Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Mahogny » ons 29 apr 2009, 11:12

Man har, ända sedan man började med båtlivet, fått veta hur viktigt det är att ALLTID montera dubbla slangklämmor på anslutningarna. Speciellt på de som sitter under ytan.
Men vad är det bra för. Har någon varit med om att en slangklämma brustit? Inte jag, någon annan? Möjligen har icke rostfria slangklämmor med tiden börjat se angripna ut men dessa har då bytts ut. Sedan ett antal år har jag kört med rostfritt.
Risken att en slang spricker eller utsätts för mekanisk påverkan måste ju vara lika stor eller större, borde man då inte i konsekvensens namn kräva dubbla slangar? Kranar och genomföringar kan spricka (frysa sönder), ska vi kanske ha dubbelt gods i dessa?
Nu utgör inte inköp och montering av dubbla slangklämmor någon större kostnad. Jag tycker dock att det är lite falsk trygghet att tro att –bara man har dubbla slangklämmor kan inget hända! Man få inte stirra sig blind på vissa saker, det är helheten som gäller.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av coppertail » ons 29 apr 2009, 11:56

På en båt jag jobbade lite med, hade den enda icke rostfria slangklamman rostat av.
Jag fick skära sönder slangen ändå för att få loss den från genomföringen, gick inte att dra av.
Så har det suttit ett tag fastnar det rätt bra ändå.

Dubbla motvända slangklammor är väl mest en rekomendation från försäkringsbolagen, liksom att alltid stänga alla bottengenomföringar när de inte är i bruk?

Själv skulle jag ju inte montera på annat vis än dubbla klammor.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Eilean » ons 29 apr 2009, 12:11

Jag har faktiskt varit med om att en slang hoppat av stosen. Detta skedde flera gånger trots väldragen slangklämma. Och upphörde med dubbla.

Men - det hör till saken att detta var den heta utloppsslangen från en varmvattenberedare i ett tryckvattensystem och stosen hade inga rillor - bara slät metall. Så även om den sedan höll säsongen ut med dubbla klämmor bytte jag året efter till en stos med rillor. Och monterade med dubbla klämmor dessutom.

Jag tror nog att i normalfallet är risken med en enkel klämma i god rostfri kvalitet på en god stos minimal, ja snudd på obefintlig.
Men kostnaden är förumbar så det känns som att man gott kan kosta på sig den extra säkerheten. Särskilt när försäkringsbolagen dessutom kan ha synpunkter om det osannolika ändå skulle inträffa.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Tommy » ons 29 apr 2009, 12:57

coppertail skrev:.... liksom att alltid stänga alla bottengenomföringar när de inte är i bruk?
Vi stänger alla genomföringar förutom kylvattenintaget, när de inte är i bruk. Har för mig att det är gängse rekommendation att göra så.

Dubbla rostfria slangklämmor har man ju, försäkringsbolagen vill ju det och det kostar i princip inget, så det är inte mycket att orda om. Men vill man så kan man säkert diskutera och argumentera kring det också :wink:

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Eilean » ons 29 apr 2009, 13:17

Tommy skrev:
coppertail skrev:.... liksom att alltid stänga alla bottengenomföringar när de inte är i bruk?
....Vi stänger alla genomföringar förutom kylvattenintaget, när de inte är i bruk.....
Varför är just kylvattenintaget undantaget? Att man lämnar självlänsar öppna förstår jag, men kylvattnet?

På många båtar är just det känsligast - på min motor (om jag minns rätt) räknar jag 8 olika slangar eller 17 slang/stosövergångar, samtliga med bara en slangklämma då stosarna är för korta för dubbla, som sitter under v.l. och skulle sänka båten om någon av dem havererade.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Tommy » ons 29 apr 2009, 13:40

För varje genomföring som lämnas öppen, så ökar ju givetvis risken för haveri (på slang t.ex.) så att båten stilla sjunker.

I vår båt räknar jag till endast 5 genomföringar under vattenytan, inte mycket:
- Diskho slask ut
- Sjövatten till diskho in
- Toalettvatten in
- Toalett-tank ut
- Kylvatten in

Sämst är att alla lämnas öppen, bäst är att alla är stängda. Men kylvattnet är så att om man glömmer att öppna det så blir det ju "katastrof" på ett annat sätt. Därigenom har man väl ansett att den bästa avvägningen (minst total risk) är att lämna just kylvattnet öppet och övriga stängda. 20% risk att sjunka jämfört med att ha alla öppna, men ingen risk att få kokad motor.

Men på en båt där kylvattenintaget delar sig så mycket som på din kan det säkert vara allra bäst att även stänga kylvattnet varje gång. På min går kylvattnet i en rejält tjock slang direkt till motor, dessutom en ganska skyddad väg.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Eilean » ons 29 apr 2009, 14:02

Men nu menade jag att det just motorn alla dessa slangar och kopplingar sitter, inte mellan motor och hav.
Visst är glömskan ett argument, men ett ganska lätt vägande. Jag har alltid stängt och aldrig glömt. Och är man av glömsk sort kan man ju leka "gömma startnyckeln" och hänga den på bottenventilen.

