Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av Brendan » mån 27 apr 2009, 15:38

Intressant diskussion på marinan:

http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument

Vagnsbult och vagnsskruv heter det. Vagnskruv som Maxi 33 skriver är fel.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av toaen » mån 27 apr 2009, 19:51

Tack Brendan

att du hittat ytterligare ett fel som Maxi 33 har begått.

Sen spelar det väl ingen roll om man stavar "vangsskruv" med ett eller två s.

Finns det verkligen något som heter "vangsskruv". Googlade på ordet och det jag fann, heter i min värld "vangsbult".

Det är tur att du inte sympatiserar med Elida och vad den rörelsen står för. Det samma måste väl gälla för den gamle munken du tagit dit "nick" efter. Att du inte sympatiserar med honom och hans uppfattning, men man kan ju undra varför du tagit hans namn som "nick" om dun inte har någon sympati för vad han stod för.

En av grundpelarna i bådas trosuppfattning bygger på några av bibelns ord;" Allt vad ni viljen att människorna skola göra Eder, det skolen Ni ock göra dem"

Om man omformar meningen till mer begriplig svenska betyder det ju ungefär att man skall behandla andra människor som man vill bli behandlad själv. En i mitt tycke en sund princip.

Nu är det väl knappast någon normal människa som orkar bry sig om du skulle stava ett och annat ord fel, eller vad du tycker överhuvud taget, så din strävan att bli nedskriven är väl ganska begränsad.

tommy

"Det e’ inte lätt att va’ ödmjuk
när man e’ felfri som jag
Jag längtar så hem till min spegel,
ty jag blir vackrare för varje dag.
Och alla som ser mig vill ha mig
Jag e’ en sjutusan till man
Det e’ inte lätt att va ödmjuk
men jag försöker så mycket jag kan"
thallatha(alfakrull)hotmail.com

2970-maxi-77
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 20:51

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av 2970-maxi-77 » mån 27 apr 2009, 20:20

Konstigt nog benämns det omtalade fästelementet vagnsbult.
I annat fall är definitionen att en bult saknar gängor, till skillnad från en skruv.
Henke

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av Brendan » mån 27 apr 2009, 20:23

Diskussionen har förts på marinan av andra aktörer. Det enda jag har gjort är att länka till den diskussionen
och samtidigt påpeka att Maxi 33, som är minutiöst noga med svenska språket och i flera inlägg så sent
som idag påpekar hur viktigt det är att uttrycka sig korrekt, faktiskt själv har gjort sig skyldig till en
pinsam felstavning.

Toaen, du påstår att det inte finns vagnsskruvar. Maxi 33 skriver att det heter vagnsskruvar och inte vagnsbultar.
Är det bara du som får påpeka när Maxi 33 skriver fel? Är det värre när jag gör det?

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av Brendan » mån 27 apr 2009, 20:25

2970-maxi-77 skrev:Konstigt nog benämns det omtalade fästelementet vagnsbult.
I annat fall är definitionen att en bult saknar gängor, till skillnad från en skruv.
Ja, det är ju det diskussionen på marinan gäller.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av T » mån 27 apr 2009, 21:38

toaen skrev:... Sen spelar det väl ingen roll om man stavar "vangsskruv" med ett eller två s.... "
När man säjer ordet 'vagnsskruv' spelar stavningen ingen roll men när man skriver det gör antalet 's' en skillnad.
Hur man sen stavar 'vangsskruv' är i sammanhanget av mindre betydelse 8)

Sv Fotbollförbundet hette tidigare (helt korrekt) Sv Fotbollsförbundet. Hur många 's' tycker du det borde vara i ordet 'fotbollsspelare'?

:o
/T

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av fredrikk » mån 27 apr 2009, 21:49

Nej men tjenare, Brendan!
Brendan skrev:... Maxi 33, som är minutiöst noga med svenska språket och i flera inlägg så sent
som idag påpekar hur viktigt det är att uttrycka sig korrekt, faktiskt själv har gjort sig skyldig till en
pinsam felstavning.
Det var väl ingen pinsam felstavning? Det var väl en felstavning som alla andra? Är det något att häpnas över, att någon som "påpekar hur viktigt det är att uttrycka sig korrekt" stavar fel till ett ord?
Brendan skrev: Toaen, du påstår att det inte finns vagnsskruvar. Maxi 33 skriver att det heter vagnsskruvar och inte vagnsbultar.
Är det bara du som får påpeka när Maxi 33 skriver fel? Är det värre när jag gör det?
Toaen har inte påstått att det inte finns vagnsskruvar. Däremot har han påstått att det som folk verkar mena när de säger "vagnsskruv" i hans vokabulär motsvaras av "vagnsbult". En milsvid skillnad.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av fredrikk » mån 27 apr 2009, 21:53

Jag glömde en sak. Varken denna tråd, eller den inlänkade tråden, är för mig intressant överhuvudtaget. De är offensivt ointressanta.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av Anders S » mån 27 apr 2009, 22:23

