cruisaren skrev:Anders S skrev:
. Men hur gör man det? En winch är nog enda chansen. I Håkans fall kan man reflektera över vad ankarspelets maximala dragkraft är - kan ankarspelet inte dra med 200 kp kraft så... Likadant, har man winchar ombord som kan dra med 200 kg:s kraft?
Men snälla Anders, nu skojar du väl?
Vilka winschar klarar inte att dra med 200 kP kraft? Jag påstår att samtliga segelbåtar som står i valet mellan lina eller kätting hela vägen har denna möjlighet. Och ett normalankarspel drar med betydligt mer än så.
För övrigt anser jag, tvärt emot Maxi33, att 3 eller 15 cm förflyttning av båten är helt egalt. Skillnaden uppvägs med råge av de fördelar man får med lina. (viktigare då att ha en båt med fallande stäv så man kan ligga längre från klippan

)
"Kätting fram, lina bak!"
//Niklas S
Rent filosofisk; med lina får man inte kättingens fördelar. Var och en väljer ju efter sitt bästa förstånd och de parametrar man anser viktiga. Men det gäller ju att se fakta för vad det är och tror man att kätting "fjädrar" mer än lina kan man ju fatta fel beslut när det räknas. Jag har som sagt polyesterlina till akterankaret.
Vad gäller dragkraft i spel och winchar: Jag påstår inte att det inte finns spel och winchar som klarar det, jag framhåller bara att det oftast är sämre än (nominella) data i broschyrerna eller handböckerna. Som exempel: Lewmar Horizon 900 (jag har ett sådant som akterspel, rek till 43 fot som "storspel") har nominellt 410 kg dragkraft. Jag bedömer att det orkar dra högst 200 kg, sedan "tjöver" det sig. (Jag har inte dragit med dynanometer, naturligtvis). Ett Lewmar Horizon 700, rekommenderat till 35 fot drar nominellt 310 kg, jag föreslår att man väntar sig hälften i praktiken. Det finns två anledningar: dels handlar det om nerväxlingsförluster och friktion, dels får sällan ankarspelen ström så det räcker. Ett ankarspel i 1kW-klassen drabbas svårt av spänningsfall om man inte har batteri mycket nära, eller grova kablar. Till mitt akterspel är det medskickat en säkring på 70A - det är nominella effekten, varken mer eller mindre. Dessutom rekommenderar man alldeles för tunna kablar, jag har bara inte blivit klar att byta.
Det är en av anledningarna att man knappast kan räkna med att få ut hela effekten ur ett ankarspel som är "normalinstallerat" efter instruktionerna.
Winchar: Har man en normal tvåväxlad winch (jag har treväxlade, inte alls ovanligt det heller) anges de ofta med en nominell kraftvinst. Det är samma här - teoretiskt innebär det att en 40:1-winch skall dra med 200 kg om man lägger 5 kg på handtaget. I praktiken vet alla att man kan få ta i betydligt mycket mer. Den som till äventyrs har hissat upp någon i båtsmansstol vet alldeles säkert... Man kan ju till exempel kolla upp vad man har för winchar, räkna på den nominella kraftvinsten och fundera på hur man skall kunna arbeta så hårt vid winchen som man kan behöva göra. Har man till exempel något att spjärna mot, är winchen välsmord och ren och kan man leda linan på ett vettigt sätt in på winchen.
Jag föreslår helt enkelt att man provar så man vet vad spelen klarar, så undviker man att sätta sig i lägen där det blir kritiskt om krafterna inte räcker till. När det gäller ankarspelen minskar man enkelt stressen på dem genom att hjälpa till med motorn, när läget är sådant. När Cruisaren skall smyga ut som en andeviskning i stilla morgonen gäller naturligtvis inte det här, men det kan göra det då kulingen kommer från fullständigt fel håll klockan tre på natten. Att man då stör någon i onödan är helt osannolikt