vatten i oljan i drevet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

vatten i oljan i drevet

Inlägg av Mahogny » ons 08 apr 2009, 12:03

Tappade ur oljan i mitt Yanmar S-drev genom oljepluggen i botten. Har nu låtit oljan stå någon dag i ett transparant kärl för att se om den skiktar sig och faktiskt -längst ned finns ett undre skickt (någon dl) som är gråblaskigt medan resten av oljan är olje-brun/grön. Alltså är det lite vatteninblandning i oljan, som jag ser det. Det var 3-4 år sedan jag senast tappade ur oljan på detta sätt när båten står på land-annars har jag sugit ur oljan genom påfyllningshålet och då misstänker jag att man inte får med allt, speciellt inte det längst ned och det är där vattnet finns. Det jag ser är alltså samlat vatten från flera år.

Då kommer frågorna:
-Är det farligt med lite vatten i drevoljan?
-Vilka packboxar i Yanmar-dreven brukar behöva bytas och är det omständigt?
-Kan det vara kondensvatten eller kan det ha kommit in på ngt annat sätt än via tätningar utifrån (under ytan)?
-tips o trix?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vatten i oljan i drevet

Inlägg av Anders S » ons 08 apr 2009, 17:26

Mahogny skrev:Tappade ur oljan i mitt Yanmar S-drev genom oljepluggen i botten. Har nu låtit oljan stå någon dag i ett transparant kärl för att se om den skiktar sig och faktiskt -längst ned finns ett undre skickt (någon dl) som är gråblaskigt medan resten av oljan är olje-brun/grön. Alltså är det lite vatteninblandning i oljan, som jag ser det. Det var 3-4 år sedan jag senast tappade ur oljan på detta sätt när båten står på land-annars har jag sugit ur oljan genom påfyllningshålet och då misstänker jag att man inte får med allt, speciellt inte det längst ned och det är där vattnet finns. Det jag ser är alltså samlat vatten från flera år.

Då kommer frågorna:
-Är det farligt med lite vatten i drevoljan?
-Vilka packboxar i Yanmar-dreven brukar behöva bytas och är det omständigt?
-Kan det vara kondensvatten eller kan det ha kommit in på ngt annat sätt än via tätningar utifrån (under ytan)?
-tips o trix?
Njae, inte litet vatten och ite om man dränerar under vintern.
Packboxarna som skall bytas bör vara de inre. Det finns fyra, två som man kan byta själv, två som kräver isärtagning och en verkstadspress.
Det är nog inte kondensvatten. Tätningar läcker en smula - det är normalt.
Anders S

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: vatten i oljan i drevet

Inlägg av Mahogny » tis 14 apr 2009, 07:15

OK, så det är egentligen bara att testa åka en säsong till så får jag ta ställning till situationen i höst, beroende på hur mycket vatten som kommit in.

Skriv svar