Transportör till datorn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Transportör till datorn

Inlägg av Anders S » fre 08 maj 2009, 18:33

Tommy skrev: 2. Faktiskt är den riktigt häftig, och en hel del kompetens behövs för att utveckla en transparent gradskiva som ligger på det sättet var som helst i windowsgränssnittet
Rent anekdotiskt, och nästan Off Topic; det är enklare att göra än man kanske tror. Det finns ett kontrollattribut i VB som heter "AlwaysOnTop" - testa det. Transparenta kontroller finns också.

Jag har testat den men den lirade inte riktigt med omritningen av kartbilden i mitt riktiga program (och där finns ju, som många sagt funktioner för detta i programmen) men den gav ju ändå en sorts kurslinjal till Eniro-korten. Där kan man mäta distans, men inte riktning. :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » fre 08 maj 2009, 19:06

Brygg seglaren skrev:
Lars L skrev: "Bästa" transportören för enhandsbruk är enl. mitt förmenande "UNI-plottern "
Bilagan transportör3.JPG finns inte längre
Bilagan transportör 002.jpg finns inte längre
Tackar!
Det var nämligen en kille som heter Peter och undertecknad, som uppfann/utvecklade UNI Plottern för så där 25 - 30 år sedan. Vi gjorde det helt ideellt för SXK. Den marknadsfördes och såldes först av SXK, men klubben gav sedan bort konceptet till en tillverkare. Vet inte om den finns kvar på marknaden fortfarande.
MVH
Kaj
Kul
Det finns ett antal hål i spiralform samt en "slits" i den rörliga delen. Säljaren på båtmässan ville inte tala om hur de skulle användas.Någon som vet?
Jag köpte den för några år sen av Divab AB Box 42 449 21 Nödinge dom är upptagna på Maringuiden. http://www.batnet.se/batnet/listor/leve ... p?fid=5270
Kör även med "radar"skivor gjort några st. för olika skalor
radarskiva.jpg

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 08 maj 2009, 19:57

Anders S skrev:Rent anekdotiskt, och nästan Off Topic; det är enklare att göra än man kanske tror. Det finns ett kontrollattribut i VB som heter "AlwaysOnTop" - testa det. Transparenta kontroller finns också.
Ja en gammal VB-utvecklare som jag känner väl till detta, samt de mycket med kraftfulla möjligheterna i .NET, speciellt framework 3.5. Men Anders S, kläm ur dig en sådan där kurslinjal då :wink:

Brygg seglaren
Silvermedlem

Inlägg av Brygg seglaren » fre 08 maj 2009, 21:52

Lars L skrev:
Brygg seglaren skrev:
Lars L skrev: "Bästa" transportören för enhandsbruk är enl. mitt förmenande "UNI-plottern "
transportör3.JPG
transportör 002.jpg
Tackar!
Det var nämligen en kille som heter Peter och undertecknad, som uppfann/utvecklade UNI Plottern för så där 25 - 30 år sedan. Vi gjorde det helt ideellt för SXK. Den marknadsfördes och såldes först av SXK, men klubben gav sedan bort konceptet till en tillverkare. Vet inte om den finns kvar på marknaden fortfarande.
MVH
Kaj
Kul
Det finns ett antal hål i spiralform samt en "slits" i den rörliga delen. Säljaren på båtmässan ville inte tala om hur de skulle användas.Någon som vet?
Som utgångsmaterial för plottern använde Peter och jag en gradskiva för skolelever. I den fanns hål så att eleven skulle kunna göra cirklar med olika diametrar genom att sätta pennspetsen i ett lämpligt hål och snurra skivan ett varv.
Om jag minns rätt användes slitsen för att kunna dra ett kort streck i det gradtal man ville, i förhållande till den fasta skivan. Enkelt sätt att sätta av vinklar i geometriska figurer.

När sedan vår Uni plotter började tillverkas användes samma grundmall som till gradskivan. Det var nya skalor, ny utformning av själva transportördelen, ny text och helt andra markeringar, men hålen från gradskivan fanns kvar och har så gjort i alla dessa år.

Inte konstigt att försäljaren inte ville tala om för dig vad hålen är till för. Han hade säket inte en aning.
MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 09 maj 2009, 06:52

Tommy skrev:
Anders S skrev:Rent anekdotiskt, och nästan Off Topic; det är enklare att göra än man kanske tror. Det finns ett kontrollattribut i VB som heter "AlwaysOnTop" - testa det. Transparenta kontroller finns också.
Ja en gammal VB-utvecklare som jag känner väl till detta, samt de mycket med kraftfulla möjligheterna i .NET, speciellt framework 3.5. Men Anders S, kläm ur dig en sådan där kurslinjal då :wink:
I så fall, varför framhålla hur "jätteförnämlig och avancerad" den är? Det är som sagt bara att pricka i ett par standardattribut så är man halvvägs hemma.

En annan sak: Min (säkerligen orättvisa och okunniga) "hemmatest" visade direkt att den inte lirade med Firefox skärmritning (så den blev inte så användbar, men det går kanske att trimma bort med litet inställningar). Värre är att att den hade en hel del hyss för sig med kommunikation till tillverkaren. Den uppträder MAO som en typisk trojan. En obekant och oförklarad sådan funktion vill jag inte ha på min dator. Vill man lämna ut en trovärdig freebie för att göra reklam för sig så skall man, åtminstone i min värld, inte göra på det viset.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 09 maj 2009, 08:26

Anders S skrev:I så fall, varför framhålla hur "jätteförnämlig och avancerad" den är? Det är som sagt bara att pricka i ett par standardattribut så är man halvvägs hemma.
Hoppsan.. Anders S, blygsamheten personifierad. Att hävda att man klickar i ett par standardattribut så är man halvägs hemma till denna kurslinjal är nog inte helt sant. Men då kan du ju göra en och lägga upp, bara att klicka i några standardattribut. :roll:

Jag hävdar att det är ganska snyggt arbetat att få fram linjalen på det sätt den fungerar. Det säger jag, därför att jag har kunskap nog för att avgöra det. Säger du emot?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 09 maj 2009, 14:34

Tommy skrev:Jag hävdar att det är ganska snyggt arbetat att få fram linjalen på det sätt den fungerar. Det säger jag, därför att jag har kunskap nog för att avgöra det. Säger du emot?
Min kommentar var bara avsedd att påtala att flashiga grafikfunktioner inte är så svåra att programmera som man kanske kan tro och så gav jag ett exempel. Just transparens och "flyta ovanpå" är standardattribut i de flesta SDK. Varför tar du det personligt? Om Dieter har fått arbeta mycket eller litet för att bygga den här lilla applikationen kan jag naturligtvis inte avgöra.

Sådär klockren vet jag inte om jag tyckte att den var, varken gränssnitt eller funktion. Att den inte reparerade bakgrunden efter att den flyttats är ju besvärande, om inte annat. När den sedan visade sig berätta för Dieter (?) vilken dator den var installerad på tröttnade jag blixtsnabbt.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 09 maj 2009, 17:43

Anders S skrev:Om Dieter har fått arbeta mycket eller litet för att bygga den här lilla applikationen kan jag naturligtvis inte avgöra.
Nej, men det kan naturligtvis jag :wink: Han har kanske inte fått arbeta jättemycket, men vi pratar minst ett antal veckors utveckling med det antalet menyer och funktioner som finns. Och knåpat ihop en ganska nytänkande och rolig applikation, som även rent tekniskt är ganska avancerad. Inget som överhuvudtaget har med nivån "VB-fuskaren som hittat AlwaysOnTop-attributet" att göra. Ett ganska fylligt API finns det dessutom, så att man kan integrera linjalen i sin egen applikation.

Dock, egentligen inget att bli osams om... 8)

Hälsningar
Tommy

motorbåd
Erfaren medlem

Inlägg av motorbåd » tis 12 maj 2009, 12:20

Hej
En for mig nyttig funktion af MB ruler er at jeg kan tage relative pejlinger på det elektroniske søkort ( Normalt vises retvisende pejling ).
Det sparer tid når jeg skal verificere et radarmål i forhold til kortet. Selvfølgelig skal både radar og søkort stå i " Heading up mode".
Jeg prøver at vedhæfte foto til illustration.
Bilagor
MB Ruler (825 x 540).jpg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 12 maj 2009, 15:18

motorbåd skrev:Hej
En for mig nyttig funktion af MB ruler er at jeg kan tage relative pejlinger på det elektroniske søkort
Det är där radarskivan kommer till användning. Enklare och snabbare blir det inte.
Funger med papperskort också. Oumbärlig om elektroniska sjökortet skulle sluta fungera.

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » tis 12 maj 2009, 15:57

8)
datorer2.jpg
Enklare med radar"overlay".

motorbåd
Erfaren medlem

Inlägg av motorbåd » tis 12 maj 2009, 19:27

bosseh skrev: Det är där radarskivan kommer till användning
Kan du fortælle mere om radarskiven? funktion pris og hvor man køber den.

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » tis 12 maj 2009, 20:48

http://www.aeromarinnavigation.com/products.htm

Skivmetod

"Saxat" från http://home1.swipnet.se/~w-18549/exjobb/3resultat.html
"Skivmetoden innebär att radarbildens presentation jämförs med sjökortets. För att tolka radar bilden används stävmarkeringen och avståndsringar.
En radarnavigeringsskiva placeras på kortet med motsvarande stävmarkering och avståndsringar.
Skivorna är konstruerade efter skalor som stämmer överens med radarbildens och sjökortens skalor. Det gör att det finns flera olika skivor beroende vilka mätområden som väljs.

Skivan läggs på kortet och mallas in efter avståndsringarna. Genom att förflytta skivan vartefter radarbilden ändras kan fartygets position och förhållande till farligheter enkelt övervakas.
För att få en så exakt mätning som möjligt används ekon i kurslinjen för att reglera skivan i längdled och ekon så nära tvärs som möjligt för exaktheten i sidled. För att kunna övervaka detta måste blicken hela tiden skiftas mellan radarbild och sjökort.
Inför en gir ställs bäringslinjalen in på den nya kursen. Med avståndsringarna på skivan mäts avståndet till girpunkten hela tiden. "

Gjort egna skivor med olika skalor för att passa till sjökortets skala.
Bilden: Gulaskivan ( se bild högre upp )är gjord för skala 1:12500. Avståndsringar 1/8 Nm. Parallella "styrstreck" för att bedömma passageavstånd. "Skivan" ritad i ritprogram och utskriven på overhead film som klistrats på en plexiskiva från skrotad radar.
"Lilla" skiva 1:50000
Bilagor
radarskiva 001.jpg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 12 maj 2009, 21:44

Tilläggas kan att killarna på Spectre-marine (som har högfartskurser) brukar använda radarskivan som transportör.
Det funkar i 60 knop med papperskort!
--
Ett annat radartips är ha träspatlar (som doktorn har när han ska titta i halsen) graderade i sjömil, en spatel per skalområde. Mycket snabbare än VRM.

Skriv svar