Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av kajlahtinen » tis 21 apr 2009, 13:50

Eftersom jag har en möjlig köpare för min nuvarande båt har jag börjat kolla marknaden igen. Har alltid tidigare hoppat över Player-båtar men nu granskade jag litet och det verkar som om den kunde vara en bra lösning för mig/oss. Den är passlig stor, har en bred stickkoj och ståhöjd på 190 cm. Den seglar rätt bra och verkar styv "enough" för lilla Daniel (som alltså hatar lutning). Båtarna såldes som halvfabrikat och då varierar förstås standarden. Men man kan väl anta att själva konstruktionen och palstarbetet är okej på alla båtar, eller? Interiören kan man jobba med allt efter om båten annars är bra och pålitlig. En sådan båt kunde man behålla litet längre.

MVH
Kaj

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av Brendan » tis 21 apr 2009, 17:24

Min rekommendation är att du före köp av en Player 31 läser en artikel om en båt av den typen i Båtnytt nummer 10/1987.

ChrisT
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 19:41
Ort: Västerås

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av ChrisT » tis 21 apr 2009, 18:35

Player 31/311 är fina båtar. Oftast välbyggda (de ex jag har sett). Förmodligen eftersom ägarna gjort det mesta själva. De seglar också väl upp till sitt lystal, brukar ofta komma högt upp i resultatlistorna. Det är ju positivt om du har planer på kappsegling.

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av benq » tis 21 apr 2009, 19:51

Sjekk også på Finn.no, der ligger det en rimelig Mamba 311.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av Jaramaz » tis 21 apr 2009, 20:19

Antar att den artikel Brendan hänvisar till beskriver ett roderhaveri, där stora delar kring rodert föll av och båten sjönk. Ingen omkom, vill jag minnas.

På den tiden då Player311 byggdes som bäst var jag och tittade på några ex. Sedan dess är jag tveksam, utan att nödvändigtvis kunna rada upp en rad faktorer. Såhär, efter lång tid, finns det många alternativ ... varav en del måste vara bättre, rent sannolikhetsmässigt.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av Brendan » tis 21 apr 2009, 20:50

Jaramaz skrev:Antar att den artikel Brendan hänvisar till beskriver ett roderhaveri, där stora delar kring rodert föll av och båten sjönk. Ingen omkom, vill jag minnas.
Man och hustru hade just lämnat hemmahamnen, Hovås, och gick för motor i lugnt väder, när rodret, skädda mm lossade och vattnet forsade in. Det fanns ingen möjlighet att täta eller länspumpa. Båten sjönk på några minuter, men hjälp tillkallades via VHF och besättningen kunde räddas utan problem. Båten låg på fyra meters djup och bärgades snabbt. Alla utom konstruktören ansåg att båten inte hade grundstött eller kolliderat med någonting. Detta exemplar var helt enkelt alltför svagt byggt. Jag känner ägaren som seglar båten än idag.

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av kajlahtinen » tis 21 apr 2009, 23:28

Ja-a.. den där rimliga Mamban hade en "knekt" mast. Och Norge ligger nog litet långt från Åbo om man skall köpa en (liten) 30-fotare. Det finns gott om sådana i Stockholmstrakten. Player verkar vara en bra och rymlig allroundbåt. Saken förvärras inte av att den också är relativt billig, dryga 200000 kronor. Jag känner åtminstone inte till många båtar med samma volym / prisbild. Om ni vet några så är jag tacksam för allehanda tips. Men billiga båtar är oftast billiga för någon anledning. Det som Brendan berättade sänker ju båttypens renommé och även värde även om det skulle handla om enstaka fall.

I vart fall vågar man knappast köpa en udda båt utan ordentlig granskning av t.ex. Ronald Rybbe. Och då får man lägga minst 10000 till på priset. I värsta fall visar besiktningen att båten är kass och då måste du ge nobben efter att ha betalat besiktningen och en möjlig handpenning plus resekostnader från Finland plus möjligen en hotellnatt osv. Nej, det är inte lätt att vara båtköpare... :D

MVH
Kaj

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av Jaramaz » ons 22 apr 2009, 06:11

Inget fel på att titta på uddabåtar, de lägre priserna är en positiv del av det hela. Att Player generellt sett skulle vara svagt byggda finns det inget som säger, en enstaka händelse är just enstaka. Finns många båtar som haft problem med roder och dess infästning.
Det kan finnas många förklaringar till missödet.

