Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Inlägg av Anders S » fre 03 apr 2009, 15:39

Jga har haft förmånen att få det senaste numret av På Kryss tillsänt mig.
O,lycka. Denna tidning har nått helt nya höjder, omsider.

Till att börja med - den kommer i en vacker, praktisk plastpåse, antagligen för att inte oberättigade skall kunna läsa den olovandes. Bara en sådan sak. Sedan har den nya chefredaktör, (en sådan kvinna, Kristina är lämnad i lä, ordentligt!) lyckats att göra tidningen precis rektangulär, och alla sidor är precis lika stora. Fantastiskt! Påsen passar också perfekt.

Nu tittar vi litet på strukturen: Först reder vi ut hur tidningen lyckas med att hålla pulsen mot den sk marknaden, och det tycker jag man gör på ett oerhört vederhäftigt sätt. Av tidningens 82 sidor består inte mindre än 20 HELSIDOR och ungefär lika många halv- eller tredjedelssidor av värdefulla, helt självständiga meddelanden från olika företag. Sedan samarbetar man med marknaden redaktionellt också - under rubriken "Nytt och nyttigt" ger man ytterligare fem helsidor förstklassig konsumentinformation, givetvis i fullt samarbete med försäljningsföretagen. Det är gott att även På Kryss har insett att handeln och försäljningen måste stimuleras. Heder åt den nya, eminenta redaktionen!

Under rubriken nya båtar visar man upp en ny vacker långfärdsbåt från Nimbus, och den nya Bavaria 35:an. Detta är extra intressant, eftersom aktuella frågor om åtminstone Bavaria kan besvaras. Här avslöjar man brutalt sanningen om... varför Bavaria i Sverige inte ställer ut på alla mässor och ger värdefulla tips om hur en Bavaria bäst möbleras för att passa in i St Tropez eller Cannes (ja, Cannes stavas Canwnes", men där kan vi väl lita på Brendan, kan jag tänka).

Sedan har man en spännande reseskildring, där det strävsamma paret Erling och Carina är ute på seglingsäventyr, igen. Här berättar man kändishistorer, beskriver de lokala restaurantenas bästa sopprecept och förmedlar härliga upplevelser. Som en extra bonus till läsarna ger man dem sedan möjlighet att uppleva samma sak, ty man har en helsidesannons för en resebyrå, där "erfarna eskaderledare från Kryssarklubben" följer med - så nog förmedlar man härliga upplevelser, alltid. Det är med stolthet man ser hur redaktören skickligt kombinerar konsumentupplysning, reportage och ett aktivt arbete för att erbjuda medlemmarna samma möjligheter man själv har fått.

Att Jonas Ekblad, denna stöttepelare, har skrivit flera egna artiklar denna gång är ju en omväxling. Men Internet har inte heller denna gång försummats - se hur skickligt han sammanfattat Tania Aebis senaste resa!

Det är ju alldeles fantastiskt hur På Kryss har utvecklats, får man säga. Särskilt får man säga det i insändarspalten.

Nog om detta. Nu skall jag läsa Båtliv.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Inlägg av SWE54 » fre 03 apr 2009, 15:43

Ja det är ju bara att tacka för denna högst underhållande recension!
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Re: Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Inlägg av Tobbe » fre 03 apr 2009, 15:50

Satan vad alla på detta forum börjar likna bittra gamla bakåtsträvande besserwissers...

Tyckte det var ganska kul att surfa runt här för några år sedan men nu känns det bara ointressant och destruktivt..

Får leta upp ett annat forum med lite mer positiva karaktärer..

//Tobbe

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Inlägg av Anders S » fre 03 apr 2009, 16:02

Tobbe skrev:
Får leta upp ett annat forum med lite mer positiva karaktärer..

//Tobbe
Då passar säkert SXK:s eget forum utmärkt.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Inlägg av S-B A-son » fre 03 apr 2009, 16:14

Att en tidning innehåller x antal sidor annonser lär vi få acceptera, försåvitt vi inte vill betala y ggr mer för tidningen.

Det mindre lustiga är ju att det verkar vara svårt för tidningen att hålla rågången klar mot annonsörerna. Jag tänker speciellt på Bavaria, som står för en stadig och stor del av tidningens annonsintäkter. Nog känns det som att man minst sagt tassar fram i det redaktionella materialet. Det har förvisso funnits embryon till något lite mer än medhårsstrykning, men det är alltför sällan man visar självständighet.

Jag skulle gärna se en klarare konsumentprofil, att man ägnade tidningsutrymme mer åt ordentlig gransking än åt omforulerat marknadsföringsmaterial.

