Båtplats ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
ofan
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 20 feb 2006, 00:00

Båtplats ?

Inlägg av ofan » ons 25 mar 2009, 00:09

HEJ
Har nu skaffat ett gammalt hus i fiskebäck, men så e det 8 års väntetid på båtplats. Har inte kunnat segla på 20 år pga sjukdom. Skall livet va så här ? Seglade förr 707 o Express. Om 8 år e jag 62 år eller död. Vad göra ???????
Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Re: Båtplats ?

Inlägg av sotarn » ons 25 mar 2009, 08:10

Hyra i plats i andra hand, eller prova på en mindre trailerbar båt kanske?
//Daniel

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Båtplats ?

Inlägg av Calle C » ons 25 mar 2009, 10:58

Hej

Lägg ut en boj där du vill ha båten.
Skriv på bojen "Protestboj"

Tidsgarantier finns för sjukvård, operationer etc.
Sjölivet ska naturligtvis ha liknande tidsgarantier, så länge det är orimliga tider bör vi protestera på alla tänkbara sätt.
Calle

Se gla ut

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Båtplats ?

Inlägg av Tylö sun » ons 25 mar 2009, 11:18

Calle C skrev:Lägg ut en boj där du vill ha båten.
Kreativ idé. Men sedan slog det mig: Finns det något som hindrar en från att placera en boj och förtöja båten där? Naturligtvis utanför farlederna eller de rimligt fria passagerna som finns. I var och varannan vik finns det ju små plastekor uppankrade vid en boj sommartid. Hade man inte kunnat tillämpa det i större skala? Naturligtvis funkar det inte här nere på den öppna delen av västkusten, men högre upp (som exempelvis Göteborg) borde ju möjligheterna vara goda att hitta en tekniskt lämplig plats.

Mattias

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtplats ?

Inlägg av Peter_K » ons 25 mar 2009, 12:26

Calle C skrev:Hej
Tidsgarantier finns för sjukvård, operationer etc.
Sjölivet ska naturligtvis ha liknande tidsgarantier, så länge det är orimliga tider bör vi protestera på alla tänkbara sätt.
Varför tror alla västkustbor att småbåtshamnar i direkt ansluting till hemmet är en mänsklig rättighet? Själv har jag (som bor i Stockholm) 4,5 mil enkel väg till hamnen, en klubb som inte får några bidrag över huvud taget.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Båtplats ?

Inlägg av Eilean » ons 25 mar 2009, 12:52

Misil no87 skrev:
Calle C skrev:Hej
Tidsgarantier finns för sjukvård, operationer etc.
Sjölivet ska naturligtvis ha liknande tidsgarantier, så länge det är orimliga tider bör vi protestera på alla tänkbara sätt.
Varför tror alla västkustbor att småbåtshamnar i direkt ansluting till hemmet är en mänsklig rättighet? Själv har jag (som bor i Stockholm) 4,5 mil enkel väg till hamnen, en klubb som inte får några bidrag över huvud taget.
Det kanske är så att trådskaparen flyttade till Fiskebäck just för att komma närmare vatten och därmed sin båt?
Jämför med att du skulle flytta till Dalarö och ändå tvingas ha båten i Bullandö. Det finns nog många västkustbor som inte bor vid havet som också har 4,5 mil till sin båt.
Som Stockholmsbo förråder jag visserligen min etnicitet med detta inlägg, men jag tycker nog Misil´s inlägg var litet...? Njuggt, är det ett bra ordval?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtplats ?

Inlägg av Peter_K » ons 25 mar 2009, 15:21

Tja, kanske det.
Men är det inte så att detta är det vanliga GREFAB-köret som det skrivs om varje vår?
Dvs att kommunen underlåter att skapa tillräckligt med båtplatser för alla goa medborgare?

Fiskebäckkil ligger väl f ö typ en mil från centrala Göteborg - var hamnar vi då i Stockholm för att göra en bra jämförelse?
"Jag har köpt en stuga på Lidingö och där har kommunen åtta års väntetid på båtplats" - eller?

Vad jag menar är, är det en mänsklig rättighet att få en båtplats hos ett kommunalt bolag inom gångavstånd från sin bostad när man bor centralt i en relativt stor stad utan att förvänta sig kötid?
Vad finns det t ex för privata alternativ?
Klubbar?
Möjlighet att starta en bryggförening?
Alla borde ha skägg

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Båtplats ?

Inlägg av fredrikk » ons 25 mar 2009, 16:05

Fiskebäck != Fiskebäckskil.

Fiskebäckskil ligger på Skaftölandet mittemot Lysekil. Fiskebäck ligger syd/väst Göteborg. Frågeställaren hade köpt hus i Fiskebäck.

Själv tycker jag att svaren i denna tråd i snitt är gnälligare än ursprungsfrågan.

Nemertina
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 21:10

Re: Båtplats ?

Inlägg av Nemertina » ons 25 mar 2009, 16:27

Mitt råd är att kolla Blocket (och andra båtsajter, glöm inte lokala båtföreningar). Det brukar alltid dyka upp 2:a handsplatser, även Fiskebäck, Hinsholmen, Saltholmen när det drar ihop sig mot säsongen. Är du beredd att åka lite längre så finns det redan platser på t ex Tjörn ute. Grefab (kommunala hamnarna) tillåter "utlåning" i några år. Däremot får man inte ta ut mer än vad platsen kostar - något att hålla ögonen på. Jag vet många i din situation som får panik, men jag har faktiskt aldrig hört om någon som det inte löst sig för (även om man första året kanske inte får en plats utanför dörren).

Per

ofan
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 20 feb 2006, 00:00

Re: Båtplats ?

Inlägg av ofan » tor 26 mar 2009, 00:28

HEJ
Nä de va inte meningen me o va gnällig. Viste helt enkelt inte om att det var svårt att få båtplats.
La faktiskt ut två bilmotorer till bojen för min 707:a. På 70-talet i Tumlehed. Byggde den på kvarnfalletsvarv i Mölndal. Men sen skaffade jag plats i björlanda för o tävla på kvällsseglingarna där. Lätt som en plätt o få båtplats på den tiden. Tror att det blev nått förbud senare också, mot bojar. Har kollat lite borta vid Önnered, där är det c:a 12års väntetid ( privata bryggor ). Något har ju gått snett när man inte hängt med o bygga bryggor. Men de e väl nått miljöskäl antar jag. Jag har 300 m till bryggorna så det känns rätt fel o köra 7 mil till Tjörn för o få båtplats. Mycke avgaser skulle det bli. Sen e de ju jobbet o osäkerheten om man skall jaga en ny plats varje sommar. Undrar om nån organisation driver på om mer båtplatser ? Ringde byggnadskontoret om att få renovera en gammal brygga ( 5 ruttna stolpar 4dm djupt) men det blev blankt nej. Har funderat lite på en Campus.
Skaffar nog en liten Askeladden med centerbord o drar upp i vassen tills vidare. Glad för alla tips.
Mvh
Stefan

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtplats ?

Inlägg av Peter_K » tor 26 mar 2009, 09:36

Jag måste nog förtydliga mig här känner jag.
Jag tycker naturligtvis att det är tråkigt att du inte får en båtplats och att detta kan hindra dig i ditt båtliv. Så ska det inte vara!
Det jag vände mig mot (och också citerade...) i mitt ursprungliga inlägg var Calles svar.

Uppenbarligen är något väldigt snett i Göteborgsområdet kring båtlivet och hamnverksamheten, men det är som all annan verksamhet där kommuner är största aktör, man klarar inte av att möta efterfrågan i väldigt många fall, vilket leder till lång kötid, vilket i sin tur leder till att de som har pengar kan betalar svinpriser i privat verksamhet eftersom de kan betala och privata alternativen kan ta betalt hos de som vill slippa kötid.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplats ?

Inlägg av Anders S » tor 26 mar 2009, 10:06

Misil no87 skrev: Uppenbarligen är något väldigt snett i Göteborgsområdet kring båtlivet och hamnverksamheten, men det är som all annan verksamhet där kommuner är största aktör, man klarar inte av att möta efterfrågan i väldigt många fall, vilket leder till lång kötid, vilket i sin tur leder till att de som har pengar kan betalar svinpriser i privat verksamhet eftersom de kan betala och privata alternativen kan ta betalt hos de som vill slippa kötid.
Tror du att det skulle bli mycket annorlunda om kommunala hamnar inte fanns i Göteborgsregionen? Man kan alltid påstå att på en fri och informerad marknad med full rörlighet uppstår aldrig en brist eller ett för högt pris, men det visar sig alltid att marknader störs av yttre faktorer. Frågan här nog också om man skall se småbåthamnar som en infrastrukturkomponent eller som ett "venture", en företag med mer eller kort planeringshorisont och lönsamhetskrav inom rimlig tid? Det finns ju inte sådär förfärligt många privata korpfotbollsplaner heller?

Går man runt i båthamnarna drivs de ju mycket ofta som ideella föreningar - en samarbetsform som är som gjuten för den här typen av verksamhet. - ett av de få sätten att skattefritt kunna jobba för att hålle nere priset på sin båtplats. Till exempel har vår egen, klubbadministrerade, arrenderade hamn i Lomma ungefär halva priset per kajmeter gentemot de (få) platser som kommunen hyr ut i kommunal regi, och det är alldeles klart att grundpriset per fysisk båtplats är detsamma eller åtminstone mycket likt. Skillnaden är de platserna belastas med lönekostnader och administration, annars skiljer det inte mycket.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtplats ?

Inlägg av Peter_K » tor 26 mar 2009, 10:45

Jag förordar inte privata hamnar, men heller inte kommunala. I Stockholm vet jag inte ens om det finns kommunala hamnar idag, där är det den klubbverksamheten du själv beskriver som ser till att priserna hålls nere på båtplatser. Kommunerna och markägande stiftelser arrenderar ut marken till klubbarna till ganska marknadsmässiga priser till klubbarna om jag förstår saken rätt, där förekommer sedan en hel del oavlönat arbete från medlemmar (vissa mer, vissa mindre kan man säga...), men detta verkar vara sällsynt i Gbg med närmaste omnejd, eller har jag fel där?

Malmö och Stockholm är ju också ganska stora städer, ändå upplever jag inte denna brist på båtplatser lika påtaglig här (och där..?).
Vad det beror på kan man ju spekulera i.
Men jag tror inte att gnälla på att kommunen inte ordnar platser är rätt väg att gå.
Att jämföra med korpfotbollsplaner haltar, en båt är en betydligt större lyxpryl än ett par jympadojor och en boll, och fotboll är en större folkhälsofrämjare än motorbåtsåka, och det är väl inte skattebetalarnas plikt att hålla med båtplatser till det fåtal personer av kommunens innevånare som har råd/tar sig råd med båt?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Båtplats ?

Inlägg av Eilean » tor 26 mar 2009, 10:49

Man kan ju se hur det är i ett annat båttätt land - England. Där finns ju knappt, om ens någon, kommunal eller motsvarande verksamhet och de ideella klubbarna som tillhandlahåller båtplatser för sina medlemmar är få och slutna.
Istället är marknaden dominerad av privata aktörer. Med en tydlig trend att en stor operatör köper upp allt fler mindre marinor och är på god väg att skaffa sig dominans i alla fall södra England.
Och för den enskilde båtägaren är inte det stora bekymret att finna en båt man har råd att köpa, det stora bekymret är kostnaderna för en båtplats. I attraktiva områden är det inte ovanligt med årskostnader uppåt 100.000 för en 35-fotare. Min engelska vänner ser ut som fågelholkar med kolik när jag berättar att jag betalar drygt 6000 kronor per år för bryggplats med el och vatten för 42 fot nästan mitt inne i Stockholm. Jag måste upprepa flera gånger: "inte i månaden, per år!"

Vi skall nog vara väldigt tacksamma över våra svenska förhållanden, där många kommuner tillhandahåller mark för sina medborgares båtar till ett rimligt pris. Dessutom har vi en stark klubbtradition utan vinstsyfte som säker fungerar som en prispress.
Och naturligtvis, att vi har skyddande skärgårdar och inget tidvatten som naturligtvis förbilligar alla anläggningar.

Sedan skulle man önska att fler kommunala/klubbplatser kom till stånd runt storstäderna, köer på många år lär ju driva upp priserna på sikt och det gagnar inte den fortsatta "folkligheten" i vårt båtliv.
Det är bara att jämföra bilbeståndet på exempelvis Bullandös parkering med motsvarande vid exempelvis Brightons marina. I England är det förbehållet färre samhällsklasser att segla....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplats ?

Inlägg av Anders S » tor 26 mar 2009, 11:08

Misil no87 skrev: Att jämföra med korpfotbollsplaner haltar, en båt är en betydligt större lyxpryl än ett par jympadojor och en boll, och fotboll är en större folkhälsofrämjare än motorbåtsåka, och det är väl inte skattebetalarnas plikt att hålla med båtplatser till det fåtal personer av kommunens innevånare som har råd/tar sig råd med båt?
Hur menar du då? Är det skattebetalarnas plikt att skapa förutsättningar för att spela fotboll, men inte segla?
Anders S

Skriv svar