Miljökrönika i Vi i villa.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Tommy » tor 14 maj 2009, 10:19

swe34 skrev:Men nu ska man väl ha eldrivna trädgårdsredskap? Som får elen från koleldade kraftstationer i (öst)tyskland!
det senaste var en eldriven sekatör ! Så att man slipper att själv trycka ihop med fingarna...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 14 maj 2009, 10:35

Skrev nyss ett mail till Björn Vingård, Chefredaktör & ansvarig utgivare för Vi i villa. Gör det ni med, eller ring och skäll ut den jäveln.
bvi@viivilla.se
08-731 29 33

Jag har nyss läst en idiotartikel i er sk Villatidning som går ut på att svartmåla båtägare som en sorts jävla miljösvin, allihop rakt över en kam. Får jag något mer nummer ar er förbannade tidning tar jag bilen och åker 25 mil ner till Stockholm och stoppar upp den i arslet på dig. Vi är ett gäng seglare som funderar på att stämma er ruttna skittidning. Du kanske gapskrattar men jag är jävligt förbannad.
Som att en villaägare skulle vara miljövänligare än en seglare? Vad har ni själv på gården? Dubbla Crosscountry Volvo, åkgräsklippare, pallvis med färgburkar och kemikalier.
Jag undrar om ni har några bevis för att jag använder gifter, skiter i badvatten och kör för motor fast jag har segel?
Och jag tycker det är underligt att ni vågar skriva såna lögner och skit.
Jag har gott om tid över emellanåt, det gör att jag kan maila även edra annonsörer och berätta för dem att jag händanefter aldrig kommer att köpa någonting ur deras sortiment eftersom de valt att med annonse backa upp en skandaltidning som Vi i Villa. Du och dina medarbetare har valt att jävlas med mig och smutskasta mig offentligt, nu är det min tur att jävlas tillbaka.
Jag, och många med mig kräver en offentlig ursäkt.
Håkan Nilsson, Ljusne.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av peterh » tor 14 maj 2009, 10:51

Det var ett välbalanserat och artigt inlägg :-) Man kommer långt med smicker !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av bosseh » tor 14 maj 2009, 11:06

Värst vilken öm tå Vi i Villa trampade på!
Som tidning kan de naturligtvis skriva om vad de vill, mat, resor, bilar eller båtliv.
Det kan man inte angripa.
Artikeln var kanske inte helt riktig men då får man bemöta den med sakliga skäl.
Man kan inte bara försvara sig, som båtägare oftast gör, med att det finns andra som förstör mera.
Och ärligt talat, finns det verkligen ett riktigt miljöengagemang bland båtägare i största allmänhet?
Någon som sett en båt med "Individuell blå flagg"?
Bild

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 14 maj 2009, 11:07

peterh skrev:Det var ett välbalanserat och artigt inlägg :-) Man kommer långt med smicker !
Hotelser är det enda som hjälper! :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Anders S » tor 14 maj 2009, 11:34

Guitar Nilsson skrev: Jag har nyss läst en idiotartikel i er sk Villatidning... (...) ...dina medarbetare har valt att jävlas med mig och smutskasta mig offentligt, nu är det min tur att jävlas tillbaka.
Jag, och många med mig kräver en offentlig ursäkt.
Jag är imponerad. Så pass att jag precis klättrade upp på stolen efter att ha trillat av den, tårögd av skratt. Måtte jag aldrig drabbas av denne mans ovilja! Inte bara som musiker är Håkan en artist!

Nu är det fastslaget, Ljusne-Håkan Guitar-Nilsson skall absolut röstas in till Sommar, även med falska och odemokratiska metoder om så krävs. Denna talangfulla uttrycksfullhet får inte undanhållas svenska folket. Det är dock inte nödvändigt att driva just denna fråga i radion, den kan vi få njuta av här i stället.
Anders S

dator9
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 11:54
Ort: Västkusten

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av dator9 » tor 14 maj 2009, 11:54

bosseh skrev:Värst vilken öm tå Vi i Villa trampade på!
Som tidning kan de naturligtvis skriva om vad de vill, mat, resor, bilar eller båtliv.
Det kan man inte angripa.
Artikeln var kanske inte helt riktig men då får man bemöta den med sakliga skäl.
Man kan inte bara försvara sig, som båtägare oftast gör, med att det finns andra som förstör mera.
Och ärligt talat, finns det verkligen ett riktigt miljöengagemang bland båtägare i största allmänhet?
Någon som sett en båt med "Individuell blå flagg"?
Bild
Tillskriv inte andra åsikter de inte framfört. Det är ingen i tråden som påstår att man har rätt att skräpa ner för att andra skräpar ner mer. Det som frågasätts är det rimliga i att den som skräpar ner mer (villaägaren i detta fall) angriper den som skräpar ner mindre (seglaren).