2970-maxi-77 skrev:Konstigt nog benämns det omtalade fästelementet vagnsbult.
I annat fall är definitionen att en bult saknar gängor, till skillnad från en skruv.
Ja, så är det i Sverige, och på svenska. Bult är litet talspråksmässigt använt för att beskriva grövre skruvar, och alltid i så fall maskinskruvar, dvs fästelement som gängas i en mutter eller i en gängad kropp. Man brukar säga pinnbult när man (kanske) bör säga pinnskruv. Vagnsbult är en vanligare term vanligare än vagnsskruv, och vagnsskruv (eller möjligen -bult) bör det handla om, till exempel heter samma fästelement på engelska coach bolt eller carriage bolt. Engelsmannen och amerikanen använder bolt för att beteckna en maskinskruv med mutter, deras pinnskruv heter stud bolt. Vår bult heter pin på engelska, och tunna bultar av vår sort kan också kallas stift på svenska, till exempel rullstift.

Kanske är vagnsbult en direktöversatt engelsk term? I vart fall finns begreppet "bult" belagt, så det behöver inte vara alldeles galet att använda det för skruvar. Bultförband är till exempel en vanlig term i äldre litteratur, även om man numera skriver skruvförband.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av toaen » tis 28 apr 2009, 06:39

Brendan skrev:Diskussionen har förts på marinan av andra aktörer. Det enda jag har gjort är att länka till den diskussionen
och samtidigt påpeka att Maxi 33, som är minutiöst noga med svenska språket och i flera inlägg så sent
som idag påpekar hur viktigt det är att uttrycka sig korrekt, faktiskt själv har gjort sig skyldig till en
pinsam felstavning.

Toaen, du påstår att det inte finns vagnsskruvar. Maxi 33 skriver att det heter vagnsskruvar och inte vagnsbultar.
Är det bara du som får påpeka när Maxi 33 skriver fel? Är det värre när jag gör det?
Om nu diskussionen förs på Marinan, varför då för du då över den hit, bara för att uppmärksamma Sailguiads annvändare att Maxi 33 har missat ett s i ett ord?

Bredan :mrgreen: - jag påstår inte alls att det inte finns vangsskruv. Det jag sa var att i den världen jag lever använder man ordet vangsbult om det fästelementet om tydligen avses.

Det som är värre med dig är att du är fruktansvärt tröttsam, och jag är ytterst tacksam att jag slipper att ha dig i min umgängeskrets.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av Brendan » tis 28 apr 2009, 06:44

För några år sedan diskuterades på marinan substantiv sammansatta av två delar. Med eller utan s var frågan. Jag vill minnas att
signaturen T då kunde ge en plausibel förklaring till hur detta s helt ändrade ordens innebörd. Tyvärr minns jag inte mer men hade hoppats
att det skulle komma fram om jag länkade över diskussionen hit. På marinan togs inte T:s inlägg på allvar den här gången utan
skojades som vanligt bort av Håkan.

Om man i SAOL granskar alla sammansatta substantiv på "vagns-" och tar med även vagnsbult och vagnsskruv, som inte finns med där, finner
man att de utan undantag kan skrivas isär med bibehållen betydelse: vagns axel, vagns dörr, vagns bult etc.

Det går däremot inte med orden på "vagn": vagnborg, vagnhall, vagnmakare etc. Åtminstone inte i singularis.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av Segelbo » tis 28 apr 2009, 07:29

Nu har jag suttit och läst denna meninglösa, humorfria och tröttsamma tråds alla tio inlägg.

Blir inte ett dugg klokare - bara trött och grinig.

Och undrar vad det är för fel på mig, som spiller flera minuter av mitt livs återstående (förhoppningsvis) ca 11.000 dagar på slikt nonsens...?

Och dessutom lägger tid på att själv skriva i denna tråd...

(Blir så trött på mig själv ibland...)
---
Bosse
Monsun 31, #116

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av Maxi33 » tis 28 apr 2009, 17:54

Det finns en del trådar som startas av outgrundliga orsaker. Denna startades av allt att döma för att Brendan har ett horn i sidan till mig.
För inte ens Brendan kan väl bli så upprörd endast av det rent språkliga i ett utelämnat s. Eller kan han...?

Men för att alla som kommenterat skall kunna lägga detta bakom sig kan jag berätta att mitt startinlägg på det där andra planket inte var avsett att djuploda stavningsprinciper och faktiskt inte heller att påvisa den där förskjutningen i användandet av ordet bult.

Nej, det var bara en reflexion jag gjorde medan jag monterade ett däcksbeslag på min båt, varför man har fästelement från en helt annan del av tillvaron, vagnar, på en båt. Och vad användes de till på en vagn? Vilka sorters vagnar förresten, det finns ju många olika?

