Sittbrunnsluckor...
Sittbrunnsluckor...
Så här är det...
Båten är en RJ85. Vid köpet fanns det oljade luckor i någon variant på däcks-/durkplywood som gav med sig och släppte i skikt ett halvår efter köpet. Förra året gjordes nya luckor av durkplywood med lister i alla ändar. Rubbet lackades sedan i ett gäng lager.
Tji fick jag för nu är det svartträ, buckligt, släppta lager och skit i största allmänhet. Jag är så gristrött på att göra fel så nu tänker jag ödmjukt be om råd hur detta skall utföras så enkelt, snabbt och hållbart som det är möjligt (Sorry för paradoxen)!
Eftersom jag är en klåpare rent trätekniskt behöver jag göra enkla luckor men gärna som håller mer än en säsong. Hur gör man det i plywood och vilka kvaliteter skall man köra på om det finns olika durk-/däcksplywood att köpa? Jag vill gärna ha vita eller svarta streck i luckorna, även om cementluckor har börjat dyka upp i drömmarna!
Hilfe!
Båten är en RJ85. Vid köpet fanns det oljade luckor i någon variant på däcks-/durkplywood som gav med sig och släppte i skikt ett halvår efter köpet. Förra året gjordes nya luckor av durkplywood med lister i alla ändar. Rubbet lackades sedan i ett gäng lager.
Tji fick jag för nu är det svartträ, buckligt, släppta lager och skit i största allmänhet. Jag är så gristrött på att göra fel så nu tänker jag ödmjukt be om råd hur detta skall utföras så enkelt, snabbt och hållbart som det är möjligt (Sorry för paradoxen)!
Eftersom jag är en klåpare rent trätekniskt behöver jag göra enkla luckor men gärna som håller mer än en säsong. Hur gör man det i plywood och vilka kvaliteter skall man köra på om det finns olika durk-/däcksplywood att köpa? Jag vill gärna ha vita eller svarta streck i luckorna, även om cementluckor har börjat dyka upp i drömmarna!
Hilfe!
Re: Sittbrunnsluckor...
Om du skall hålla på med plywood är det nog två krav som måste uppfyllas - plywood av allra högsta kvalitet, typ kokfast. Sedan skall de nog "lackas" med epoxy ett flertal varv och slutligen avsluta med fernissa, för UV-skyddets skull.morg skrev:Så här är det...
Hilfe!
Så skulle jag göra iaf.
Plywoodluckor som ska klara vädrets makter är svårt. Det måste vara den tunga, dyra kvaliteten av teakplywood. Kantlisterna ska fräsas in, förstyningar undertill osv.
Bänkar av ren teak däremot håller länge. Idag finns bra alternativ till teak, jag använde tex Red Balu som jag hittade hos Coop. Limma ihop brädorna, gör tvärreglar under av samma material. Sen kan man ju fräsa spår och nåta. Jobb, ja men kommer att hålla.
Ett annat alternativ är plastlucka med teakrib lagda i epoxi. Men det är mer jobb ...
Bänkar av ren teak däremot håller länge. Idag finns bra alternativ till teak, jag använde tex Red Balu som jag hittade hos Coop. Limma ihop brädorna, gör tvärreglar under av samma material. Sen kan man ju fräsa spår och nåta. Jobb, ja men kommer att hålla.
Ett annat alternativ är plastlucka med teakrib lagda i epoxi. Men det är mer jobb ...
Om man vill ha plywoodluckor räcker det antagligen med epoxy-behandling/impregnering. Har man gott om tid kan toppa med glasfiberväv, den kommer i så fall inte att synas när det är klart. Ungefär som när man stripbygger kajaker (se http://www.thomassondesign.com/ ).
För att skydda epoxin krävs som tidigare nämnts, en UV-beständig klarlack.
/T
För att skydda epoxin krävs som tidigare nämnts, en UV-beständig klarlack.
/T
Tack tack...
Det blir plywoodluckor även om annat nog är bättre men meckigare. Bossehs luckor hade jag gärna velat ha men inte göra själv...
Eilean: När du säger kokfast är det samma sak som WBP-limmad som det står i snickerikatalogerna!
När ni säger epoxy menar ni lamineringsepoxy eller något annat?
Stort tack!
Det blir plywoodluckor även om annat nog är bättre men meckigare. Bossehs luckor hade jag gärna velat ha men inte göra själv...
Eilean: När du säger kokfast är det samma sak som WBP-limmad som det står i snickerikatalogerna!
När ni säger epoxy menar ni lamineringsepoxy eller något annat?
Stort tack!
Har samma bekymmer...gammal teakply som jag epoxybehandlat, men efter 2 år har plasten släppt. Jag är beredd att ge upp trä som material. Vad skulle man annars kunna använda som är hyfsat underhållsfritt men också tillräckligt starkt?
Gör egen plywood! Alltså, gör luckor av sandwichlaminat. Det är inte särskilt svårt, om de är av rimlig storlek. Börja med att lägga ut ett tre-fyra-mm laminat på en välvaxad melaminklädd skiva, lägg sedan distansmaterial, och toppa med 3-4 mm laminat. Hi-teck, vattentåligt och starkt.
Anders S
Låter spännande, även om jag kanske tänkte mig någon typ av färdig skiva på någon byggmarknad eller såAnders S skrev:Gör egen plywood! Alltså, gör luckor av sandwichlaminat. Det är inte särskilt svårt, om de är av rimlig storlek. Börja med att lägga ut ett tre-fyra-mm laminat på en välvaxad melaminklädd skiva, lägg sedan distansmaterial, och toppa med 3-4 mm laminat. Hi-teck, vattentåligt och starkt.
MVH Torben
En stilla undran: Är detta luckorna mellan salong och sittbrunnen? 2 lösa luckor som går i spår i salongens akterskott?
I så fall håller det bra (= flera år) om du använder WBP / kokfast ply. På diverse båtar har jag kört med sådan ply med teak som yttersta fanerlager, och inte behandlat den alls. Har hållit i minst 5 år.
Fernissa kommer sannolikt att skadas i kanterna - vatten kommer in, kanske under kvarvarande ytskikt och blir instängt - rötan slår till. Är det lösa luckor så är det lätt att de får sina smällar på andra håll också - svårt med ytbehandling.
Eller är det luckor i sittbrunnens bänkar? (På en RJ?) Dvs liggande (horisontella) träskivor. Då är det svårt därför att vatten kan stå "länge" och ställa till det. Är det möjligt att göra så att skivorna lutar lite så att vattnet rinner av - då blir allt mycket bättre. Även här är luckorna utsatta och kan lätt få hål i ytbehandlingen. Epoxi är visst segt och tåligt, men ett elände om det kommer in vatten under!
Det är faktiskt ganska enkelt att limma samman lämpliga mängder träbitar till en lucka (som jag tror någon föreslog ovan). Kan göras i lämpligt träslag, tex teak - men det går med många sorter. Vill du ha lackat så välj inte teak, osv.
Det går alldeles utmärkt att köpa snyggt sågat trä på brädgården, och limma med ett fyllnadslim (som epoxi), utan att hyvla eller förbehandla. De som är riktiga hemmasnickare ser att det inte är jämt, men ingen annan ser det.
Välj dimensionerna på träbitarna lämpligt, som bredd 5 cm och tjocklek 1.2-2.0 cm (eller vad du nu känner för, men välj inte för tunt).
Jag har gjort "massiva" luckor på detta sätt i teak, och då sluppit ytbehandling. Har hållit länge! (5+ år)
I så fall håller det bra (= flera år) om du använder WBP / kokfast ply. På diverse båtar har jag kört med sådan ply med teak som yttersta fanerlager, och inte behandlat den alls. Har hållit i minst 5 år.
Fernissa kommer sannolikt att skadas i kanterna - vatten kommer in, kanske under kvarvarande ytskikt och blir instängt - rötan slår till. Är det lösa luckor så är det lätt att de får sina smällar på andra håll också - svårt med ytbehandling.
