Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av fredrikk » tor 02 apr 2009, 19:00

Jag skall antagligen titta på en båt på lördag. Den har en VP MD5 med råvattenkylning från 77-78 nånting. Båten ligger på land. Kan man på något sätt starta en sådan motor för att se att den är funktionsduglig? Båten är aggressivt prissatt, så om jag inte hittar några direkta fel på den är det nog köpläge, tror jag.

Resten av båten är jag nog kapabel att bedöma själv, men just inombordare är jag nybörjare på.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av Anders S » tor 02 apr 2009, 19:04

Jo, det skall gå. Ett enkelt sätt är att ta en hink och låta vattenpumpen suga ur den. Sedan fyller du på via en vattenslang, direkt i hinken, lagom fort.

Sätter du tryck direkt på kylvattensystemet (vattenslangen direkt på) får du inte veta om vattenpumpen fungerar. Du riskerar också att fylla motorn med vatten, bakvägen.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av Tommy » tor 02 apr 2009, 19:26

Det är ju så vi gör varje höst vid "konserveringen" då båten redan ligger på land. Lossa slangklämman vid kylvattenintaget, ta loss slangen och stick den i en hink istället. Lämpligtvis vatten från en slang om man man kunna köra någon längre tid, en hink på 10 liter dricks upp på någon/några minuter.

Vi kör också några gånger på våren innan båten sjösätts. Skönt att veta att motorn kommer att starta.

Hälsningar
Tommy

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av Brendan » tor 02 apr 2009, 19:38

Jag har haft inombordsmotor i 35 år och har aldrig startat den på land. Det finns ingen som helst anledning. Konserveringen gör man naturligtvis i sjön. En inombordsmotor mår bäst av att gå under belastning. Ingen onödig tomgång.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av Tommy » tor 02 apr 2009, 19:46

Lustigt, i vår märkliga del av landet kör alla sina motorer på land både på höst och vår. Ja, vi Uppsalianer är allt konstiga vi :D För att inte tala om Stockholmarna, samma sak i klubben där när vi hade båten i Stockholm. Vi kör ju båten uppför Fyrisån inför upptagningen, och måste så att säga "pricka in" upptagningen precis. Därför blir det svårt att pricka in så att frostskyddet är det sista man kör in, om man skulle konservera i sjön.

Men jag skulle inte vilja sträcka mig så långt att säga att man "Naturligtvis konserverar motorn på land" :lol: Alla gör ju som passar en bäst, fyrar eller radiomaster...

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av Tylö sun » tor 02 apr 2009, 19:47

Brendan skrev:Jag har haft inombordsmotor i 35 år och har aldrig startat den på land. Det finns ingen som helst anledning.
Men... om man som frågeställaren ska köpa en båt och den står på land, vill man inte då kunna provköra motorn? Det hade i alla fall jag viljat.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av S-B A-son » tor 02 apr 2009, 19:49

Brendan skrev:... Konserveringen gör man naturligtvis i sjön. En inombordsmotor mår bäst av att gå under belastning. Ingen onödig tomgång.
Hur menar du att konservering i sjön skliljer sig från konservering på land?

mvh Sven-Barry

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av fredrikk » tor 02 apr 2009, 19:55

Tack så mycket!

(Åh, hoppas att den är fin, att ingen annan har köpt den i lönndom och att den faller fru k i smaken... Återkommer kanske med rapport på söndag.)

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av Lasse M » tor 02 apr 2009, 22:07

Om du inte träffat på en MD:5a förut så rekommenderas Stefan Fors "MD:5 For Dummies". Du hittar den på http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta ... or-dummies.
Där finns allt (?) om MD5:an och s-drevet och du får garanterat massor med tips och uppslag på vad du bör kolla vid kommande besiktning.

Lycka till
Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av Anders S » fre 03 apr 2009, 06:48

Det enda en händig person med litet dieselerfarenhet inte kan kolla rätt enkelt är hur mycket rosten har fått ta av kylkanalerna.

Här föreslår jag en avslappnad inställning. Är motorn lättstartad, går mjukt och vackert, och inte visar yttre skador, så får man hoppas att det finns gods kvar för några säsonger till. Man hör inte talas om genomrostning så ofta, utan det brukar bli ett problem i samband med att annat inträffar. Då kan "tunt gods" göra det olönsamt med en renovering eller reparation.

Lycka till med besiktningen och köpet (om det blir av). Motorn är viktig, men resten av båten är viktigare :-)
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av fredrikk » fre 03 apr 2009, 08:06

Anders S skrev:Det enda en händig person med litet dieselerfarenhet inte kan kolla rätt enkelt är hur mycket rosten har fått ta av kylkanalerna.

Här föreslår jag en avslappnad inställning. Är motorn lättstartad, går mjukt och vackert, och inte visar yttre skador, så får man hoppas att det finns gods kvar för några säsonger till. Man hör inte talas om genomrostning så ofta, utan det brukar bli ett problem i samband med att annat inträffar. Då kan "tunt gods" göra det olönsamt med en renovering eller reparation.

Lycka till med besiktningen och köpet (om det blir av). Motorn är viktig, men resten av båten är viktigare :-)
Menar du detta som en allmän verifiering av motorns skick, eller som ett förhållningssätt till just godstjockleksfrågan?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av Anders S » fre 03 apr 2009, 20:18

fredrikk skrev:
Anders S skrev:Det enda en händig person med litet dieselerfarenhet inte kan kolla rätt enkelt är hur mycket rosten har fått ta av kylkanalerna.

Här föreslår jag en avslappnad inställning. Är motorn lättstartad, går mjukt och vackert, och inte visar yttre skador, så får man hoppas att det finns gods kvar för några säsonger till. Man hör inte talas om genomrostning så ofta, utan det brukar bli ett problem i samband med att annat inträffar. Då kan "tunt gods" göra det olönsamt med en renovering eller reparation.

Lycka till med besiktningen och köpet (om det blir av). Motorn är viktig, men resten av båten är viktigare :-)
Menar du detta som en allmän verifiering av motorns skick, eller som ett förhållningssätt till just godstjockleksfrågan?
Både och.

Det är inte så lätt att verifiera skicket på en diesel på land. Men om den startar lätt pekar det på att den är tät (bra kompression). Går den mjukt och "vackert" på olika varv är nog bränslepumpen och spridaren OK. Skulle den ryka illa är det inget bra tecken, men att den inte ryker säger inte att den är bra (vit rök är oförbränt bränsle, svart rök är rik blandning, normalt vid start, blårök är vanligen oljeläckage). Bränslerök pekar på spridarproblem, blårök pekar på ventilstyrningar eller kolvringar/cylindrar. Att den lämnar full effekt vet du inte förrän i sjön (kan du utverka ett löfte om viss toppfart?). Efter det kan du inte kolla så mycket mer på land eller utan att köra motorn på olika belastning.

Angående godstjocklek ochh rostspöket så är det ett förhållningssätt. Rosten i kylkanalerna blir ett problem (kanske) ifall något stort måste fixas (cylindrar, topp) och då får man ta det med ro om motorn visar sig vara alltför långt gången.
Anders S

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av kajlahtinen » fre 03 apr 2009, 21:53

Det kanske vore bäst att skriva in en klausul i köpekontraktet om att slutsumman (kanske större delen) betalas efter sjösättning och provsegling/körning. Så har vi gjort många gånger.

MVH
Kaj

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av fredrikk » lör 04 apr 2009, 12:57

Sådär ja. Nu har jag lagt handpenning och skrivit kontakt på en Marieholm 26. Vi vågade oss med andra ord inte så långt från dagens IF. Priset blev 70 kkr, och precis när vi skrivit kontraktet kom näste spekulant och lyckönskade mig till ett bra köp.

Vi skrev en klausul om att säljaren intygade att motorn var körbar utan konstigheter och märklig rök -- och att 10 % av summan betalades när detta var klarlagt.

Jag hade ju egentligen kommit överens med mig själv om att köpa en "färdig" båt, men en fungerande Marieholm 26 med lite ytliga skavanker för 70 kkr tyckte jag var för bra för att missa. Någon av motsatt åsikt? Förutom matsa, då (eller M26 är kanske tillräckligt annorlunda för att finna nåd?).

Enda saken som måste åtgärdas är en spricka i rodret. Förslag?
DSC00141.JPG
En st. roderspricka
DSC00143.JPG
En st. VP MD5.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Starta inombordare m. råvattenkylning på land?

Inlägg av Anders S » lör 04 apr 2009, 16:46

Gratulerar! Marieholm 26 är en trevlig båt. Jag är säker på att det extra fribordet kommer att göra så att båten känns bärigare och mer "lättflytande", så kan du hålla Matsa ifrån dig, om han tuffar till sig. Bra lösning på motorfrågan också.
Anders S

Skriv svar