segelbåt för långfärd max 250"

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem

Re: segelbåt för långfärd max 250"

Inlägg av Brendan » mån 16 mar 2009, 21:43

Anders S skrev:Jag vill icke sätta mig till doms över en död man, det är det enda som hindrar mig att ha starka åsikter om SL.
Strängt taget vet vi inte om Stig Lindgren är död. Han kanske lever ett behagligt liv inkognito på någon diskret söderhavsö.

Men oavsett om han lever eller är död är det viktigt att framhålla att hans exempel inte bör följas om livet är en kärt.

Föräldrar bör nogsamt se till att hans bok inte kommer i händerna på barn och ungdormar, som kan få en fullständigt felaktig uppfattning om sjömanskap.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 mar 2009, 21:46

Brendan skrev:
Anders S skrev:Jag vill icke sätta mig till doms över en död man, det är det enda som hindrar mig att ha starka åsikter om SL.
Strängt taget vet vi inte om Stig Lindgren är död. Han kanske lever ett behagligt liv inkognito på någon diskret söderhavsö.
Du har dina vänliga sidor. Det var en vacker tanke.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 16 mar 2009, 22:15

Eilean skrev:jag tror den gode Brohäll nog hade haft synpunkter på att lansera Vegan som en jordenruntseglare.
Inte nödvändigtvis!

Alla konstruktörer var nog på den tiden starkt berörda av JOG, Junior Offshore Group, som bildades i samband med att minihavskryssaren Sopranino seglades över Atlanten i början av 1950-talet. Sopranino var 5,25 meter lång och skrovet vägde 850 kg. Båten var klinkbyggd, fenkölad med blybulb och saknade motor. Segel i bomull. Patrick Ellam och hans gast Colin Mudie seglade problemfritt men trångt och obekvämt från England till USA via Kanarieöarna och Barbados.

Det var en revolution inom havssegling. Alla begrepp ställdes på ända och havskappsegling kom att fullständigt ändra karaktär.

Boken är en pärla: Patrick Ellam, Colin Mudie: Sopranino - i ett nötskal över Atlanten.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 17 mar 2009, 00:39

Brendan skrev:
Eilean skrev:jag tror den gode Brohäll nog hade haft synpunkter på att lansera Vegan som en jordenruntseglare.
Inte nödvändigtvis!

Alla konstruktörer var nog på den tiden starkt berörda av JOG, Junior Offshore Group, som bildades i samband med att minihavskryssaren Sopranino seglades över Atlanten i början av 1950-talet. Sopranino var 5,25 meter lång och skrovet vägde 850 kg. Båten var klinkbyggd, fenkölad med blybulb och saknade motor. Segel i bomull. Patrick Ellam och hans gast Colin Mudie seglade problemfritt men trångt och obekvämt från England till USA via Kanarieöarna och Barbados.

Det var en revolution inom havssegling. Alla begrepp ställdes på ända och havskappsegling kom att fullständigt ändra karaktär.

Boken är en pärla: Patrick Ellam, Colin Mudie: Sopranino - i ett nötskal över Atlanten.
Jag ser inte så värst många likheter mellan en Vega och exempelvis Sopranino. Dessutom ritades väl den senare för jobbet att korsa Atlanten om jag inte minns fel, (eller var det Santander race?) men knappast den förra. Och S. seglade aldrig jorden runt, den gick över Atlanten en gång i "nedförsbacke".
Hursomhelst, skall man tackla frågan utifrån vilka båtar är möjliga att genomföra en jordenruntsegling med? Eller vilka båtar som är lämpade? Jag föredrar det sistnämda.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 17 mar 2009, 08:56

Eilean skrev:Jag ser inte så värst många likheter mellan en Vega och exempelvis Sopranino. Dessutom ritades väl den senare för jobbet att korsa Atlanten om jag inte minns fel, (eller var det Santander race?) men knappast den förra. Och S. seglade aldrig jorden runt, den gick över Atlanten en gång i "nedförsbacke".
Hursomhelst, skall man tackla frågan utifrån vilka båtar är möjliga att genomföra en jordenruntsegling med? Eller vilka båtar som är lämpade? Jag föredrar det sistnämda.
Vad jag ville fästa uppmärksamheten på är att Sopranino var ett genombrott för små, lätta båtar. Sopranino hade byggts för att Ellam ville visa att en liten lätt båt kunde seglas över Atlanten, något som de flesta på den tiden trodde var omöjligt. Fenköl var också något som de flesta tittade snett på.

