sy om spinnaker?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
GoranA
Platinamedlem
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 07:57
Ort: Stockholm

sy om spinnaker?

Inlägg av GoranA » lör 14 mar 2009, 18:09

Hej,
har en spinnaker som jag av begränsad erfarenhet inte vågat använda än. Vill ha gennaker istället, verkar både enklare och mer mångsidigt. Någon som vet om det är möjligt att sy om en spinnaker till gennaker? Känns ju som att man bara delar den mitt itu.

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av Dirken » lör 14 mar 2009, 19:30

Spinaker och genaker är olika segel där buken skiljer. Det är inte så svårt att köra spinaker om man vet teorin och tar det lugnt.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av Lasse M » lör 14 mar 2009, 21:15

Spinnakern kan sys om till genaker. Kostade för något år sedan knappa 2000:- för en 50m2 stor spinnaker.

Lasse

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av sotarn » sön 15 mar 2009, 01:33

Omsydda spinnakers blir sällan riktigt bra. Men det går ju som sagt att göra, utan att det kostar allt för mycket. Jag skulle föreslå att du ger dig på att segla lite spinnaker innan så att du i vart fall provat på det. Börjar man försiktigt i någorlunda lugnt väder så är det inga konstigheter och det är faktiskt inte så mycket mer att hålla reda på än en bom.
//Daniel

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av toaen » sön 15 mar 2009, 05:43

Fick en gammal spinnaker med bom av en äldre man som jag hjälpte med en del jobb på hans båt. Hade aldrig seglat med spinnaker förut och var egentligen inte intreserad av den och ville inte ha nåt betalt för det jag gjorde, men han var enträgen.

Lite senare stog det en artikel i nån av våra båttidningar om hur enkelt det var att sy om en spinnaker till Genaker. Med liv och lust kastade jag mig in i projektet. Resultatet blev inte bra. nu har jag en förstörd spinnaker liggandes i en säck på vinden.

Berättade det för min segelmakare en gång och han tyckte att jag skulle ta ut spinnakern till honom så skulle han nog kunna fixa till den, men det har inte blivit av.


I våras seglade jag 24-timmars segling. Oavsett åt vilket håll vi seglade hade vi mycket läns. Det blåste väldigt lite och vi hade med kompisens spinnaker, som han heller aldrig använt. Vi provade att hissa den och det fungerade alldeles utmärkt. Seglade nog i ca 12 timmar av de 24 med spinnaker både åt syd ost och väst. Jag blev riktigt tänd på att segla spinnaker.

Om du har tankar på att sy om din spinnaker till genaker - lämna den till en segelmakare.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av Tommy » sön 15 mar 2009, 09:49

Spinnaker är ju skillnaden mellan natt och dag på en läns i svaga vindar. I alla fall för vår båt. Läns i 4 m/s går trögt och tråkigt, och så upp med spinnakern och farten sticker upp till 5 knop och man får något att syssla med. Med ens känns det som man seglar och det är kul. Så det kan rekommenderas varmt.

Nackdelen är att om man inte är så van, så tar hela proceduren med att få upp och ner spinnakern lite tid. Så man ska helst ha en flertimmars läns framför sig för att det ska vara värt. Och så gäller det att ligga lite steget före i både navigation och koll på vinden, eftersom det ju tar en stund att få ner den också.

Hälsningar
Tommy

Bild

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av SWE54 » sön 15 mar 2009, 10:44

GoranA skrev:Hej,
har en spinnaker som jag av begränsad erfarenhet inte vågat använda än. Vill ha gennaker istället, verkar både enklare och mer mångsidigt. Någon som vet om det är möjligt att sy om en spinnaker till gennaker? Känns ju som att man bara delar den mitt itu.
Kolla runt lite och se om du inte kan hitta en begagnad genaker som passar hyffsat. Då har du i värsta fall fortfarande en fungerande spinaker kvar, och i bästa fall både och, för en inte alltför stor utgift.
Spinnaker är väl som mycket annat, man är väl lite orolig för sådant man inte kan eller är van vid. Jag kan tycka att spinnakern är det enklaste seglet, lätt att sätta och enkelt att få ner. Visst blir det besvärligare i hårdare väder men vilket segel blir inte det? Att bärga en genua på fördäck är ju inte heller en barnlek alla gånger.
Det är bara att öva, oftast är första sättningen besvärligast. Alla tampar ska redas ut och ligga rätt, spinnakern kommer kanske upp ur säcken lite avigt mm. Ser man bara till att följa ett av liken innan sättningen så spinnakern inte är för vriden eller snodd så ska det går bra.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

