Compis 28, Johnson 26, Maxi 77?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Compis 28, Johnson 26, Maxi 77?

Inlägg av kajlahtinen » ons 27 jul 2005, 23:44

Har tänkt skaffa mig en båt som är styv (på grund av att våran 3-åriga Daniel har blivit livrädd för krängningar), har stora utrymmen (för två vuxna plus två barn) samt seglar hyggligt (och kostar runt hundra tusen). Som det ser ut så skulle Compis 28 och Johnson 26 och Maxi 77 ha dessa egenskaper. Tacksam för synpunkter. Varför ser man nästan aldrig att någon skulle rekommendera en Johnson 26 på dessa sajter. Finns det månne någon konstruktinsfel på båten som ju har otroliga dimensioner och seglar hyffsat (1,03).

john

Seglar bra

Inlägg av john » tis 02 aug 2005, 19:21

Har seglat långt i min Johnson 26. Båten seglar bra i hårt väder, mycket styv och \"sjöstark\". Känns mkt trygg även i styv kuling ute på östersjön. Stadigt bygge. I lättare vind är den för styv/har för lite segelyta. Trots det är den trevlig även i lättvind eftersom köl och roder \"håller greppet\" även i mycket låg fart. Om du är ute efter en styv båt kan jag verkligen rekommendera den. Fantastiska utrymmen för en 26 fotare. Den ligger även lugnt och stilla i vattnet när man ligger på svaj och skall sova, god nattsömn garanteras. Har aldrig sovit bättre i någon båt.

Svag punkt verkar vara det övre roderinfästet som verkar behöva förstärkas. En plywoodskiva eller större brickor på insidan skrovet rekommenderas. Tar ca 10 min att göra när man väl har plywoodskiva med hål för bultarna på rätt ställen samt en skiftnyckel. Kan göras i sjön då infästningen är ovan vattenlinjen. Såvitt jag kan se är orsaken till den eventuella svagheten att rodret hänger på två punkter som är relativt nära varandra då rodret är ovanligt stort blir \"hävstångseffekten\" blir stark. Eftersom rodret är så stort manövrerar den mycket bra i trånga hamnar, ute till havs behövs någon form av roderlås, annar blir det tungt att ständigt \"brottas\" med rodret. Roderlåset kan vara enkelt. Själv har jag spänner jag ett gammalt skot över sittbrunnen och virar två varv runt rorkulten, det ger bra \"dämpning\". Då kan man få båten att styra själv. Autopilot verkar onödigt.

Johnny

Skriv svar