Rengöring av antihalkmönstret?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Rengöring av antihalkmönstret?

Inlägg av jason » sön 19 apr 2009, 08:53

Under vintern har det blivit skitigt på däck. På de släta ytorna är det lätt att få bort, men det vill sig icke i det våffeljärnsliknande antihalkmönstret. Försök med allehanda rengöringsmedel tillsammans med skurborste lyckas inte få det helt rent.

Huru?

/j

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Rengöring av antihalkmönstret?

Inlägg av Tommy » sön 19 apr 2009, 08:57

En hyffsad högtrycksspruta gör väl jobbet? Det blir så rent, så det ibland kan kännas som att "måla" med vit färg när man spolar fram och tillbaka på däcket. :wink:

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Rengöring av antihalkmönstret?

Inlägg av hhmcsv » sön 19 apr 2009, 11:43

Joväl, jag använder oxå högtrycksspuleren - en dyse med rotationseffekt syns som det mest effektiva. Däcket bliver som nytt!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Re: Rengöring av antihalkmönstret?

Inlägg av Tobbe » sön 19 apr 2009, 15:24

Har du inte tillgång till högtryck så kan jag rekomendera Turtle plast tvätt, är grymt effektivt och väldigt lättarbetat. Bara att spraya på vänta någon minut och sedan skura med en svamp.. Använder numera detta till hela min båt och lägger bara på ett lager wax efteråt, gör vårrustningen på halva tiden jämfört med tidigare metod med polish eller liknande medel för rengöring.

/Tobbe

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Rengöring av antihalkmönstret?

Inlägg av Mats Brage » ons 22 apr 2009, 22:49

Har också använt högtryckstvätt - men var försiktig så du inte spolar för hårt. Har du det mista med små sprickor i gelcoaten blir det lätt till större bitar som försvinner. Gjorde det misstaget själv, med den följden att däcket blev riktigt rent men med massor med små "svarta" prickar som var små små håö i gelocoaten. Konsekvensen blev målning av hela däcket istället - knappast vad jag hade tänkt mig

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Rengöring av antihalkmönstret?

Inlägg av GaryGary » tor 23 apr 2009, 10:15

Passar på att glida in i tråden. Jag står just i begrepp att ta till min högtryckspruta på däck. Jag har haft tur att ha en brandgata på ena sidan och på den andra sidan har redan båten gått i. De flesta båtarna runt om i övrigt är rena och klara för helgens sjösättning. Idag är det vindstilla. Anses det vara ok att då, på ett ansvarsfullt sätt, ta till sprutan? Eller blir man förevigt märkt som "högtrycksmaxin"?

Skriv svar