Avgasutsläpp
Avgasutsläpp
Vi ska flytta ett avgasutsläpp som går ut under vattenytan.
Tanken är att släppa ut ovan vatten, antingen på sidan eller på häcken. Båten har positiv häck.
Synpunkter?
Tanken är att släppa ut ovan vatten, antingen på sidan eller på häcken. Båten har positiv häck.
Synpunkter?
Re: Avgasutsläpp
På vår båt, med rak akterspegel, så sitter utblåset mitt där bak. Tyvärr så blir "rumpan" ganska fort grådaskig och ser allmänt tråkig ut. Kan kanske delvis bero på en trött spridare, men inför kommande säsong så kommer avgasröret att förlängas för att om möjligt minska på nedsmutsningen. Om man får samma problem med en positiv häck vet jag inte, men fick jag välja placering av utblåset på vår båt så skulle den definitivt hamna på sidan.
Lasse
Lasse
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Jag var på väg att svara samma sak gällande en båt med negativ akter. (Vad det nu är värt i det här fallet)
Jag var på vippen att flytta ett fullt fungerande utblås från aktern till sidan pga:
1) Sot
2) förmodat lägre ljud av såväl motor som "plask" från kylvatten.
Nackdelen skulle väl vara om det hamnade under vatten vid kryss & krängning.
Jag var på vippen att flytta ett fullt fungerande utblås från aktern till sidan pga:
1) Sot
2) förmodat lägre ljud av såväl motor som "plask" från kylvatten.
Nackdelen skulle väl vara om det hamnade under vatten vid kryss & krängning.
När jag blundar ser jag framför mig minnesbilder av båtar med utsläppet på sidan, t.ex Maxi 95 m.fl, där man ser en massa sot kring hålet. Jag tror tyvärr inte det är en 100 % lösning.
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Inte tusan försvinner sotet bara för att hålet är på sidan - möjligen kan luften ha en mer laminär (virvelfri) strömning på sidan än om det är på aktern. Detta borde ge mindre sot i allafall.Eilean skrev:När jag blundar ser jag framför mig minnesbilder av båtar med utsläppet på sidan, t.ex Maxi 95 m.fl, där man ser en massa sot kring hålet. Jag tror tyvärr inte det är en 100 % lösning.
Sen får man ju inte glömma att aktern är den som andra förhoppningsvis ser mest av
Med tanke på hur vår akterspegeln är nedskitad så tror jag det mesta av sotet kommer vattenvägen och inte från luften.Sneseglarn skrev:Inte tusan försvinner sotet bara för att hålet är på sidan - möjligen kan luften ha en mer laminär (virvelfri) strömning på sidan än om det är på aktern. Detta borde ge mindre sot i allafall.
Lasse
Tack för synpunkterna. Sidan är nog vad jag tänkt mig, jag kan föreställa mig att luftströmningen kan ställa till det om man blåser ut i häcken. Sot tror jag man får leva med men det går ju att tvätta.
Läste ett tips nånstans att man kan trycka en en bit slang (ca 1 dm) i genomföringen så man får en liten "skorsten". Ska tydligen minska nedsmutsningen. Har inte provat själv men tänkte göra det i år. Kostar ju inget att prova.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Jo jag har hört det också, kan vara värt att prova.hedgehog skrev:Läste ett tips nånstans att man kan trycka en en bit slang
En av mina kamrater hävdar dock att om det är en Volvo ska slangen vara några meter
Det är riktigt. Den på insidan, alltså.bosseh skrev:En av mina kamrater hävdar dock att om det är en Volvo ska slangen vara några meter
Det lär finnas en avgasgenomföring med droppkant, som skall kunna gå att använda också. Jag hade hur som helst satt utloppet på aktern och en liten bit upp. Visserligen är en sotad akterspegel en styggelse men inte på långa vägar som en svartstrimmig fribordsida.
