Ampere-räknare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 16 maj 2009, 17:42

Battmeter eller vad de kallas...
Stack ut på Branthäll i Söderhamns skärgård i går med fulladdade batterier 3 ggr 75 + 1 ggr 60. På förbrukarna har jag en Battbrain från Seawolfs shop. På morronkvisten löste Battbrainen ur, tycker det var väl snabbt. Baylinergrannen som också var ute i kylan och har järnkoll på ampere in och ut med amper-räknare, han hade gjort av med 60 ampere, och då örslade han mer med ström på TV, stereo och värmare än vad vi gjorde.
Till saken hör att jag glömde batteriväljaren i läget där både förbrukarna och startbatteriet är inkopplat, så när det bröt vet jag inte. Motorn gick igång på förbrukarna sen jag slagit på battbrainen igen. Sen körde jag motorn ungf en timme tills vi var hemma igen. Hemma i hamnen väntade jag med landströmmen och körde både värmare, dator och radio ca fyra timmar. Solen lyste friskt på solcellen (45 watt)
Köpte en syraprovare och kollade alla celler efter dessa fyra timmar, i alla cellerna flöt det upp på grönt, men inte mer.
Tycker det är knepigt att det löste ur så pass snabbt. Batterierna är kanske kass trots bra syravärden?
Är i alla fall lite avundsjuk på Baylinergrannens mätare. När hans batterier börjar tappa stinget lite ser han det på mätaren, de tar inte åt sig lika många ampere när han laddar dem. Dessutom ser han exakt hur mycket allting drar.
Har ni några förslag på såna här, va de nu kallas?
Eller andra åsikter?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Ampere-räknare

Inlägg av stangen » lör 16 maj 2009, 18:38

Är inne på samma banor. Jag har finfin batteriladdare, solpanel och nyligen bytt till bra kablar allt enligt konstens regler (Skyllermark). Men batteristatus och när batterierna blir svajiga har man inte lika bra koll på.
Jag har låst siktet på en Nasa Battery Monitor BM1 som man kan buda sig till ett bra pris på ebay ibland har jag sett (för ca 800-1200 riksdaler).
I Swe kostar den dubbelt i butik och så roligt är det inte. Någon dag kan det bli affär...
Senast redigerad av 2 stangen, redigerad totalt 0 gång.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Ampere-räknare

Inlägg av bosseh » lör 16 maj 2009, 19:35

Köp Nasa BM1 från UK http://www.seamarknunn.com/cgi-bin/sh00 ... M523_2dBM1
960 kr.
Trots alla mina instrument och grejer funderar jag på att köpa en. Det är enkelheten själv och till ett klart anständigt pris, åtminstone i England.
Den visar spänning, laddning/urladdning och hur mycket man har i batterierna på en gång utan att man måste trycka koppla om eller räkna.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Lasse M » lör 16 maj 2009, 19:58

Jag skaffade en BM-1 från UK i vintras. Den är nu installerad och fungerar förträffligt. Just att enkelt via en tydlig stapel se hur mycket som finns kvar i förbrukarbanken uppskattar jag mycket. Likaså att ha stenkoll på strömuttag/laddström är heller inte så dumt. Detta är förvisso inget unikt utan det finns många andra instrument som kan samma saker, men är det någon som har en liknande prislapp som NASA?

Lasse

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Jaramaz » lör 16 maj 2009, 20:12

Hallå där, hr Nilsson,

egentligen är du väl inte så överraksad. Du vet ju att du haft problem med dina batterier .... (det har jag också, det är därför jag känner igen allt).

Du klarade dig förra säsongen - bra så. Men nu talar Batt brain om för dig att du inte har så mycket kapacitet kvar.

Inte kan jag ge dig några bestämda råd - du kan klara dig denna säsong också, men det kan vara en dans på slak lina. Du hade ju lite problem med din vän AutoPiloten, kan det ha hängt samman med lite för låg spänning ....
(som sagt, jag har haft samma problem, känner väl igen allt).

Därmed tror jag tyvärr att du måste skaffa nya batterier. I första hand är det nog förbrukningsbanken du måste byta, men det är svårt att såhär på stort avstånd i tid och rymd avgöra med någon större precision.

För egen del har jag bytt hela skiten.

TIl Lykke, hr Nilsson.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 17 maj 2009, 09:07

Ska glida ner till båten och mäta syrahalten igen nu efter en natts recondladdning med Cteken...
Det bästa vore kanske att köpa nya batterier, och mickla dit fyra 75 A förbrukare. En ampereräknare hjälper ju inte om batterierna är slut. Att handla både mätare och batterier blir dyrt... Med Battbrain kanske de nya lever längre med en sån glömsk kapten som mina batterier har.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Seawolf » sön 17 maj 2009, 09:20

Ladda banken så du anser den vara full.

Mät strömmen du tar ur batterierna (slå på saker tills du förbrukar 10-15 Ampere).

Notera hur lång tid det tar tills BBrain slår ifrån. Se efter vad spänningen är efter att BBrain har slagit från och det gått några timmar.

Då får du dels reda på hur mycket användbara Amperetimmar din bank egentligen har, och du får en koll på hur långt ned Bbrain tillåter urladdningen att ske.

Ladda sen upp banken ordentligt.

Du har ju tidigare rapporterat att du vid flera tillfällen har råkat djupurladda din batteribank, så risken är stor att faktiskt har fått åldrade batterier...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 17 maj 2009, 09:39

Det jäkliga är att jag inte får Amperemätaren på mitt Clas O instrument att funka, säkringen är hel... Volt går att mäta.
När jag tänker efter så tyckte jag batterierna hämtade sig knepigt fort i går. Jag vred solcellen mot morgonsolen, sen steg spänningen enligt min analoga VDO ganska snabbt.
Nu gäller det att få arslet ur vagnen och kroppen ur morronrock å tofflor...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Ampere-räknare

Inlägg av bosseh » sön 17 maj 2009, 10:15

Satsa på en tångamperemeter, tex 15-281 från Biltema om du inte hinner vänta på NASA BM1.
Tångamperemetern är ett underbart hjälpmedel eftersom du enkelt kan se strömmen till varje batteri.
Visst låter det som att batterierna är slut men det skadar inte att kolla ordentligt, byta batterier brukar vara både tungt och dyrt.
Med ett NASA BM1 hade du vetat hur nära döden batterierna är långt tidigare.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 17 maj 2009, 12:39

Var där och bökade nu igen. Nu flöt det upp lite högre ändå på grönt. Får en liten känsla av att startbatteriet kan ha gjort att Battbrainen slog ifrån tidigare. Provade att syramäta även bilbatteriet, där flöt det bara upp på vitt, nära det röda, och Volvon startar hur bra som helst. Jag kör mest bara till båten 3 km, så det hinner väl aldrig ladda ordentligt.
Blev lite konfunderad på Battbrainen nu. Ska man inte med fjärrkontrollen kunna bryta strömmen? Det klickar distinkt, men spänningen leds igenom hela tiden.
Nu kör jag recondladdning på enbart startbatteriet. Jag borde nog ta dit min lilla fjutt-Ctek och koppla in den på startbatteriet.
Biltemas tångamperare, klarar den svaga, 1 ampere strömmar osv? En sån är ju nästan bättre än en fast räknare eftersom man kan flytta runt den och kolla var ev strömtjuvar är.
:D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Ampere-räknare

Inlägg av bosseh » sön 17 maj 2009, 13:19

Guitar Nilsson skrev: Nu kör jag recondladdning på enbart startbatteriet. Jag borde nog ta dit min lilla fjutt-Ctek och koppla in den på startbatteriet.
Biltemas tångamperare, klarar den svaga, 1 ampere strömmar osv? En sån är ju nästan bättre än en fast räknare eftersom man kan flytta runt den och kolla var ev strömtjuvar är.
Tången mäter 0,01 A dvs 10-tals mA, sista siffran är inte så pålitlig typ 0,64 med tången blev 0,67 med vanligt instrument. För felsökning och kontroll är tången ovärderlig. Men NASA instrumentet håller koll på "dagsläget". Med dessa två instrument har man järnkoll på elen ombord.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Seawolf » sön 17 maj 2009, 15:03

Guitar Nilsson skrev:Var där och bökade nu igen. Nu flöt det upp lite högre ändå på grönt. Får en liten känsla av att startbatteriet kan ha gjort att Battbrainen slog ifrån tidigare. Provade att syramäta även bilbatteriet, där flöt det bara upp på vitt, nära det röda, och Volvon startar hur bra som helst. Jag kör mest bara till båten 3 km, så det hinner väl aldrig ladda ordentligt.
Blev lite konfunderad på Battbrainen nu. Ska man inte med fjärrkontrollen kunna bryta strömmen? Det klickar distinkt, men spänningen leds igenom hela tiden.
Nu kör jag recondladdning på enbart startbatteriet. Jag borde nog ta dit min lilla fjutt-Ctek och koppla in den på startbatteriet.
Biltemas tångamperare, klarar den svaga, 1 ampere strömmar osv? En sån är ju nästan bättre än en fast räknare eftersom man kan flytta runt den och kolla var ev strömtjuvar är.
:D
Bbrain typ 2 har en fjärrkontroll som bara kan göra en sak: att återställa sn utlösta Bbrain.
På själva Bbrain finns ett kombinerat vred och återställningsknapp. Vrider man den så den permanent hamnar i läge intryckt, så blocker man Bbrain så den aldrig kan bryta strömmen.
Bbrain typ2 kan inte fås att koppla ifrån annat än om batterispänningen är för låg.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Filip » sön 17 maj 2009, 18:06

Vad kan batman eller nått annat sofistikerat mätinstrument göra mer än en vanlig digital voltmeter?
Kan de sofistikerade instrumenten avgöra hur friskt batteriet är eller är det bara ett sätt att tjäna pengar på folks oro?

Ett helt fulladdat batteri ger c:a 12,72 V (obelastat) och
ett helt tomt batteri ~ 11,76 V.
12,00 volt indikerar att c:a 25 procent av batterikapaciteten är tillgänglig,
12,24 volt 50 procent av kapaciteten och
12,48 volt 75 procent kapaciteten.

Spänningen säger inte något om hur "friskt" batteriet är men det säger hur mycket som finns
tillgängligt av nuvarande 100% kapacitet.






(Denna artikel är hittad på webben

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Lasse M » sön 17 maj 2009, 19:07

Filip skrev:Vad kan batman eller nått annat sofistikerat mätinstrument göra mer än en vanlig digital voltmeter?
Kan de sofistikerade instrumenten avgöra hur friskt batteriet är eller är det bara ett sätt att tjäna pengar på folks oro?
Du får ingen mera info från BM1 jämfört med en uppsättning volt och amperemätare samt en del räknande. Jag tycker det är enkelheten som är vitsen med en batterimonitor. Du ser direkt hur mycket som finns kvar i batterierna eller hur lång tid det är kvar innan de är fulladdade eller tvärtom.

Lasse

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Filip » sön 17 maj 2009, 20:23

Inte behöver jag nån amperemeter, bara en voltmeter.....sen är ju inte beräkningen särskilt avancerad...0,25 V över 11,7 volt är 25%kapacitet, 0,5 volt över 11,7 är 50% kapacitet, 0,75V över 11,7V är 75%kapacitet och 1volt över 11,7 volt är 100% kapacitet. Bara att komma ihåg 11,7 V är 0 % kapacitet.

Skriv svar