Göran Schildt
Re: Göran Schildt
Har bara läst Lars Hässlers hänvisningar. Är det historisk underhållning eller underfundig kombination av segling/historia/eftertanke?
Jag skulle påstå att det oftast handlar om en reseskildring med många beskrivningar av både historia och aktuella möten. GS är intresserad av historia, arkitektur och människor, utan inbördes ordning. En utstakad miniexpedition för att beskåda ett grekiskt ötempel kan lätt svänga till att handla om de som han träffar på vägen eller en betraktelse över hur det är "nu" (då) och det klassiska byggnadsverket får komma någon annan gång. Jag tycker böckerna är omväxlande och rika på infallsvinklar.
Anders S
-
Klas Göran Asplund
- Trogen medlem
Jga förstår varför Lars Hässler så ofta refererar till Göran Schildts böcker. Dels för den kuskap om Medelhavsländernas och antikens historia han besatt, dels för det vackra språk med vilket han delgav oss sina kunskaper. Det är få svenska böcker jag har läst, som på ett sådant vackert sätt kan beskriva en alldaglig händelse eller tvärt om, göra en alldaglig händelse till en läsupplevelse.
Därför en uppmaning till alla världsomseglare med författarambitioner eller i vart fall hemsidor med resedagböcker; läs Göran Schildts böcker innan ni sätter igång. Jag lovar att ni kommer att få en stor läsekrets. Tyvärr finns det dagböcker på nätet som är så dåligt skrivna att läsekretsen minskar direkt efter det den tagit del av sidan som beskriver resesällskapet.
KGA
Därför en uppmaning till alla världsomseglare med författarambitioner eller i vart fall hemsidor med resedagböcker; läs Göran Schildts böcker innan ni sätter igång. Jag lovar att ni kommer att få en stor läsekrets. Tyvärr finns det dagböcker på nätet som är så dåligt skrivna att läsekretsen minskar direkt efter det den tagit del av sidan som beskriver resesällskapet.
KGA