Vegan är närmast en jättebåt i jämförelse med Sopranino och var en av de allra första glasfiber/plastickonstruktionerna. Kunde lilla Sopranino segla över Atlanten borde väl Vegan med lätthet kunna segla jorden runt? Så kunde nog resonemangen gå.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 17 mar 2009, 09:27

Brendan skrev:....kunde lilla Sopranino segla över Atlanten borde väl Vegan med lätthet kunna segla jorden runt? Så kunde nog resonemangen gå....
Det håller jag med om. Därmed inte sagt att PB skulle ha hävdat att båten var lämpad för det. Det är min poäng. Men hans kommentar lär vi aldrig få höra.
I övrigt tycker jag Vega är mer inspirerad av de konstruktioner som herrarna Giles, Illingworth och Primrose lanserade på sin tid som exempelvis Myth of Malham och Outlaw.

Däremot kan jag hålla med dig om att boken om Sopranino är ruskigt underhållande läsning, välskriven och humoristisk. Bäst är regeln om omedelbar losskastning inom en timme, utan frågor och skäl om någon av dem så krävde. Och att någon av dem faktiskt ansåg sig nödtvungna att utnyttja möjligheten vid ett tillfälle med någon beväpnad svartsjuk västindier i hälarna!

Cthulu
Guldmedlem

Inlägg av Cthulu » tis 17 mar 2009, 17:12

Måste den ha inombordare och ståhöjd? Hur många är ni? Köp en IF för 50 lakan så har du 200 lakan kvar som du kan äta gott och ha roligt för istället medans du ligger i hamn. Stabilare och säkrare båt hittar du inte och till skillnad från skräp som Vega och liknande så klarar den utan problem att kryssa sig ut från en läkust när det skiter sig. Men som sagt, stor är den inte och inombordare är blott en våt dröm.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 17 mar 2009, 19:53

Cthulu skrev:Måste den ha inombordare och ståhöjd? Hur många är ni? Köp en IF för 50 lakan så har du 200 lakan kvar som du kan äta gott och ha roligt för istället medans du ligger i hamn. Stabilare och säkrare båt hittar du inte och till skillnad från skräp som Vega och liknande så klarar den utan problem att kryssa sig ut från en läkust när det skiter sig. Men som sagt, stor är den inte och inombordare är blott en våt dröm.
Idag känner jag mig elak: I så fall kan Thommy behålla Hydran !

Jag är ledsen om jag sårar någon, men stabilare och säkrare båt kan man utan vidare hitta. Bygger man däremot om sin IF så den liknar Jester (Läs: ser till att den alldeles för stora sittbrunnen åtgärdas) kan det vara en annan sak. Men IF:en utan modifiering har ett alldeles för lite reservdeplacement och kommer att bli direkt farlig när (om) man behöver länsa undan en rejäl storm när sittbrunnen fylls (och det kommer den att göra). Den har många goda egenskaper, men inte för Atlantsegling. Em Marieholm 26 är marginellt bättre, därför att den har mer fribord.