Men visst är det så att Player byggdes på ett mindre varv, och mestadels i delfabrikat. Det betyder att spridningen är stor, som köpare måste man vara mycket uppmärksam. Besiktningsman är inte fel.

Player är en ganska traditionell båt. Ett exempel på liknande båt tycker jag Forgus31 (med varianter) är, kanske något dyrare (se tex http://www.blocket.se/vi/20697246.htm?ca=11_s&last=1 :o ), vilket nog kan hänföras till kvaliteten. Hur är det att segla Player tror du? Liten stor (?) och stort försegel - nog finns det roligare båtar?

Prisbilden ... 200' låter optimistiskt; på sailguide anges 300' för Player. När man köper båt skall man inte titta alltför snävt på pris och förmodade utrymmen (sov- och sittutrymmen är inte allt, det skall finnas bra stuvutrymmen av olika slag; båten skall vara torr osv) , trots allt är båten något som de flesta har i flera år, lägger ner mycket arbete och pengar på. En båt som är billig i inköp blir lätt dyr i underhåll.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av Anders S » ons 22 apr 2009, 06:55

Jaramaz skrev:Inget fel på att titta på uddabåtar, de lägre priserna är en positiv del av det hela. Att Player generellt sett skulle vara svagt byggda finns det inget som säger, en enstaka händelse är just enstaka. Finns många båtar som haft problem med roder och dess infästning.
Det kan finnas många förklaringar till missödet.

Men visst är det så att Player byggdes på ett mindre varv, och mestadels i delfabrikat. Det betyder att spridningen är stor, som köpare måste man vara mycket uppmärksam. Besiktningsman är inte fel.
Rent allmänt: Det byggdes ett antal båtmodeller under det glada 70- och 80-talet på sk "självbyggarvarv". De båtarna skall man se upp med litet extra därför att kvaliteten på skroven kan skifta, beroende på dagsformen på de som var arbetskraft vid lamineringen, städnivån i "lamineringshallen" , inneklimatet de dagar plastningen pågick, hur noga arbetsledaren instruerat plastningsgänget, med flera faktorer. Det måste inte vara elände (tvärtom, ibland), men skall man förklara att skädda och roder lossnar på en enstaka båt hittar man med största sannolikhet den yttersta förklaringen i byggslarv, medvetet eller omedvetet. Sedan är det antagligen ett bra tecken om båten är i bra skick idag, kanske 20-30 år efter den byggts. Så "uddabåten" eller "självbygget" behöver alls icke vara dåligt. Men det finns ett osäkerhetsområde i det att skrovet byggts av ett nytt gäng för varje exemplar, med varierande erfarenhet och skicklighet. Det finns alltså anledning att inspektera allt på en sådan båt, inte bara leta efter sk typfel.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av Jaramaz » ons 22 apr 2009, 07:50

Anders S skrev: Rent allmänt: Det byggdes ett antal båtmodeller under det glada 70- och 80-talet på sk "självbyggarvarv". De båtarna skall man se upp med litet extra därför att kvaliteten på skroven kan skifta, beroende på dagsformen på de som var arbetskraft vid lamineringen, städnivån i "lamineringshallen" , inneklimatet de dagar plastningen pågick, hur noga arbetsledaren instruerat plastningsgänget, med flera faktorer. Det måste inte vara elände (tvärtom, ibland), men skall man förklara att skädda och roder lossnar på en enstaka båt hittar man med största sannolikhet den yttersta förklaringen i byggslarv, medvetet eller omedvetet. Sedan är det antagligen ett bra tecken om båten är i bra skick idag, kanske 20-30 år efter den byggts. Så "uddabåten" eller "självbygget" behöver alls icke vara dåligt. Men det finns ett osäkerhetsområde i det att skrovet byggts av ett nytt gäng för varje exemplar, med varierande erfarenhet och skicklighet. Det finns alltså anledning att inspektera allt på en sådan båt, inte bara leta efter sk typfel.

Och mer specifikt har jag bestämt för mig att Player var ett 1/2 eller 3/4-dels bygge, dvs skroven byggdes av ett varv, sedan färdigställdes det hela av andra. Händelsen med båten som sjönk har naturligtvis tryckt ner priserna på Player sedan dess.
Man kan ju spekulera i vad som orsakat haveriet. Lite svagt byggt kring roder / skädda, parat med lite dålig upplinjering av rodert (inte alls så ovanligt, inte ens på varvsbyggen!) => Lite småsprickor, vatteninträngning och sedan frostskador. Vintrarna i mitten av 80-talet var ordentligt kalla, vatten som trängt in i laminatet kan ha haft ordentlig sprängkraft - även i Hovås (det var kallt där med, det kommer jag mycket väl ihåg ).
På rak arm kommer jag inte ihåg fler haverier i stil med detta med Player, men det är mycket man inte vet.

Det går att titta på materialtjocklek och fukthalt i skrov. En bra besiktningsman kan ha instrument för detta, det är bara att fråga innan man anlitar.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av Eilean » ons 22 apr 2009, 07:54

Jag har svårt att föreställa mig att en 20-30 år gammal båt som hela tiden seglats kan ha allvarliga strukturella svagheter kvar sedan den byggdes som inte redan har upptäckts eller åtminstånde inte kan upptäckas, i alla fall inte av en besiktningsman.

Angående besiktning, till att börja med behöver man ju inte köpa en fullständig besiktning, man kan ju låta besiktningsmannen bara titta på de bitar man själv är osäker på. Och betala därefter. Jag har många gånger läst besiktningsprotokoll och förvånats över hur köparen har betalat dyra pengar för att besiktningmannen skall notera självklarheter. Men det gäller att stå på sig, besiktningsmannen kan ofta ha en svada och yvig argumentation för att få göra en fullständig besiktning.

Dessutom borde det väl fungera att göra upp affären "subject to survey" (minns inte om det finns en svensk term) om säljaren är renhårig. Dvs, man gör upp om priset och betalar handpenning och besiktigar därefter. Framkommer några nya anmärkningar efter besiktningen gör man antingen en justering av priset motsvarande skadans art. Eller om felet/felen är av allvarligare karaktär har köparen rätt att kliva av och återfå handpenningen.
Så har jag gjort med de två sista båtar jag köpt och i bägge fallen har jag gått plus. Besiktningsmannen har hittat fel som resulterat i ett prisavdrag som överstigit besiktningskostnaderna och mina egna kostnader att reparera.
I värsta fall kan man alltså åka på kostnaden för en besiktning för en båt man aldrig köpte. Men det kan nog anses vara ett lågt pris för att komma undan en båt man ändå inte börde äga! Och i bästa fall får man besiktningen "betald" genom en justering av köpesumman.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av Brendan » ons 22 apr 2009, 10:08

Jaramaz skrev:På rak arm kommer jag inte ihåg fler haverier i stil med detta med Player, men det är mycket man inte vet.
Det skulle i så fall vara Scampin som sjönk utanför Vinga och som jag har beskrivit i en annan tråd. Men den läckan hade orsakats av en grundstötning någon eller ett par timmar tidigare, alltså inte helt jämförbart.

