Bytte idag bälg åt en "farbror" den gamla var från 81 (nittonhundraåttioett) 28 år gammal!
Såg som ny ut! Någon som hittat någon äldre?
Äldsta bälgen?
Äldsta bälgen?
Spetsiga båtar gör djupare hål.
Re: Äldsta bälgen?
Jag utgår ifrån, at det er en bälg til ett segelbåtsdrev (Volvo Penta ?) du taler om?
Njae, jag skal byte efter 16år, men forventer oxå, at den bälgen som jag demonterer er præcis lika den nya.
Och ingen har någonsinn hørt om havarier med bälgar???????????
Mao, vi betaler bara pengar till ingen nytte til varv och Volvos's reservdelsaffär.
Njae, jag skal byte efter 16år, men forventer oxå, at den bälgen som jag demonterer er præcis lika den nya.
Och ingen har någonsinn hørt om havarier med bälgar???????????
Mao, vi betaler bara pengar till ingen nytte til varv och Volvos's reservdelsaffär.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Bälgens bytesperiod är naturligtvis satt oerhört konservativt - konstigt vore det ju annars. Problemet är ju att ställa det absolut sämsta tänkbara fallet mot normalfallet. Bälgen byter man ju inte därför att den är på väg att spricka, utan för att den aldrig skall komma ens i närheten av att spricka. Det är inte orimligt att en 30 år gammal bälg ser finfin ut, men man kan ju faktiskt fråga sig om den verkligen är "som ny" och att den faktiskt skulle ha ålderssprickor eller ha blivit stel väntar sig väl ingen?
Bara som en reflekterande jämförelse: Vem skulle se det som naturligt att serva sin livflotte vart 30:e år?
Bara som en reflekterande jämförelse: Vem skulle se det som naturligt att serva sin livflotte vart 30:e år?
Anders S
Jag menar ju nu inte att man ska sk..ta i att byta bälg naturligtvis! Mera så att jag blev förvånad över att den inte var bytt tidigare.
Därav trådtiteln "Äldsta bälgen"
Därav trådtiteln "Äldsta bälgen"
Spetsiga båtar gör djupare hål.
Det blev ju präktigt värre, mitt inlägg, men det var bara välment
Efter 30 år är det i alla fall dags, hur man än ser på saken.
Efter 30 år är det i alla fall dags, hur man än ser på saken.
Anders S