Jag ser inte detta som en stor fråga. Men jag kan inte riktigt köpa argumentet att man "litar" på genomföring A men inte på B.

Och samtidigt är jag inkonsekvent - då jag stänger bottengenomföringar när jag lämnar båten mer än en dag eller så. Men jag behandlar också gasolen på samma vis, dvs den stängs bara av när jag inte bor ombord. Och huvudströmbrytaren för elen bryter jag aldrig utom möjligen ett par månader under jan-mars när båten är fastfrusen och helt tagen ur bruk. Vilket upprör en del.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Tommy » ons 29 apr 2009, 15:17

Jag är nog rätt glömsk av mig :D Men det där med "gömma startnyckeln" var riktigt kreativt!

Jag litar inte mer på genomföring A än genomföring B. Men om man har 20% av genomföringarna öppna, så är det ju 20% risk att båten sänks jämfört med att alla ör öppna (om det är slangen eller klämman osv). Ren riskanalys :P Bättre än 100% alltså.

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av bosseh » ons 29 apr 2009, 16:27

Efter att en gång ha upptäckt att NÅGON tydligen glömt dra den ena av slangklämmorna så är det bara dubbelt som gäller.
--
Jag jobbar hårt på att reducera antalet öppna bottenventiler till två vid drift. En in och en ut, dessa sitter synligt och lättåtkomligt vid nedgången. Startnyckel är ersatt med en strömbrytare också vid nedgången, följden har blivit att när man kommer hem blir också alltid bottenventilerna alltid stängs direkt.
Sittbrunnsdräneringen ska få regnavlopp över vattenytan, bottenventilerna kommer sällan att öppnas. De nya genomföringarna får en 90° krök innan ventilen så att axeln på ventilen kan förlängas upp under bänklocket. Högt på önskelistan står ett sådant där värmereglage "lyft och vrid" som satt i gamla tiders tågvagnar.
Installation av pneumatiskt öppnade bottenventiler får vänta till nästa båt ....

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Tommy » ons 29 apr 2009, 16:37

Bottenventiler som stängs automatiskt om en sensor känner av vatten i kölsvinet över en viss nivå, det vore något det!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Anders S » ons 29 apr 2009, 19:03

Tommy skrev:Bottenventiler som stängs automatiskt om en sensor känner av vatten i kölsvinet över en viss nivå, det vore något det!
Välsmorda kulventiler med fendrar surrade till handtaget? 8)

Mer seriöst: Jag bytte en ventil häromdagen, och brydde mig såpass att jag sågade upp durken för att få en hanterbar lucka så man kan nå den. Givetvis dubbla slangklämmor.
Anders S

tamb
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 18:53

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av tamb » ons 29 apr 2009, 19:21

Oj! Har aldrig funderat på detta. Har precis köpt en Birdie som har tre genomföringar: Självläns, färsk- och sötvatten. Bör man med andra ord stänga dessa när man inte är i båten? Har inte ens kollat skicket på de eller om de ens går att stänga. :o

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Lasse M » ons 29 apr 2009, 20:22

Dubbla klämmor där så får plats är vår melodi. Genomföringarna hålls stängda och öppnas bara vid behov, förutom motorns kylvattenintag som står i öppet läge för jämnan. Detta mest av bekvämlighetsskäl då vredet sitter ganska illa till. Dessvärre är det enda anslutningen ut mot sjön som endast har EN slangklämma. Förvisso får man plats med två men den sista kommer bara att klämma om slangen :P Volvo tycker således, eller kanske tyckte, att en klämma är fullt tillräckligt?

Lasse

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Maxi33 » ons 29 apr 2009, 20:38

Bara för säkerhets skull, signaturen mahogny är ingen släkting till mig, vi är inte ens bekanta men han verkar både trevlig och klok.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Dubbla slangklämmor, är det så viktigt?

Inlägg av Tommy » ons 29 apr 2009, 22:04

tamb skrev:Oj! Har aldrig funderat på detta. Har precis köpt en Birdie som har tre genomföringar: Självläns, färsk- och sötvatten. Bör man med andra ord stänga dessa när man inte är i båten? Har inte ens kollat skicket på de eller om de ens går att stänga. :o
Hej Tamb! Välkommen till forumet. Ja man bör stänga ventilerna varje gång man lämnar båten en längre tid. Orsaken är ju att slangar under vattenytan, men inne i båten, annars utgör en del av "utsidan". Brister de så sjunker båten. Eller om slangen skulle hoppa av från genomföringen. Man ska absolut kolla så att ventilerna går att stänga. Motionera dem då och då!

Kulventiler (med spak) är bättre än skjutventiler (med kran) av två anledningar:
- Dels ser man direkt om ventilen är öppen eller stängd
- Dels då kan man luras att tro att en skjutventil har stängts helt då man känner ett motstånd då man skruvar, fast det egentligen sitter skräp i, som en pinne, och blockerar stängningen

Hälsningar
Tommy

Skriv svar