Propellerstigning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Propellerstigning?

Inlägg av Mats Brage » sön 03 maj 2009, 21:33

Hej,

Fick min nya motor installerad i höstas (Sole 23 hk) istället för min trötta MD7A. Nu (lite sent med tanke på att båten redan ligger i sjön) kom jag på att propellern skulle kanske ha bytts samtidigt.

Med tanke på att jag aldrig noterade några varvtalssänkningar med min gamla motor, oavsett hur mycket det blåste emot så har jag förstått det rätt att med den nya motor kommer jag att ha samma hastighet som tidigare, "bara" en säkrare motor?

Om jag nu skall byta propeller - hur vet jag vilken stigning som jag skall ha, och vad skall jag tänka på i övrigt när vid köpa av ny prop (har folding idag)

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Propellerstigning?

Inlägg av Nubben » sön 03 maj 2009, 23:04

Tja, ifall propelleraxeln snurrar med samma hastighet vid marschvarv så torde du ha samma hastighet som tidigare. Nu måste du ju ta reda på vad din gamla och nya motor hade för marschvarv och utväxling. Ifall varv*utväxling är ungefär samma för de båda motorerna så torde det ge liknande hastighet. Ifall det varierar stort så tvingas du troligtvis byta propeller. Detta lär du nog ska märka lätt vid en provkörning också.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Propellerstigning?

Inlägg av Mr Q » mån 04 maj 2009, 05:32

Det test man gör med motorbåtar bör kunna appliceras på segelbåt också:
-Kolla rekommenderat maxvarvtal för motorn i WOT (wide open throttle).
-Kör sedan båten med fullgas och notera varvtalet
-Om varvtalet med lätthet överstiger rekommenderat maxvarv, dra av fort! Du har för liten diameter/stigning. Välj en större propeller
-Om varvtalet mot förmodan inte når upp till rekommenderat varvtal har du för stor propp.

En annan sak som bör kollas är att motorerna snurrar åt samma håll, men det har du kollat va? Exempelvis Yanmar och VP snurrar typiskt åt olika håll.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Propellerstigning?

Inlägg av Seawolf » mån 04 maj 2009, 18:07

Frågan går inte att besvara utan att veta vilken ny motor du talar om. Sole i Sverige säljer ingen 23hk motor.
Sen behöver du tala om om du har den med eget backslag eller på ett S-drev.

Men du kan strunta i allt det där om du är lat, och bara mäta vilket varvtal din motor får på fullgas/fullfart i stiltje.

Om det varvtalet ligger inom +5 / -10% från motorns teoretiska maxvarvtal som antagligen är 3600 rpm har du inga större problem med propellerdimensionen.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Propellerstigning?

Inlägg av T » mån 04 maj 2009, 18:38

Seawolf skrev:Frågan går inte att besvara utan att veta vilken ny motor du talar om. Sole i Sverige säljer ingen 23hk motor.
Sen behöver du tala om om du har den med eget backslag eller på ett S-drev.

Men du kan strunta i allt det där om du är lat, och bara mäta vilket varvtal din motor får på fullgas/fullfart i stiltje.

Om det varvtalet ligger inom +5 / -10% från motorns teoretiska maxvarvtal som antagligen är 3600 rpm har du inga större problem med propellerdimensionen.
Om man är ännu latare och inte orkar invänta stiltjen, kan man knyta fast båten ordentligt, helst långsides med bryggan och ge järnet framåt (utan att båten rör sig alltså). Då ska du komma upp till x antal % av max varvtal. Jag minns inte om det var 80 eller 90 % men det går ju att ta reda på i så fall.

:o
/T

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Propellerstigning?

Inlägg av GaryGary » mån 04 maj 2009, 22:01

Skulle tro att det handlar om Solé Mini-29
Basmotor Mitsubishi 3 cyl. 952 cc
27 hk / 3600 rpm.
Jag har inte bytt folding efter mitt byte. Inte ens ett säljsuget Micab kunde räkna fram någon fördel med ett byte.
Kan inte nog ösa beröm över Solé i Stockholm. Jag har fått fler och hjärtligare svar på 1,5 år efter leverans än av firman som sålde nya huset till mig för ... mer pengar.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Propellerstigning?

Inlägg av Mats Brage » mån 04 maj 2009, 22:04

Hej igen - ja visst är det som GaryGary skriver.

Jag har ett S-drev. Min gamla MD7A gjorde c:a 5 knop i stiltje och 1 i rejäl motvind.

Om jag förstått det riktigt skall jag ge mig ut, och vid fullgas i stiltje skall motorn inte varva mer än 3600, utan då är det dags att se sig om efter ny prop.

Jag har svårt att tänka mig att en mer än dubbelt så stor motor som tidigare skulle medföra att jag måste byta till mindre propeller.

