Det i mitt tycke intressantaste med agerandet är att inga bankstödspengar i realiteten är missade. Staten låter aldrig SEB gå omkull, oavsett formella brott mot regelverket. Wallenberg-Falkengren uppträder anmärkningsvärt utmanande och Borg & Co kan inget göra, åtminstone inte direkt relaterat till detta. Men jag tror inte han är den som glömmer och SEB kommer t ex säkert inte ifråga som rådgivare vid framtida försäljningar av statliga bolag.Mr Q skrev: Sen att hela SEB missade bankstödspengarna pga ledningens lönepåslag är ju egentligen ointressant. Var man (eller kvinna) står givetvis sig själv närmast.
Linjett versus Orust
Re: Linjett versus Orust
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
Att jämföra Mårtenssons med Bjelke/Shapiro haltar betänkligt. När Northern Light övervintrade första gången var de pionjärer och "bröt isen" för seglatser till Arktis. De dokumenterade väl och visade omvärlden något ingen sett förut, med en stor ödmjukhet och vilja att bevara det jungfrueliga livet i regionen. Och bägge har hela tiden varit ambassadörer för hårda restriktioner för att minimera skadeverkningarna av besök i området.Tommy skrev:
Inte så ovanligt med lång stopp i Antarktis, t.ex. paret Bjelke / Shapiro, då var det ingen som raljerade om dem.
Hälsningar
Tommy
Jag tror Bjelke/Shapiro delvis ångrar att de marknadsförde Arktis så väl.
Idag är trycket oerhört hårt av kryssningsfartyg, charterbåtar och privatseglare. Segling i Arktis har fått litet av samma status som att bestiga Mt. Everest. Från att ha varit en äkta bedrift för extremt motiverade och kunniga experter på området har det blivit en kick för folk med massor av pengar som utan vidare kan köpa sig all den teknologi och utrustning som man anser sig behöva. Bilder av sin båt i Arktis är en oerhört stark social markör för många, betydligt tyngre än den dyraste klockan från Cartier eller den största Cayenne-suven.
Bjelkes/Shapiros seglatser i Arktis har lämnat ett arv av kunskaper och medvetenhet efter sig. Det kommer Mårtenssons aldrig göra, bara en mer skit och påfrestningar för naturen.
Ett bidrag till definitionen av "sanna seglare":Eilean skrev: Att jämföra Mårtenssons med Bjelke/Shapiro haltar betänkligt.
Mårtensson är tryckknappsseglare, Bjelke/Shapiro är sanna seglare.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
Jag tror kanske inte vi kommer så vidare värst mycket längre i att diskutera paret Mårtenssons seglatser på de 7 haven. För mig är det ett pensionärspar med en väldigt schysst och fin båt, och en hemsida/blogg som det var kul att ögna igenom. Lite seglarkompetens har de säkert, att framföra denna stora fina båt på världshaven.
Men samtidigt så har de väldigt gott om pengar, genom Herr Mårtenssons tidigare topp-position inom Handelsbanken, och det kommer alltid att reta en del. Se bara på kommentarerna under artikeln i Aftonbladet som var länkad tidigare i tråden
Mig stör det iallafall inte 
Men samtidigt så har de väldigt gott om pengar, genom Herr Mårtenssons tidigare topp-position inom Handelsbanken, och det kommer alltid att reta en del. Se bara på kommentarerna under artikeln i Aftonbladet som var länkad tidigare i tråden
Jag har faktiskt inga problem med Mårtenssons och deras resa, jag är egentligen rätt ointresserad och jag kommer aldrig att kunna ta till mig deras seglats eftersom vi har så olika syn på segling och så olika förutsättningar. Precis som jag också är kallsinning inför exempelvis Sven Lundin/Yrvind och hans eskapader av samma skäl, det finns en avgrund mellan oss i vad vi kan och vill göra.Tommy skrev:Jag tror kanske inte vi kommer så vidare värst mycket längre i att diskutera paret Mårtenssons seglatser på de 7 haven. För mig är det ett pensionärspar med en väldigt schysst och fin båt, och en hemsida/blogg som det var kul att ögna igenom. Lite seglarkompetens har de säkert, att framföra denna stora fina båt på världshaven.
Men samtidigt så har de väldigt gott om pengar, genom Herr Mårtenssons tidigare topp-position inom Handelsbanken, och det kommer alltid att reta en del. Mig stör det inteSe bara på kommentarerna under artikeln i Aftonbladet som var länkad tidigare i tråden
Jag tenderar att drömma och läsa om sådant som liger närmare mig och är inom rimlighetens räckhåll.