Eller är det luckor i sittbrunnens bänkar? (På en RJ?) Dvs liggande (horisontella) träskivor. Då är det svårt därför att vatten kan stå "länge" och ställa till det. Är det möjligt att göra så att skivorna lutar lite så att vattnet rinner av - då blir allt mycket bättre. Även här är luckorna utsatta och kan lätt få hål i ytbehandlingen. Epoxi är visst segt och tåligt, men ett elände om det kommer in vatten under!
Det är faktiskt ganska enkelt att limma samman lämpliga mängder träbitar till en lucka (som jag tror någon föreslog ovan). Kan göras i lämpligt träslag, tex teak - men det går med många sorter. Vill du ha lackat så välj inte teak, osv.
Det går alldeles utmärkt att köpa snyggt sågat trä på brädgården, och limma med ett fyllnadslim (som epoxi), utan att hyvla eller förbehandla. De som är riktiga hemmasnickare ser att det inte är jämt, men ingen annan ser det.
Välj dimensionerna på träbitarna lämpligt, som bredd 5 cm och tjocklek 1.2-2.0 cm (eller vad du nu känner för, men välj inte för tunt).
Jag har gjort "massiva" luckor på detta sätt i teak, och då sluppit ytbehandling. Har hållit länge! (5+ år)
Melaminskivan är bara en yta att arbeta på. Den finns som spånplatta - inte dyr alls. Oljehärdad masonit kan man också använda, men man MÅSTE vaxa noga i så fall. Om man börjar mot en sådan kan man som regel lägga gelcoat först, om man vill ha en riktigt fin yta att jobba vidare från. Med 6 mm distansmaterial kan man antagligen göra tio mm sandwichskiva (3+6+3), tunnare kan bli trickigt. Om det nu är ruffluckan som avses (jag tänkte nog sittbänksluckor, litet snabbt sådär) kan det ju bli stiligt även utan träyta om man får ruffens gelcoatfärg hyfsat bra.Saskia skrev:Låter spännande, även om jag kanske tänkte mig någon typ av färdig skiva på någon byggmarknad eller såAnders S skrev:Gör egen plywood! Alltså, gör luckor av sandwichlaminat. Det är inte särskilt svårt, om de är av rimlig storlek. Börja med att lägga ut ett tre-fyra-mm laminat på en välvaxad melaminklädd skiva, lägg sedan distansmaterial, och toppa med 3-4 mm laminat. Hi-teck, vattentåligt och starkt.Fråga: Blir den inte väl tjock med distansmaterial? Melamin? Vilken typ av skiva?
MVH Torben
Kommentar om durkplywood med "ränder": Sådana har jag också på min båt (fick ett par bitar över). De är ordentligt lackade, men de kommer inte att hålla för evigt, den saken är klar. Jag skulle nog råda till att använda plywood med helt ytterfaner, utan ränder om du inte är beredd att lacka ordentligt. Skarvarna är en svag punkt och med "bara" olja blir det inte så bra.
Anders S
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
Eftersom du bor i Täby skulle jag ta en tur till Erlandssons Trade och köpa färdiga teakribbor som normalt användas till teakdäck, limma fast dessa, samt lägga tvärgående reglear under (hur många beror på hur lång luckan är.
Mats
Eftersom du bor i Täby skulle jag ta en tur till Erlandssons Trade och köpa färdiga teakribbor som normalt användas till teakdäck, limma fast dessa, samt lägga tvärgående reglear under (hur många beror på hur lång luckan är.
Mats
Scanner 391 nr 142
Korrekt, första halvan av sittbrunnen är gjorda av massivt trä. Ser ut som ett staket som ligger på ribb d v s vattnet rinner mellan, ner på plasten och ut. Andra hälften. akteröver, är luckorna ifråga. De är gjorda genom att ett hål är uppsågat och inramat med en massiv teakram. På denna ligger luckorna i höjd med det liggande staketet föröver. Det är 12 eller 15 mm plywood som täcker höjdskillnaden mellan teakram och det-liggande-staketet föröver! Det är ganska tunt, men man kan alltså limma ihop träribbor utan att bygga det på en plywoodskiva eller liknande som underlag! Vad som är tunt kan man annars bygga en lucka av riktigt trä på? Plåt, plasta en skiva?Jaramaz skrev: Eller är det luckor i sittbrunnens bänkar? (På en RJ?) Dvs liggande (horisontella) träskivor. Då är det svårt därför att vatten kan stå "länge" och ställa till det. Är det möjligt att göra så att skivorna lutar lite så att vattnet rinner av - då blir allt mycket bättre. Även här är luckorna utsatta och kan lätt få hål i ytbehandlingen. Epoxi är visst segt och tåligt, men ett elände om det kommer in vatten under!
