Värmare
Värmare
Är nyfiken på vilka erfarenheter det finns här anående värmare i båtar. Jag har en Maxi 77, men har ingen värmare i båten. Finns några hyffsade billiga alternativ eller är det en Wallasvärmare eller dylikt som gäller?. Hur bra kommer till exempel Origos Heat Pal funka??
-
Bellona
Wallas värmare
Jag har en gammal wallasvärmare. Denna tjuter obehagligt. Stör båtgrannar mer än ägaren till värmaren. Jag tror att detta till viss del beror på hur värmaren och rögasrör är draget.
-
Gäst
Jag har en Wallas i min Maxi 77 och det fungerar bra. Sitter vid förpikens garderobshyllor på babord sida. Vill man inte slänga ut pengar på en Wallas så kan jag tipsa om billig värmeljusvärmare. Finns för c:a 600-1000 kr.
Fotogenkamin som du köper på Jula, Rusta eller något annat prylföretag kan också vara ett alternativ även om de inte är gjorda för båtar.
/Tomas
Fotogenkamin som du köper på Jula, Rusta eller något annat prylföretag kan också vara ett alternativ även om de inte är gjorda för båtar.
/Tomas
Värmare...
Hej!
Har man tillgång till ström, och det har man ju i de flesta hamnar så klarar man sig bra med t.ex en värmefläkt från Biltema för 198:-(art.nr.40-403, 40-408). Dessa väsnas inte mer än att det går att sova.
Men det är klart, i naturhamnen får man frysa...
//Roger N
Har man tillgång till ström, och det har man ju i de flesta hamnar så klarar man sig bra med t.ex en värmefläkt från Biltema för 198:-(art.nr.40-403, 40-408). Dessa väsnas inte mer än att det går att sova.
Men det är klart, i naturhamnen får man frysa...
//Roger N
-
anders orberg
- Rookie
vämare
ebersprecher, ursäkta om stavningen blev fel
Den ger en kanon värme , den är tyst ( placerad vid aktern).
drar lite bränsle, driftsäker.
Den ger en kanon värme , den är tyst ( placerad vid aktern).
drar lite bränsle, driftsäker.
-
Kåre
sjost
jag är i samma situation, m77 utan värmare, jag ska kolla med den lokala husvagns/husbils verkstaden, dom får in krockade vagnar ibland och det går att komma över typ värmare till bra pris via dom har jag hört, sa det kanske kan vara en ide? Iofs mycket jobb med att anpassa för båt, wallas passar ju rakt av....
K.
jag är i samma situation, m77 utan värmare, jag ska kolla med den lokala husvagns/husbils verkstaden, dom får in krockade vagnar ibland och det går att komma över typ värmare till bra pris via dom har jag hört, sa det kanske kan vara en ide? Iofs mycket jobb med att anpassa för båt, wallas passar ju rakt av....
K.
-
LArs J
Re: Värmare...
Om det nu finns några \"hål i väggen\" lediga. I Marstrand tex ingår el, men det finns bara ett utag på 8 bryggplatser. Om man använder förgreningar får man alltså upp till 8 värmefläktat på 10 A.
/Lars J
Om det nu finns några \"hål i väggen\" lediga. I Marstrand tex ingår el, men det finns bara ett utag på 8 bryggplatser. Om man använder förgreningar får man alltså upp till 8 värmefläktat på 10 A.
/Lars J
Budget
Öppen eld i båten när man sover låter lite farligt. Bodde i en kall och dragig lägenhet för många år sedan och då löste jag uppvärmningen med vattensäck som jag fyllde med varmvatten. Den var klädd med tyg och innehöll 40-50liter och vattnet var fortfarande varmt på morgonen.
Så ett bra gasolkök och några lagom isolerade vattensäckar kanske kan vara ett billigt alternativ för i normal segelbåt borde 10-15liter räcka lätt.
Så ett bra gasolkök och några lagom isolerade vattensäckar kanske kan vara ett billigt alternativ för i normal segelbåt borde 10-15liter räcka lätt.