Det var ett par unga skånekillar som seglade med en gammal halvtonnare till Antarktis för ett par år sedan. De skrev en spännande blogg, som man kunde följa nästan dag för dag. Det blev nog en tävling mellan dem och Mårtenssons om vem som skulle hinna först till Antarktis och jag tror skåningarna vann. Skånekillarna var där nere ganska länge, träffade mycket folk, såg sig omkring och hann uppleva många av Antarktis' vitt skilda sidor. Det var fascinerande läsning till skillnad från beskrivningen av Yaghans jämförelsevis färglösa blixtvisit. Åtminstone förmedlade inte Mårtensson blogg tillnärmelsevis samma engagemang. Men man blir naturligtvis blasé, när man kan få allt som går att få för pengar.Tommy skrev:Jag tror kanske inte vi kommer så vidare värst mycket längre i att diskutera paret Mårtenssons seglatser på de 7 haven. För mig är det ett pensionärspar med en väldigt schysst och fin båt, och en hemsida/blogg som det var kul att ögna igenom. Lite seglarkompetens har de säkert, att framföra denna stora fina båt på världshaven.
Men samtidigt så har de väldigt gott om pengar, genom Herr Mårtenssons tidigare topp-position inom Handelsbanken, och det kommer alltid att reta en del. Se bara på kommentarerna under artikeln i Aftonbladet som var länkad tidigare i trådenMig stör det iallafall inte
Därmed inte sagt att Arne Mårtensson inte skulle kunna vara en "sann seglare". Men båten är för stor för att komma in i de intressanta naturhamnarna och till de gamla lastageplatserna och det är så mycket att vara rädd om, som kan gå sönder och också gör det.
En dum fråga från en avundsjuk fattiglapp: Om man seglar runt jorden i en topputrustad lyxbåt för 15 Miljoner. Hur gör man i hamnar då, särskilt i t.ex. Afrika. Man lär ju ha problem att lämna båten med ögonen mer än 100 meter. En sak att det är mycket pengar tid och energi som ligger och guppar vid gästbryggan. Men det är ju dessutom ens resefordon. Skulle den stjälas står man där med en kavaj och ett master card, i en främmande hamn i t.ex. Sydamerika.
Finns det säkerhetsvakter i hamnarna?
(Från en Stockholms Skärgårds snedseglare, med inslag av något förvirrat LYS-race möjligen.
)
Finns det säkerhetsvakter i hamnarna?
(Från en Stockholms Skärgårds snedseglare, med inslag av något förvirrat LYS-race möjligen.
Och bara för att lägga lite lök på laxen och strö lite mera salt i såren så fick Hr M sin HR i avskedspresent av sina kamrater... Nåja en del kanske skulle kalla det avgångsvederlag... men i alla fall...Tommy skrev:Jag tror kanske inte vi kommer så vidare värst mycket längre i att diskutera paret Mårtenssons seglatser på de 7 haven. För mig är det ett pensionärspar med en väldigt schysst och fin båt, och en hemsida/blogg som det var kul att ögna igenom. Lite seglarkompetens har de säkert, att framföra denna stora fina båt på världshaven.
Men samtidigt så har de väldigt gott om pengar, genom Herr Mårtenssons tidigare topp-position inom Handelsbanken, och det kommer alltid att reta en del. Se bara på kommentarerna under artikeln i Aftonbladet som var länkad tidigare i trådenMig stör det iallafall inte
/T
Schysst present! Och snälla kamrater 
Det är bara att gratulera herr Mårtensson.
Han var faktiskt chef för den bank som kostade staten minst pengar i den stora bankkrisen.
Att han dessutom vågar ta en time out och ge sig ut och segla är väl beundransvärt. Andra män i liknande positioner ägnar sin lilla fritid genom att stå med ändan i vädret på någon golfbana. Hur många av hans kollegor skulle skulle våga raka av sig håret (för vissa löser det sig ändå)?
Nog är han en frisk fläkt i super-chefs-församlingen!
Han var faktiskt chef för den bank som kostade staten minst pengar i den stora bankkrisen.
Att han dessutom vågar ta en time out och ge sig ut och segla är väl beundransvärt. Andra män i liknande positioner ägnar sin lilla fritid genom att stå med ändan i vädret på någon golfbana. Hur många av hans kollegor skulle skulle våga raka av sig håret (för vissa löser det sig ändå)?
Nog är han en frisk fläkt i super-chefs-församlingen!
Saxat från SEB:s hemsida idag, med bild på en till synes sorgsen Marcus Wallenberg:
Ledningen i SEB avstår från höjd fast lön
Ledningen i SEB har i samförstånd med styrelsen idag beslutat att avstå från sina lönedelar överstigande den fasta baslön som gällde 2008. Med de gjorda förändringarna uppfyller SEB garantiprogrammets krav avseende ersättning för bankens högsta ledning. "Vi tog bort de kortsiktiga rörliga lönedelarna och sänkte den totala ersättningen," säger SEB:s ordförande Marcus Wallenberg.