Gillar man IF-stuket men vill ha litet mer "body", är Amigo27 ett säkrare förslag, alternativt en ännu större doldis med IF-stuk, Marieholm 32.
Anders S

Cthulu
Guldmedlem

Inlägg av Cthulu » tis 17 mar 2009, 20:54

Självklart bör man läsa mitt inlägg med de tidigare inläggen kvar i minnet och det är främst Vegan jag tänker på då. Ska jag göra 300 atlantöverseglingar och har en Vega och en IF att välja på, så blir det IF varje gång, även om jag själv är en n00b och inte alls så världsbäst som Anders S. Nu har jag inte ägt en Vega men dock en Tur-80 och en IF. Den ena är en i mina ögon en helt värdelös båt och den andra suverän, gissa vilken. Sen är det inte alla som tycker att IF är så osäker, det får du bara ta precis som jag själv inser att en stålbåt med flera flytkammare är säkrare också. Jag vidhåller dock i att ska man pyssla med såhär små båtar på en långfärd kan man lika gärna go small and cheap och istället ha skoj för pengarna.
Anders S skrev:
Cthulu skrev:Måste den ha inombordare och ståhöjd? Hur många är ni? Köp en IF för 50 lakan så har du 200 lakan kvar som du kan äta gott och ha roligt för istället medans du ligger i hamn. Stabilare och säkrare båt hittar du inte och till skillnad från skräp som Vega och liknande så klarar den utan problem att kryssa sig ut från en läkust när det skiter sig. Men som sagt, stor är den inte och inombordare är blott en våt dröm.
Idag känner jag mig elak: I så fall kan Thommy behålla Hydran !

Jag är ledsen om jag sårar någon, men stabilare och säkrare båt kan man utan vidare hitta. Bygger man däremot om sin IF så den liknar Jester (Läs: ser till att den alldeles för stora sittbrunnen åtgärdas) kan det vara en annan sak. Men IF:en utan modifiering har ett alldeles för lite reservdeplacement och kommer att bli direkt farlig när (om) man behöver länsa undan en rejäl storm när sittbrunnen fylls (och det kommer den att göra). Den har många goda egenskaper, men inte för Atlantsegling. Em Marieholm 26 är marginellt bättre, därför att den har mer fribord.

Gillar man IF-stuket men vill ha litet mer "body", är Amigo27 ett säkrare förslag, alternativt en ännu större doldis med IF-stuk, Marieholm 32.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 17 mar 2009, 22:18

Många tycks ha seglat långt, flera jorden runt, med Folkbåtsvarianten Contessa 26. Thomas Höckne som jag skrev om ovan är en, men även tonåringen Tania Aebi ensamseglade jorden runt med en Contessa 26.

Så duger folkbåten för havssegling lär väl IF-en göra det! Själv har jag haft en IF i ett par år och har bara gott att säga om seglingsegenskaperna. Båten är förstås begynnelsevek men slutstyvheten känns total. Man behöver inte reva. Det går alldeles utmärkt att segla för bara storsegel i mycket hård vind. När det blåser tillräckligt hårt kränger båten så mycket att vinden "blåser av seglet" - det är bara att segla på. Med sin långa, grunda köl är den lugn i rörelserna. Att lägga till för segel med en IF är en dröm. Perfekt kursstabilitet och segdragning. Sittbrunnen är ganska grund och självlänsarna effektiva. Båten lär klara en förfyllning av sittbrunnen utan problem.

Värd att läsa 1: Tania Aebi, Jungfruresan

Förresten på tal om små båtar och stora hav. En av de två som seglade Sopranino över Atlanten var Colin Mudie, som sedermera blev involverad i Tim Severins projekt att upprepa munken Brendans resa i läderbåt över Atlanten från Irland via Grönland till Nordamerika.

Värd att läsa 2: Tim Severin, Brendans resa. Med oxhudsbåt i munken Brendans kölvatten.

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » tis 17 mar 2009, 22:21

Men oavsett om han lever eller är död är det viktigt att framhålla att hans exempel inte bör följas om livet är en kärt.