GoranA
Platinamedlem
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 07:57
Ort: Stockholm

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av GoranA » sön 15 mar 2009, 11:57

Tack för alla tips! Ska man dra någon slutsats så är det nog att det är bättre att skaffa en ny/begagnad gennaker om jag känner att jag har råd. Problemet jag har med spinnaker är att jag seglar mycket på mälaren, och där får man vara glad om vinden är från samma håll 3 miniuter i sträck....
Tittade på några tillverkares hemsidor och inser att en gennaker är inte bara en gennaker, kan tydligen sys så de klarar mer eller mindre stora vinklar med skenbar vind. Se till exempel http://www.gransegel.se/gennaker.html. Varför kan inga beslut vara enkla? :|

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av SWE54 » sön 15 mar 2009, 12:05

Jag ser ju genakern som ett komplement till garderoben. Vill man kunna segla lågt på undanvind med genaker så krävs ofta dessutom ett ganska långt peke för att inte få så mycket störd vind från storen. Så för att "ersätta" spinnakern kan det ju snart dra i väg med kronorna.
Det kanske tom går att låna en och testa lite hur det kommer att bli innan man börjar spendera allt för mycket..?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av matsa » sön 15 mar 2009, 12:38

nej nej nej!!!
inte sy om!!
inte gennaker alls!!!
jag skickar dej ett personligt meddelande så löser vi det här.

spinnaker ä ju skitkul och gennaker ä skit.
alla fall på långsamma båtar....

hälsn "spinnakerkungen" :D

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av Kjelle » sön 15 mar 2009, 13:54

Har låtit sy om en äldre spinaker till genaker. Resultatet beror på hur man ser det.

Vid segling tillsammans med hustrun är spinakersättning / revning / gippning inget tillgängligt alternativ varför spinakern blir kvar i säcken. Däremot är genakern helt accepterad vid lätta vindar. Slutsats: Vi får bättre fart med en satt halvbra genaker än med en spinaker i säcken.

Ibland blir optimeringar underliga men...

DanneL
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 10:11

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av DanneL » mån 16 mar 2009, 09:09

Här är ett förslag på hur man kan använda sin spinnaker som gennaker, borde vara ganska enkelt att göra motsvarande lösning själv...

http://www.atninc.com/tacker.html

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av matsa » mån 16 mar 2009, 11:47

ja då lär man ju upptäcka gennakerns nackdelat åxå om man testar en sån lösning först. jag fattar inte varför så många är livrädda för en spinnakerbom????

med den där "lösningen" så måste det väl vara ett helvete att sätta/ta ner spinnakern! ska genuan rullas in först så har man ju bara ett litet sketet storsegel som läar. det är mycket enklare att ha bom till spinnakern och sätta/ta ner spinnakern i lä av genuan.

varför är folk så rädda för en spinnakerbom??????? :?

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av Dirken » mån 16 mar 2009, 12:03

Ja o många långa snören blire! Du har en skön attityd matsa. Kanske att en liten kurs här av dig skulle uppskattas av många. Det jag tycker känns osäkert är gippar i gungig sjö. Men den respekten kanske är bra att ha. :)

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: sy om spinnaker?

Inlägg av Perra » mån 16 mar 2009, 12:33

Håller med dig Matsa.
Jag seglar gärna spinn, även solo, det är skitlätt numera sedan jag skaffat
autopilot :P
Jag brukar sätta o bärga i lä av storen, har aldrig haft problem med det.
Gippa är inte heller svårt, bara man lättar tillräckligt mycket på skotet, så blir det inte så mycket
spring fram o tebaks,, :P
Perra.
Segla vackert.

Skriv svar