Sen tycker jag att Erlings och Carinas artiklar oftast är läsvärda (eller skall man nu skriva Carinas och Erlings?) men att de tyvärr ibland luktar en aning illa. Båtlackering etc. Åter en fråga om gränsdragning, något som verkar övermåttan svårt! Höjd över varje misstanke?

PX är i mitt tycke Sveriges bästa båttidning. Något som säger mer om resten av tidningarna än om PX.

mvh Sven-Barry

PS. Nu skall jag strax sprätta plasten DS.

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Inlägg av Tomas E » fre 03 apr 2009, 16:33

Anders S skrev:
Nu tittar vi litet på strukturen: Först reder vi ut hur tidningen lyckas med att hålla pulsen mot den sk marknaden, och det tycker jag man gör på ett oerhört vederhäftigt sätt. Av tidningens 82 sidor består inte mindre än 20 HELSIDOR och ungefär lika många halv- eller tredjedelssidor av värdefulla, helt självständiga meddelanden från olika företag. Sedan samarbetar man med marknaden redaktionellt också - under rubriken "Nytt och nyttigt" ger man ytterligare fem helsidor förstklassig konsumentinformation, givetvis i fullt samarbete med försäljningsföretagen. Det är gott att även På Kryss har insett att handeln och försäljningen måste stimuleras. Heder åt den nya, eminenta redaktionen!

Under rubriken nya båtar visar man upp en ny vacker långfärdsbåt från Nimbus, och den nya Bavaria 35:an. Detta är extra intressant, eftersom aktuella frågor om åtminstone Bavaria kan besvaras. Här avslöjar man brutalt sanningen om... varför Bavaria i Sverige inte ställer ut på alla mässor och ger värdefulla tips om hur en Bavaria bäst möbleras för att passa in i St Tropez eller Cannes (ja, Cannes stavas Canwnes", men där kan vi väl lita på Brendan, kan jag tänka).

Sedan har man en spännande reseskildring, där det strävsamma paret Erling och Carina är ute på seglingsäventyr, igen. Här berättar man kändishistorer, beskriver de lokala restaurantenas bästa sopprecept och förmedlar härliga upplevelser. Som en extra bonus till läsarna ger man dem sedan möjlighet att uppleva samma sak, ty man har en helsidesannons för en resebyrå, där "erfarna eskaderledare från Kryssarklubben" följer med - så nog förmedlar man härliga upplevelser, alltid. Det är med stolthet man ser hur redaktören skickligt kombinerar konsumentupplysning, reportage och ett aktivt arbete för att erbjuda medlemmarna samma möjligheter man själv har fått.

Citat från http://www.sxk.se/tekniska/index.asp, undertecknat Stefan Kindeborg, Ordförande SXK Båttekniska Nämnden:

"SXK är en konsumentorganisation som verkar i våra medlemmars intresse---"

Här tycks kartan överensstämma med terrängen med snarast ultramodern, digital precision!

Ska vi gissa på att "konsumentorganisationen" SXK raskt går från (påstådda) dryga 40.000 medlemmar till mindre än 30.000 under loppet av ett par intensiva lågkonjunkturår?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Senaste numret av På Kryss - mycket bra

Inlägg av Brendan » fre 03 apr 2009, 17:06

Man kan som Anders S gör tänka negativt och ondgöra sig över vad andra skriver. Ingenting är bra. Tidningen På Kryss är rena sopor i hans ögon.

Anders S, du som tycks använda större delen av din vakna tid för att skriva inlägg på Sailguide, varför inte försöka tänka positivt för en gångs skull och ge andra skribenter den uppskattning de är värda. Och om nu SXK:s medlemstidning är så eländig, varför ställer du inte din skrivklåda till redaktionens förfogande och hjälper dem på fötter? Varför bara klaga istället för att göra något åt saken? Eller du kanske redan har gjort det och blivit refuserad? Därav din fullständigt obegripliga och osympatiska mjältsjuka?

Själv uppfattade jag senaste numret av På Kryss så här:

Visst är det en välkänd Sailguideprofil som skriver under Åtta glas i senaste numret av På Kryss? Det är just sådana små kåserier som bidrar till att göra På Kryss till Sveriges i särklass bästa seglingstidning.

Tidningen är full av spännande, intressanta och tänkvärda artiklar. Roligt att återknyta kontakten med Tania Aebi, som vuxit upp och blivit stor. På Kryss' utmärkta artikel inspirerar mig till att läsa om hennes bok Jungfruresan.