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av bosseh » tor 14 maj 2009, 12:40

dator9 skrev: Tillskriv inte andra åsikter de inte framfört. Det är ingen i tråden som påstår att man har rätt att skräpa ner för att andra skräpar ner mer. Det som frågasätts är det rimliga i att den som skräpar ner mer (villaägaren i detta fall) angriper den som skräpar ner mindre (seglaren).
Jag påstår inte att någon säger sig ha rätt att skräpa ner därför att andra är värre.
Men man kan heller inte gömma sig bakom argument som att "varför angripa oss när det finns andra som är värre"
Det är väl fullständigt självklart att man har rätt att kritisera både den som skräpar ner eller mindre än en själv.
Påståendet att villaägaren skräpar ner mer än seglaren bör styrkas.
I detta fallet är det en journalist som framför en åsikt och då bör man möjligen undersöka hans vandel.
Det är inte så att det är tidningens officiella ståndpunkt som framförts på ledarplats.

Är det inte bättre att ägna energi åt att antingen motbevisa påståendet om båtägarnas negativa miljöpåverkan eller, om detta inte är möjligt, jobba för att båtägare tar större miljöhänsyn.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Anders S » tor 14 maj 2009, 13:33

Bosse, problemet är inte åsikten (den är bara dum och oinformerad) utan tilltaget. Jag drog en parallell med om Båtliv skulle ha en krönika om sommarstugornas och -ägarnas fördärvliga påverkan på miljön. Jag är helt övertygad om att man då, fullständigt befogat, skulle få tillbaka "sköt du ditt, och ge fullständigt fan i att hacka på sommarhusägare". Vad är Vi-I-Villas krönika om inte ett praktexempel på att "det är andra som skall ändra sig" - helt utan relativisering eller minsta form av självkritik.

Den som läser krönikan i Vi-I-Villa drar naturligtvis slutsatsen att båtägare är miljösvin, kanske till och med att båtägarna är de stora miljösvinen. Att stillatigande ta emot detta, klädd i säck och aska är inte miljöproduktivt heller, om man nu trodde det. Vi-I-Villas önskan är att vi skall konsumera sommarhus och renovera villor i stället för att segla, så det kan hellre ses som en sällsynt illa utformad partsinlaga.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av bosseh » tor 14 maj 2009, 14:55

Att en tidning som Vi i Villa har en sådan artikel är kanske inte så konstigt. Jag kan tänka mig att syftet är att vinna poäng hos villaägarna genom att försöka visa att det finns minsann andra grupper som är stora miljöbovar. Taktiken kanske inte är så smart men det är svårt att säga.
Vi i Villa är en reklamblaska, inte någon medlemstidning för en viss organsation. Det är en viss skillnad mot tex Båtliv.

Men ska man bemöta kritiken så ska man göra det sakligt och på ett vettigt sätt. Inte på sandlådenivå "SKa ni säga som släpper ut mera XXX än vi".
Att badvikar stängs pga toatankar töms tycker jag låter fel men någon fakta har jag inte. Men man kan kanske visa på hur litet problemet med skittankstömning är. Eller andra saker.
Att bara skrika rätt ut ger väl mest intryck av ett dåligt samvete.
Samvetsfrågan är, ligger det något i det som skrevs i artikeln?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Anders S » tor 14 maj 2009, 15:32

bosseh skrev: Samvetsfrågan är, ligger det något i det som skrevs i artikeln?
Vadå samvetsfrågan?

Jag drar mitt strå till stacken, precis som jag tror du gör. Men det är orättfärdigt att hacka särskilt på segling och seglare när det är så uppenbart att de som tillbringar sin fritid i båt påverkar så mycket mindre än andra semesteraktiviteter. När man förbjuder eller beskattar bilåkande på fritiden, förbjuder semesterresor till Thailand och begränsar boende, energiförbrukning och överkonsumtion i vardagen på grund av miljökrav, då kan jag lyssna på sådant här, men inte innan dess. Någon måtta får det vara. Nu kan man tänka sig två anledningar till att hr Tell påstår att båtfolk hänsynslöst tömmer skittanken vid varje badstrand:

Antingen är det så. (Det är det inte, det vet vi. Båtfolk är hänsynsfulla och miljömedvetna)
Eller så är det så Tell skulle göra om han hade båt med skittank.
Anders S

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av morg » tor 14 maj 2009, 17:30

Anders S skrev:Båtfolk är hänsynsfulla och miljömedvetna
hmm... är inte så säker på att du har rätt där.

