Vi skall ut och segla i morgon. Men det finns ett litet hål i gummibåten. Den säckar ihop på tio timmar ungefär och på några timmar blir den redan ganska mjuk. Jag har kollat och lyssnat men hittar ingenting. Ventilerna tycks vara okej. Vad kan man göra?
MVH
Kaj
Hål i gummidingen. Hur hitta?
-
kajlahtinen
- Platinamedlem
Re: Hål i gummidingen. Hur hitta?
Spåvatten. Pensla på och se var det bubblar.
(GVS hann före såg jag. Sedan blev ju felstavningen kanonbra (om det var en felstavning, vitsare där...).
(Såpvatten! Blanda till såpvatten, skaffa en mjuk pensel och gå igång.) (redan sagt)
1. Pensla ventilerna och hoppas på tur - en tiotimmarsläcka hittar du inte med örat.
2. Pensla alla skarvar (och hoppas det inte är där)
3. Pensla en sektion i taget med hela båten uppblåst. Flersektionsbåtar har ett mjukt skott mellan sektionerna, och man kan inte märka att en av sektionerna läcker färrän den är ordentligt tömd. et kan dröja länge.
4. När du hittat läckan, märk ut den med vattenfast tuschpenna eller något som tål vatten.
5. Kolla resten av båten, en olycka kommer sällan ensam.
6. Tvätta av båten (den är redan intvålad), så du kan limma och slipa utan att smeta in tvål/såpa i lagningen.
7. Laga båten på precis det sättet tillverkaren rekommenderar och den sortens (sannolikt svindyra) lim och material han anvisar. Det blir ändå billigast i längden.
(Såpvatten! Blanda till såpvatten, skaffa en mjuk pensel och gå igång.) (redan sagt)
1. Pensla ventilerna och hoppas på tur - en tiotimmarsläcka hittar du inte med örat.
2. Pensla alla skarvar (och hoppas det inte är där)
3. Pensla en sektion i taget med hela båten uppblåst. Flersektionsbåtar har ett mjukt skott mellan sektionerna, och man kan inte märka att en av sektionerna läcker färrän den är ordentligt tömd. et kan dröja länge.
4. När du hittat läckan, märk ut den med vattenfast tuschpenna eller något som tål vatten.
5. Kolla resten av båten, en olycka kommer sällan ensam.
6. Tvätta av båten (den är redan intvålad), så du kan limma och slipa utan att smeta in tvål/såpa i lagningen.
7. Laga båten på precis det sättet tillverkaren rekommenderar och den sortens (sannolikt svindyra) lim och material han anvisar. Det blir ändå billigast i längden.
Anders S
Jo det gick lite fort....
Jag som är lite latare kör med duschflaska.
Det brukar alltid finnas en flaska på gång, om det läcker, är skitigt i ett svåråtkomligt hörn eller många kablar som ska in i ett elrör.
Det brukar alltid finnas en flaska på gång, om det läcker, är skitigt i ett svåråtkomligt hörn eller många kablar som ska in i ett elrör.
Hade exakt samma problem förra våren. Provade "såpvattenmetoden" mycket noggrant med både sprayflaska och pensling. Hittade inga luftbubblor (typ trasig cyckelslang). Dränkte en halvuppblåst ponton i taget med hjälp av en kompis på en långgrund strand( en rejäl brottningsmatch kan jag intyga, dom har jyst bärighet) och rätt turligt upptäckte några bubblor. Du letar efter ett LITET hål
Jag skulle nog strunta i vattnet, och använda rent diskmedel.
mvh Torben
mvh Torben