Hej!
Rullfock eller rullgenua har blivit enormt populärt.
Det har onekligen gjort seglingen mycket enklare.
Storsegel på mastrulle och bomrulle finns också men är inte lika vanligt.
Bomrulle har funnits länge. Jag hyrde en Mistinguette 1984 där man bytt
från rulle till vanlig stor. Har detta system blivit bättre sedan dess?
Nån som vill berätta om sina erfarenheter?
Segel på rulle
Botgöring för GB-attacken:
Rullfock tycker jag är bra. Jag har haft Furlex (samma i 15 år) och Facnor och med litet eftertanke och anpassning fungerar detta mycket bra. Givetvis skall man välja efter storlekstabellerna och gärna ta till. Ju större båt (försegel) ju fetare rulle, och man skall inte tro att tillverkarna underskattar sina produkters kapacitet. Alla konkurrerar på pris, så ingen rekommenderar en \"för dyr\" rulle. Det är ungefär som ankare.
Nu har jag en ny (för mig) båt, som har rullstor (Furlex main). Det är bara ett problem med detta, och det är att seglet inte står lika bra och är lika stort stort, men jag tror att jag snabbt kommer att lära mig att tåla detta. Lattor ger ett litet större akterlik, men gör också att inrullningen bäst sker på babords bog. Man kan justera ytan \"mellan lattorna\" på SB bog och rulla in om det inte blåser. Detta är en allvarlig nackdel, nästan så att man gärna kan överväga ett segel utan lattor.
Fördelarna är att det är lätta att ta ut storen och att jag seglar mera. Det kan låta hädiskt, men så är det - ett väl stuvat storsegel tar man kanske inte upp utan att segla ett bra tag med det, medan rullstor är mycket lättillgängligt. Med reservation för lattproblemet är det också lätt att justera storleken, dvs reva lagom (och slå ut revet är lika lätt).
För båda lösningarna krävs dock att man har grejorna i ordning och utsorterade. Fock/Genuafallet måste ha rätt vinkel, inrullningslinan bör vara stum, det kan behövas att börja rullandet med en winch, så linan skall kunna ledas till en sådan, brytblocken måste hålla osv. Revar man med fockrullen MÅSTE inrullningslinan sitta fast helt pålitligt - jag har numera en avlastare till detta. En vanlig knap går också bra, men knyter man i mantågsstöttan kanske man skall tänka om. För rullstoren kan det också krävas två vinschar alternativt ett avlastarpaket.
JAg är positiv i det stora hela, men jag kan leva med litet sämre prestanda - det är tyvärr en del av priset man betalar för bekvämligheten.
Rullgenua som stormfock kan naturligtvis fungera hjälpligt på undanvind, men i längden kommer det att hända otäcka saker med seglet. Formen lär under alla förhållanden bli jättedålig och kryssförmågan tveksam.
Rullfock tycker jag är bra. Jag har haft Furlex (samma i 15 år) och Facnor och med litet eftertanke och anpassning fungerar detta mycket bra. Givetvis skall man välja efter storlekstabellerna och gärna ta till. Ju större båt (försegel) ju fetare rulle, och man skall inte tro att tillverkarna underskattar sina produkters kapacitet. Alla konkurrerar på pris, så ingen rekommenderar en \"för dyr\" rulle. Det är ungefär som ankare.
Nu har jag en ny (för mig) båt, som har rullstor (Furlex main). Det är bara ett problem med detta, och det är att seglet inte står lika bra och är lika stort stort, men jag tror att jag snabbt kommer att lära mig att tåla detta. Lattor ger ett litet större akterlik, men gör också att inrullningen bäst sker på babords bog. Man kan justera ytan \"mellan lattorna\" på SB bog och rulla in om det inte blåser. Detta är en allvarlig nackdel, nästan så att man gärna kan överväga ett segel utan lattor.
Fördelarna är att det är lätta att ta ut storen och att jag seglar mera. Det kan låta hädiskt, men så är det - ett väl stuvat storsegel tar man kanske inte upp utan att segla ett bra tag med det, medan rullstor är mycket lättillgängligt. Med reservation för lattproblemet är det också lätt att justera storleken, dvs reva lagom (och slå ut revet är lika lätt).
För båda lösningarna krävs dock att man har grejorna i ordning och utsorterade. Fock/Genuafallet måste ha rätt vinkel, inrullningslinan bör vara stum, det kan behövas att börja rullandet med en winch, så linan skall kunna ledas till en sådan, brytblocken måste hålla osv. Revar man med fockrullen MÅSTE inrullningslinan sitta fast helt pålitligt - jag har numera en avlastare till detta. En vanlig knap går också bra, men knyter man i mantågsstöttan kanske man skall tänka om. För rullstoren kan det också krävas två vinschar alternativt ett avlastarpaket.
JAg är positiv i det stora hela, men jag kan leva med litet sämre prestanda - det är tyvärr en del av priset man betalar för bekvämligheten.
Rullgenua som stormfock kan naturligtvis fungera hjälpligt på undanvind, men i längden kommer det att hända otäcka saker med seglet. Formen lär under alla förhållanden bli jättedålig och kryssförmågan tveksam.
Anders S
Stormfock / rulle
Intressant läsning Ander S
Har funderat över om det finns någon möjlighet att hissa den gammla stormfocken med pistolhakar på förstagsprofilen? någon som vet om det finns något slags beslag att koppla i pistolhakarna?
Eller är det till att sy om stormfocken för att passa i förstagsprofilen?
Rgds
Guran
Har funderat över om det finns någon möjlighet att hissa den gammla stormfocken med pistolhakar på förstagsprofilen? någon som vet om det finns något slags beslag att koppla i pistolhakarna?
Eller är det till att sy om stormfocken för att passa i förstagsprofilen?
Rgds
Guran
Det finns ett \"fodral\" som man trär över det inrullade förseglet, och fäster sitt stormsegel i.
Se http://www.atninc.com/gale.html
JAg skulle tro att man kan göra en sådan själv eller mha en välvillig segelmakare.
Se http://www.atninc.com/gale.html
JAg skulle tro att man kan göra en sådan själv eller mha en välvillig segelmakare.
Anders S