Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Anders S » ons 29 apr 2009, 22:10

Knep om man har skjutventiler: Då de stängs, stängs de i botten. Då de öppnas, öppnas de hela vägen, sedan stänger man dem ett varv (då stängs de inte märkbart, men spindeln är inte bottnad). Då kan man känna efter - sitter den fast är den stängd, kan den röras (endera hållet, ju!) är den öppen. Då slipper man den tredje förtreten med en skjutventil - att man kan ha svårt att veta om man skall ta i med- eller motsols om den sitter fast. Gör man på det anvisade sättet vet man...
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Tommy » ons 29 apr 2009, 22:19

Just det, glömde denna tredje nackdel som Anders S riktigt fyllde i. Knepet är bra.

Men stängs inte de flesta skjutventiler medsols och öppnas mot-d.o.? Om man har den känslan så vet man... Men jag håller med, vår enda kvarvarande skjutventil i Sophina är toalettvattenintaget (som dessutom är det som öppnas och stängs oftast :cry: ) och man har alltid problem att veta om den egentligen är öppen eller stängd.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Anders S » tor 30 apr 2009, 06:17

Tommy skrev:Just det, glömde denna tredje nackdel som Anders S riktigt fyllde i. Knepet är bra.

Men stängs inte de flesta skjutventiler medsols och öppnas mot-d.o.? Om man har den känslan så vet man... Men jag håller med, vår enda kvarvarande skjutventil i Sophina är toalettvattenintaget (som dessutom är det som öppnas och stängs oftast :cry: ) och man har alltid problem att veta om den egentligen är öppen eller stängd.

Hälsningar
Tommy
Jo, det är riktigt att man "skruvar in" för att stänga och "ut" för att öppna. Problemet brukar dock vara att man inte kan se på ventilen om den är stängd eller öppen (det kan man IOFS, man då måste man veta ungefär hur lång spindeln är eller ha en påhängsindikator på manöverratten - modellen finns under namnet "Rulan" som en enkel sorts roderindikator). Superordningsamma kan ju ha en manöverskylt på ratten: "Öppen" respektive "Stängd". Om man inte har koll finns risken att man får fel för sig, och så "öppnar" man en öppen ventil eller "stänger" en stängd. I båda fallen kan man stå med en omanövrerbar ventil om något då brister. Om den tokstängda är till motorn och den toköppna är till ett läckande rör kan det bli litet störigt ombord, ju.

Kulventiler har inte den här nackdelen, men de kan gå sönder på annat sätt. Med avbrutet handtag står man sig slätt där också. Fett och därpå följande motion är alltid bra. Fråga mig :-)
Anders S

2970-maxi-77
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 20:51

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av 2970-maxi-77 » tor 30 apr 2009, 20:53

Kan bara ge min åsikt i frågan..

Jag arbetar inom fordonsindustrin som konstruktör och har aldrig sett dubbla slangklämmor någon annan stans än i båtar.
Jag har arbetet med att konstruera och dimmensionera både vattenrör och hydraulrör som skall tåla tryck upp till 160 bar. Dessa rör har suttit på ganska vitala platser på motorer och jag har någon gång påpekat användandet av endast en slangklämma och blivit utskrattad.
Själv använder jag dubbla klämmor på min båt då det är kopplingar som sitter under vattenytan men det är enligt min åskigt jävligt överdimensionerat.

Ett tipps är dock att titta på kvaliteten på slangklämman och inte köpa den i båttillbehörsbutiken. Det säljs precis samma slangklämmor i många andra butiker och priserna är 1/3 av vad de kostar i en båtbutik.
Henke

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Eilean » fre 01 maj 2009, 00:42

2970-maxi-77 skrev:....Jag har arbetet med att konstruera och dimmensionera både vattenrör och hydraulrör som skall tåla tryck upp till 160 bar...
En undran - använder man verkligen skruvbara slangklämmor för tryck uppåt 160 bar?
Och har man inte krav som dels detaljspecar varje komponent i såväl materialval, utförande som montage och även genomför prov?
Till skillnad från oss amatörer som stövlar iväg till butiken och köper en slang som ser bra ut och verkar passa, sedan strular med diskmedel och värme för att få på den och avslutar det hela med en åtdragning av klämman med en sliten skruvmejsel och ett moment som verkar "lagom", dvs så hårt det blev innan mejseln slant ur spåret för att det var en svåråtkomlig plats med jobbig vinkel.
Jag skulle nog hålla med om att dubbla klämmor är överdrift om alla faktorer som dimensioner, material, installation, underhåll och utförande är på topp. Men så ser det nog inte ut i många båtar. Och då kan kanske den dubblerade klämman kan ge en välbehövlig extramarginal?