Du menar att jag bör nåta ihop en lucka och sedan styva upp den med reglar. Det skulle ju antagligen funka att sätta en skotsk flagga i form av träreglar under... hmmMats Brage skrev: ...färdiga teakribbor som normalt användas till teakdäck, limma fast dessa, samt lägga tvärgående reglear under (hur många beror på hur lång luckan är.
Jag har luckor till stuvutrymmena i sittbrunnen som är i 15 mm mahognyplywood utan förstyvningar. De är bara fernissade (6-7 lager) med enkomponentslack. Endast framkanten är skodd med list. Inga problem med delaminering efter 35 år. Är plyfan av sämre kvalitet nuförtiden?
Staffan
Staffan
Aha, då är saken klar. Instämmer med NaffatS, du har nog mest haft otur med plywooden du skaffat.
Det finns då några enkla alternativ:
- Köp bra ply på lämpligt ställe, med bra menas att den skall vara WBP (el motsv) och har ett bra ytskikt. Det enklaste är såklart teak,och lämna obehandlat. Håller nog några år, men inte oändligt länge. För längre livslängd välj annat träslag i ytskiktet (som Mahogany) och fernissa. Tänk på att det blir halt då vatten kommer på - blanda i Halkanix i yttersta skiktet.
- gör en självbärande lucka i massivträ, dvs limma "trästavar" (skarva inte stavarna, utan hela längder). Välj träslag efter ytbehandling, teak kan bli lite dyrt.
- gör en lucka med GRP (glasfiber) som bärande del, dvs Anders recept. Ganska enkelt, går fint att göra på sommaren (platsjobbet luktar mycket och länge). Lägg på ribb som i resten av sittbrunnen.
Av dessa alternativ är förmodligen ply det enklaste (du beställer dem färdigsågade, kostar mer men då slipper du skador i sågsnitten), och GRP det snyggaste. Priset är helt avhängigt av materialval, ply i icke-teak kan vara ett riktigt ekonomiskt val. Det finns WBP ply i falsk mahogny som tex Lauano som håller riktigt bra och är riktigt billigt. Finns i 12 mm. Med många lagers fernissa så blir det fint (ta det försiktigt med betsningen, det kan suga ojämnt!)
Det finns då några enkla alternativ:
- Köp bra ply på lämpligt ställe, med bra menas att den skall vara WBP (el motsv) och har ett bra ytskikt. Det enklaste är såklart teak,och lämna obehandlat. Håller nog några år, men inte oändligt länge. För längre livslängd välj annat träslag i ytskiktet (som Mahogany) och fernissa. Tänk på att det blir halt då vatten kommer på - blanda i Halkanix i yttersta skiktet.
- gör en självbärande lucka i massivträ, dvs limma "trästavar" (skarva inte stavarna, utan hela längder). Välj träslag efter ytbehandling, teak kan bli lite dyrt.
- gör en lucka med GRP (glasfiber) som bärande del, dvs Anders recept. Ganska enkelt, går fint att göra på sommaren (platsjobbet luktar mycket och länge). Lägg på ribb som i resten av sittbrunnen.
Av dessa alternativ är förmodligen ply det enklaste (du beställer dem färdigsågade, kostar mer men då slipper du skador i sågsnitten), och GRP det snyggaste. Priset är helt avhängigt av materialval, ply i icke-teak kan vara ett riktigt ekonomiskt val. Det finns WBP ply i falsk mahogny som tex Lauano som håller riktigt bra och är riktigt billigt. Finns i 12 mm. Med många lagers fernissa så blir det fint (ta det försiktigt med betsningen, det kan suga ojämnt!)