Anders S
Många båtar har en badstege på akterspegeln: Sotig akterspegel + badstege = sotiga tår!
Fast det där med sot har jag sluppit den senaste sommaren ! (tack vare att jag slängde ut den gamla VPn)
Fast det där med sot har jag sluppit den senaste sommaren ! (tack vare att jag slängde ut den gamla VPn)
Spetsiga båtar gör djupare hål.
Det finns två möjligheter för avgasutsläpp från ett fartyg.
En båt har detsamma på akterspegeln. Ett skepp kan ha utsläpp antingen på akterspegeln, eller via en eller flera skorstenar belägna med sitt masscentrum något akter om midskepps.
Avgasutsläpp vid sidan är en ful styggelse. Dessutom är en sotig båtsida både bedrövlig och tydande på en osund motor! Ingetdera har något som helst samband med båtmässighet förutom bristen på densamma!
Nej Bosse, slå de här idéerna ur hågen!
mvh Sven-Barry
En båt har detsamma på akterspegeln. Ett skepp kan ha utsläpp antingen på akterspegeln, eller via en eller flera skorstenar belägna med sitt masscentrum något akter om midskepps.
Avgasutsläpp vid sidan är en ful styggelse. Dessutom är en sotig båtsida både bedrövlig och tydande på en osund motor! Ingetdera har något som helst samband med båtmässighet förutom bristen på densamma!
Nej Bosse, slå de här idéerna ur hågen!
mvh Sven-Barry
Det finns två möjligheter att förbränna diesel i småbåtar :
direktinsprutade där mycket av dieseln förvandlas till sot pga den lilla dimensionen och de grova dropparna eller
virvelkammare där bränslet tumlar runt och förbränns till största delen innan
de stöts ut genom avgasrörer.
Med den första typen blir det sotigt vilken sida man än släpper ut avgaserna.
Den andra typen kan i gynnsamma fall sprida luktlösa och praktiskt taget
sotfria avgaser på det ställen man finner lämpligt.
Och, det ligger en viss tjusning att kunna gå ut på badstegen med draggen utan att omges av ett sotmoln.
direktinsprutade där mycket av dieseln förvandlas till sot pga den lilla dimensionen och de grova dropparna eller
virvelkammare där bränslet tumlar runt och förbränns till största delen innan
de stöts ut genom avgasrörer.
Med den första typen blir det sotigt vilken sida man än släpper ut avgaserna.
Den andra typen kan i gynnsamma fall sprida luktlösa och praktiskt taget
sotfria avgaser på det ställen man finner lämpligt.
Och, det ligger en viss tjusning att kunna gå ut på badstegen med draggen utan att omges av ett sotmoln.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jag kanske var lite otydlig, det ska inte vara ett avgasutsläpp mitt på sidan utan det hamnar precis för om låringen och kommer att blåsa lite snett neråt.
Sotet ser jag inte som ett så stort problem, blått skrov maskerar en del. För mig är det viktigast att det inte stinker dieselavgaser i sittbrunn.
Skorsten är lockande men lite opraktiskt eftersom man måste fälla den när man ska segla.
Sotet ser jag inte som ett så stort problem, blått skrov maskerar en del. För mig är det viktigast att det inte stinker dieselavgaser i sittbrunn.
Skorsten är lockande men lite opraktiskt eftersom man måste fälla den när man ska segla.
Haver en avgasgenomföring med en kort gummibit i, c:a 34- cm med en droppläpp.
Kommer rakt ur aktern, som är positiv.
Akterspegeln är alltid ren, inget sot.
Men det beror nog mest på att jag har en bensintvåtaktsinombordare modell Vire, tror det är värre för stackare med dieslar.
Kommer rakt ur aktern, som är positiv.
Akterspegeln är alltid ren, inget sot.
Men det beror nog mest på att jag har en bensintvåtaktsinombordare modell Vire, tror det är värre för stackare med dieslar.
Alla borde ha skägg