Världens dyraste skruv?
Re: Världens dyraste skruv?
Då sitter foldingen på igen. Låsskruvar deluxe worked like a charm. Lite smolk i bägaren gav det faktum att jag för mitt liv inte får loss det fabriksmonterade oljefiltret till motorn. Misslyckades i höstas. Har nu tagit upp en lucka från toaletten för att får bättre grepp. Det hjälpte föga. Nåja det löser sig. I morgon bitti flyter vi.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Skicka frugan med den gamla termostaten till nån stor bilreservdelshandel efter en ny termostat. Killarna bakom disken letar nog fram rätt modell när hon säger att hon inte kommer ihåg vilken sorts motor den ska till men att du blir jättearg om hon kommer hem utanpeterh skrev:Packning skär du väl till ur ett passande papper ?
Termostater : vad är det för grundmotor i bukh ?
Uttjänta sjökort skall vara bra packningsmaterialpeterh skrev:Packning skär du väl till ur ett passande papper ?
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Funkar med aktuella också, men bör bara användas till smörjoljastyrman skrev: Uttjänta sjökort skall vara bra packningsmaterial
Synd att klippa sönder aktuellabosseh skrev:Funkar med aktuella också, men bör bara användas till smörjolja
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Pass upp! På vanliga standardpackboxar kan fjädern vara tillverkad av icke rostfritt material. De är direkt olämpliga att montera i u-läge, håller oftast bara en säsongmarcusli skrev:Världens dyraste packboxar köpte jag idag - inre och ytttre till propelleraxeln på mitt S120 drev - tillsammans med en oring till oljepluggen kostade detta den facila summan av 680:- ......
Men det är väl inte så mycket att gnälla över - låt oss istället göra något kreativt och lista tillverkare och art nummer på pryttlarna så man kan skippa pentas ocker - det mesta är ju standardgrejer från underleverantörer till Penta som kan anförskaffas på andra ställen.
Jag måste få inflika att jag köpte en remskiva till generatorn på min VP MD5c här om året.
Den lilla svarvade metallbiten kostade 941 kr.
Jag minns inte riktigt hur det var men det var någonting med centrumhålet som gjorde att no name-remskivor för någon hundralapp med snarlika dimensioner inte gick att använda.
Men den är ju fin och det är original...
Den lilla svarvade metallbiten kostade 941 kr.
Jag minns inte riktigt hur det var men det var någonting med centrumhålet som gjorde att no name-remskivor för någon hundralapp med snarlika dimensioner inte gick att använda.
Men den är ju fin och det är original...
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Jag är rätt säker på att Bukh är en av de få som inte utgår från ett köpeblock.peterh skrev:Packning skär du väl till ur ett passande papper ?
Termostater : vad är det för grundmotor i bukh ?
Jag har gjort samma reflektion om låsskruvarna till VP 3 bladig folding. Köpte nya med runda skallar med insex, rf förstås för 3 spänn hos skruv och mutter grossist. MEN nu till frågan, är det någon skillnad på en vanlig rf skruvs gängor och en låsskruv? Naturligtvis säkrar jag med loctite och drar med rätt moment.
/LF
Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull
Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull
Hævnen er sød!
Da jeg for 25 år siden købte min Beason 31 - byggsats - var kursen på den svenske krone 1,22. Nu er den under 0,7.
Jeg har i dag været hos Hjertmans i Helsingborg for at få en sejlbådsmembran til mit VP 120S - drev. Til brug næste vinter, hvor jeg efter 15 år har besluttet at det er "dags for byte"
Pris i Danmark 1928:- DKK, pris hos Hjertmans 2290:- SEK -> 1600 DKK, besparelse 328 gode danske kroner. Eneste omkostning var en pensionistbillet til HH-ferries til 24 DKK inkl. cykel til de 5km til Råå!
Stik den!
Da jeg for 25 år siden købte min Beason 31 - byggsats - var kursen på den svenske krone 1,22. Nu er den under 0,7.
Jeg har i dag været hos Hjertmans i Helsingborg for at få en sejlbådsmembran til mit VP 120S - drev. Til brug næste vinter, hvor jeg efter 15 år har besluttet at det er "dags for byte"
Pris i Danmark 1928:- DKK, pris hos Hjertmans 2290:- SEK -> 1600 DKK, besparelse 328 gode danske kroner. Eneste omkostning var en pensionistbillet til HH-ferries til 24 DKK inkl. cykel til de 5km til Råå!
Stik den!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Vi svenska skattebetalare tackar för att du väljer att subventionera oss med 25% moms - tack & välkommen tillbaka 
Seglar Forgus 321 - 1992
Jag subventionerer gärna svenska ekonomin genom min momsbetalning. Men om det reddar Volvo Penta, Saab, och......... er väl osäkert. Trevlig tur til Råå alla fall, även om det inte blev i båten denna gången.
Hans-Henrik