satsa hårt på båtmarknaden, skulle man verkligen äventyra sitt rykte genom att ta in en massa skräp?
Men som hos alla finns det bättre och sämre prylar.

Jag föredrog att köpa bordsgenomföringar hos Biltema, märkta och förpackade.
Inte köpa omärkta prylar i en plastback hos båthandlaren!

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 21 maj 2009, 11:29

bosseh skrev:Biltema ... sälja "skitprylar"?
Ja Bosse, de säljer skitprylar också! Det treslagna förtöjningsgodset jag köpte för några år sedan var riktigt dåligt. För dåligt spunnet och med avbrutna kardeler. Tyvärr en genomgående egenskap hos detta tågvirke i alla fall det året! Men det var ju billigt!
bosseh skrev:De verkar satsa hårt på båtmarknaden, skulle man verkligen äventyra sitt rykte genom att ta in en massa skräp?
Biltemas rykte handlar om att vara billigast. Det är de oftast också!
Och vad är skräp? Det som i mina ögon är odugligt skräp är i dina ögon uppenbarligen en bra produkt. Den är ju billigast!
bosseh skrev:Biltema har hållit på i 46 år, omsätter i storleksordning 3 miljarder med 45 varuhus.
Biltema framgång visar om inte annat att marknadsekonomin fungerar. Och att många fler än du Bosse värdesätter produkter som är billigast.

För mig är det viktigt att ha förtroende för leverantörer av säkerhetsutrustning, vare sig det är förtöjningsgods, vantskruvar eller bordgenomföringar. Seldén vet jag vad de står för. Tyvärr vet jag också vad Biltema står för, vilket diskvalificerar dem som leverantör av sådant jag måste kunna lita på!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » tor 21 maj 2009, 11:49

S-B A-son skrev: Biltema framgång visar om inte annat att marknadsekonomin fungerar.
Det är just det som skapar mångfald, valfrihet och konkurrens på marknaden.
Så att sådana som vi kan välja och vraka efter plånbok och kompetens.

Motsatsen till marknadsekonomi i samband med aktivt båtliv vill jag inte ens tänka på...

Jag tycker BT och Claes i Sjön fyller en plats på marknaden med prispressning och tillgänglighet.
Sedan skall man alltid vara kritisk och granskande som konsument.
Peter
S/Y Calypso

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 21 maj 2009, 17:12

Alla prylar Biltema säljer är inte så bra. Men det gäller väl de flesta? Tamparna köpte inte jag för de var för lösa för att splitsa. Men jag är övertygad om att de fungerat bra för många.
Biltema har alltid satsat på bra kvalitet till ett lågt pris. Inte nödvändigtvis billigast. Likheten med ett annat framgångsrikt företag, IKEA, är ganska stor.
Inget företag överlever på sikt bara genom att vara billigast, det måste vara tillräcklig kvalitet också.
Många prylar tillverkas på samma ställe, samma kvalitet etc. Sen säljs grjerna under olika namn och till enormt olika pris.

Jag köper inte urskillningslöst det som är billigast. Jag har lagt ner en förmögenhet på att köpa dyra kvalitetsprylar oavsett om det varit verktyg, maskiner, hifi, skor osv.
Men jag märker att idag är inte ett fint namn och/eller ett högt pris alltid en garanti för god kvalitet. Och att man många gånger kan få tillräcklig bra kvalitet även till lågt pris.
Föra året blev bestulen på lite verktyg, bla några stämjärn Bahco/Stanly. Jag behövde snabbt nya och eftersom det är ont om järnaffärer så stack jag in på Biltema och handlade. Stämjärnen har nu varit med ett tag, slipats och brynts ett antal gånger. Kvaliteten är helt ok, behöver jag fler kommer jag absolut att köpa dem hos Biltema också. Men jag kommer inte att hitta ersättare till mina Oire Nomi stämjärn hos Biltema.

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » tor 21 maj 2009, 17:29

Jag ser två skilda, nutida problem här. De berör varandra.

Det ena är att när man köper 'lågpris', Biltema t ex så kan man göra riktiga fynd likväl som få nåt 'skit' på halsen. Ta t ex förtunning. Lacknafta kostar väl 20 kr litern eller nåt. Sen kan man köpa lacknafta (läs det finstlta på etiketten) från Hempel eller International t ex. som kostar 80 kronor litern. Så här är det ju på de flesta marknader idag. ena dagen blir man blåst för man köper nåt billigt som visade sig mindre bra. Dagen efter blir man blåst för man köpte nån dyr märkesvara som sen visade sig vara identisk med nåt billigt från lågrprisvaruhuset..

Detta är ju i o f s OK när det gäller lacknafta, eller skor. Produkter jag enkelt själv kan bedöma kvaliteten på. De blir lite värre när det gäller en mer komplex produkt och ibland blir man ju bara så j-a trött på detta. Märkesvaror som inte håller måttet och lågpris som visar vara mindre bra.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 21 maj 2009, 18:24

Förra veckan drog jag "sönder" ett galvat schackel från BT. Hade ett rostigt ett på ankarkättingen och ville byta ut den. Jag drog åt med en tång, multiverktyg, gängorna gav upp! Inte så bra kanske.
Hade ett till som jag satte dit istället, vågade inte dra det lika hårt så jag hade på lite gänglåsning med.
Lackade mina sittbrunnsluckor med BT klarlack för utomhusbruk förra året och i år var dom helt krackelerade och en hel del hade släppt. Inte så bra heller....

Skriv svar