Tips på små lättskötta kölbåtar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Felicia
Rookie

Tips på små lättskötta kölbåtar?

Inlägg av Felicia » sön 24 jul 2005, 23:19

Funderar på att börja min kölbåtskarriär med en Stortriss. Men kanske missar jag något - det finns väl andra, mindre kända, kölbåtar att fundera på. Som är lika små, lättskötta, kanske med sänkköl? Jag vill göra det så lätt för mig som möjligt och helst sjösätta per trailer, slippa boka kran. Tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Jolleseglaren

bosseblås
Silvermedlem

Inlägg av bosseblås » ons 27 jul 2005, 17:27

Startade en gång för länge sedan med en Stortriss II, som första egna båt. Hade rackarns kul med den t.o.m. på kappseglingar. Lyckades bl.a. natta över fyra vuxna och en boxer i den. Hade den upptagen på en mindre motorbåtklubb. Kölen är ju marginell, så det gick utmärkt på en mycket liten slip, som ingick i medlemsavgiften. Det var också kul att reta andra genom att ligga i natthamn där det var mindre än en meter djupt. :P

HenrikGbg
Silvermedlem

Inlägg av HenrikGbg » ons 27 jul 2005, 21:20

Hej.
Jag har haft min Stortriss i mer än 10 år nu, och fler lär det bli om jag får bestämma. den är liten o lättseglad o man kommer in där de stora inte kan, och priset är väldigt överkomligt, det finns många till salu så man kan leta o hitta en verklig pärla för mindre än 15000 inklusive segel o motor.
Lycka till.

Användarvisningsbild
Stålis
Erfaren medlem

Udda eller bra

Inlägg av Stålis » tor 28 jul 2005, 08:39

Vill du ha en bra båt till en liten peng så köp Stortrissen. Men vill du inte bli en i mängden leta upp en uddabåt. det enda som har varit \"problem\" med min stortriss är rodret som hade sprickor i roderinfästet och de flesta har ett irriterande glapp i roderaxeln. Men det var inget som var något farligt men mest irriterande med att det slår i rorkulten vid segling.

Skriv svar