Pris på gummibåt 240-270

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av benq » fre 30 jan 2009, 17:53

I sommer da jeg var på hytta (sommarstuga) vår i Sverige så var jeg innom en butikk i Umeå der de hadde gummibåter. En var 270 cm.lang og jeg husker at den var rimelig i forhold til tilsvarende båter i Norge. Men som den sparsommelige (gjerrige) nordmann jeg er så ble den ikke kjøpt. Nå trenger jeg ny gummibåt og da sender jeg spørsmål til broderfolket, hva må man betale for en på 240-270 cm. og er det noe merke som anbefales spesielt? :?:

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av T » fre 30 jan 2009, 17:58

Vad ska du ha den till? Som leksak vid sommarstugan? Eller som en del av din båts säkerhetsutrustning? Eller nånstans mittemellan?
Osv.. Speca lite till så ska jag komma med ett förslag.

:o
/T
förslagen

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av Tommy » fre 30 jan 2009, 18:18

Zodiac Cadet 260S har vi och är otroligt nöjda med den. Outslitlig. Och eftersom man har säkerhets-noja ( :wink: ) så ska den också tjänstgöra som räddningsbåt om något akut skulle hända då vi korsar Östersjön. Alltså känns det skönt med en rejäl modell som man kan lita på. De stackars barnen kan också roa sig med den, om de någon gång blir utsläppta från ruffen.

Letade lite på pris, och drygt 12' får man nog ge. Men den kan säkert vara en typisk vara som kan bli billigare i samband med båtmässor. Vi köpte vår på stockholmsmässan för några år sedan.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av Anders S » fre 30 jan 2009, 18:32

Jag törs nästan rekommendera den här, ifall en märkesbåt ligger fel i budgeten:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=139039
Nu kanske du tycker att den är för liten; då duger den inte. Men jag har klämt, känt, dragit och ryckt i den, och det verkar vara en rekordelig variant, åtminstone sett till priset.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av Anders S » fre 30 jan 2009, 19:24

Tommy skrev:Zodiac Cadet 260S har vi och är otroligt nöjda med den. Outslitlig. Och eftersom man har säkerhets-noja ( :wink: ) så ska den också tjänstgöra som räddningsbåt om något akut skulle hända då vi korsar Östersjön. Alltså känns det skönt med en rejäl modell som man kan lita på. De stackars barnen kan också roa sig med den, om de någon gång blir utsläppta från ruffen.

Letade lite på pris, och drygt 12' får man nog ge. Men den kan säkert vara en typisk vara som kan bli billigare i samband med båtmässor. Vi köpte vår på stockholmsmässan för några år sedan.

Hälsningar
Tommy
Frågan här är nu a) hur stor är motorn, dvs hur fort går jollen, och b) har du passande lanternor ? En elmotor direktdriven från solcell kan troligen lösa dilemmat med för hög fart efter mörkrets inbrott.
Anders S

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av benq » fre 30 jan 2009, 22:07

Båten skal brukes til å slepes etter seilbåt og for å komme seg på land når ankeret er kastet. Framkomsten er nok med årer, har også en 4 hk. Yamaha, men årer er det viktigeste. Må tåle minst 2 voksne (150 kg) og ha fast dørk.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av Seglaren » lör 31 jan 2009, 23:05

Tommy skrev:Zodiac Cadet 260S har vi och är otroligt nöjda med den. Outslitlig. Och eftersom man har säkerhets-noja ( :wink: ) så ska den också tjänstgöra som räddningsbåt om något akut skulle hända då vi korsar Östersjön. Alltså känns det skönt med en rejäl modell som man kan lita på. De stackars barnen kan också roa sig med den, om de någon gång blir utsläppta från ruffen.

Letade lite på pris, och drygt 12' får man nog ge. Men den kan säkert vara en typisk vara som kan bli billigare i samband med båtmässor. Vi köpte vår på stockholmsmässan för några år sedan.

Hälsningar
Tommy
Precis en sån har vi. Och alla i familjen är nöjda. Med mig i, ca 80kg och två barn på sammanlagt 35 kg planar den med 4 hk 2-taktare. Men jag har nu en 6 hh 4-takt men med två vuxna kunde man lika gärna ha en elsnurra på för den orkar inte plana. Men det är en bra båt och jag köpte min och en till från Tyskland för jag tror det var 9000 kr/st. Och jag ser att du just nu kan köpa en sån för €899 på samma firma: http://www.gruendl.de/boote-und-motoren ... ock-2.html
Sen såg jag att de har åm 2006, kolla att det är samma diameter på tuberna som de nya bara. Det skiljer sig om man går ett par år tillbaka i tiden, tuberna har större dia idag.

Så här ser den ut
Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av Seglaren » lör 31 jan 2009, 23:14

Små båtar innebär ofta stor glädje och små bekymmer. Så är det också med vår gummibåt. I somras tex gavs tillfälle för mig att dra iväg på ett par dagars äventyr. Tog jollen på biltaket till Södra Ljusterö och gav mig ut på ett par dagars tur i skärgården. Kul med omväxling i båtlivet tycker jag. Och den är lätt att ta med sig när man åker för att hälsa på släkt & vänner som kanske bor vid en sjö. Kort sagt vår gummibåt är redan väl använd och har för länge sedan "betalat" sig tycker jag. Och barnen gillar den skarpt och smidigt är det med en båt som inte gör märken i andra båtar också...

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av Tommy » sön 01 feb 2009, 00:16

Det är en kanonbåt helt enkelt. Efter 4 säsongers bruk så ser vi inget som helst tecken på slitage på pontonerna. Som mest har vi åkt 4 vuxna, 2 barn, en hund och packning i den.

magno
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 01 maj 2009, 06:40

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av magno » tor 07 maj 2009, 17:48

Har ett ex. av Biltemas gummibåt inköpt 12/4-09. Kvaliteten på den är usel. Slangen till pumpen av första gången båten skulle pumpas upp. Ena årfästet loss innan jag använt båten 30 min. Pumpen utbytt. Båten på reparation. Fick inte pengarna tillbaka trots den usla kvalitén.

Det är möjligt att det finns en del prisvärda produkter i Biltemas sortiment, men de marinprodukter jag testat ( jolle, ryckdämpare, tågvirke) håller inte måttet. Att bli sittande i en gummibåt som plötsligt inte går att ro är inte lyckat....

Skall fortsättningsvis undvika "biltemakvalitet" så fort det gäller prylar vars funktion är väsentlig. Vill således avråda från deras jolle hur bra den än känns i affären.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av bosseh » tor 07 maj 2009, 19:03

Zodiac brukar vara fantastiskt bra, men det är ju också en viss prisskillnad mot Biltemas jolle. En bryggranne köpte en Biltema-jolle efter att ha pratat med några andra ägare. Alla verkar väldigt nöjda, ingen har haft minsta problem. Det finns andra liknande jollar som kostar lite mer men som verkar vara i samma kvalitetsklass. Vill man ha något som garanterat är bättre, köp en Zodiac.

Lasse O
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 10:41

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av Lasse O » tor 07 maj 2009, 20:54

Tommy skrev:Zodiac Cadet 260S har vi och är otroligt nöjda med den. Outslitlig. Och eftersom man har säkerhets-noja ( :wink: ) så ska den också tjänstgöra som räddningsbåt om något akut skulle hända då vi korsar Östersjön. Alltså känns det skönt med en rejäl modell som man kan lita på. De stackars barnen kan också roa sig med den, om de någon gång blir utsläppta från ruffen.

Letade lite på pris, och drygt 12' får man nog ge. Men den kan säkert vara en typisk vara som kan bli billigare i samband med båtmässor. Vi köpte vår på stockholmsmässan för några år sedan.

Hälsningar
Tommy
Om du har säkerhetsnoja förstår jag inte hur du kan få en Gummibåt att tjänstgöra som någon typ av räddningsbåt på öppet hav?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av Tommy » tor 07 maj 2009, 21:51

Nä precis.. Det kan man ju inte.
Hellre då drunkna och gå till botten med båten än att klättra över till jollen :lol:

Nåväl, vad jag menar (fast alltid avsiktligt misstolkad på sailguide :wink: ) är att denna Zodiac är bra mycket säkrare att bära exempelvis 2 vuxna och två barn i stora vågor, än en hårdplast liten jolle.

Typ.

//Tommy

Lasse O
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 10:41

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av Lasse O » tor 07 maj 2009, 22:13

Tommy skrev:Nä precis.. Det kan man ju inte.
Hellre då drunkna och gå till botten med båten än att klättra över till jollen :lol:

Nåväl, vad jag menar (fast alltid avsiktligt misstolkad på sailguide :wink: ) är att denna Zodiac är bra mycket säkrare att bära exempelvis 2 vuxna och två barn i stora vågor, än en hårdplast liten jolle.

Typ.

//Tommy
Det jag menar är att jag själv inte tror på att ha en gummibåt eller någon annan typ av släpdinge i hårt väder i öppen sjö eller för den delen fastsurrad på däck eller i aktern som man ofta ser inomskärs, vid en eventuell brand ombord om det är lugnt väder kan jag se den som någon typ av räddningsfarkost annars inte.
Senast redigerad av 1 Lasse O, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Pris på gummibåt 240-270

Inlägg av Anders S » tor 07 maj 2009, 22:14

Du skall få stöttning, Tommy: Jag tycker också att en gummijolle är en duglig livflotte (om den är uppblåst - det är ju en av poängerna med gummijolle - att den inte alltid är uppblåst, alltså). Jag har visserligen en riktig flotte, men om jag inte haft det hade en uppblåst gummibåt på fördäck eller på släp varit ett alternativ, speciellt om man seglar på sommaren och i "bra väder" - dvs, man dör inte direkt av kylan.

Den som till äventyrs kravlat runt i en fyramannaflotte och jämfört med en gummibåt inser direkt att svängrummet i en normal gummibåt är minst lika bra, den är stabilare, den kan man styra, ro eller t o m segla hjälpligt. Däremot blir man naturligtvis våt och kall rätt fort i en öppen båt, men det finns lösningar för sådant också. Det finns till och med en gummibåt (Tinker) som har automatuppblåsning, isolerbotten (det har alla jollar med luftdurk, f. ö.) och ett enkelt tält.

(Såg att jag inte behövde tjafsa, men gör det ändå).
Anders S

Skriv svar