Kanske blev trycket för stort, även för "de onåbara"?
För att återgå till tidigare inlägg: Jag instämmer, det är givetvis bara att gratulera herr och fru Mårtensson. Vilken normal svensk tjänsteman skulle inte vilja sitta som koncernchef i en stor affärsbank? Det är ju det slutliga jobbet inom finans, det finaste man kan uppnå. Men... jag kan likväl inte hålla mig ifrån den känsla som kommer smygandes rörande denna intressanta person. Alla vd:ar jag stött på hittills har varit otroligt måna om att vara i händelserna centrum. Om någon annan får mer uppmärksamhet på t.ex. ett allmöte, kan man riktigt se hur det kryper i kroppen på dem. Det är någon kemisk process som drar igång. Inget, absolut inget ska stoppa dem från att återta allas uppmärksamhet. Det är mot den bakgrunden något märkligt hur herr Mårtensson (vad heter han i förnamn föresten?) bara släpper allt och sticker till sjöss. Hela sin sociala status, alla vännerna i Djursan, polarna på Kevinge golf, herrklubbarna osv, bye bye.
Men det är just här det skiljer sig åt. Långt innan han kastat loss har det skrivits spaltkilometer om hans planerade tripp. Både av journalister, men även av han själv. Året är 2005 och bloggandet är fortfarande ett tämligen nytt begrepp. Man får nog säga att direktör Mårtensson ligger i frontlinjen, ingen ska missa att han ska ut på haven med sin exklusiva båt. Inget ont i det, idag är det snarare legio att lägga ut hela sitt liv och gärna hela sin familj på nätet. Knappt en resa till jobbet kan gå obehindrat förbi utan några foto och sen publicering.
Själv är jag tyvärr helt mossig, har ingen sida på facebook och kör inte MSN Messenger.
Jag tror inte det är en slump att det finns 186 000 (?) besökare på familjen Mårtenssons blogg. Det är snarare ett mycket viktigt mål att inte försvinna ur rampljuset, att fortfarande utöva påverkan. Att vara en vinnare.
Som jämförelse kan nämnas en bekant till mig som sålde ett internetbolag till Microsoft år 2000 och fick loss ett 9 siffrigt belopp på ett bräde. Han köpte en riktigt stor Swan båt och seglade 3 år i Karibien. Inga bloggar, inga artiklar, han bara tog sin livs drömbåt och åkte. Han bjöd dessutom med kompisar på olika delar av trippen.
Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, jag bara konstaterar att folk fungerar på olika sätt och vd:ar är en intressant kategori människor som skiljer sig från mängden på många olika sätt.
Sådärja litet filosofi så här på fredagkvällen!
PS För övrigt kanske man skulle se över sina banklösningar. Vi är kunder i SEB av gammal van. Men det finns ju många uppstickare med betydligt sundare värderingar, t.ex. Ikanobanken, Avanza Bank, Danske Bank osv. DS
Ledningen i SEB avstår från höjd fast lön
Ledningen i SEB har i samförstånd med styrelsen idag beslutat att avstå från sina lönedelar överstigande den fasta baslön som gällde 2008. Med de gjorda förändringarna uppfyller SEB garantiprogrammets krav avseende ersättning för bankens högsta ledning. "Vi tog bort de kortsiktiga rörliga lönedelarna och sänkte den totala ersättningen," säger SEB:s ordförande Marcus Wallenberg.
Kanske blev trycket för stort, även för "de onåbara"?
För att återgå till tidigare inlägg: Jag instämmer, det är givetvis bara att gratulera herr och fru Mårtensson. Vilken normal svensk tjänsteman skulle inte vilja sitta som koncernchef i en stor affärsbank? Det är ju det slutliga jobbet inom finans, det finaste man kan uppnå. Men... jag kan likväl inte hålla mig ifrån den känsla som kommer smygandes rörande denna intressanta person. Alla vd:ar jag stött på hittills har varit otroligt måna om att vara i händelserna centrum. Om någon annan får mer uppmärksamhet på t.ex. ett allmöte, kan man riktigt se hur det kryper i kroppen på dem. Det är någon kemisk process som drar igång. Inget, absolut inget ska stoppa dem från att återta allas uppmärksamhet. Det är mot den bakgrunden något märkligt hur herr Mårtensson (vad heter han i förnamn föresten?) bara släpper allt och sticker till sjöss. Hela sin sociala status, alla vännerna i Djursan, polarna på Kevinge golf, herrklubbarna osv, bye bye.
Men det är just här det skiljer sig åt. Långt innan han kastat loss har det skrivits spaltkilometer om hans planerade tripp. Både av journalister, men även av han själv. Året är 2005 och bloggandet är fortfarande ett tämligen nytt begrepp. Man får nog säga att direktör Mårtensson ligger i frontlinjen, ingen ska missa att han ska ut på haven med sin exklusiva båt. Inget ont i det, idag är det snarare legio att lägga ut hela sitt liv och gärna hela sin familj på nätet. Knappt en resa till jobbet kan gå obehindrat förbi utan några foto och sen publicering.
Själv är jag tyvärr helt mossig, har ingen sida på facebook och kör inte MSN Messenger.
Jag tror inte det är en slump att det finns 186 000 (?) besökare på familjen Mårtenssons blogg. Det är snarare ett mycket viktigt mål att inte försvinna ur rampljuset, att fortfarande utöva påverkan. Att vara en vinnare.
Som jämförelse kan nämnas en bekant till mig som sålde ett internetbolag till Microsoft år 2000 och fick loss ett 9 siffrigt belopp på ett bräde. Han köpte en riktigt stor Swan båt och seglade 3 år i Karibien. Inga bloggar, inga artiklar, han bara tog sin livs drömbåt och åkte. Han bjöd dessutom med kompisar på olika delar av trippen.
Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, jag bara konstaterar att folk fungerar på olika sätt och vd:ar är en intressant kategori människor som skiljer sig från mängden på många olika sätt.
Sådärja litet filosofi så här på fredagkvällen!
PS För övrigt kanske man skulle se över sina banklösningar. Vi är kunder i SEB av gammal van. Men det finns ju många uppstickare med betydligt sundare värderingar, t.ex. Ikanobanken, Avanza Bank, Danske Bank osv. DS
Att en VD för en av Sveriges största banker tjänar ett antal miljoner per år är nog inte så mycket att uppröras över, förutom på Aftonbladets insändarsidor. Det är helt enkelt bara att komma in i matchen. Själv arbetar jag på Uppsalas (överlägset) mest framgångsrika exportföretag, och våra anställda upptog faktiskt hälften av Expressens beryktade genomgång av beskattning 2008. Ingen, säger ingen, av de anställda är upprörda över det. För mig är inte ekonomi ett nollsummespel, du Q kommer inte att bli rikare för att Herr Mårtensson blir fattigare osv...
Man kan ha invändningar mot höga löner. En invändning för är att det uppmanar till att ge sitt bästa. Att det sedan leder till att de som når den verkliga toppen får otäckt bra betalt får man se som ett nödvändigt ont? Inget samhälle har vågat prova att vara utan den sporren. Eller vänta förresten, det finns sådana länder..Dit vill vi inte Se där, lite filosofi på fredagskvällen.
Man kan ha invändningar mot höga löner. En invändning för är att det uppmanar till att ge sitt bästa. Att det sedan leder till att de som når den verkliga toppen får otäckt bra betalt får man se som ett nödvändigt ont? Inget samhälle har vågat prova att vara utan den sporren. Eller vänta förresten, det finns sådana länder..Dit vill vi inte Se där, lite filosofi på fredagskvällen.
Komma in i matchen? Gå och lägg dig Tommy, börjar bli efter natti natti för dig nu lille blubben.
Kanske ner och nanna i Balladen, den erkända jordenruntbåten?
Du och Uppsalas främsta exportprofiler.
Kanske ner och nanna i Balladen, den erkända jordenruntbåten?
Skillnaden i pris på en Linjett kontra Orustbygge ligger också i att all utrustning på Orustbyggena ligger ett snäpp upp. Inte vad gäller märket på utrustningen utan just vilken version av utrustningen. Orustbyggena är byggda för att hålla, så de väljer utrustning för större båt än andra båtvarv.
Det lustiga med prat om orimliga eller rimliga löner är att samma personer som kritiserar högt betalda chefer oftast hejar friskt på sportprofiler inom fotboll, hockey eller golf.
Är Foppa Forsberg värd 80 mkr per år eller vad det nu var för att spela hockey? Vad tjänar en vass fotbollspelare i jämförelse med Mårtenson? Den ena sparkar boll för ett fotbollslag och gör fans och ägare glada. Den andra har ansvar för massor av anställda och kunders pengar. Hur kan det vara ok med bonus till spelare i ett lag om de vinner, men inte till personer på företag?
Varför är det ok med det ena, men inte det andra?
Är Foppa Forsberg värd 80 mkr per år eller vad det nu var för att spela hockey? Vad tjänar en vass fotbollspelare i jämförelse med Mårtenson? Den ena sparkar boll för ett fotbollslag och gör fans och ägare glada. Den andra har ansvar för massor av anställda och kunders pengar. Hur kan det vara ok med bonus till spelare i ett lag om de vinner, men inte till personer på företag?
Varför är det ok med det ena, men inte det andra?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!