Båtgrannen stod på däck och hällde ut alg- och mögelvätt över däck när båten låg i vattnet och det är inte den enda med hutlös kemikalieanvändning jag sett under mina år som båtägare. Det var nog 10 liter koncentrat som åkte rätt i Östersjön. Blåa vattenpölar ser man i närheten av gamla gruvor och på uppläggningsplatser. Folk slipar gladeligen av allsköns guck från botten men att samla upp det för att gå och lämna på miljöstationen verkar inte ha slagit än iaf. Öppnar man soptunnan på hamnplan ser man att för en rätt stor andel av båtägarna verkar insikten om att batterier kan lämnas på ok-macken, halvfulla färgburkar i miljömajan liksom för allt annat indränkt i saker med dödskalle på saknas. Istället hamnar detta i den vanliga containern! Det var väldigt mycket kopparfärgade bottenfärger på hamnplan i år (även om kopparn är omtvistad verkar inte följsamheten mot lagstiftningen speciellt hög). Få villaägare sätter sig ner på allmänningarna och bajsar en fin hög men för båtägare är detta en självklarhet. Minsta ansats att peta i nedsmutsningsrätten får blodådrorna vid tinningarna att bli tjocka som slangarna till självlänsarna.

Kaliningrad är värre men jag föredrar att bada i Stockholms skärgård så jag skulle ödmjukt vilja ha lite mer styrsel på kemianvändningen och tycker nog att vi kan dra vårt stå till stacken även om nickelgruvorna på kolahalvön och de rostiga atomubåtarna råkar vara värre.

När det kommer till barn i gummibåt och andra distraktioner i den lilla idyllen är dock den negativa miljömedvetenheten från hamnplan som bortblåst. Då skall det vara tyst i viken och hemskt vad de kör med den lilla tvåtaktaren! Dubbelmoral! Tycker i all ödmjukhet att vi kan pumpa ut bajset i hamn och samla upp gammal färg och annat för destruktion. Spolplatta väntar jag gladeligen på och i sommar skall bottentvätten testas för att se om båten får färglös botten i fortsättningen!

OBS inte ett angrepp på dig Anders.S

dator9
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 11:54
Ort: Västkusten

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av dator9 » tor 14 maj 2009, 17:34

Sandlådenivå blir det när man jämför med att måla bottenfärg i kastruller eller vad det nu var. Sånt är inte värt att bemötas sakligt. Du är inne på ett Kafka-likande resonemang. Båtägarna är skurkar tills de bevisat sin oskuld.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Maxi33 » tor 14 maj 2009, 18:33

"Tycker i all ödmjukhet att vi kan pumpa ut bajset i hamn..."
Skrev morg.

Jag och säkert många med mig skulle uppskatta om morg berättar lite mer konkret hur samtliga båtmänniskor i hela Sverige under hela säsongen skall göra detta, i den nutid vi upplever på riktigt alltså och inte i en tänkt idealvärld.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Anders S » tor 14 maj 2009, 18:55

Morg, jag tar det inte som ett angrepp på mig. Mitt samvete är (hyfsat) rent, jag har tio mäns styrka.

Men allt är inte alltid som man tror.

Att båtägaren bajsar på allmänningen är jua sannolikt för att någon propagerat för att bajs i vattnet är fult, medan bajs uppe på skäret, i enbuskarna är fint. Papperet till vänster.
Vår container är också full. Det var bara litet sedan en bil med släp lossade sopor i "vår" brännbartcontainer med pallvirkle, trasiga press'ar och annat ofarligt. Mitt i allt detta låg det EN GRÄSKLIPPARE! Vi har för övrigt egen sorteringsstation på hamnplan, men eftersom vi vill att den skall fungera får vi alla ha nycklar. Då går det bra.

Koppar är förbjudet i Sverige, på din sida och begränsat på min. Så länge det är förbjudet/reglerat följer jag reglerna, av någon sorts princip. Vill jag att Kaliningrad skall skärpa sig bör jag ju föregå med gott exempel, MEN DFÅ VILL JAG TA MIG FAN ATT KALININGRAD KAMMAR SIG!

Jag tömmer måhända min avloppstank där det passar, (Det skulle passa jättebra att göra det på en tömningsstation, naturligtvis) men det har garanterat inte hänt att det skett inom synhåll från någon annan eller inom räckhåll (ens teoretiskt) från en hälsovårdsinspektör. När det är E.Coli-rejs på badstranden brukar det vara efter en regnvecka, något som kan vara ett tecken.

Skräp har jag aldrig kastat, men för många år sedan ansåg jag att det var OK att kasta plåtburkar och glasflaskor på djupt vatten och mat, fiskrens och bioavfall på de flesta ställen. Men till och med det har jag lagt ner, och tar sedan många år besväret att ta det till hamn och en sopmaja. Dåliga seder går att ändra. Jag ser också de som gör fel, som i ditt exempel. Då säger jag till (inte elakt). Jag tror nämligen att seglare och båtfolk inte gör dumheter med vilje utan just av okunskap.

Efter denna präktighetsuppvisning kommer min slutkläm: Jag tror inte att jag är annorlunda eller "bäst", kanske inte ens "bra". Alla båtägare jag känner gör vad de kan och bör, i nästan alla situationer. Finns det förbättringsområden! Jajamän, säkert hos mig och antagligen hos andra. Men påhoppet i Vi-I-Villa blir bara så förfärligt fel. Det är dumt, det är osakligt och det är elakt.
Anders S

Skriv svar