Föräldrar bör nogsamt se till att hans bok inte kommer i händerna på barn och ungdormar, som kan få en fullständigt felaktig uppfattning om sjömanskap.
Vad är det nu som jag har missat? vad eller var kan man läsa om denna man? så jag vet vad ni pratar om

många svängar hit och dit om båtsar, kanske denna är vägen till gud ...... Allegro 27 "La Bonita" http://www.blocket.se/vi/20254441.htm?ca=9_s

Verkar ju klara av biffen och priset verkar rimligt?
Varmt o skönt inte heller fel........... men påläst om jorden runt är jag inte, finns nog en hel del att ta reda på... eller är det bara att ta med sig pass o ett glatt humör.... kanske är det då man blir en Stig Lindgren?
:?
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 17 mar 2009, 22:31

Bokverket i fråga handlar om hur Stig Lindgren med outtröttlig energi skrapar ihop till en segelbåt, ger sig ut på havet, kommer ca halvvägs runt jorden (ibland), förliser, kommer hem till Sverige igen, börjar om helt barskrapad, ut igen osv. Helt otrolig berättelse om energi och envishet.

Jag kan hålla med om att det är klantigt ibland. Går och lägger sig nära kust, vinden vrider och han kör upp på land. Spiller kokande vatten ner i stövlarna då han lagar mat. osv. Men jag känner ändå någon form av beundran för energin och envisheten. Ödmjukheten och förmågan att ständigt klara sig vidare. T.ex så förliste han med sin Scampi mot sydafrikas klippiga kust. Scampin drogs upp där, och han fick på något konstigt sätt jobb där och reparerade själv båten! (sen "stals" den genom krav på ersättning vid bärgningen av en korrupt domare). Men även då, hem till Sverige, skaffa ny båt och ut igen....

Bild

Det tycker jag är en överdrift. Man kan läsa boken för att lära sig både hur man kan göra, och även vad man bör undvika att göra. Lärorik helt enkelt.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 17 mar 2009, 23:09

Det skrivs ganska lite om alla misslyckade försök att korsa haven. Men det finns ett sort "spill".
Satsa på beprövade konstruktioner.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 17 mar 2009, 23:13

Brendan skrev:Många tycks ha seglat långt, flera jorden runt, med Folkbåtsvarianten Contessa 26.
Det finns några betydelsefulla skillnader mellan Contessa 26 och IF. En är att Contessan har ett högre skrov (mer fribord) en annan är att riggen är betydligt stabilare (masthead med dubbla undervant). Spantrutan avslöjar också att Contessan har en bärigare akter, vilket kan vara bra - sittbrunnen har samma svagheter som IF, dvs den är stor i förhållande till resten av båten. Jag vill hellre jämföra med Marieholm 26 än vare sig IF eller folkbåten. De skandinaviska varianterna är nättare än Folkboats .. Jag tror också att en Contessa är torrare än en IF på kryssen, vilket i så fall inte är alldeles utan betydelse.

Det är inte frågan om att det inte går att segla över Atlanten med en IF, utan om det är det bästa valet om man har en budget om cirkus 250 papp. Har man en IF och vill segla över Atlanten - väl bekomme och segla på. Det går säkert bra, precis som det brukar gå bra för de allra flesta. Både Tur80 och Vega är ett nummer större båtar, och bara en sådan sak som att räkna på hur mycket man har (vill ha) med sig på resan är viktigt.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 17 mar 2009, 23:41

Tommy skrev:Det tycker jag är en överdrift. Man kan läsa boken för att lära sig både hur man kan göra, och även vad man bör undvika att göra. Lärorik helt enkelt.
Det finns en uppsjö av bra böcker om seglingar på öppet hav. Varför då höja den absolut sämsta till idolstatus? För den som är väl insatt i ämnet är det inga problem att direkt förstå att man har att göra med en person som saknar normala spärrar och liksom malen flyger in i ljuslågan och förtärs. Lindgren lärde aldrig av sina misstag. Han var en obotlig optimist, som gjorde om sina misstag om och om igen. Till sist gjorde han ett misstag för mycket.

Naturligtvis kan man läsa boken som en lärobok i hur man absolut inte ska bete sig. Men varför inte hellre läsa de utmärkta böcker som finns om hur man genomför en lyckad färd.

Det finns tusentals böcker alltifrån Joshua Slocums Sailing alone around the world till Danjel Henrikssons Alla sa vi skulle dö.
Läs några av dem istället för Lindgrens beklämmande skildringar av sina tillkortakommanden!

Skriv svar