Att läsa om distansseglingen 24-timmars är alltid lika givande. Det är tråkigt att seglingsformen inte lockar särskilt många numera. Konceptet är värt ett bättre öde. Det är utmärkt att På Kryss skriver om 24-timmars för att blåsa nytt liv i denna "Sveriges bästa seglarskola".

Jonas Ekeblads rapport från Allt för Sjön gav flera tankeställare. Mycket intressant läsning.

Det var också efterlängtat att få ett utförligt genmäle från gamle SXK-ordföranden, som tillsammans med styrelsen blev avsatt under buller och bång. Denna sak har flitigt diskuterats på Sailguide och nya kommentarer från de inblandade måste vara av stort intresse att ta del av för dem som deltog i debatten.

Aprilskämtet var ju ovanligt bra men tyvärr kom tidningen för sent för att det skulle vara aktuellt. Vi är många som numera får tidningen någon vecka för sent. Här finns anledning till klander. Skärpning!

Makarna Matz' reseberättelse från de eoliska öarna var verkligen fascinerande. Trevligt också med anknytningen till Ingrid Bergman (med Fjällbackaanknytning).

Hasse Bauers porträtt av Magnus Woxén var också synnerligen läsvärt med många förnämliga bilder.

Jonas Ekeblads artikel om nödsändare känns väldigt angelägen. Uttömmande. Nyttig läsning.

Det var också roligt att läsa om Volvo Ocean Race, även om tävlingen den här gången inte tilldrar sig nämnvärt intresse.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Inlägg av Anders S » fre 03 apr 2009, 18:27

Brendan skrev:Man kan som Anders S gör tänka negativt och ondgöra sig över vad andra skriver. Ingenting är bra. Tidningen På Kryss är rena sopor i hans ögon.

Anders S, du som tycks använda större delen av din vakna tid för att skriva inlägg på Sailguide, varför inte försöka tänka positivt för en gångs skull och ge andra skribenter den uppskattning de är värda. Och om nu SXK:s medlemstidning är så eländig, varför ställer du inte din skrivklåda till redaktionens förfogande och hjälper dem på fötter? Varför bara klaga istället för att göra något åt saken? Eller du kanske redan har gjort det och blivit refuserad? Därav din fullständigt obegripliga och osympatiska mjältsjuka?
Så här är det, Brendan:

På Kryss har en unik plattform. Det är en från kommersiella hänsyn frikopplad tidning, utgiven av världens största enskilda seglarförening (har jag fått höra - det kan t o m stämma). Den har inga vinstkrav (eller borde inte ha) och den skulle kunna vara en mycket bra tidning. Speciellt skulle den kunna vara konsumentinriktad, den skulle kunna vara kritisk och den skulle kunna vara en röst för alla de seglare som är kryssarklubbare, semesterseglare och naturentusiaster. Nu är den inte det, utan den går närmast att jämföra med ett rent livsstilsmagasin.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Inlägg av Brendan » fre 03 apr 2009, 19:16

Anders S skrev: Så här är det, Brendan:

På Kryss har en unik plattform. Det är en från kommersiella hänsyn frikopplad tidning, utgiven av världens största enskilda seglarförening (har jag fått höra - det kan t o m stämma). Den har inga vinstkrav (eller borde inte ha) och den skulle kunna vara en mycket bra tidning. Speciellt skulle den kunna vara konsumentinriktad, den skulle kunna vara kritisk och den skulle kunna vara en röst för alla de seglare som är kryssarklubbare, semesterseglare och naturentusiaster. Nu är den inte det, utan den går närmast att jämföra med ett rent livsstilsmagasin.
Vad är det för fel på livsstilsmagasin? Så långt tycker jag tidningen är alldeles utmärkt. Det räcker långt. Sedan kunde den vara mycket mer. Det kan jag hålla med om. Man efterlyser mer kamp för miljön och för båtlivsidkares berättigade krav på att få sina behov tillgodosedda. Tidningen kunde säkert vara mycket bättre i det avseendet. Ändå är den det bästa vi har i Sverige. Och om man vill förändra, varför bara klaga? Gör någonting! Du har ju en utomordentligt god stilistisk förmåga, stora kunskaper och ofta kloka tankar. Mycket av det du skriver här på Sailguide borde kunna finna nåd hos fru Matz och ge mer sting åt tidningen. Har du försökt? Alla inlägg som kom in i förra numret borde väl vara en sporre?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Inlägg av Anders S » fre 03 apr 2009, 19:52

Brendan skrev: Vad är det för fel på livsstilsmagasin
Man måste inte tycka att det är fel på livsstilsmagasin. Men det jag menar med sådana är de kolorerade alster som brukar ligga framme i väntrum och på glasbordet i det hypade vardagsrummet, med vackra bilder på konsumtionsprodukter och meningslöst innehåll för övrigt. Ett livsstilsmagasin tar upp Bavaria ur aspekten hur "detaljlösningarna" passar in i St Tropez och Cannes. En "riktig båttidning" har en artikel om kölgjutning, kvalitetskontroll och vet vikten av att som kritiskt granskande journalist stå bortom kommersiella påtryckningar.