En av anledningen till att jag bytte motor var att jag ville göra fart genom vattnet i kraftigare motvind/motsjö, och givet att motorn inte "övervarvas" vid testet som Seawolf förespråkar - skall jag då ändå byta propeller?

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Propellerstigning?

Inlägg av Mr Q » mån 04 maj 2009, 23:05

Re Garygary:

Min Yanmar 3GM30F gör 7 knop vid 3000 rpm och dygt 8 knop i maxfart. Jag har en flexofold 17x11 RH på axeln, är litet osäker på utväxling.
Så om du inte når minst 7 knop i marchfart med din nya motor bör du titta på en större prop.

mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Propellerstigning?

Inlägg av Anders S » tis 05 maj 2009, 07:10

Propellerberäkningar är enkla, men det är beräkningar eller mätningar som skall göras, inte gissningar eller jämförelser med helt andra båtar och motorer. Man kan tycka vad man vill (det gör jag också) om någon som säljer en motor utan att göra basala kontroller av ifall utväxling och propeller passar till den nya, men har man hamnat i det läget så gäller det att börja med en beräkning. En enkel programvara för detta kan man hitta här: http://www.castlemarine.co.uk/pitch.htm

Rent allmänt: Propellerdiametern bestäms av propelleraxeleffekten (motor+utväxling), stigningen bestäms av skrovets längd, vikt och form (i den ordningen). Sedan gäller det att veta att effektupptagningen (propellerns belastning på motorn) är proportionell med kvadraten på motorvarvet, och därför blir alla skattningar om "rätt effekt" som bygger på maxvarvtal osäkra. I synnerhet gäller detta på dieslar, där övervarvning kan maskeras av mer eller mindre mjukt verkande varvtalsbegränsning. För att vara riktigt säker måste man hitta den propeller som ger ett varvtal som ligger en liten aning (hårfint) under max med fullt pådrag. Är man tveksam kan man (på halvstora båtar) öka deplacementet med 10 procent eller mer, och mäta toppfarten igen. (10% av 6 ton är ca 8 personer, beroende på storlek). Sjunker toppfarten helt litet men varvtalet ligger kvar ligger man sannolikt nära och bra med dimensioneringen. När man räknat fram en propellerdimension att börja med kan det utan vidare visa sig att den kan vara ett steg fel hit eller dit. Man upptäcker också att det kanske inte är så kritiskt, eftersom man visserligen kan beräkna på tre decimaler, men knappast kan köpa propellrar som skiljer mindre än en tum i stigning eller i diameter.

Det är fullt möjligt, dock, att använda kunskapen om propellerkurvan till sin fördel. Är propellern "för liten" är det ingen större fara - då visar det sig bara att man inte får ut maxfarten. Dieseln går heller inte med maxeffekt, utan den går lätt på fullt varv, utan att begära (eller slösa) bränsle. Högt varv sliter litet i onödan, enda problemet. Är propellern för stor kommer den att möta effektkurvan tidigare, och av det skälet inte tillåta motorn att nå sitt högsta varvtal och därmed sin högsta effekt (effekt är vridmoment gånger varvtal). MEN! eftersom effektupptagningen (belastningen) blir oerhört mycket lättare bara genom att sänka varvtalet några hundra varv kan man i så fal anteckna sig till minnes var motorn inte orkade mer, och så bestämmer man att man aldrig drar på till detta varvtal, utan håller sig 3-500 varv (typ) under detta. Då får man (i praktiken) en litet svagare motor med lägre maxvarv, men man överbelastar inte motorn. Detta sista sagt, de här problemen är inte stora på dieslar, som effektbegränsas av bränsletillförseln. Belastningsprov och varvtalsmätning är viktigare på gammaldags tvåtaktare där man höjer tändningen och öppnar spjället mekaniskt utan hänsyn till varvtalet. En sådan spränger man enkelt kolvarna på med överbelastning.

Programmet kan användas på två sätt: Det ena är att räkna ut en ny propeller som är rätt till båt och motor. Det är det vanligaste. Det andra sättet är att göra "what if"-kalkyler om man vet sin motors effektkurva. Då kan man göra några extra beräkningar, för de effekter och varvtal som ligger 500 och 1000 varv under max (3100 och 2600, t ex). Ofta finner man att det i de lägena passar med en STÖRRE propeller än den som ger högsta fart på maxvarv. Det kan ju tänkas att man köper en "överstor" motor som då kan brukas med rejäla marginaler till toppvarv (och toppeffekt) och få ett lugnare liv på det sättet.

Det hela påminner inte så litet om en växellåda på bilen - att cruisa lugnt på 5:an i 130 går bra, men för att slå personbästa på autobahn kan man behöva lägga i fyran!
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Propellerstigning?

Inlägg av Mr Q » tis 05 maj 2009, 09:40

Jag testade propcalc med data från min båt. Den gav riktigt bra värden. 15,88x12.14 och min propp som sitter på har 17x11, Maxfart 7,6 mot 8,5 i verkligheten. Så den kan nog ge vägledning.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Propellerstigning?