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av kajlahtinen » ons 22 apr 2009, 10:55

Det är klart att det finns roligare båtar än Playern. T.ex. min nuvarande First 28. Men jag tror inte att det blir så där värst mycket Segling de närmaste åren så en litet trögare och samtidigt ”tryggare” båt passar oss bra någon tid framöver. Player har ju annars mycket av det som står på önskelistan. Och om man jämför med Forgus så är den ju kring 100000 billigare. Men men…

Man oroas av att båten ändå har dolda fel som jag inte märker. I värsta fall köper man en dålig båt som inte går att sälja till ett vettigt pris när det är dags. Men det där att köpa som Eilean beskrev, "subject to survey", verkar ju vara ett sätt att möta det här dilemmat. Då vågar man kosta på sig en besiktning. Däremot ställer jag mig nog litet tveksam till en delvis besiktning av båten och att besparningen då skulle vara betydande. B.mannen måste ju ändå köra till båten och göra sitt skrivarbete. Och enligt Anders S var det ju meningen att noga kolla hela båten.

Annars så är jag intresserad av Kingscruiser 33. Fördelen med den vore att båten säkert är bra gjort. Nackdelen är den stora utvändiga volymen jämfört med inneutrymmena (t.ex. så skulle jag behöva skaffa mig en ny bryggplats med denna båt och vi har just fått tag i en jättebra bryggplats på lagom avstånd från Åbo). Kingscruiser ligger i samma ”prisgrupp” som Player, kring 25 tusen euro.

Allra helst skulle jag kanske vilja ha en Compis 97 men det har inte funnits några till salu på länge. Det är en relativt billig båt som har (nästan) allt.

Med vänlig hälsning
Kaj

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av Anders S » ons 22 apr 2009, 11:44

Alltså, nu får jag kanske Ronald Rybbe på mig, men... :-)

Det smarta sättet att handla båt på bör i så fall vara att beväpna sig med sunt förnuft och dämpa köpsuget så gott det går. Sedan gör man en egen besiktning, efter vad man nu har för förstånd till detta. Vanligen kan man på det sättet utesluta ett antal båtar som man inte vill ha, till något pris. När man sedan har sett ut ett "objekt" ordnar man en besiktning av det man bekymrar sig för. Att man skall "kolla hela" gäller alla uddabåtar, för de blir enskilda exemplar på ett helt annat sätt än de vanliga entypsbåtarna där man väl känner typfelen men man kan ju mycket väl välja att bara bedöma delar av båten, till exempel skrovets skick och plastarbetet i båten eller något i den stilen. Jag kan ju utan vidare också meddela att när man blir "litet sugen" kan man bli litet väl släpphänt med småsaker vid besiktniingen, och det kan vara ett annat skäl att antingen vara kylig själv eller hyra in en kylig typ som antecknar. Småsaker kan ibland drabba hårt, om de är många !

"Subject to survey" kan man kanske komma överens om, men svensk avtalsrätt och köplag skiljer sig litet från den engelska. Till exempel ger köplagen i Sverige köparen en undersökningsplikt som han skall uppfylla innan köpet genomförs, och köplagen befriar säljaren för ansvar för fel som rimligtvis hade framgått vid en fackmässig besiktning (om han inte uttryckligen lovat felfrihet, förstås). Så själva konceptet är litet främmande för oss, medan det uppenbarligen fungerar alldeles utmärkt i England. Naturligtvis kan man komma överens rent allmänt att "den här skall jag ha, bara besiktningsmannen inte klagar på för mycket" och så tar man i hand på det. Problemet är ofta att säljaren då vill ha en handpenning - det vill man som köpare undvika, förstås. Sedan bör man ju redan från början ha en besiktare som båda parter kan ha förtroende för - det blir inte alltid så lätt. De "tama" besiktningsmän som båtfirmorna anlitar gör ingen köpare glad, medan sådana som ettrigt tar köparens parti (såklart, vem betalar?) kanske inte gör säljaren glad, alla gånger. Men det får han ta i så fall.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Player 311 Någon som vet eller har synpunkter?

Inlägg av Eilean » ons 22 apr 2009, 12:08

Anders S skrev:...."Subject to survey" kan man kanske komma överens om....
Ett sådant avtal träffade jag, utan krångel från säljarens sida, när jag köpte en båt genom en stor mäklare (Biskoppsuddens Marina) för många år sedan. Jag tror nog att man som köpare kan vara litet tuff här, i synnerhet i dessa tider då jag misstänker att begagnade båtar inte precis säljer sig själva.

Skriv svar