Miljökrönika i Vi i villa.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Fresso » lör 16 maj 2009, 00:37

Någon kanske skulle sammanfatta våra synpunkter och skriva till tidningen. Tar de in insändare eller läsarbrev?
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 16 maj 2009, 18:34

Och inte har jag fått nåt svar av redaktörn heller.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Maxi33 » lör 16 maj 2009, 19:54

Tror du på fullt allvar att du får svar på ett sådant mail, Guitar Nilsson?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av S-B A-son » lör 16 maj 2009, 20:45

Maxi33 skrev:Tror du på fullt allvar att du får svar på ett sådant mail, Guitar Nilsson?
Jag har skrivit både till VD'n för - och Vi i villas redaktör samt Johan Tell.

Någon av dem borde svara!

mvh Sven-Barry

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Blå flagg

Inlägg av Brendan » sön 17 maj 2009, 14:29

Brendan skrev:Jo, jag såg att han skrev så här längre ner: "Hissa blå flagg, vimpeln som visar att du är en miljömedveten fritidsbåtsägare..."

Tydligen hänger jag inte alls med i svängarna. Jag trodde blå flagg var en internationell miljöutmärkelse som beviljas badplatser och småbåtshamnar som uppfyller vissa kriterier som rör vattenkvalitet, säkerhet, service och miljöinformation.

Brukar ni segla omkring med blå flagg? Jag har aldrig känt till att man kunde göra det.
Den här tokstollens skriverier hade i alla fall det goda med sig att jag lärde mig att det finns något som heter individuell blå flagg, som man kan hissa på sin egen båt.
Man lär sig ideligen något nytt.

http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=207

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 17 maj 2009, 22:48

Maxi33 skrev:Tror du på fullt allvar att du får svar på ett sådant mail, Guitar Nilsson?

MVH
Håkan
Varför inte? Chansen att såna rövhål svarar är knappast större om man formulerar sig annorlunda. Och varför skulle jag inte skriva som jag gjorde? Borde jag skrivit nåt som jag inte alls tänkte? Nåt liknande ett brev man skriver till knugen om man vill att han ska komma och inviga ens nya fabrik?
Jag borde nog inledit brevet just så, "ni era jävla rövhål"... osv.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av S-B A-son » mån 18 maj 2009, 09:00

Jag fick idag svar från Vi i villas chefredaktör som lovade "att fixa" så att jag i framtiden slipper få tidningen. Jag vet inte riktigt hur det skall gå till, men en journalist finner säkert på råd!

Nu ser jag fram emot svaret från Johan Tell!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av S-B A-son » ons 27 maj 2009, 14:03

Jag har ännu inte fått något svar från Johan Tell, miljödebattören och kåsören!

Hans brist på svar kan och bör man naturligtvis tolka som ett tyst medgivande.

Kåseriet i Vi i Villa var alltså uselt skrivet, full med faktafel och vad gäller ett aktivt arbete för en bättre miljö, missriktat och i allt kontraproduktivt!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av coppertail » tor 28 maj 2009, 13:24

Nu har Johan Tell svarat i kommentarerna till artikeln.

Tydligen går det inte att bada på Tjörn pga, en närliggande gästhamn?

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Maxi33 » tor 28 maj 2009, 17:20

Jag läste nyss Tells så kallade svar på den kritik han får, och det är bara att konstatera att karln är idiot.
Inte ett enda ord om de specifika påståenden han kommit med och som många invänt emot, däremot nya angrepp på hela svenska båtfolket för att vi kollektivt har skulden till att Volvo Penta först nu och inte för tjugo år sedan utvecklar renare motorer.

En enda av de som kommenterat den ursprungliga artikeln är positiv till Tell, signaturen Liselott.
Hon, om det är en hon, är lika korkad som Tell, hon frågar på fullt allvar på ett retoriskt sätt om det inte finns tillräckligt med sugtömningsställen för hela svenska båtlivet, osv.

Hoppas Sven-Barry, som är elakare än någon förstår, orkar jaga Tell ett tag till.
Inte för att det finns en chans att få Tell att fatta något, men chansen finns att han gör bort sig så till och med Liselott börjar undra.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar