Eilean skrev:
Men om man ändå skall ha en dator ombord, och inte nöjer sig med en gammal utrangerad laptop, utan vill istället ha något mer permanent och strömsnålt blir priskillnaden inte så stor. Ena alternativet är att utöver datorn med alla tillbehör även skaffa en avancerad plotter som dessutom skall snacka med datorn. En sådan plotter, om den skall konkurrera med datorn i skärmstorlek, hamnar säkert på 15-20'.
Då blir alternativet dator med en vattentät och ljusstark extraskärm, antingen en pek-d:o eller med något av de vattentäta "joystickmössen" som finns inte mycket dyrare.
Att ha en plotter som snackar "båda" vägarna ser jag inte någon fördel med, förutom möjligen viss redundans till ett jäkligt högt pris. Eller vad har jag missat?
Nej, som komplement till datorn ska det räcka med en billig plotter. Typ 5" men helst kanske 7". Ska man kunna få upp en någorlunda fungerande bild från PCn så funkar 7". Tanken är att tex titta på väderfaxet som kommit till datorn eller läsa ett mail mm. Funktionen att plottern ska kunna fungera som fjärrstyrning av datorn är nog inte det som kommer ännu på ett tag. Själv kan jag fjärrstyra datorn från iPhonen, det fungar för mig.
Att styra plottern från datorn tror jag kommer. Min hustrus Tomtom kan jag köra helt från datorn, det är väldigt praktiskt. Att från datorn kunna redigera rutter i plottern är guld värt. Tänk en blåsig och regning dag, då kan jag ligga i slafen och hela tiden se till att min hustru till rors har rätt styrinformation!
Datorn ombord borde vara en fast installerad, strömsnål osv. Det är inget problem om man vill fix lite, grejerna finns, ITX-kort osv. Det är väl ungefär vad Ander har. Sen kan man hänga på USB/Navtex, USB/DWD osv. Skärmen som ska sitta inomhus är inte dyr och kan fungera som TV också.
Sen är det säkert fler än jag som gärna vill ha med sin bärbara dator så ska det vara riktigt bra blir det både omborddator och bärbar!