Jag är alltså duktigt trött på det marknadsglättiga och näriga i Sveriges (trots allt) bästa båttidning. Men någon uppryckning på de principiellt viktiga (för en oberoende klubbtidning, särskilt viktiga) punkterna att förhålla sig kritisk (det betyder inte enbart negatv) och agera i medlemmarnas intresse kan jag inte se. Att ha en hyllningsartikel om en produkt man säljer på nästa sida är väl ändå litet, skall vi säga, smålurigt. Hur skall jag kunna ta Jonas Ekblads rekommendationer om EPIRB på allvar om redaktörerna (gamla och nya) tycker att man kan behandla sitt material så?

Allt är inte dåligt, Brendan, långt därifrån. På Kryss är den enda tidningen jag prenumererar på.
Senast redigerad av 2 Anders S, redigerad totalt 0 gång.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Senaste numret av På Kryss - Mycket bra!

Inlägg av Brendan » fre 03 apr 2009, 20:03

Anders S skrev:
Brendan skrev:
Anders S skrev: Så här är det, Brendan:

På Kryss har en unik plattform. Det är en från kommersiella hänsyn frikopplad tidning, utgiven av världens största enskilda seglarförening (har jag fått höra - det kan t o m stämma). Den har inga vinstkrav (eller borde inte ha) och den skulle kunna vara en mycket bra tidning. Speciellt skulle den kunna vara konsumentinriktad, den skulle kunna vara kritisk och den skulle kunna vara en röst för alla de seglare som är kryssarklubbare, semesterseglare och naturentusiaster. Nu är den inte det, utan den går närmast att jämföra med ett rent livsstilsmagasin.
Vad är det för fel på livsstilsmagasin? Så långt tycker jag tidningen är alldeles utmärkt. Det räcker långt. Sedan kunde den vara mycket mer. Det kan jag hålla med om. Man efterlyser mer kamp för miljön och för båtlivsidkares berättigade krav på att få sina behov tillgodosedda. Tidningen kunde säkert vara mycket bättre i det avseendet. Ändå är den det bästa vi har i Sverige. Och om man vill förändra, varför bara klaga? Gör någonting! Du har ju en utomordentligt god stilistisk förmåga, stora kunskaper och ofta kloka tankar. Mycket av det du skriver här på Sailguide borde kunna finna nåd hos fru Matz och ge mer sting åt tidningen. Har du försökt? Alla inlägg som kom in i förra numret borde väl vara en sporre?

Hur ska detta tolkas?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Inlägg av SWE54 » fre 03 apr 2009, 20:09

Pågår kanske....?
De komme la um e litta stunn
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Senaste numret av På Kryss - Mycket bra!

Inlägg av Anders S » fre 03 apr 2009, 20:34

Brendan skrev: Hur ska detta tolkas?
Halt tangentbord? Nu omskrivet)
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Inlägg av Tommy » fre 03 apr 2009, 20:41

För att kasta in en "brandfackla" :roll: så kan jag säga att jag tycker att På Kryss är en av de mer läsvärda tidningarna. Har PK, Praktiskt båtägande och Båtliv (samt Balladbladet och ESK'aren) i brevlådan.

Av dessa är På Kryss oftast väldigt läsvärd genom mer skönlitterära artiklar om resor och platser. Praktiskt Båtägande gillar jag också skarpt, för sina tips och repotage för "fixaren" (jag vet; häll dynga över mig för att jag tycker så :lol: )

Hälsningar
Tommy

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Senaste numret av På Kryss - Fantastiskt!

Inlägg av SWE54 » fre 03 apr 2009, 21:20

Jag har avslutat alla mina prenumerationer på dom här "planksågar-/camping-" tidningarna sedan ett tag. Det är ju samma i allihop och inget av intresse generellt. Jag köper ett och annat lösnummer om det finns något specifikt av intresse men annars får det vara för min del.
Jag skrattade gott åt Anders S första inlägg för det var ungefär så jag upplevde de sista numren av Segling jag hade för några år sedan. När man börjar tycka att "den kom ju i alla fall till rätt adress" så är det nog hög tid att se över prenumerationen...:)
Det finns i alla fall ingen tidning just nu som täcker det jag själv är mest intresserad av.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar