Miljökrönika i Vi i villa.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av coppertail » tis 12 maj 2009, 15:21

Chefredaktören för sveriges största villatidning med 2,3 miljoner läsare finner det tydligen nödvändigt
att styra upp fritidsbåtssverige genom att publicera miljöjournalisten Johan Tells krönika om fritidsbåtar.

Lagom till lunchkaffet fick jag mig brasklappar till livs som:

-Är det inte som att måla era badkar med giftig färg och sedan låta era barn bada i det?
-Är det inte som att måla insidan av era kastruller med giftig färg och sedan laga mat i dem?
-Och hur begåvat verkar regeln att riktigt giftig båtbottenfärg bara får användas på västkusten eftersom "badkaret" är större än "badkaret på östkusten?
-Tömmer du avfallet i badvattnet därhemma?

Utöver det får vi seglare en släng av sleven iform av att vi seglar för lite och kör för mycket för motor.
Mästerverket finns förutom i brevlådan, att läsa i sin helhet här!

Mycket initierat. :roll:

/Nicke

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Tommy » tis 12 maj 2009, 15:32

Herregud, vilken onyanserad och oseriös artikel!

Men bra timing, eftersom jag just i vår gått ur Villaägarna efter att ha varit medlem i snart 10 år. Har aldrig fått ett öre tillbaka eller någon förmån, förutom den där reklamnerlusade tidningen med ointressanta artiklar. Ett förbund som överlevt sig själv helt enkelt. Finns säkert en imponerande adminstration med anställda kanslister, men inte ett dugg praktiskt arbete uträttas.
Efter att jag gick ur har jag säkert fått 4-5 "personliga brev" där de bönfaller mig att komma tillbaka. Ömsom "hot", ömsom lockelser. Ska bli kul att se om dessa brev någonsin upphör att komma in.

Båtägare i alla län förenen eder! Gå ur Villaägarnas Riksförbund!

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av coppertail » tis 12 maj 2009, 15:42

Jag är inte medlem, får dessvärre tidningen ändå?
Envisa värvningsförsök har man ju dock fått utstå ända sedan vi köpte kåken.
Tror inte jag betalar den medföljande avin denhär gången heller. :lol:

dator9
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 11:54
Ort: Västkusten

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av dator9 » tis 12 maj 2009, 16:04

Får också tidningen utan att vara medlem. Går oavkortat till pappersinsamlingen. Fin miljöpolicy de har...

Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Fresso » tis 12 maj 2009, 16:35

Snacka om att kasta sten i glashus! Jag har för mig att trädgårdsägarna släpper ut mer kemikalier än jordbrukarna. Det är färg som innehåller gift mot möggel, bekämpningsmedel mot allehanda ohyra, cerosotimpregnerade slipers, kvadratkilometer tryckat virke, mm.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Anders S » tis 12 maj 2009, 18:29

Artikeln är ju tillspetsad och den drar alla båtägare över en vass stålkam, men frågorna den adresserar skall vi ju inte glömma att de finns! Eller?

I saken är det förstås så att det vore klädsammare om Vi-I-Villa drar miljöfrågan på sin egen planhalva - det förbrukas nog helt onödiga kemikalier i grillar, trädäck, gräsmattor och rabatter så det räcker och blir över. KAnske är det hela ett sätt att flytta fokus bort från den egna tidningens annonsörer (gödningsmedel, mossutrotare, myrmedel, bensindrivna gräsklippare och en hysterisk förbrukning av tryckimpregnerat virke för att slippa sitta på marken när man grillar utomhus (apropå seglare som kör motor).

Apropå tidningar, vad tyckte ni om senaste På Kryss, motorbåtsnumret ?
Anders S

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av ALm » tis 12 maj 2009, 19:07

Förvillande!
Vi i villa är väl en reklamfinansierad tidning som går ut i massupplaga. Tommy refererar till Villaäganas Riksförbund med medlemstidningen Villaägaren. Så vitt jag vet har de bara diskuterat vatten i form av läckor och dylikt.
/ALm

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av bosseh » tis 12 maj 2009, 22:10

Anders S skrev: Apropå tidningar, vad tyckte ni om senaste På Kryss, motorbåtsnumret ?
Suck.
Det var mer och bättre segling i motorbåtstidningen 'Båtliv'

Just nu är oddsen låga för ett förlängt medlemskap i SXK

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Tommy » ons 13 maj 2009, 00:03

ALm skrev:Förvillande!
Vi i villa är väl en reklamfinansierad tidning som går ut i massupplaga. Tommy refererar till Villaäganas Riksförbund med medlemstidningen Villaägaren. Så vitt jag vet har de bara diskuterat vatten i form av läckor och dylikt.
/ALm
Hoppsan, då får jag erkänna att jag blandade ihop de två. Ursäkta. Det är alltså Villaägaren jag kommer att slippa rensa ur min brevlåda. Vi i Villa får jag fortsätta att slänga även i framtiden. Båda är ungefär lika ointressanta.

Ganska osmart av Vi i Villa att gå ut så svavelosande mot båtfolket. Dels är ju en hel del av villaägarna också båtägare kan man förmoda. Och dels är knappast trädgårdshållandet den mest miljövänliga aktiviteten heller, med Roundup-gifter, puttrande tvåtaktsgräsklippare osv. Överhuvudtaget ganska konstigt att man ger sig in och kommenterar ett område som inte alls har med egna fokuset att göra. Ungefär som att På Kryss skulle skriva en artikel om hur hemska villaägare är.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av S-B A-son » ons 13 maj 2009, 08:37

Tommy skrev: ... Och dels är knappast trädgårdshållandet den mest miljövänliga aktiviteten heller, med Roundup-gifter, puttrande tvåtaktsgräsklippare osv. ...
Lite off topic: Faktum är att de allra flesta gräsklippare drivs av fyrtaktare, låt vara sidventilare och knappast speciellt "miljövänliga". Däremot är röjsågar, lite större trimrar och motorsågar oftast tvåtaktare för viktens skull.

Att däremot dåligt underbyggda åsikter, läs tyckande, presenteras som fakta är naturligtvis inte bra. (Formuleringen kallas understatement). Tyvärr är Tell i stort och gott sällskap. Den här bokmånglaren har tack vare smart marknadsföing med en bok som sas ligger i tiden, höjt sig över mediebruset. Det ger honom fribiljett att skriva i princip vad som helst inom det område i vilket han gjort sig ett namn.

Tidningen betalar honom en avtalsmässig summa för att karln skall skriva en artikel på ett visst antal ord, han är ju känd, vilket han naturligtvis gör efter eget huvud. (Han är som sagt var duktig marknadsförare). Vi i villa är inte den enda tidningen som saknar redaktionell kompetens i de frågor tidningen utger sig för att behandla. De är duktiga på att sälja annonser och har ingen som helst expertkunskap om miljöfrågor, gräsfröer, enkelkupigt tegel osv. Vad som helst kan alltså slippa igenom tidningens grovmaskiga galler. Faktum är att ju mer rabalder en artikel väcker desto fler läser tidningen och annonssäljana kan peka på fler läsare ...

mvh Sven-Barry - observant och luttrad tidningsläsare

11:29 13/5 Korrigerat stavfel och förtydligat formueringar

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Maxi33 » ons 13 maj 2009, 16:59

När jag läste Tells artikel efter att signaturen T på Klotterplanket lagt in en länk till den innan han drog i sig något för att lugna de fransiga nerverna, så blev jag lika förbannad och nästan uppgiven. Hur oseriös och dum får man bli som skribent? Tell testar gränserna...