När jag köpt min nuvarande båt fann jag, efter att ha seglat hem den över Nordsjön från Skottland, att bakpå motorn, på ett ställe som inte går att se utan spegel, satt en kort kylarslang där slangklämman var helt bortrostad! Under låg resterna av skruven som enda kvarvarande bevis på att det överhuvudtaget funnits en klämma! Och slangen satt alltså endast kvar av ohejdad vana och många års "klibb". Ett trist exempel på underhåll av fritidsbåtars viktiga installationer...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Anders S » fre 01 maj 2009, 06:36

Nej, man använder inte slangklämmor och slangstosar för hydraulik, inte på trycksidan. På retursidan, möjligtvis. Antingen har man skruvade hydraulkopplingar (bara en sådan sak!) eller så har man trycktätande specialkopplingar, om man måste dela på dem. 160 bar är för övrigt inte så mycket i ett hydraulsystem, det dubbla är inte ovanligt i vanliga överföringar.
Man har inte två slangklämmor för att det skall hålla tätt. Vi har två slangklämmor för att få redundans och för att slangen skall sitta fast om man drar i den, dvs mekanisk hållfasthet. Det är risken att förlora hållfasthet i slangskarven som är det viktiga - den blir bara ungefär hälften om man har två. Sedan finns det andra små fördelar med två klämmor, t ex att tätytan som blir ungefär dubbelt så stor och att friktionen ökar till det dubbla utan att öka kraften i klämman. Det är en jättepoäng att man får de fördelarna för en (i sammanhanget) skitsumma - fördelarna är större än kostnaderna, tio spänn eller så - en hundralapp eller så för att dubblera runt hela båten.

Det finns ändå många båtar där man tvingas acceptera en slangklämma på genomföringarna, speciellt på vissa stosar på motorn. Till exempel har Volvo Penta en sådan kort stos för kylvattenintaget, och på min Yanmars kylvattenpump är det lika illa. Men det betyder inte att det är onödigt med två på alla andra ställen, utan att man får acceptera en något ökad risk och hantera den på något lämpligt sätt.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Tommy » fre 01 maj 2009, 17:36

bosseh skrev:Startnyckel är ersatt med en strömbrytare också vid nedgången, följden har blivit att när man kommer hem blir också alltid bottenventilerna alltid stängs direkt.
Detta väckte min nyfikenhet, såg inte kommentaren förrän nu. Vad är det du har ersatt med en strömbrytare, är det verkligen startnyckeln? Alltså "knappstart" av motorn istället för nyckel, som på en del bilar nuförtiden? Verkar coolt.
Eller är det huvudströmbrytaren?

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av bosseh » fre 01 maj 2009, 22:53

Tommy skrev: Vad är det du har ersatt med en strömbrytare, är det verkligen startnyckeln?
Så är är det: Min VP har inte nyckel utan det är en push-on/push-off brytare på intrumentpanelen. I solljus är det svårt att se om strömmen är tillslagen. Sen sitter detta i sittbrunn vilket gör att om inte huvudbrytaren är frånslagen kan vem som helst starta motorn. Huvudbrytaren sitter i motorrummet så den brukar jag inte bryta ...
Alltså satte jag en vippbrytare för motorström inne i båten, vid nedgången. Den ersätter alltså "nyckeln" på instrumentpanelen.
Jag flyttade också instrumentpanelen i sittbrunn, den hade en alltför sparkvänlig placering. Då blev stoppvajern för kort så stopprelgaget fick hamna inne bredvid motorn.
Jag når både strömbrytare genom utan att behöva gå ner.
Ibland när jag kommer hem tycker jag att motorn kan få gå lite extra, då är det väldigt praktiskt att plocka ihop lite och kunna stoppa motorn utan att behöva gå upp i sittbrunn, kylvattenintaget ska ju ändå stängas.
Naturligtvis har jag också en extra startknapp inne. Man startar motorn, plockar ihop och sen kan man åka.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Inte skruvmejsel

Inlägg av Brendan » lör 02 maj 2009, 06:49

Eilean skrev:och avslutar det hela med en åtdragning av klämman med en sliten skruvmejsel och ett moment som verkar "lagom", dvs så hårt det blev innan mejseln slant ur spåret för att det var en svåråtkomlig plats med jobbig vinkel.
Jag brukar följa proffsens rekommendationer och undvika skruvmejsel. Man bör dra åt slangklämmorna med en hyls-, led- eller fast nyckel (7 mm). Den lilla nyckeln ger bra grepp och gör det enkelt att få rätt moment.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Anders S » lör 02 maj 2009, 09:27

Brendan skrev:
Eilean skrev:och avslutar det hela med en åtdragning av klämman med en sliten skruvmejsel och ett moment som verkar "lagom", dvs så hårt det blev innan mejseln slant ur spåret för att det var en svåråtkomlig plats med jobbig vinkel.
Jag brukar följa proffsens rekommendationer och undvika skruvmejsel. Man bör dra åt slangklämmorna med en hyls-, led- eller fast nyckel (7 mm). Den lilla nyckeln ger bra grepp och gör det enkelt att få rätt moment.
Det finns till och med ett specialverktyg för rimliga pengar (runt 50-lappen) för ändamålet. Kolla här för ett exempel: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82313 Denna är flexibel, kan alltså skruva runt hörn.

En annan sak att tänka på är att när man monterar det ena eller andra med slangklämmor inblandade, så skruvar man inte dit till exempel ett handfat, kran eller värmeslang utan att kolla "når jag slangklämman/klämmorna bekvämt för en kontroll eller demontering".
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Sneseglarn » lör 02 maj 2009, 10:40

Anders S skrev: Det finns till och med ett specialverktyg för rimliga pengar (runt 50-lappen) för ändamålet. Kolla här för ett exempel: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82313
Måste bara passa på att lovprisa verktyget i fråga.
Det är ett av några få verktyg i lådan som jag verkligen undrar hur man klarade sig utan.

(Men jag föredrar modellen utan lös hylsa som Biltemas har. Därför har jag två mejslar; 6 resp 7 mm)

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Maxi33 » lör 02 maj 2009, 10:51

Jag bara måste fråga, angående detta specialverktyg, hur det är möjligt att år 2009 berätta om det som om det vore en nyhet?

Jag minns inte hur många år jag haft mitt, och det är inte det första exet...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Sneseglarn » lör 02 maj 2009, 11:02

Maxi33 skrev:Jag bara måste fråga, angående detta specialverktyg, hur det är möjligt att år 2009 berätta om det som om det vore en nyhet?
Nu är du bra petig!
1) Ingen har påstått att det är en nyhet.
2) Det tipsades nyss om "hyls-, led- eller fast nyckel". Detta verktyg är bättre - fast förvisso kanske en sorts hylsnyckel.
3) Om en enda som läser inte kände till verktyget är det väl bara bra med ett välmenat tips?

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Maxi33 » lör 02 maj 2009, 12:15

Visst är det petigt Sneseglarn, menade inte så där gravallvarligt...
...tyckte bara det var kul att för en gång skull få visa vilken seglare jag är...

Men en dubbel slangklämmenyckel som drar åt båda samtidigt, det vore nåt...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av S-B A-son » lör 02 maj 2009, 12:52

Maxi33 skrev:... Men en dubbel slangklämmenyckel som drar åt båda samtidigt, det vore nåt...
Och med ett tydligt "klick" då rätt moment uppnåtts för bägge slangklämmor. Kanske med en miljövänligt blinkande grön LED och ett certifikat också? Levererad I ett läderimititationsetui som garanterat inte kommer från regnskogen!

När man ser tillbaka på de båtar man haft och brukat är det ibland ett under att man inte drunknat ihjäl sig, eller åtminstone blivit rejält blöt. Eller var allt säkrare förr, eller hade man inget förstånd?

mvh Sven-Barry

PS. På många (läs nästan alla) ställen i min båt finns bara plats för en slangklämma. Jag är inte det minsta orolig eftersom slangarna klokt nog inte kan hoppa av av sig själva. Konstruktionen är regelmässigt sådan att ändarna på slangen trycks mot respektive stos. Såvitt jag kan se så kan en sådan slang knappast lossna även om en slangklämma går av (Även slangklämmor kan utmattas av vibrationer, speciellt sådana som köps på "metervara".). Det enda som skulle kunna kränga av en sådan slang är om man stuvat något som kan komma åt en sådan slang. Och det har Gud, Kapten och alla Sjöfartsmyndigheter förbjudit! DS.

Skriv svar