Hur ta bort gamla namnet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Annika
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 12 okt 2006, 07:59

Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av Annika » fre 15 maj 2009, 11:57

Det är dags för namnbyte i helgen. Det gamla namnet är troligen textdekor i vinyl, där kanterna knappt syns.
Hur tar man lämpligast bort det? Jag har hört att man kan använda värmepistol så det lossnar. Är det käckt?
Underlaget är gelcoat.

Jag har redan laddat med champagne för omdopet :D

Annika

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av Fredrik » fre 15 maj 2009, 12:22

Jag skulle nog snarare använda hårtork än värmepistol, för att få den gamla texten att mjukna något. En rakbladsskrapa av samma typ som man använder för att skrapa rent spishällar är ett bra redskap för att få bort det gamla namnet. Jag vet inte vad du har för färg på gelcoaten, är den vit kommer det nog inte att bli några tydliga märken efter det gamla namnet. Har du en färgad gelcoat får du vara beredd på att färgen har blekts runt de gamla dekalerna och att det kommer att synas ganska tydligt vad båten hette förr...

För att få bort de sista limresterna och även rubba bort blekningseffekten skulle jag gå över ytan med autosol. Autosol på en skumgummitrissa till borrmaskinen funkar väldigt bra. Fukta skumgummit med lite T-röd först så hjälper det till att lösa upp limmet.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Klas Göran Asplund
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 11:09

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av Klas Göran Asplund » fre 15 maj 2009, 12:38

Det är alldelse rätt att en hårtork är att föredra framför en varmluftspistol. Dels för att du kan skada gelcoatytan, men vinylen blir också för varm och blir svårare att dra loss. Den tenderar att bli en lång tråd i stället för att bara lossa från ytan. Det viktiga är att anpassa värmen så att också limmet lossnar. Om du får limrester kvar så har skyltfirmorna ett citrusbaserat, miljövänligt medel som man applicerar flödigt. Låt det sitta några minuter och ta en mjuk skrapa, gärna den man applicerar vinyl med, och skrapa bort limresterna. Får du inte med allt så kör några vändor till. Efterskölj med ljummet vatten. Du kan eventuellt behöva lite T-Röd också, före sköljvattnet.

Den här metoden använder vi på bilar, både på lack och plastkåpor. Det blir kanon och vi använder aldrig någon polerande metod för själva vinylen. Däremot kan det krävas Autosol eller liknande för att korrigera den färgförändring som kommer över tiden, beroende på kulör och hur länge vinyltexten suttit på plats.

KGA

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av SWE54 » fre 15 maj 2009, 13:14

Jag fick ett tips här hur man får bort limmrester från segel efter gamla siffror mm.
Wax remover för skidor.
Det löste limmet såpass att det var ganska enkelt att skrapa försiktigt med en plastskrapa. Luktar inget och är dessutom miljövänligt märkligt nog...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av bosseh » fre 15 maj 2009, 13:42

Biltema har något som heter "Label Off" som sägs vara effektivt för limrester.

Lasse O
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 10:41

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av Lasse O » fre 15 maj 2009, 13:56

Det finns en produkt från 3M som heter Graphic Remover den har jag använt med gott resultat,
lägg på med trasa och låt verka i en halvtimme dra sen bort dekoren försiktigt.

Annika
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 12 okt 2006, 07:59

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av Annika » fre 15 maj 2009, 14:32

Hårtork är ju ett perfekt förslag för en sån har jag ju !!

Och gelcoaten är vit så det bådar ju gott.

Tack för tips!

Annika

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av Mr Q » fre 15 maj 2009, 14:41

Varmluftpistol går utmärkt. Man kanske inte behöver köra den på max. Men värm ordentligt så att plasten i dekalen börjar krusa sig. Sen är det bara att pilla fram ett hörn med en rakbladsskrapa och därefter långsamt med båda händerna dra av dekalen. Försöker man stressa går dekalplasten av direkt.

Jag tog i år av 11 bokstäver på varje sida. De första tog lång tid och det fastnad lim och höll på, men sida nr 2 där tog jag varje bokstav på kanske 5 minuter.

Rengöring efteråt med T-röd i en blomspruta och scotch brite. Sltuligen torka med en trasa/handduk. Hos mig syns knappt att det funnits dekaler.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av SWE54 » fre 15 maj 2009, 15:28

Jag skulle inte rekommendera en Scotch brite på plasten, det repar något så in i...
Alla som försökt skrubba små flygfän från sin MC kåpa vet. Glaset blir mjölkvitt.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av Mr Q » fre 15 maj 2009, 17:10

Re Swe 54:

Instämmer, givet att inte limmet från en dekalen släppt i sin helhet på gelcoaten. Kanske inte helt lätt att få bort med wettex. :lol:

Detta inträffar dock inte om man förvärmer ordentligt.

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av Tobbe » fre 15 maj 2009, 21:46

Att byta namn på båten betyder otur.. man brukar få betala med en ordentlig grundstötning :lol:

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av Mats Brage » fre 15 maj 2009, 21:51

Hej

Vill man använda Scoch Brite ska man använda den vita och inte den gröna. Den vita repar inte alls lika mycket, utan det går utmärkt att polera efteråt utan bestående skador är min erfarenhet.

Själv har jag också använt en lite gummitrissa som jag köpte på Biltema för c:a 20 kronor som man använder till att ta bort bildekaler med - men först skulle jag prova med hårtorken.

/Mats
Scanner 391 nr 142

Annika
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 12 okt 2006, 07:59

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av Annika » mån 18 maj 2009, 14:27

Tobbe skrev:Att byta namn på båten betyder otur.. man brukar få betala med en ordentlig grundstötning :lol:

Räknas grundstötning innan namnbytet?? Jag hade ju faktiskt redan bestämt nytt namn...
Det tog nämnligen inte mycket mer än 10 min förrän jag gick på grund efter att jag påbörjat hemseglingen... :o
Jag misstänkte att det inte var riktigt så enkelt, som båtägarna på orten sa, att ta sig ut till farleden...och det var det inte heller!

För övrigt kan jag berätta att jag började lite försiktigt med att medelst hårtork värma upp en prick över ett i. Pricken lossnade men limmet satt kvar. Därefter tog jag helt enkelt en tapetskarvsskärare (eller vad det kallas) och pillade upp en kant. Den drog jag sedan i och allt följde med, inga limrester blev kvar. Hur enkelt som helst alltså. Kanske var temperaturen igår gynsam för resultatet också. Sen efterputsade jag lite med Vim. Nu kan man bara se en antydan till tidigare namnet men då måste man ligga i vattnet, trycka ena kinden mot skrovet och snegla snett uppåt. Det kan jag stå ut med. :lol:

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur ta bort gamla namnet?

Inlägg av bosseh » mån 18 maj 2009, 16:45

Tobbe skrev:Att byta namn på båten betyder otur.. man brukar få betala med en ordentlig grundstötning :lol:
Fast för handels och krigsfartyg är det helt ok. En liten kanon ombord under en period kanske?

Skriv svar