När jag läste fanns det bara en som kommenterat, och jag skrev också en kommentar, men tydligen klickade jag på fel ställen i den minst sagt röriga layouten på sidan, för min kommentar har inte dykt upp ännu.
Men därefter har fler kommenterat, och i stort sett innehåller dessa vad jag skrev så det är OK.

Intressant är att en av kommentatörerna nämner detta med koppar och hur denna metall finns naturligt i gigantiska mängder i flödena från norrlandsälvarna, vilket vår Kemikalieinspektion lyckats förtränga.
Seawolf har skrivit om detta på Klotterplanket och möjligen också på Sailguide.

MVH
Håkan

Korrigerade den refererade signaturen till T...
En expert i mängden

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av coppertail » ons 13 maj 2009, 22:22

Jaha, jag levde nog också under villfarelsen att Vi i villa hängde ihop med villaägarnas riksförbund.
Speciellt när det alldeles under krönikan är en värvningsannons för villaägarna.
Ser ju nu att tidningen ingår i Bonniers. Ber om ursäkt ifall jag ledde någon in i den villfarelsen.
Får skylla på att jag är Rookie både på forumet och som villaägare.

Hursomhelst, en icke obetydlig andel av tidningens läsare lär ju vara båtägare?
Det gör ju publiceringen än dummare.

Ett mycket fint inlägg av Nautihamstern bland kommentarerna till krönikan. :lol:

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 14 maj 2009, 08:08

Tommy skrev:
ALm skrev:Förvillande!
puttrande tvåtaktsgräsklippare osv.
Hälsningar
Tommy
Är inte de gamla hederliga fyrtakts Briggs & Stratton de värsta nedgrisningsmotorer som konstruerats?

Kan man kräva att de slutar skicka en gratistidning som Vi i villa?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

swe34
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 11:41

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av swe34 » tor 14 maj 2009, 09:00

"Är inte de gamla hederliga fyrtakts Briggs & Stratton de värsta nedgrisningsmotorer som konstruerats?"
Jo det är nog nära sanningen! Men nu ska man väl ha eldrivna trädgårdsredskap? Som får elen från koleldade kraftstationer i (öst)tyskland!
Spetsiga båtar gör djupare hål.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Miljökrönika i Vi i villa.

Inlägg av Anders S » tor 14 maj 2009, 09:18

swe34 skrev:"Är inte de gamla hederliga fyrtakts Briggs & Stratton de värsta nedgrisningsmotorer som konstruerats?"
Jo det är nog nära sanningen! Men nu ska man väl ha eldrivna trädgårdsredskap? Som får elen från koleldade kraftstationer i (öst)tyskland!
Bland fyrtaktare är de kanske grisiga, men en enkel (=billig) tvåtaktare är ännu värre. S-B nämnde att äldre B&S har sidventiler; därmed får de ogynnsamt formade förbränningsrum och som en följd av det får de ofullständig förbränning. På en skala, gissningsvis mellan nyare fyrtaktare med toppventiler och en tvåtaktare. Vi bör kanske anta att Hr Tell använder handjagad klippare, såväl gräs- som häck. Om han ens bor i villa.

Att Vi-I-Villa väljer att göra ett infamt och sakligt oinitierat påhopp på BÅTÄGARE förundrar mig mycket mer än att en skribent är dåligt påläst. Den goda viljan skall man kanske inte frånkänna honom, men ett minimum av koppling till ämnet och framförallt tidningens kontext borde man ju vilja ha, åtminstone från tidningens sida! Det är ju nästan lika bisarrt som om Båtliv (vår egen, bättre utformade men liknande blaska, också reklamfinansierad) skulle ha en artikel eller krönika om husägares miljösynder och håna de som har sommarhus för att de nyttjar TV och inomhusvärme. Visst har man (då) gjort ett självmål och ett (befogat) retat upp stora delar av läsarna.

Kanske ett upplägg för På Kryss, i profileringsdimman? (Nu var jag elak).
Anders S

Skriv svar