Inlägg av Seawolf » tis 05 maj 2009, 11:29

Mats Brage skrev:Hej igen - ja visst är det som GaryGary skriver.

Jag har ett S-drev. Min gamla MD7A gjorde c:a 5 knop i stiltje och 1 i rejäl motvind.

Om jag förstått det riktigt skall jag ge mig ut, och vid fullgas i stiltje skall motorn inte varva mer än 3600, utan då är det dags att se sig om efter ny prop.

Jag har svårt att tänka mig att en mer än dubbelt så stor motor som tidigare skulle medföra att jag måste byta till mindre propeller.

En av anledningen till att jag bytte motor var att jag ville göra fart genom vattnet i kraftigare motvind/motsjö, och givet att motorn inte "övervarvas" vid testet som Seawolf förespråkar - skall jag då ändå byta propeller?

Hälsningar
Det låter av din beskrivning som om du hade fel propeller till din båt med MD7A (13hk, 2600 rpm). En 9-10 meters segelbåt bör ha gjort omkring 6,5 knop med den motorn och rätt propeller. Eller också var motorn helkass.

Om vi antar att motorn var helkass men propellern rätt och din nya Sole 27 hk har 3600 rpm som maxeffektvarv, så blir propellermotståndet med samma S-drev omräknat med varvtalen upphöjt till 2,7 (2,2-3, 2,7 anses som genomsnittsvärde för genomsnittsbåt enligt Dave Gerr, Propeller Handbook) från 13 hk till c:a 27 hk. Och i så fall är propellern OK för din Sole också, ifall den nu är på 27 hk. Med Sole 23 hk 3600 rpm (sån hittar jag inte) är propellern lite för stor, och ger inte max effekt, utan varvar antagligen 3200 eller något sådant.

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Propellerstigning?

Inlägg av benq » tis 05 maj 2009, 22:07

Hallo i Sverige.
Jeg har akkurat byttet fra en VP MD7A til en Sole mini (16 hk) Mitt drev er ett 110 S drev. Da jeg startet opp etter byttet viste det seg at max turtall bare kom opp i 1750 omdr. Sole`n skal jo ha 3600 omdr. max, så jeg er nok nødt til å bytte propell. Skal sette båten på land om ikke så lenge så da blir det bytte. Men enda vet jeg ikke hvilken propell som skal til. Båten er en "Mikkel 32" som veier ca 4 tonn, drevet har ett nr. PZ nr 1115859 B. Noen som vet hva som skal til ??? Tåler drevet å øke omdr. tallet så mye ??? Har du fått testet motoren? Hvilket forbruk ???

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Propellerstigning?

Inlägg av Seawolf » ons 06 maj 2009, 19:18

benq skrev:Hallo i Sverige.
Jeg har akkurat byttet fra en VP MD7A til en Sole mini (16 hk) Mitt drev er ett 110 S drev. Da jeg startet opp etter byttet viste det seg at max turtall bare kom opp i 1750 omdr. Sole`n skal jo ha 3600 omdr. max, så jeg er nok nødt til å bytte propell. Skal sette båten på land om ikke så lenge så da blir det bytte. Men enda vet jeg ikke hvilken propell som skal til. Båten er en "Mikkel 32" som veier ca 4 tonn, drevet har ett nr. PZ nr 1115859 B. Noen som vet hva som skal til ??? Tåler drevet å øke omdr. tallet så mye ??? Har du fått testet motoren? Hvilket forbruk ???

Du får svårt att finna en lämplig propeller: Utväxlingen på ditt S-drev är för liten, 1,66:1

För icke-foldingpropellrar:
3blad 2blad
Diameter i tum 11,9 14,0
Stigning i tum 6,6 5,5

För Foldingpropellrar
Diameter i tum 11,6 13,5
Stigning i tum 6,4 5,4

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Propellerstigning?

Inlägg av benq » ons 06 maj 2009, 20:51

Beklager at jeg låner denne tråden til mine spørsmål !!! Men iallfall takk for svar, men finnes den propellen som du viser til, og hvor får man tak i en med de målene.

Tomas Scampi
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 18:33

Re: Propellerstigning?

Inlägg av Tomas Scampi » fre 15 maj 2009, 20:06

Gå in på GORIs hemsida och fyll i deras kalkylformulär. Är du noga där får du ett bra svar. Men man ska ju veta vikt på båt, vattenlinjelängd, vilket håll och varvtal proppen snurrar, hk m.m. Du får svar för tvåbladig och trebladig rätt kvickt. Det kan du använda till vilket propp märke du vill sedan.

T ex Yanmar snurrar "left" från akter med SD drev (stern) och "Right" om det är backslag.

Hittar du brons är det bäst om du inte vill odla Tulpaner. Zinkanoden i mässing och stålproppar göder dessa. I en bronspropp slipper du Zink.

Skriv svar