Den sortens funderingar kan man få när man ligger på rygg i akterkabinen och med skrapsår på fingrarna efter närkontakt med plastkanter i inredningsmodulen försöker få tre vangsbultar genom nyborrade hål i däcket fast man inte kan se hålen och knappt nå dem med fingrarna och en tappad sk...f´låt bult obönhörligen skulle ha rullat in bortom räckhåll ovanpå modulen.
Men allt gick bra och beslaget kom på plats och så ville jag dela med mig av min glädje med ett litet humoristiskt inlägg på Planket och råkade bara skriva skruv i stället för bult utan närmare eftertanke, och ett s för lite vart det ju också.

Jag beklagar störningarna.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av Anders S » tis 28 apr 2009, 18:53

Maxi33 skrev:
Jag beklagar störningarna.

MVH
Håkan
Jag tycker också att det var konstigt att Brendan muttrade om detta, men det var väl något som bultade och ville ut, och du blev en bricka i spelet. Det var ett skruvat inlägg från början, kan man säga.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vagnsbult och vagnsskruv på tapeten igen

Inlägg av toaen » tis 28 apr 2009, 19:40

Maxi33 skrev:Det finns en del trådar som startas av outgrundliga orsaker. Denna startades av allt att döma för att Brendan har ett horn i sidan till mig.
För inte ens Brendan kan väl bli så upprörd endast av det rent språkliga i ett utelämnat s. Eller kan han...?
Detta är ju i grunden en helt onödig tråd, vilket jag på mitt sätt försökte påtala i mitt första inlägg i denna onödiga tråd. Bredan, är en sur gammal gubbe som älskar att gnälla på allt och alla. Om man då missar ett n i hans nick blir han dessutom oerhört sårad. Detta har han förklarat i ett mail till mig, där han förlät mig för att jag erkände att jag möjligen kunde ha vissa läs och skrivsvårigheter. Jag stavar nämligen som en kratta och kastar ofta om siffror, Att han själv genom sitt skrivande kan såra andra människor, skiter han fullständigt i.

Maxi33 skrev:Nej, det var bara en reflexion jag gjorde medan jag monterade ett däcksbeslag på min båt, varför man har fästelement från en helt annan del av tillvaron, vagnar, på en båt. Och vad användes de till på en vagn? Vilka sorters vagnar förresten, det finns ju många olika?

Den sortens funderingar kan man få när man ligger på rygg i akterkabinen och med skrapsår på fingrarna efter närkontakt med plastkanter i inredningsmodulen försöker få tre vangsbultar genom nyborrade hål i däcket fast man inte kan se hålen och knappt nå dem med fingrarna och en tappad sk...f´låt bult obönhörligen skulle ha rullat in bortom räckhåll ovanpå modulen.
Men allt gick bra och beslaget kom på plats och så ville jag dela med mig av min glädje med ett litet humoristiskt inlägg på Planket och råkade bara skriva skruv i stället för bult utan närmare eftertanke, och ett s för lite vart det ju också.

Håkan
Jag har alltid tänkt mig att de användes på flaket på olika vagnar för att slippa ha skruvskallar som stack upp. Egentligen är det en ganska smart inovation.

Jag har faktiskt redan använt ett antal vangsbultar på, min i höstas inköpta, motorseglare. I bland är det ju som Håkan beskriver, och som ju de flesta andra vet, näst intill omöjligt att få dit bulltar mm. Själv lider jag av den obotliga sjukdomen att jag alltid måste ändra på sånt som inte fungerar som jag vill eller som sitter på ett sätt som stör mig.

Ett av fallen där vangsbultar kom till hjälp var för ett vattenfilter för kylvattnet till motorn. Det hade suttit monterat med vanliga bultar genom skottet till akteruffen. Filtret hade troligen vibrerat sig loss från bultarna, då dessa inte satt i hål i filtret utan avlånga slitsar och låg när jag övertog båten på durken i maskinrummet. Köpte ett par vangsbultar vars fyrkant passade i slitsarna. Efter lite knåp fick jag dit bultar och muttrar och fick dragit åt det hela. Sen säkrade jag filtret med ett par plåtskruvar i överkant så att filtret inte kan röra sig uppåt.

Det finns en 10 cm bred teaklist runt båten som dels döljer skarven mellan skrov och däck och dels utgör en fotlist till det minimala skarndäcket som finns runt båten. I denna teakbräde sitter en halkipp eller kanske man kan kalla det klys. Troligtvis har båten varit utsatt för nån form av närgånget våld, då teakbrädan är rakt av 20 cm akter om klyset samt att ett par mantågstöttor är mer eller mindre deformerade. Jag funderar på att göra skarndäcket lite bredare i aktern, som en mindre badplattform, fast i däcksnivå, så småning om. Därför fann jag det utmärkt att fästa den lösa brädstumpen med ett par vangsbultar.

Vangsbultar är utmärkt till mycket. Den behöver ju ingen som håller emot på andra sidan bl.a.

En sak i samanhanget som jag alltid har förvånats mycket över är att det nästan alltid finns ett antal personer på rimligt avstånd i hamnen - utom vid de få tillfällena då man behöver en hjälpande hand för att tex hålla mot på en bult som man skall dra eller dyligt. Då är alla som bortblåsta. Vad beror detta på?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar