Transportör till datorn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Transportör till datorn

Inlägg av Lars L » fre 08 maj 2009, 08:29

Transportör till datorn, overlay
http://www.markus-bader.de/MB-Ruler/download.htm
transportör.JPG

bosseh
Diamantmedlem

Re: Transportör till datorn

Inlägg av bosseh » fre 08 maj 2009, 09:31

Transportören ligger fel, trubbigaste spetsen ska vara mot magen !!!!

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » fre 08 maj 2009, 12:48

:?:
bosseh skrev:Transportören ligger fel, trubbigaste spetsen ska vara mot magen !!!!
:mrgreen: Titta på bilden så ser du att den mäter RÄTT. En transportör kan inte ligga fel. Bortsett från upponer eller på högkant.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 08 maj 2009, 13:33

Lars L skrev::?:
bosseh skrev:Transportören ligger fel, trubbigaste spetsen ska vara mot magen !!!!
:mrgreen: Titta på bilden så ser du att den mäter RÄTT. En transportör kan inte ligga fel. Bortsett från upponer eller på högkant.
En analog, manuell hårdvarutransportör skall ligga som Bosseh skriver, annars blir det krångligt att läsa och hålla isär kurs och kontrakurs.
Så varför har man inte orienterat den digitala, automatiska mjukvarutransportören likadant.
Jag reagerade direkt - det ser jättekonstigt och förvirrande ut, även om resultatet blir det samma.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 08 maj 2009, 14:08

För mig kändes den elektroniska transportören helt intuitiv och naturlig.

Men det beror naturligtvis på vad man vant sig vid.
Jag har inte använt en klassisk transportör sedan 1960-talet, då jag övergick till olika kurslinjaler,
som mer liknar den här digitala.

Brygg seglaren
Silvermedlem

Inlägg av Brygg seglaren » fre 08 maj 2009, 15:53

Förlåt mig!
Jag har jobbat med transportören som hjälpmedel i mitt yrke men nu måste jag blivit för gammal för att kunnna tänka logiskt. Mitt tänk är förmodligen bara analogt.

När jag tittat på bilden med transportören får jag det till att den mäter vinkeln från ost mot norr. D.v.s. den mäter 090 minus 039 grader. För mig blir det en kurs eller bäring på 51 grader. Dessutom upp och ner så man måste läsa stående på huvudet om man ska se skalan rätt analogt. En transportör ska för mig ligga med hypotenusan längs kurslinjen och avläsningen ska ske längs meridian med spetsen pekande mot magen.

Kan någon snälla förklara för mig hur denna digitala analoga grej fungerar?
MVH
Kaj

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 08 maj 2009, 16:21

Det är väl bara att välja hur man vill mäta vinkeln. Här är ett annat exempel från webbsidan:
ruler.png
I cirkeln i mitten står i klartext de uppgifter man sökt. Inte behöver man stå på huvudet för att läsa det?

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » fre 08 maj 2009, 16:28

Här är en till som inte förstår vitsen med transportören. Det är inte, som jag känner till, något enda sjökortprogram som inte har en funktion där du mäter direkt i kortet med hjälp av pekaren. Bara att markera och dra så får man fram både kurs och avstånd. Varför gå vägen över transportören?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 08 maj 2009, 16:40

I navigationsprogramen finns väl inget behov kanske men som flitig VR seglare så kan jag kanske ha lite nytta av den. Bilden närmast ovan kommer, ser det ut som i alla fall, från Virtual Loup de Mer som inte har så mycket grafiska hjälpmedel så där kan den nog komma till användning.
Sen är det kanske inte en transportör utan en gradskiva egentligen.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 08 maj 2009, 16:53

Anledningen till att transportören bör användas med den trubbiga vinkeln mot magen är att det är så man lär ut i all navigationsundervisning och det är så det visas i alla navigationsböcker.
Den här felvända elektroniska transportören är en kul grej men har man ett sjökortsprogram ska man nog använda den inbyggda "elektroniska bäringslinjalen".
Använder man sådana där sjökort av papper som användes förr (!) så är en eller ännu bättre två transportörer utmärkt men man måste ha ett kartbord med plats! Transportörerna är ett bra hjälpmedel också när man tar ut positioner.
Sitter man med sjökortet i knät är kurslinjalen bättre, åtminstone tills man brutit av linjalen :?
En annan bra variant är en sk radarskiva, den ger blixtsnabbt en ungefärlig kurs och man kan hantera den med en hand.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 08 maj 2009, 16:58

Brendan skrev:Det är väl bara att välja hur man vill mäta vinkeln. Här är ett annat exempel från webbsidan:
ruler.png
I cirkeln i mitten står i klartext de uppgifter man sökt. Inte behöver man stå på huvudet för att läsa det?
Nej just det.
Men varför har man då använt bilden av en transportör som man vänder fel som gränssnitt? Det blir ju bara förvirrande!
Jag får en känsla av att personen som utvecklat grejen inte är sjöman. Men sett transportörer när han varit nere i kompisarnas båtar.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 08 maj 2009, 17:21

Eilean skrev:
Brendan skrev:Det är väl bara att välja hur man vill mäta vinkeln. Här är ett annat exempel från webbsidan:
ruler.png
Nej just det.
Men varför har man då använt bilden av en transportör som man vänder fel som gränssnitt? Det blir ju bara förvirrande!
Jag får en känsla av att personen som utvecklat grejen inte är sjöman. Men sett transportörer när han varit nere i kompisarnas båtar.
Håller med. Det hade varit bättre med en vanlig gradskiva istället för en felvänd transportör. För mig var det dock inga som
helst problem eftersom jag hade glömt hur en riktig transportör ser ut. Fick ta fram min gamla och damma av den efter 40 år.

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » fre 08 maj 2009, 17:27

Ja, den är lite udda, en "finess" som finns är ett förstorningsglas som kan förstora upp till 10 ggr.
"Bästa" transportören för enhandsbruk är enl. mitt förmenande "UNI-plottern "
transportör3.JPG
transportör 002.jpg

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 08 maj 2009, 17:28

Till alla som diskuterar denna MB-Ruler med djupaste allvar och darr på rösten, så kan det vara läge att beakta tre saker:

1. Den går att vrida runt i vilken vinkel som helst, så den som vill ha den pekandes mot naveln kan få det
2. Faktiskt är den riktigt häftig, och en hel del kompetens behövs för att utveckla en transparent gradskiva som ligger på det sättet var som helst i windowsgränssnittet
3. Det är nog på det hela taget att se som en kul grej, eftersom den är helt gratis för nerladdning

Hälsningar
Tommy

Brygg seglaren
Silvermedlem

Inlägg av Brygg seglaren » fre 08 maj 2009, 17:56

Lars L skrev: "Bästa" transportören för enhandsbruk är enl. mitt förmenande "UNI-plottern "
transportör3.JPG
transportör 002.jpg
Tackar!
Det var nämligen en kille som heter Peter och undertecknad, som uppfann/utvecklade UNI Plottern för så där 25 - 30 år sedan. Vi gjorde det helt ideellt för SXK. Den marknadsfördes och såldes först av SXK, men klubben gav sedan bort konceptet till en tillverkare. Vet inte om den finns kvar på marknaden fortfarande.
MVH
Kaj

Skriv svar